Vinkkejä toiminimen kirjanpitoon?

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

riksu
suunnittelee Balin-matkaa
Lasku: 5

Re: Vinkkejä toiminimen kirjanpitoon?

Post by riksu » Tue Jan 12, 2010 17:54

serja wrote:Miten menee yhdenkertaisessa kirjanpidossa se että maksan esim firman laskun omalta tililtä?Miten se merkataan kirjanpitoon ja onko ns."laina"?Mites sitten just nuo kimppatilaus jutut kuinka ne merkitään?Kun eihän ne vissiin vaan voi pompata sinne varastoon.. :D Alan olla jo vähän ulkona tästä hommasta ja kun näitä asioita on aika tehdä vaan iltasin niin aivotkaan ei ole ihan virkeimmässä kunnossa :lol:
Itse tilaan kimppatilaukset itselleni omissa nimissäni, ja sitten "myyn" ne muille. Kaikille siis kuitti tilauksesta, mitä ovat tilanneet. Rahathan tulevat tilille etukäteen, mutta tuo ei haittaa. Kirjaan tuotteet varastoon kun tulevat, ja kun "myyn" ne kimppalaisille, kirjaan ne pois varastosta.

Yhdenkertaisessa kirjanpidossa mitä itse pidän, jos maksan firman laskun omalta tililtä laitan sen kirjanpitoon "yksityissijoitus" tms. Tai vaihtoehtoisesti maksan itse ja otan sitten firmalta rahat jälkikäteen yksityisottona.
Image Image
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Eowyn » Tue Jan 12, 2010 19:43

Koska koen että toiminimi = minä itse, olen ihan tyynesti maksanut firman laskuja omalta tililtäni ja merkannut ne kirjanpitoon ihan normaalisti firman menoina. Sama kait se on kumpi ne maksaa kunhan ne on kirjanpidossa oikein... se kyllä tarkoittaa, että firman tilin saldoa ei saa laskettua noin vain kirjanpidosta, mutta en sitten tiedä miten paljon sillä on merkitystä :shrug: Luulisin, että on tärkeintä, että menot ja tulot on merkitty oikein. Ja toki kirjanpidossa näkyy sekin, jos siirrän itselleni rahaa yrityksen tililtä yksityisottona. :)
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Eowyn » Tue Jan 12, 2010 20:01

Koska koen että toiminimi = minä itse, olen ihan tyynesti maksanut firman laskuja omalta tililtäni ja merkannut ne kirjanpitoon ihan normaalisti firman menoina. Sama kait se on kumpi ne maksaa kunhan ne on kirjanpidossa oikein... se kyllä tarkoittaa, että firman tilin saldoa ei saa laskettua noin vain kirjanpidosta, mutta en sitten tiedä miten paljon sillä on merkitystä :shrug: Luulisin, että on tärkeintä, että menot ja tulot on merkitty oikein. Ja toki kirjanpidossa näkyy sekin, jos siirrän itselleni rahaa yrityksen tililtä yksityisottona. :)
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Pape
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Pape » Tue Jan 12, 2010 21:47

Yhdenkertaisessa kirjanpidossa riittää tosiaan, kun on tulot ja menot kirjattuna eikä ole merkitystä millä rahalla laskunsa maksaa. Muutenkin pääsee vähemmällä, kun saa loikkia veroilmoituksessa joitain kohtia yli :P
serja
korukivikasan keskellä

Post by serja » Tue Jan 12, 2010 21:56

Aivan niinpä tietysti:)Oli siis sitä kun ei illalla aivot toimi tarvii vaan toisen vääntämään asia rautalangasta :D Tuo kimppa juttu nyt jäi vielä auki kun tarkotin niin päin että itse olen mukana kimpassa,mutta kun saa siitä kuittia niin miten sen sitten voi merkitä kirjanpitoon :???:
Cattleya
Ylläpito

Post by Cattleya » Tue Jan 12, 2010 23:31

Ymmärtääkseni joistain jutuista voi kirjoitella itse tositteita kirjanpitoon, jos varsinaisia kuitteja ei ole, mutta alvejahan ei pysty vähentämään ilman asianmukaista alvieriteltyä kuittia.
"To impossible standards!" — Niles Cranen maljapuhe (Frasier: Retirement is Murder)
Utukainen

Post by Utukainen » Sun Feb 21, 2010 14:22

Tämä on varmasti oikea paikka kysyä? Pähkäilen nimittäin tuota yrityksen varastoasiaa...

Eli kun lasketaan varaston arvoa: Pitääkö yksityiseltä ammatinharjoittajalta löytyä jokaisesta korusta VEROTTAJALLE tieto siitä, kuinka paljon materiaalia korun tekemiseen on mennyt? Tarkoitan siis myytyjä koruja, varastosta poistuneita tavaroita. Eli siis pitääkö nämä tiedot todentaa verottajalle jos pyydetään - pyydetäänkö sellaisia? Riittääkö, jos pitää itselle kirjaa siitä miten paljon materiaalia mihinkin tuotteeseen menee?

Osasinkohan selittää mitä tarkoitin.
miauu

Post by miauu » Sun Feb 21, 2010 14:26

Ei tarvitse korukohtaista tietoa (eikä pienyrityksellä edes erittelyä siitä kuinka paljon ostoista on mennyt koruihin ja kuinka paljon roskikseen syystä tai neljännestä). Ei myöskään tarvitse tietää paljonko varastossa on jonain sattumanvaraisena hetkenä x tilikauden aikana ollut tavaraa.
Se mikä verotusta varten tarvitsee tietää on tasan tarkkaan vain varaston arvo tilinpäätöshetkellä, ettei päättyneen tilikauden tulosta ole keinotekoisesti heikennetty ostamalla hirvittävää määrää tavaraa juuri ennen tilinpäätöshetkeä.
Mistä minä nyt olen jäänyt kiinni? ;o
...paitsi lohikäärmeadoptoinnista: http://dragcave.net/user/miauu
...ja gladiaattoritaistelusta (tosin automatisoituna): http://miauu.mybrute.com
Utukainen

Post by Utukainen » Sun Feb 21, 2010 14:29

Kiitos, Miauu! :love: (Ja helpotuksen syvä huokaus)
Piritta

Post by Piritta » Fri Apr 23, 2010 0:07

Tuosta varaston arvosta vielä, että jos se lasketaan tilinpäätöshetkellä... kun tilinpäätöshän pitää mun käsittääkseni tehdä 4 kk:n sisällä tilikauden päättymisestä, niin lasketaanko varaston arvoon myös jo uudellakin tilikaudella tehdyt hankinnat?
Ulla

Post by Ulla » Fri Apr 23, 2010 0:56

Ei lasketa. Varaston arvo määritellään tilikauden vaihteessa. Se, milloin tilinpäätös valmistuu, on eri asia.
I never put off till tomorrow what I can possibly do - the day after. -- Oscar Wilde
Piritta

Post by Piritta » Fri Apr 23, 2010 7:18

Ok, miauu:n tekstissä yllä lukee, että tilinpäätöshetkellä ja sehän tosiaan ei ole sama kuin tilikauden päättyessä. Siis itsekin ajattelin, että sen täytyy olla tilikäuden päättyessä oleva arvo eikä tilinpäätöshetkellä oleva arvo.
Ulla

Post by Ulla » Fri Apr 23, 2010 8:13

Kyllä se kirjanpitoterminologiassa on kai tilinpäätöshetki, siis tuo tilikauden vaihde. Ei se tarkoita sitä todellista ajankohtaa, jolloin tilit päätetään, vaan nimenomaan kirjanpidollista tilinpäätöshetkeä.
I never put off till tomorrow what I can possibly do - the day after. -- Oscar Wilde
miauu

Post by miauu » Fri Apr 23, 2010 8:18

Juu, pahoittelen että ammattiterminologia yritti sotkea asioita... Tilinpäätöshetki on tosiaan tilikauden loppumisaika, tilinpäätöksen teko tapahtuu sitten erikseen, ja ammattitermi sille on tilinpäätöksen laatimishetki...
Mistä minä nyt olen jäänyt kiinni? ;o
...paitsi lohikäärmeadoptoinnista: http://dragcave.net/user/miauu
...ja gladiaattoritaistelusta (tosin automatisoituna): http://miauu.mybrute.com
Cattleya
Ylläpito

Post by Cattleya » Fri Apr 23, 2010 8:21

Samaa mieltä Ullan kanssa. Jos tilinpäätöksessä otetaan huomioon kulut ja tulot esimerkiksi 31.12. saakka, varaston arvolla pyritään oikaisemaan kulujen määrä kohdalleen vain niihin materiaaleihin, jotka ovat varastosta poistuneet samaan päivämäärään mennessä. Jos varaston arvo olisi tilinpäätöksessä esimerkiksi 31.3. mukaan, ne kulut ja materiaalien poistumat, mitkä ovat tulleet 1.1.--31.3., vääristäisivät edellisen vuoden tulosta. (Ajatus on mielessäni ihan kristallinkirkas, mutta verbaliikka tähän aikaan aamusta tahmaa :roll: .)

Muoks. Onneksi miauu ehti tähän väliin vahvistamaan asian oikean tolan.
"To impossible standards!" — Niles Cranen maljapuhe (Frasier: Retirement is Murder)
Post Reply