Laskun tarpeellisuudesta kysymys

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Tandem
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

Laskun tarpeellisuudesta kysymys

ViestiKirjoittaja Tandem » Pe Helmi 10, 2012 12:35

Olen juuri perustanut toiminimen, kirjanpitoni on yhdenkertainen. Olen aivan noviisi näissä kirjanpito- ja rahaliikenneasioissa, ja siksi tarvitsisinkin apuja :huh:

Myynti tapahtuu verkossa, ja näin alkuun ihan lähipiirille, kunnes saan oikean verkkokaupan pystyyn ja toivottavasti asiakaskunta laajenee. Kysymys kuuluukin, että tarvitseeko kirjanpidollisista tai muista syistä tehdä asiakkaalle lähettää (sähköisesti) lasku, kun kyseessä yhdenkertainen kirjanpito? Enkö voisi tuttavilleni ainoastaan kertoa summan ja viitteen, jonka laittavat tilisiirtoon? Yrityksellä on oma tili (henkilötili ilman kommervenkkejä).

Entäpä tilausvahvistus? Miten toimin sääntöjen mukaan, ja miten voin toimia tuttavien kanssa, jotka eivät välttämättä vaadi mitään vahvistuksia sun muita.
Piita
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5
Viesti:

Re: Laskun tarpeellisuudesta kysymys

ViestiKirjoittaja Piita » Pe Helmi 10, 2012 13:54

Voit tehdä laskun vaikka wordilla. Tee laskupohja jonka voit lähettää esim sähköpostilla.
Kuitin tarvitset joka tapauksessa jokaisesta myynnistä omaan kirjanpitoosi. Jos verottaja haluaa tarkistaa kirjanpitoasi niin kuitit on oltava. Ja kohta neljän vuoden kokemuksella, verottajaa kiinnostaa mitä ihmeellisimmät asiat. (Vaikka luulisi että milenkiinto kohdistuis ennemminkin isoihin yrityksiin eikä pieniin yhden ihmisen tominimiin.)
Jos olet alv velvollinen niin kuitissa on oltava eriteltynä alv ja nettohinta sekä tietysti loppusumma. Suosittelen jotain yrittäjä kurssia jos sinulla ei ole kaupallisen alan koulutusta.
Itselläni on valmiita kuittilomakkeita ( niitä saa esim Suomalaisesta kirjakaupasta) joita käytän tai jos lähetän sähköpostisssa laskun tai kuitin niin olen tehnyt oman pohjan jota muokkaan.
Jos olet verkkokauppaa perustamassa niin ota kauppaohjelma joka lähettää asiakkaalle tilausvahvistuksen automaattisesti.

Yrittäjä kurssilla opit paljon muutakin kun kirjanpitoasioita. Suosittelen todella jos ei ole minkaanlaista kokemusta, yrittäjyyteen sisältyy todella paljon ja jos ihan pystymetsästä alat niin vastassa voi olla monenlaista. Ja tutustu kuluttajasuojalakiin ettei tule ongelmia. Netti myyntiin sisältyy omat kiemuransa joihin on tutustuttava. Kaiken parasta oppia on jos alat ottamaan itse selvää, silloin ne asiat jäävät parhaiten päähän ja oppii.
Itse olen neljättä vuotta opettelemassa yrittäjyyttä ja vieläkin tulee vastaan koko ajan uutta. Olen opiskellut markkinointia, markkinoinnin perusteet ja mainonnan perusteet kurssit Markkinointi instituutissa, lisäksi kaksi yrittäjä kurssia. Yrittäjä kurssi oli käytävä kun hain starttirahaa ja sainkin. Yrittäjä kurssilla tehdään liiketoimintasuunnitelma josta on hyötyä edelleenkin.

Olen kokopäivätoiminen yrittäjä ja voin sanoa että helppoa ei ole ollut eikä ole. Mutta en ainakaan vielä vaihtaisi poiskaan. Rikastumaan ei kovin helposti korujen teolla pääse. Mutta olen saavuttanut sen pisteen että yritys pyörii omillaan. Toivon että parin vuoden sisällä jotain alkaisi jäämään käteenkin. Nämä eivät ole pelottelua vaan realismia, ettei putoa kovin korkealta.

Toivon sinulle onnea ja menestystä, ne on saavutettavissa kovalla työllä. Jos saat opastusta yriitäjyyteen niin se käy pikkasen helpommin, silloin ei tarvi käyttää kaikkia voimavaroja tiedon etsimiseen ja ongelmien ratkomiseen vaan voi paremmin keskittyä itse asiaan. Korujen tekoon, myyntiin ja mitä tärkeintä, oman työnsä markkinointiin. Ilman niitä ei myyntiä tule. Isosta joukosta erottuminen ei ole helppoa ja siihenkin saa evästystä yrittäjäkurssilta.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Tandem
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tandem » Pe Helmi 10, 2012 16:02

Kiitos paljon vastauksesta :D

Olen kuun lopussa menossa Uusyrityskeskukseen henk.koht. "konsultointiin", mutta siti ennen pitäisi kyllä saada jo tuotteita myyntiin. En niinkään ole helmi- tai koruihmisiä, vaan teen neuletöitä niin virkaten kuin neuloen, nyt on paras villasukka- ym. kausi. Jossain vaiheessa saatan tehdä korujakin, mutta lähinnä omaksi iloksi näin alkuun. Löysin tämän palstan, kun googletin jotain liittyen toiminimen perustamiseen, ja täällä tuntuu olevan sellaisia ihmisiä, jotka ovat ehkä samassa tilanteessa kuin minä. Tai olleet :wink:

Annan nyt itsestäni täysin pystymetsästä vetäistyn kuvan, ja sitähän oikeastaan olenkin siitäkin huolimatta, että amk:ssa oli taloushallinnon ja yrittäjyyden kursseja...Minusta ei kuitenkaan pitänyt tulla koskaan yrittäjää, ja ne asiat tuntuivat niin vaikeilta...Totuus lienee kuitenkin se, että OLEN pystymetsästä vetäisty :lol:

Pystyisitkö sinä tai joku muu lukija ihan vääntäämään rautalangasta ostotapahtuman eri vaiheet. Ei kyseessä kaupankäynti verkossa.

:oops:
Thuja Design
Viesti:

ViestiKirjoittaja Thuja Design » Pe Helmi 10, 2012 21:50

Piitan mainitsema yrittäjäkurssi on oiva juttu,sieltä saa oppia kaikenlaisiin yrittäjyyttä koskeviin asioihin kirjanpidon lisäksi verotukseen,vakuutuksiin yms.Niitä järjestetään jopa maksutta.Toinen paikka,mistä saa paljon infoa on kuulua paikalliseen yrittäjäjärjestöön,jäsenmaksu on verotuksessa vähennyskelpoinen. T
Nimril
korukivikasan keskellä
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nimril » La Helmi 11, 2012 9:22

Yrittäjyyttä omassa perheessä koko ikäni seuranneena haluan kommentoida tuota Piitan ihmettelyä verottajan mielenkiintoon yhden ihmisen yrityksiä kohtaan. Jos yrittäjä pitää itse kirjanpitonsa niin verottajan huomio on taattu, jos kirjanpito on jollain kirjanpitoyrityksellä niin verottajaa ei kiinnosta. Kai siellä ajatellaan että kirjanpitofirma samalla vahtii että veroja ei kierretä kun taas itse kirjanpitoaan pitävä on lähtökohtaisesti heidän mielestään epärehellinen.
Live and let live.
Tandem
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tandem » La Helmi 11, 2012 10:07

No onpa kiva päättelyperiaate :evil: Itse todellakin aion tehdä kaiken, sillä tämä on hyvin pienimuotoista enkä halua mitään ylimääräisiä kuluja. Olen lasten kanssa kotona, kotona teen työni, ja aion vielä jossain vaiheessa hakeutua päivätöihin. Nyt jo käyn iltatöissä parina iltana viikossa. Eli ihan sivubisneksestä kyse, ja pienistä rahoista kyse.
Piita
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » La Helmi 11, 2012 13:42

Voi kuule, näyttää verottajaa kiinnostavan. Kirjanpitoni on ulkoistettu tilitoimistoon ja on paikkakunnan tunnetuimpia tilitoimistoja, nimenomaan poisitiivisessa merkityksessä tunnetuimpia. :wink: Kummasti näyttää silti kiinostavan, kaksi ensimmäistä vuotta meni niin että soiteltiin useammankin kerran milloin minkäkin asian perään.

Minulla tuo ostotapahtuma menee niin että asiakas tilaa nettikaupsta korun, ohjelma lähettää asiakkaalle tilausvahvistuksen jossa on tilinumero maksutapahtumaa varten. Kaupasta löytyy toimitusehdot, minulla käytössä on ennakkomaksu, en ole ottanut muita maksupalveluja. Ne kaikki ovat maksullisia ja olen laskenut että myynti saisi olla ainakin kaksinkertaista että niiden ottaminen kannattaisi. Jos otat niitä verkkomaksupalveluja, tutustu ehtoihin ja todellisiin kuluihin huolellisesti.

Toimitusaika pitää mainita kaupassa, samoin maksutapa. Sekä palautuskäytäntö. Netti kaupassa on oltava 14vrk palautusoikeus. Se on lakisääteinen asia. Rekisteriseloste on kaupasta löydyttävä myös. Samoin yhteystiedot. Mitä avoimemmin kerrot yrityksestäsi, sen luotettavamman kuvan annat.
Itse en tilaa mistään missä ei ole yrityksen tietoja selvästi saatavilla, y-tunnus ja se oletko alv velvollinen.

Itse lähetän tuotteet vasta kun maksusuoritus näkyy tilillä, ohjelmani lähettää minulle sähköpostiin tiedon kun kauppaan on tullut tilaus. Ilmoituksessa on asiakkaan yhteystiedot ja tilattu tuote. Laitan tuotteen mukana kuitin jonka voin tulostaa suoraan kaupasta.

Jos kyseessä on tilaustyö sähköpostin kautta tai puhelmitse, keskustelemme sähköpostin välityksellä ja annan maksua varten tiedot, taas kun suoritus näkyy tilillä postitan tuotteet. Lisään mukaan wordilla tekemäni kuitin.

Ennakkomaksu minulla nykyään käytössä kaikissa tilaustöissä myös. Muutamaa isompaa summaa olen joutunut karhuamaan pitkään kun alussa luotin liikaa puolituttuun asiakkaaseen.

En todellakaan takaa että tässä olisi kaikki tarvittava tieto, ja älä perusta kaikkea näiden tietojen varaan, en ole asiantuntija ja saatan unohtaa jotain todella oleellista. Ota selvää virallisemmalta taholta miten kaikki menee.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.

Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
casmida

ViestiKirjoittaja casmida » Pe Maalis 08, 2013 9:40

Itse haluaisin korostaa, että kaikkilla yrittäjillä ei ole y-tunnusta, jos toiminta on pientä. Y-tunnus ei ole mikään rehellisen myyjän merkki. Jos toiminta on pientä, voit kerätä vain tiedot tehdyistä myynneistä ja toimittaa ne kerran vuodessa verottajalle, eikä y-tunnusta tarvita.
Lottis
suunnittelee Balin-matkaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lottis » Pe Maalis 08, 2013 19:55

^ Miten tuo siis käytännössä menee?

Siis milloin voi kutsua itseään yrittäjäksi?

Ei nyt mene ihan ketjun otsikon alle, mutta samaan hengenvetoon kuitenkin.... Voinko myydä tuotteitani ja toimittaa kerran vuodessa verottajalle tiedot kaikista maksuista joita olen saanut? Eli tarvinko välttämättä esim. osuuskuntaa joka lähettäisi laskut (ei paljoa jää käteen jos tuonne pitäisi osa antaa)? Haittaako jos en maksa noista rahoista eläkemaksuja vai onko ne pakollisia? Kyseessä siis olisi päivätyön ohessa tehtävä myyntityö.

Palaa sivulle “%s” Taloushallinto ja tekijänoikeudet