Osuuskuntayrittäjyys??

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

milli
suunnittelee Balin-matkaa
Lasku: 5

Osuuskuntayrittäjyys??

ViestiKirjoittaja milli » Pe Kesä 29, 2007 14:26

Osuuskuntayrittäjyys on mietityttänyt jo jonkin aikaa - onko kukaan mukana osuuskunnassa korujentekijänä? Mietteitä?
AnneKa
sijoittaa jalokivilaatuun
Viesti:

ViestiKirjoittaja AnneKa » Pe Kesä 29, 2007 21:04

Koruntekijänä en ole ollut enkä muutenkaan . Sitä jossain vaiheessa suunnittelin, mutta siinä on käytännössä samat kulut kuin yrittäjälläkin. Ainostaan mahdollisuus työttömyysturvaan on parempi.
Ellei seitsemässä vuodessa ole isoja muutoksia asiaan tullut :raaps: .
annie
silmäilee HillTribe-hopeaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja annie » Ke Heinä 25, 2007 19:28

hei, mulla kanssa mielessä käynyt ryhtyä tekemään osuuskunnan kautta koruja.. en ole asiaan perehtynyt, että miten toimisi, joten vinkkejä tosiaan kaivataan, mutta olen ymmärtänyt että ihan fiksu vaihtoehto olisi. eli tämä tahtoo myös kuulla kokemuksia ja käytännön vinkkejä. jos niitä löytyypi.
Pape
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pape » Ke Heinä 25, 2007 19:31

Tämä olis hyvä vaihtoehto juurikin tuon työttömyysturvan kannalta...
inkeri
Swarovski-kuumeessa
Viesti:

ViestiKirjoittaja inkeri » Ke Heinä 25, 2007 23:20

Muistaakseni osuuskunnassa tarvitsee olla vähintään 7 jäsentä, jolloin kunkin "omistusosuus" jää alle 15 %, jolloin saa tuon paremman työttömyysturvan. Tällöin käsittääkseni osuuskunta"yrittäjä" lasketaan lähes normityöntekijän asemaan. Voin kyllä sitten muistaa/tietääkin ihan väärin... :roll:
Annena
lasihelmien lumoissa

ViestiKirjoittaja Annena » Ti Elo 21, 2007 22:12

Hei

Inkeri on ihan oikeassa. Osuuskunnan kyllä voi perustaa kolmellakin jäsenellä, mutta silloin omistusosuus on yli 15% eikä työttömyyskorvausta saa plus ymmärtääkseni pitää hoitaa muutkin yrittäjän velvoitteet, esim. YEL. Kun jäseniä on 7 tai enemmän, jäsenet ovat tavallisen työntekijän asemassa ainakin työttömyyskorvausten ja eläkevakuutusten ym. kannalta.

Se, miten tuotteiden myynti toimisi osuuskunnan kautta, voi olla hankalaa - ainakin, jos osuuskunnalla on joku myyntipaikka, jossa jokainen esim. vuorollaan päivystää. Kuka estäisi myyjää laittamasta "kilpailijoiden" tuotteita tiskin alle ja pitämässä vain omiaan näytillä? Tietysti, jos jokainen myisi itse tuotteitaan ja vain laskutus ym. kulkisi osuuskunnan kautta, homma voisi toimia. Palveluiden myynnissä osuuskunta toimii mielestäni paremmin.
---
Tiina
Articluna
Viesti:

ViestiKirjoittaja Articluna » Ma Touko 19, 2008 14:55

.. No meillähän on täällä ties kuinka monta mammaa ja nuorta neitiä - meistä urhoista puhumattakaan.... ;)

Äkkiäkös Eowyn pyöräyttää meille Helmetin osuuskunnan.
~~ Hullu paitaseppä.. ja lievästi mielenvikainen hopeakimppasetä. ~~
~~ http://www.helmetti.fi/chat/ ~~

Nammisissa 20.2.2009 alkaen. :S (... vai tossun alla?)
mikael0k

ViestiKirjoittaja mikael0k » Ma Touko 19, 2008 15:06

Juu saattais löytyä halukkaita. Itseänikin on joskus pyydetty osuuskuntaan mukaan... Taisi olla ainakin Lapin kuvataiteilijoiden osuuskunta, mutta enpä sitten liittynytkään. Enkä ole katunut päivääkää. Varmasti hyvä yrittämisen muoto, jos porukka on aktiivinen.
milli

Osuuskuntayrittäjyys

ViestiKirjoittaja milli » La Joulu 27, 2008 13:38

Hei!

Mietin tuossa tuota osuuskuntayrittäjyyttä täällä Tampereella. Monella koruntekijällä on varmasti myös muu ammatti, jonka voisi liittää osuuskuntatoimintaan? Ainakin siivouspalveluilla olisi kysyntää.

Osuuskunta voisi vuokrata edullisen liiketilan, johonka jokaiselle osakkaalle voisi perustaa jonkinlaisen myyntipisteen - vähän niin kuin kirpputoripöydät, mutta niiden tulisi olla tyylikkäitä.

Jokaisella tekijällä voisi olla vaikka jonkinlainen mallisto yms. jottei kaikki tekisi samanlaisia koruja. Myös neuleet, koriste-esineet yms. sopisivat hyvin tuotevalikoimaan.

Omalta kohdaltani korujen teossa on nyt taukoa, mutta olisi kiva olla tällaisessa liikkeessä esim. osa-aikamyyjä:)
Ninni
lasihelmien lumoissa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ninni » Ke Joulu 31, 2008 14:28

Minä Olen ollut osuuskunnassa jäsenenä jo pian kolmisen vuotta mutta nyt vasta alan tekeen varsinaisesti töitä.
Olen hoitovapaalla joten osuuskunta sopii minulle. Kodinhoidontuki ei esim. poistu lainkaan mutta hoitolisää pienennetään tulojen mukaan.
Osuuskunta hoitaa minun kaikki paperihommat kunhan toimitan heille kuitit ja tarvittavat paperit. Ihan mukavalta toiminnalta kuulostaa.
kamro
Swarovski-kuumeessa

Re: Osuuskuntayrittäjyys??

ViestiKirjoittaja kamro » Ti Huhti 21, 2009 9:55

Moi. Mulla olis tarvetta osuuskunta-asian eteenpäin viemiseen eli jonkinlaisen virallisen yritystoiminnan aloittamiseen. En voi tällä hetkellä ryhtyä päätoimiseksi yrittäjäksi koska olen kuntoutustuella. Onko ketään muita pk-seudulla asiaa miettiviä? Olis kiva saada tähän vertaistukea.
Terkuin kamro
Helmihamsteri Kallion ylimmällä oksalla...
Lottis
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lottis » Su Maalis 03, 2013 22:59

Nostelenpa ylös tätä ketjua.

Olen suunnitellut liittymistä http://www.eezy.fi/-osuuskuntaan. Eli hoitaisin laskutuksen tuon palvelun kautta. Joo, nämä asiat vois kysyä tuolta asiakaspalvelusta, mutta kyselen nyt ensin täältä.

Olisko mun pakko lähettää tuonne kuitit omista menoistani?

Eihän toi vielä ihan selvä juttu ole, kun ne laskut tulis oleen kuitenki aika pieniä ni se asia pitää sopia ja soitella asiakaspalveluun.
waterwoman
Oikea käyttäjä: Olen

ViestiKirjoittaja waterwoman » Ma Maalis 04, 2013 23:04

Mulla on ollu samoja mietteitä ja tän idean sain viime vuoden lopulla ihan työkkäristä :wtg: mutta nyt kun olen alottanu työt muualla kun korurintamalla, niin asia on vähän jääny. Soita ihan rohkeesti sinne.
Tittakoru on nyt facebookissa :)

Palaa sivulle “%s” Taloushallinto ja tekijänoikeudet