Tekijänoikeus

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Sister Bliss
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5
Viesti:

Re: Tekijänoikeus

ViestiKirjoittaja Sister Bliss » Pe Huhti 02, 2010 9:26

Hämis kirjoitti:No, se nyt taitaa olla selkeää kopiointia ilmaN tulkinnan mahdollisuuksia jos valuoriginaalina käyttää alkuperäistä Lego palikkaa. Legon logoa ei tuotteessa käsittääkseni saa olla näkyvissä ilman lupaa.tuollaisen löysin aiheesta http://www.iprinfo.fi/page.php?page_id=36&action=articleDetails&a_id=314&id=24, en viitsi lainausta tähän perään laittaa, mutta periaatteessa jutusta voisi vetää johtopäätöksen, että voisi tehdä koska hopea eroaa väriltään, materiaaliltaan ja käyttötarkoitukseltaankin Legopalikoista, kunhan on selkeästi erotettavissa ettei kyse ole Lego tuotemerkillä valmistetuista esineistä. Legoissahan on tuo logo jokaisessa "nappulassa" kohokuviona joten ainakin se pitää poistaa, eikä myöskään markkinoinnissa saa käyttää käsittääkseni Lego-sanaa.

nykyiselläänhän on markkinoilla myös Cobi tuotemerkillä myytäviä rakennuspalikoita jotka ovat käsittääkseni jopa Legojen kanssa yhteensopivia, aiheet ovat vaan olleet hieman sotaisempia... patenteillakin on maksimiaikansa (20 vuotta)

sen parempaa tietoa tästä ei ole, kunhan googlailin ja tein omia tulkintojani :mrgreen:

Hän kiittää tulkinnoista :D
Jotain samantapaista olin itsekin pähkäillyt...
♥´¨)
¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)
(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi
MyYou
Oikea käyttäjä: Olen

Re: Tekijänoikeudet

ViestiKirjoittaja MyYou » La Huhti 24, 2010 2:39

Olen viimeisen puolen vuoden aikana innostunut tekemään käsilläni kaikkea, virkannut ja nyt innostunut koruista ja helmeilystä. Mietin juuri tätä kysymystä parhaillaan.. Tarkoitukseni on myydä töitäni eteenpäin koska muuten ei ole varaa toteuttaa itseäni. Elämään mielekkyyttä tekemällä jotain mistä tulee hyvä olo (olen sairaseläkkeellä hankalan sairauden takia) ois se toiminnan motivaatio. Toisaalta olen tehnyt ilmaiseksi töitä niin paljon että haluaisin jotain korvausta myös työstäni, luovuudestani ja taidoistani vaihteeksi.

Haluaisin kovasti oppia tekemään esim. 3D eläimiä mutta en tiedä mitä voin tehdä niin että voin myydä sitä eteenpäin. Jos ostan/lainaan kirjastosta kirjan voinko tehdä sen malleja ja myydä niitä??? Ranskankielisellä linkillä oli paljon ohjeita, voinko tehdä ja myydä niitä??? Entä jos ostan mallin, vaikka näitä 3D eläimiä, voinko tehdä sitä eteenpäin? Kai paras ajatus on kysyä kyseisen sivun haltijalta.. Vieläku puhuis ranskaa.. :|

Ja toisaalta näyttää sille että tosiaan auringon alla ei ole mitään uutta.. Mutta perusmalleja ei siis voi omistaa, ja vaikka joku olisi jo tehnyt ketun peyote tekniikalla tai kolmiulotteisena, sitä tuskin voidaan pitää matkimisena jos teen ketun samoja tekniikoita käyttäen.. Välillä tuntuu että parempi olisi jos en katselis toisten sivuja koska jos keksin mallin itse ennenkuin olen nähnyt jonkun tekevän sen, se on mun, mutta jos olen nähny sen jonkun tekemänä se ei enää ole mun.. :huh: Paitsi että ei sen tekijä tietty tiedä keksinkö mä sen itse vai en... Mut jos en ota selvää miten tehdä asioita, en voi tehdä mitään... Aikas sekavaa..

Fimo massan työstöön on hienoja tekniikoita, joilla saadaan suurta pintaaa joka on kuvioitu ensin pitkään pötköön ja siitä leikkaamalla ja liittämällä toisiinsa saa hienoa pintaa ja siitä vaikka muotilla ottamalla saa hienoja juttuja aikaan. Jos en kopioi malleja ja värejä, voin varmaan käyttää samaa tekniikkaa, näin ymmärtäisin.. Eikö? Tietysti hienovaraista on mainita mistä olen tekniikkaan idean saanut. Pitäsikö mun pyytää lupa myös siltä jonka ekaa kertaa oon nähny kyseistä tekniikkaa käyttävän?

Nämä asiat näyttävät olevan vaikeita, mutta jos on vielä jotain uutta sanottavaa, kommentoikaa ihmeessä.. Haluaisin toimia oikein, mutta toimia kuitenkin.. Asiani voisi kai tiivistää tähän ajatukseen: Opin asioita kokeilemalla ja kirjoista hyvin helposti ja alan saamaan omia ideoita ja kehittämään näkemäni ja oppimani tekniikan pohjalta, mutta aloittaessa jostain on aloitettava ennenkuin ne omat ideat alkavat pulppuamaan.. Voinko siis aloittaa valmiista malleista kirjoista, ilmaisista malleista netistä tai ostettuna, olisi kai se tärkein kysymys.. Esim. jos myyn niitä markkinoilla tai muualla jolloin idean lähdettä on vaikea ilmoittaa. :???:

Kertokaa jos teillä on ajatuksia asiasta!!!! Kiitos!! Ja anteeks, mä en myöskään ole niitä lyhysanaisimpia, sorry.. Yritän kyllä.

Maiju aka. My You
Kaunis on yhtä hyödyllistä kuin hyödyllinen, ehkä hyödyllisempääkin. (Victor Hugo)
Kivenviilaaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kivenviilaaja » La Huhti 24, 2010 11:07

Mun mielestä tekniikoiden ja ideoiden käyttölupa tulee kysyä ja lähteet tulee ilmoittaa vain siinä tapauksessa, jos kyseisiä tekniikoita/ideoita on tähän asti käyttänyt tuotteissaan vain yksi tai muutama ihminen/yritys tässä maailmassa. Jos jokin idea tai tapa toteuttaa jokin idea on levinnyt laajempaan käyttöön ja jos siitä on ohjeita kirjoissa, netissä jne, niin mun mielestä on ihan turha kertoa sen lähdettä.

Aivan toinen asia ovat sitten mallisuojatut hahmot, kuviot, ym. joita ei voi kopioida ilman lisenssisopimusta. Tällaisia ovat esim. muumihahmot, Marimekon kuviot, Kalevala-korujen muodot, yritysten logot, jne.

Esimerkiksi suomalaisen hopeasepän Heikki Sepän kehittämä anticlastic raising -tekniikka ( http://images.google.fi/images?hl=fi&sa ... a=N&tab=wi ) on suhteellisen uusi tekniikka, mutta se on niin yleisesti käytössä, että sitä ei enää juuri kukaan mainitse teostensa yhteydessä, että mistä se tekniikka on peräisin. Seppä on aikoinaan kertonut tekniikasta kirjassaan Form Emphasis for Metalsmiths http://www.amazon.com/Form-Emphasis-Met ... 873382129/ . Suomalainen Chao-Hsien Kuo tekee sillä tekniikalla hyvin tietynlaisia teoksia (esim. http://www.flickr.com/photos/chaohsienkuo/2900840947/ ), jotka jokainen alaa tunteva osaa yhdistää häneen, ja jos itse tekisin jotain hyvin vastaavan näköistä, niin en voisi olla ilmoittamatta idean lähdettä ja kysymättä ensin lupaa sen käyttämiseen. Jos tekisin ihan yleisesti jotain omia räpellyksiä anticlastic raising -tekniikalla, niin tuskin mainitsisin sen tekniikan lähdettä.

OT: mulla on muuten yksi ylimääräinen kappale tuota Sepän kirjaa... Jos joku haluaa omakseen pikkurahalla, niin laittakaa yv:tä. (edit: kirja taisi mennä jo...)
Terttu

ViestiKirjoittaja Terttu » Pe Elo 13, 2010 13:12

En löytänyt aiheesta aiempaa keskustelua, vaikka sellainen hyvin jossain foorumin kätköissä voisi olla. Arvoin sitten tämän ketjun minne asiani pulautan. Olen tässä pohtinut seuraavaa...

Tekijänoikeudethan suojaavat teoksia, oli ne sitten konkreettisia (maalaus) tai vähemmän konkreettisia (runo) tai rekisteröity tavaramerkki tai muu vastaava. Sukulaispojalle annettavaan korttiin voi peräkylän mummo varmaan kepoisin mielin kirjoittaa värssyn kuin värssyn, oli se sitten oma keksimä tai suora kopiointi jonkun kuuluisamman runoilijan kynästä. Jos sen sijaan kortteja tekee myyntiin, toisten teosten (eli esim runojen) käyttöhän niissä on kielletty. Tai kiellettyä, jos ei osta vaikkapa siltä runoilijalta itseltään käyttöoikeutta tiettyihin runoihin. Ymmärtäisin, tekijänoikeuspykäliä hieman pengottuani, että kielto koskee sekä koko teosta että sen osia.

Muistelen joskus nähneeni jonkun tekemän korun, jossa laulun sanoista muutamat (biisin tunnistettavaksi tekevät) sanat. (Tämä ei nyt ole kirjoitus niitä vastaan, jotka noin ovat tehneet eikä ajatukseni lähtenytkään juoksemaan kenenkään yksittäisen tekeleen takia! huomautuksena jo tähän kohtaan)
Mietin sitten sitä, että eikö tuo tekijänoikeus suojaa musiikkikappaleistakin ns koko sanoituksen? Jota siis sopii käyttää, jos on saanut luvan ja maksanut korvauksen sekä sanoittajalle että kappaleen esittäjälle. Puhun siis enemmän lähimmän kymmenen vuoden biiseistä, joita ei voi väittää jo liian vanhoiksi ja tekijänoikeuksien rauenneen. Ja tarkoitan tässä nyt sitä eroa, että jos siinä korussa vaikkapa kaiverruksessa lukisi "aikuinen nainen" sijaan "aikuinen nainen mä oon" tai jottain muuta, jonka suurin osa tunnistaa kuuluvaksi johonkin biisiin.
tinka

ViestiKirjoittaja tinka » Pe Elo 13, 2010 14:01

Hiukan ot:tä :mrgreen: Mutta veet valu silimistä ku nauroin ja kuvittelin jonkun korussa lukevan tuo "Aikuinen nainen mä oon" :rofl: ja lisukkeeksi swaroilla + muilla blingblingeillä härpäkkeet :lol2:

Toki voihan joku sellase tehäkki, mutta hyvän esimerkin otit :rofl:

Mutta jos mietit paitapainoja, joita markkinoilla ylleisesti myyään, niin veikkaan että tuskin heilläkkää on kopiointioikeudet niihin tekstin pätkiin (vertauksena aikanaan oli ne kummelipaijat ja lippikset...ne siihen aikaan pakkosaahakamppeet :wink: )... Kyllä lähtee jne :wtg:

Mulla on sellanen kuva itellä että ellei tuote/tavara/tavaramerkki ole kaikilta itse keksimältä/valmistamalta/ suunnittelemalta osin suojattu kaikkiin mahollisiin virastoihin ympäri maailman (Suomessa suojaat tietääkseni vain Suomeen malli-/tekijäoikeudet), voit mallintaa/käyttää mallituotteesta osan, muttet kovinkaa isoa osaa, ellei kyseessä ole niin radikaalisti parempi versio/tuote/malli, josta on yhteiskunnallisesti enempi hyötyä/tuote huomattavasti parempi/toimivampi/edullisempi/helpompi valmistaa...jne... tai et kopioi selkeästi jonkun tunnetun taiteilijan nimellä koruusi esim. aaltomaljakkoa.

Äääh ku on vaikia selittää.

Käsittääkseni tuo biisin pätkä korussa on ihan laillista ja hyväksyttävää, jos inspiraation lähteen ilmoittaa korun yhteydessä niin, että siinä näkkyy joko laulun esittäjä tai mieluusti myös laulun tekijät :wtg:

Viisaammat jatkakoon ja korjatkoon minunkin tietotaitoa :wtg:
Terttu

ViestiKirjoittaja Terttu » Pe Elo 13, 2010 14:16

Tinka, paremmin mielessä pyörineet biisien sanat eivät välttämättä olis olleet yleisesti niin selviä. Toi sit pätkähti päähän :D

Juu, mä haen tässä takaa sitä miten homma meneekään oikeesti. En ota kantaa, enkä kanna ite vastuuta, kuka sit tekeekään ja mitä tekeekään, itelle vai myyntiin, vaikkei se oliskaan sallittua.

Bändipaidoissahan esim on selkeesti jollekin luovutettu aina se bändin nimen/logon/yms käyttöoikeus, josta melko varmasti sit joku osuus menee ko bändille. Piraattipaidat sit yleisesti tunnettu ilmenemismuoto mutta niistähän tietää sekä ostaja että myyjä, että homma ei oo sallittua.
Amerikan ihmemaassa ainakin bändien nimethän on siellä ns rekisteröityjä kaikkine oikeuksineen, näin ymmärsin ainakin muutamasta löytämästäni. Joten vois veikata, että biisien sanoitukset yms on samassa nipussa.
Eowyn
Ylläpito
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eowyn » Pe Elo 13, 2010 16:39

Jaa-a. Koskapa oma Music of the Soul -sarjani perustuu osaltaan nimenomaan laulujen säkeisiin, pitänee kommentoida ;) Täytyy todeta, että en ole 100 % varma siitä, mikä on virallinen kanta, vaikka asiaa olen yrittänyt selvitelläkin, mutta elän uskossa, että yksittäinen säe jostakin kappaleesta menee kyllä korussa ns. Fair use -käytännön piikkiin. Mun on jotensakin vaikea uskoa, että saisin Ritchie Blackmorea ja Candice Nightia niskaani sen vuoksi, että tekemässäni korussa lukee "Legends never die" tai "Under a violet moon" - voisihan nuo sanat laittaa peräkkäin sellainenkin, joka ei edes ole koskaan kuullut kappaletta, josta ne ovat.

Lähteen maininnasta: minä olen päinvastaisella kannalla kuin tinka. En kauppani sivuilla ole yhdenkään MotS-korun yhteydessä erikseen maininnut, mistä kappaleesta kyseisen korun säe on. Sillä tavalla nimittäin yhdistäisin koruni kyseiseen yhtyeeseen ja tavallaan markkinoisin sitä korua yhtyeen nimellä, ja veikkaan, että sitä eivät kaikki tahot luultavasti katsoisi hyvällä. Googlaamallahan sen ostaja saa sitten halutessaan selville, mistä kappaleesta olen säkeen poiminut.
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Terttu

ViestiKirjoittaja Terttu » Pe Elo 13, 2010 17:24

Eowyn kirjoitti:... Mun on jotensakin vaikea uskoa, että saisin Ritchie Blackmorea ja Candice Nightia niskaani sen vuoksi, että tekemässäni korussa lukee "Legends never die" tai "Under a violet moon" - voisihan nuo sanat laittaa peräkkäin sellainenkin, joka ei edes ole koskaan kuullut kappaletta, josta ne ovat.

Onko nuo mainitsemasi säkeet pätkiä laulujen sanoitusten ties-mistä-kohtaa? Vai biisien nimiä?
Ja toistaen itseäni, en usko minäkään että ko herrat tai edes heidän edustajansa tulevat ovesi tai spostilaatikkosi taakse kolkuttelemaan, vaan teoriassa se miten tämä kuvio meneekään kiinnostaa.

Muistelen lukeneeni tekijänoikeuksiin liittyen säveltämisestä, jossa joku yritti vedota juurikin tuohon "nehän on vaan nuotteja toistensa perään" mutta asia tulkittiin niin, että koska kappaleessa oli selkeästi kuultavissa yhteys johonkin aiemmin sävellettyyn, tapaus katsottiin kopioinniksi. Olisihan muutoin runot, kirjat, sanoitukset - kaikki sivuutettavissa tuolla "nehän on vain sanoja peräkkäin" ajatuksella.
Eowyn
Ylläpito
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eowyn » Pe Elo 13, 2010 18:11

Enimmäkseen ovat ties mistä kohtaa, jotkut (kuten Under a Violet Moon ja Wind in the Willows) sattuvat olemaan myös kappaleiden nimiä. Mutta onhan toisaalta Wind in the Willows myös kirjan nimi (Kaislikossa suhisee) ;)

tinka

ViestiKirjoittaja tinka » Pe Elo 13, 2010 18:38

Tässä olis yks linkki tällanen: http://www.teosto.fi/fi/tekijanoikeus.html

Ja tällanen lyhyesti: http://www.oulu.fi/tupa/innovaattori/ht ... erkit.html

Ja PRH:n sivuilta : http://www.prh.fi/fi/mallioikeudet.html
Ja tähän vielä lisää : http://www.prh.fi/fi/mallioikeudet/mall ... ressa.html

Tällasia Perjantai-iltaan iltalukemisia :wink:
Terttu

ViestiKirjoittaja Terttu » Pe Elo 13, 2010 18:55

Mä jätän suosiolla lauantai-illan iloks ;) Jäin meinaan miettimään tosta Eowynin kommentin pohjalta, että onkohan teoksen nimi (esim se kappaleen nimi) ns automaattisten tekijänoikeuksien ulkopuolella, huhuh! :mrgreen: Pitääkin alkaa haluta tietää jotain tälläistä ei-niin-suoraviivaista!
Terttu

ViestiKirjoittaja Terttu » Ti Elo 17, 2010 16:33

Selailin puoli nettiä tai siltä se ainakin tuntui, sen perusteella väittäisin, että lyriikoiden kopiointi on kielletty. Oli sitten kyseessä rivi tai kaksi sanoituksesta. Tässä nyt lainattua ja viitattua yhdestä lähteestä löydetttyä

"However, there is currently no definable number of words or lines of a piece of work that clarifies where fair use ends and infringement begins."
Read more at Suite101: Copyright Infringement: Publishing Someone Else's Work Without Permission http://intellectualpropertylaw.suite101 ... z0wryFVex1

Tuo FairUse lienee vain amerikkalaisten oikeuskäytännössä mutta sisälsi samoja piirteitä eli ei-kaupalliset, opetustapahtumat jne olisi poikkeustapauksia ja sallittuja. Tämähän myös sisällytetty suomen tekijänoikeusteksteihin.
Tekstin lainaaminen ja viittaus alkuperäiseen tekstin esittäjään, sehän nyt tunnetusti on sallittua. Mutta alkuperäinen kysymykseni ei koskenut sitä puolta asiasta.

Ja en, edelleenkään, ota kantaa siihen mitä kukin sitten oikeasti tekee. Mutta kun viisammatkaan eivät valmista vastausta antaneet, oman etsinnän tuloksena olen yllä olevaa mieltä. Ellei joku sitten osoita asian olevan toisin ;)
TinttiO
hamstraa hopeahelmiä

ViestiKirjoittaja TinttiO » Su Elo 22, 2010 19:17

Samoilla linjoilla Piiskun kanssa, eli lyriikan kopioiminen on kiellettyä.

Musiikkikustantajien sivuilta löytyi tällainen maininta (http://www.musiikkikustantajat.fi/faq.php). Siinä puhutaan kylläkin musiikkikappaleen koko lyriikasta eikä yksittäisistä lauseista/osista.
"K: Olen ajatellut laittaa suosikkibändini kaikki lyriikat omalle kotisivulleni. Eihän siihen tarvita mitään lupaa, kun en itse saa siitä hommasta mitään?
V: Tekijänoikeus koskee Internet-kotisivuja aivan samalla tavalla kuin paperilla julkaisemista. Tarvitset siis luvat lyriikoiden eli laulujen sanojen julkaisemiseen. Nuottien ja sanoitusten myynti on lauluntekijöiden ja kustantajien tärkeimpiä tulonlähteitä. Jos sanat löytyvät ilmaiseksi kotisivultasi, kukaan ei enää osta niitä ja säveltäjä menettää työstään ansaitsemansa palkan."
Eowyn
Ylläpito
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eowyn » Ma Elo 23, 2010 12:50

Musta tässä menee vähän puurot ja vellit sekaisin. Totta kai kokonaisten lyriikoiden julkaisu on tekijänoikeuden rikkomista, koska kyse on kokonaisesta teoksesta. Se taas on - ainakin minusta - täysin tulkintakysymys, katsotaanko yksi yksittäinen lause teokseksi vai ei - varsinkin jos kyse on lauseesta, joka esiintyy jo valmiiksi jossain muuallakin. Koruun otettu yksittäinen lause jostain kappaleesta ei kilpaile millään tavalla alkuperäisen teoksen kanssa eikä myöskään ole poissa alkuperäisen artistin kukkarosta. Kuten edellä totesin, jos yksittäistä lausettakaan ei saisi käyttää, mikäli joku toinen on sitä jo käyttänyt, esimerkiksi jo aiemmin mainitsemani Blackmore's Nightin kappale Wind in the Willows rikkoisi tekijänoikeuksia, koska Kenneth Grahame julkaisi sen nimisen kirjan jo 1908.

Terttu

ViestiKirjoittaja Terttu » Ma Elo 23, 2010 14:39

Tekijänoikeus ei ymmärrykseni mukaan suojaa sitä itse teoksen nimeä (title). (yleisesti näin, poikkeustapauksia lienee)

Henk. koht. ongelmani tässä tiedon etsimisessä on ollut juurikin tuo, että en ole kiiinnostunut koko sanoituksesta vaan osasta siitä. Tuo, että laulujen sanoitukset kokonaisuutena kuuluvat tekijänoikeuksien suojaan lienee se ns päivänselvä osuus.

Palaa sivulle “%s” Taloushallinto ja tekijänoikeudet