Miten merkitä alv:n osuus laskuun/vahvistukseen, jos alviton

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Tandem
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

Miten merkitä alv:n osuus laskuun/vahvistukseen, jos alviton

ViestiKirjoittaja Tandem » La Helmi 11, 2012 11:47

Miten erittelen/merkkaan tilausvahvistukseen alv:n osuuden, kun en todellisuudessa vähäisen toiminnan vuoksi maksa alv:tä?
Lumijo
silmäilee HillTribe-hopeaa
Viesti:

Re: Miten merkitä alv:n osuus laskuun/vahvistukseen, jos alviton

ViestiKirjoittaja Lumijo » La Helmi 11, 2012 13:07

Jos olet rekisteröitynyt alv velvolliseksi, alvit maksetaan, ne palautetaan mikäli vuosimyynti on alle 8600e (muistaakseni tuo raja) . Mikäli et ole alvi velvollinen, et voi tuotteita alvillisena myöskään myydä, eli laskuun tulee merkintä alv 0%
Tandem
aloittelee siemenhelmillä
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tandem » La Helmi 11, 2012 13:26

En ole ilmoittatunut, mutta toiselta foorumilta sain kehoituksen siitäkin huolimatta merkkaamaan alv-sarakkeen ja siihen lakipykälän, jonka perusteella se on alv-0% vaikkei alvitonta toimintaa olekaan.
Piita
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » La Helmi 11, 2012 13:51

Merkkaat että alv 0%. Ei tarvi mitään laikipykäliä. alvia ei siten eritellä mitenkään, koska et alvillisena voi myydä. Alvittomuus pitää näkyä myös hinnassa, eli me jotka alvillisa olemme, meidän pitää lisätä alv hintoihimme. ja kuittiin erotella alvin osuus hinnasta. Eli alviton tuote on edullisempi kuin alvillinen.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Lumijo
silmäilee HillTribe-hopeaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lumijo » La Helmi 11, 2012 13:59

Tandem kirjoitti:En ole ilmoittatunut, mutta toiselta foorumilta sain kehoituksen siitäkin huolimatta merkkaamaan alv-sarakkeen ja siihen lakipykälän, jonka perusteella se on alv-0% vaikkei alvitonta toimintaa olekaan.

Siis liiketoiminta on al-velvollista jos olet rekisteröitynyt alv-rekisteriin, silloin merkitään laskuun/kuittiin alv23% ja summat eritellään sekä laskulla että
kirjanpidossa. Alv:n osuuden maksat verottajalle vaikka vuosimyyntisi olisi alle 8600,- (alv palautetaan jos on alle tuon rajan, mutta se pitää kuitenkin
kuukausittan maksaa verottajalle)

Nyt kun et ole rekisteröitynyt alv-rekisteriin laskuun/kuittiin tulee alv. 0% . (voi siihen tuon lakipykälänkin lisätä jos haluaa) Tällä on merkitystä sinällään sillä, että alvi-velvolliset yritykset eivät ole halukkaita
ostamaan tuotteitasi koska eivät voi vähentää AL-veroa kirjanpidossaan. Yksityishenkilön hankinnoiden kannalta sillä ei ole väliä.

Palaa sivulle “%s” Taloushallinto ja tekijänoikeudet