Tekijänoikeus

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

mps
suunnittelee Balin-matkaa
Lasku: 5

Re: Tekijänoikeus

ViestiKirjoittaja mps » To Touko 21, 2009 22:16

katjuska kirjoitti: Varsinki ku meet johonki myyjäisiin tai messuille myymää korujas tai ylipäätä käsitöitä, niin siellähä niitä vitun lehmiä, näin suoraan sanottuna riittää. Kato hei, ku tälläsen korun tai tälläsen patalapun voi tehä ite ja puolta halvemmalla, siinä myyntipödyän eessä kerrotaan kaverille. !

Toi oikeesti ärsyttää! Itse olin myyjäisissä myymässä tekemiäni kasseja ja viereisessä pöydässä oli nuorten työpajan pokukka myymässä omia tuotteitaan (ja sivumennen sanoen suoraan lehdestä kopioituja kaavoja oli käytetty).Ohjaaja ihan ääneen puhui mukana olleelle nuorelle, että katsos miten noi on tehty, voitais mekin tehdä ja myydä. Siis minä olen käyttänyt aikaani mallin kehittelyyn, ihan itse tehdyt kaavat ja muutama proto takana. Ja elanto pitäisi ompelu hommilla ansaita, työpaja vie täällä muutenkin ammatti-ihmisten töitä,ei siis vain mun alalta. Pahinta siinä on se, että ohjaaja tekee työt, nuorista ei niin vaativiin hommiin ole.Tämän hän on itse sanonut. :(
Mari
Miilia
sijoittaa jalokivilaatuun
Viesti:

ViestiKirjoittaja Miilia » To Touko 21, 2009 22:50

Täysin asian vierestä, itse tuollaisella työpajalla työssä olleena, täytyy todeta että onpahan varsin erikoista käytöstä. Meidän pajallamme tehtiin kolmenlaisia töitä enkä usko että kenenkään ammatti-ihmisen varpaille siellä on koskaan tallottu. Itse tein ompelutöitä ja jos jotain muuta kuin kunnan omiin tiloihin meneviä juttuja tai perus astipyyhkeitä ompelin, niin mallin kehitin kyllä täysin itse. Ja ohjaajat ovat siellä ohjaamassa, eivät todellakaan tehneet hommia meidän puolestamme. Niin että missään tapauksessa tuo ei ole yleinen käytäntö näissä paikoissa.
Mitä tulee siihen että kuljetaan myyjäisissä tai messuilla pöydältä pöydälle kertomassa miten aiotaan ottaa idea talteen ja toteuttaa itse, niin mielestäni siinä on kyse lähinnä tahdittomuudesta. Ne tekee jotka osaa, ja ottaa ideansa sellaisilta joilla niitä on, niinhän se tuppaa menemään eikä sille mitään voi. Järkevät ihmiset vain pitävät suunsa kiinni siinä myyntipöydän edessä ja hipsivät sitten hiljaa kotiinsa tekemään.
Ja sen kun puhuisin mikä minut/todella saa surulliseksi,/eipä minulla olisi näitäkään ystäviä -Jarkko Laine-
Flickr
Jorisa
Viesti:

Re:

ViestiKirjoittaja Jorisa » Pe Touko 22, 2009 9:37

Siru kirjoitti:Voisimmeko sopia niin että te hyvät ihmiset ilmoittaisitte kenen koru on kulloinkin ollut innostuksenne lähde, jos idea ei ole omanne??? Se olisi vähintäänkin kohteliasta tekijää kohtaan, varsinkin kun kaikki tälläkin foorumilla olevat henkilöt tietävät, kenen alkuperäisideoista kulloinkin on kyse.

Tämä on mukava foorumi koska kaikki tieto on siirretty vapaasti ja ilman hyödyn tavoittelua, siksi on mielestäni erittäin epäkohteliasta käyttää hyväkseen toisten työtä tai ideoita. Ideoitahan saa jokainen vapaasti soveltaa, mutta jos työsi on selkeästi jo jossain aikaisemmin esillä ollut, et tod. näk. voi ottaa siitä kunniaa itsellesi. Puhumattakaan silloin jos hyödyt siitä taloudellisesti.

Ärsyttää lueskella blogimerkintöjä tai kuvagallerioita joissa omiin nimiin on röyhkeästi kopioitu toisten töitä. :shake:

Tää on niiiiiin totta. Rehellisyyttä peliin. Maailmalta löytyy malleja mielinmäärin, ja ei se varmaan maksa paljoo vaivaa, jos pistää sen linkin tai mainittee, että on tehny sen ja sen mallin mukaan....

RAiisalle iso :wtg: siittä että hänen blogissaan on maininta lähes poikkeuksetta siittä, mistä malli on peräisin. :D
Porukassa, mutta yksin.
anzu

Re: Re:

ViestiKirjoittaja anzu » Pe Touko 22, 2009 10:51

Siru kirjoitti:Voisimmeko sopia niin että te hyvät ihmiset ilmoittaisitte kenen koru on kulloinkin ollut innostuksenne lähde, jos idea ei ole omanne???

Tää ei tuu toimimaan, jos o mahottoman lahopä. Ainakaa ite en muista koskaa, mistä blogista, galtsusta oon saanu vaikutteita. Ku näitäki sivuja voi tulla satoja päivän aikana missä seikkailen. Tosin ite yritän etten tee koskan samanlaista korua, ku joku muu on tehny aikasemmin. Samannäkösiä koruja oon varmaan pilvin pimein tehny.
Mutta seki ois fiksua, että jokainen arvonsa tunteva koruilija vinkkaa blogissa tai kaltsussa, hei tää näyttää mun tekemältä korulta, hei tässä korussa on jotain samaa kuin tekemässäni. Jos siitä tekijä suuttuu, niin sillehä ei sitte maha mitää.
-anzu
Siru
Viesti:

ViestiKirjoittaja Siru » Pe Touko 22, 2009 20:14

Mistä asti Jorisa tuon viestin oikein kaivoi...? :lol: Olen kirjoittanut sen jo kauan aikaa sitten, ehkä n. 3 Helmetti-sukupolvea taaksepäin (jolloin minäkin jaksoin vielä aktiivisesti tänne kirjoitella :oops: ).

No, asia ei kyllä sinällään ole miksikään muuttunut :nod: . Tosin Katjuskalla on pointti mielipiteelleen, ainakin itse huomaan tosi monesti jälkeenpäin että oma, mukamas uniikki luomukseni onkin tehty jo toisaalla aikaisemmin, ja ehkä useampaankin kertaan - tuota koruinfoakin alkaa jo sen verran runsaasti olla :lol: .

Mutta olen mä silti edelleen sitä mieltä että jos koru selkeästi on tunnistettavan esikuvan näköinen niin siitä on kohteliasta mainita, jos se nyt ylipäätään on mahdollista :nod:. Jokainen miettiköön ja tehköön oman ratkaisunsa - minä en keneltäkään sitä ole vaatimassa. Tää vaan tulee ehkä kaikkein eniten esiin silloin kun joku kekkaisee jonkun "uuden" idean (oikeasti koruissa niitä ei kovin montaa enää ole vastaan tullut) ja kymmenet helmihörhöt sitten tekevät ideasta innostuneena siitä omat versionsa. Niinkuin dominonappula- ja lasipalakorut, kierteiset ja kieputetut korut jne jne... ja kaikki nämä on jo aikaa sitten muualla keksitty, joku täällä vaan ehti sen ekana bongaamaan, sen jälkeen muut ovat versioineet omansa. Ja sehän on ihan ok tehdä niitä omia versioita. Kaulakoru on kaulakoru on kaulakoru. Aika vähän kukaan tekisi koruja jos mistään ei saisi ottaa vaikutteita. :lol:
Wear your HELMET with pride!
Sininen

ViestiKirjoittaja Sininen » Pe Touko 22, 2009 22:46

En pidä ainakaan tällä hetkellä aktiivisesti blogia, koruharrastuksellekin aikaa on varsin vähän ja olen mielipiteeni aiemminkin ilmaissut, mutta enpä malta pitää suutani kiinni taaskaan ;)

Olen Katjuskan kanssa hyvin pitkälti samoilla linjoilla. Paitsi että periaatteestakaan en kyllä lähtisi inspiraationlähteitäni listaamaan seuraavin perusteluin:
- Ainakin tähän asti ainoat korut, joita olen tehnyt suoraan mallista tai ohjeesta, ovat olleet perusketjuja. En mitenkään usko, että kukaan hengissä olevat ihminen kehtaa väittää näitä omikseen, vaikka jotkut ovat ohjeita kirjoihinsa painaneetkin.
- Muulta osin tilanne on samantapainen kuin Katjuskalla. Selaan ajoittain ison määrän korublogeja (sekä Suomesta että maailmalta) ja ihan suoraan sanoen harvat, tosin jotkut kyllä, niistä ovat niin omaperäisiä, että jonkun idean alkulähde syöpyisi tajuntaani. Useammin tilanne on se, että samasta ideasta löytyy versioita monesta paikkaa eikä ole mitenkään mahdollista jäljittää "kuka oli täällä ensin". (Vaikka siis moiseen olisi aikaa ja innostustakin.) Lisäksi keräilen parhaat inspiraationlähteet kuvina omalle koneelleni, ei siis pelkästään blogeista tai pelkästään varsinaisia koruja, vaan kaikennäköistä internetistä löytyvää, joka herättää minussa jonkun koruinspiraation. Koska tämä on minulle harrastus eikä tieteellistä tutkimusta ja kuvat ihan vain yksityisessä käytössäni (ja säännöllisesti myös poistan niitä, jotka eivät enää herätä ajatuksia), en yleensä tallenna kuvien mukana tietoa siitä, mistä ne ovat peräisin. Tähän kun tosiaan vielä sitten lisää sen, etten korua tehdessäni ikinä katsele esimerkiksi kuvasta jonkun toisen toteutusta, niin en ihan vilpittömästi pysty sanomaan, mistä tai keneltä mikäkin idea on tullut.

Tästä huolimatta minullekin on siis monesti käynyt niin, että olen saanut mielestäni suuren ja omaperäisen idean ja kohta olen löytänyt aiemmin julkaistuja kuvia vastaavan idean käytöstä paikassa, jossa en ole ennen käynyt. Tämä on ihan mahdollista ja mielestäni luonnollistakin, koska toinen idean saaja on varmasti altis pitkälti samoille vaikutteille, selannut ihan samoja sivustoja ja elänyt samassa maailmassa. Jos joku tästä huolimatta on sitä mieltä, että olen käyttänyt hänen ideaansa antamatta krediittejä, niin olen ihan oikeasti ja tosissaan pahoillani, mutta se ei missään tapauksessa ole ollut tarkoitus. Mutta minulla ei vain riitä sen enempää aika kuin innostuskaan sen selvittämiseen, että ei kai kukaan muu missään ole vain saanut aiemmin samaa ideaa kuin minä.
pomppaloora
silmäilee HillTribe-hopeaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja pomppaloora » Pe Touko 22, 2009 22:50

näimpä. ja sitten on olemassa sellainen asia, kuin alitajunta, joka imee kuin sieni informaatiota kaikkialta, missä helmeilijä (tai mikä muu tahansa kädentaitaja) liikkuu. kun selaa gallerioita, katselee näyteikkunoita, pyörii netissä. sitten päähän pälkähtää oikea kuningasajatus ihan uudenlaisesta korumallista, jota kukaan ei varmasti ole koskaan keksinyt... mutta kuinkas käykään...kun tuon tuotoksen galleriassaan julkaisee, niin johan alkaa löytyä vastaavia...
sehän on vain inhimillistä, ei mitään moraalitonta saati laitonta, eikä tuolle mitään voi.
jokaisella on oma käsitys oikeasta ja väärästä, mutta hyvän tavan mukaista olisi tietysti mainita, jos epäilee, että malli ei ole ihan omasta päästä syntynyt, tai jos on jotakuta muuta "matkinut".
ja onko se nyt niin kamalaa, jos havaitsee jonkun apinoineen omaa tuotosta? sehän on pikemminkin kunnianosoitus, ainakin omasta mielestäni! eri asia on toki se, jos joku alkaa tekemään bisnestä väittämällä varastettua ideaa omakseen, se on väärin se.
~iloluontone ihimine~
http://www.kultaseppanissi.fi
annie
silmäilee HillTribe-hopeaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja annie » La Touko 23, 2009 10:50

pomppaloora kirjoitti:ja onko se nyt niin kamalaa, jos havaitsee jonkun apinoineen omaa tuotosta? sehän on pikemminkin kunnianosoitus, ainakin omasta mielestäni! eri asia on toki se, jos joku alkaa tekemään bisnestä väittämällä varastettua ideaa omakseen, se on väärin se.

monia blogeja selanneena olen huomannut myös, että useissa pidetään juuri positiivisena asiana että muutkin inspiroituvat omista ideoista ja tekevät niistä omat versionsa. kysymykseen "saanko tehdä samanlaisen" on vastattu tyyliin, että "tottakai, sen takia näitä täällä esittelen". toiset taas eivät halua että kukaan tekee lähellekkään samanlaisia koruja tai se on heti matkimista ja ideoiden varastamista. kyllä tässä tilanteessa on normaali blogien selailija ihan kuutamolla.

itse kerään ideoita vähän samalla tavoin kuin muutkin ovat maininneet, eli kerään koneelle kuvia, joista inspiroidun. kyllä ne tulee nimettyä lähinnä "sininen kaulakoru" eikä "sen ja sen blogista silloin ja silloin". monesti ideat jalostuvat ja uuteen koruun tulee sekoitusta monesta korusta sekä lisäksi vielä alitajunnastakin. jos teen korun, joka on tunnistettavissa jonkin tietyn henkilön tuotokseksi, niin tottakai silloin vinkkaan mistä idea on tullut. jos samantyyppisiä koruja esiintyy useammassa blogissa en kyllä rupea näkemään sitä vaivaa, että alan setviä kenen idea on ollut aivan alkuunsa. itse en muuten välttämättä osaa yhdistää jotain foorumilla kirjoittelevaa johonkin tiettyyn blogiin :)

olen saman tuonut esille jo aiemminkin (ja tässä kohtaa hernekippo pöydälle, olkaapa hyvät) että jos ei todellakaan halua, että niitä omia hyviä ideoita lainataan, niin silloin kannattaa miettiä, lisäileekö niistä valokuvia vaikkapa tänne keskustelupalstalle tai omaan blogiinsa.
Through the gates of insanity
On the edge of humanity
She's gonna make her dreams come true

http://annanaarteet.blogspot.com/
miauu

ViestiKirjoittaja miauu » La Touko 23, 2009 11:04

Minä tein jopa periaatepäätöksen että en pääsääntöisesti surffaile blogeja ja gallerioita ihan siksi että en päätyisi vahingossa tiedostamattani kopioimaan mitään... :D

Vaikka nyt minulta jääkin sitten monta hyvää perusideaakin sitten saamatta - ihan siis sellaisia ideoita 'ai tuollainenkin tekniikka on olemassa, käytänpäs samaa perustekniikkaa mutta ihan erilaisilla muotoiluilla' :( ...Se ei kuitenkaan haittaa ratkaisevasti kun jo-saatuja-ideoita parveilee toteutusjonossa ihan kylliksi odottelemassa aikaa, energiaa ja kuntoa tehdä niistä valmiita koruja (taino, niitä parveilee liikaakin kun aina välillä tulee huomattua että jotain on ehtinyt jo unohtuakin vaiheeseen otanpa-nämä-tarpeet-sivuun-siihen-projektiin :oops: )
Mistä minä nyt olen jäänyt kiinni? ;o
...paitsi lohikäärmeadoptoinnista: http://dragcave.net/user/miauu
...ja gladiaattoritaistelusta (tosin automatisoituna): http://miauu.mybrute.com
Piritta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piritta » La Touko 23, 2009 12:52

Mä en ihan hirveästi ole halunnut tätä keskustelua kommentoida, kun musta tää mene vähän väärillä raiteilla. Tällaisessa harrastuksessa pitäisi aina tiedostaa se "riski" että joku kopioi jne. Se vaan kuuluu kaikkeen luovaan toimintaan ja sille ei voi mitään. Ja niinkuin Annie sanoi, niin jos se oma idea on niin rakas ja salainen, on parempi ettei sitä tosiaan esittele kovin laveasti.

Myös tuo idealähteiden kertominen on siinä mielessä ongelmallista, että hyvin harvalla on blogissaan tai täällä galleriassa koruja, joissa olisi joku aivan oma idea, vaan todennäköisesti tuo idea on vellonut alitajunnassa ja muiden vaikutteiden ja omien ajatusten kautta moneen kertaan ja jalostunut sitten omaksi tuotteekseen. Siksi musta on vähän outoa, jos joku viittaisi idean lähteeksi jonkun tekemän korun blogissa tai galleriassa, kun se koru juurikin saattaa olla vaikka suora kopio jonkun _oikean_ korutaitelijan korusta. Ehkä sekoitan tähän liikaa tieteellistä höttöä, mutta lähteitä ilmaistaessa, pitäis pyrkiä siihen, että se lähde sitten todellakin olisi se ihan alkuperäinen ja oikea eikä esim. jonkun tekemä kopio omassa blogissa.

Itse en kerää lainkaan kuvia, vaan oma prosessini alkaa siitä, että levitän helmiä, kiviä ja ketjuja pöydälle ja mietin, että mitä niistä tulisi. Se mitä niistä sitten tulee heijastelee omaa makuani, omaa värimaailmaani ja kaikkea sitä mitä olen tähän asti nähnyt ja kokenut. Olis aika vaikea kertoa, että mistä lähteestä mikäkin syntyy.

Mukavahan se varmasti olisi uskoa, että idea olisi täysin oma ja olen jopa jostain korukirjoista lukenut, kuinka tekijä on pitänyt ideaansa täysin omanaan vaikka malli on ollut ns. yleistä korutietoutta niinkuin esim. kierteiset lenkit ja monet muut tekniikat.
Piita
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » Ma Touko 25, 2009 0:36

Taas puhutaan samasta asiasta josta on jauhettu monta sivua. Asia on tärkeää mutta ei tehdä siitä vaikeampaa kuin se on!
Ei kukaan voi tietää sata varmasti onko oman inspiraation lähde ihan alkuperäinen vai ei, eikä tarvi tietääkään!
Jos olet inspiksen jonkun blogista tai korusta saanut niin mainitset keneltä oma innoituksesi on lähtöisin. Nyt ei olla tekemässä tieteellistä tutkimusta tai opinnäytetöitä!
Kysymys on hyvästä ja reilusta tavasta. Jos käytät jonkun ideaa tai mallia lähteenä ( Huom! lähteenä ei suorana kopiona!) niin mainitset esikuvasi, jos ei muista kenen se on niin mainitset että olet innoitusta löytänyt jonkun koruntekijän blogista jota et juuri nyt muista mistä! Silloin et omi ideaa omiin nimiisi jos se ei ole sinun ideasi.
Itse mainitsen muutaman esimerkin jos on tarvis. Jos kirjasta ottaa mallia niinkuin moni meistä on tehnyt... esim Annika Larssonin kirjasta ihanat korut niin silloin se pitää mainita.
Tämä ei pitäisi olla huisin vaikea kenellekään jos siitä ei tee kynnyskysymystä ja vaikeampaa kuin se on. :wink:
Ugh, olen murissut. :wink: :lol:
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Piritta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piritta » Ma Touko 25, 2009 8:11

Piita: olen asiasta vähän eri mieltä. Jos idea ei ole edes sen oma jolta olen sen ensin nähnyt, niin miksi hänelle asiasta kunnia tavallaan kuuluisi?! Kun teos tosiaan saattaa olla vaikka räikeä kopio jostakin?
Piita
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » Ma Touko 25, 2009 8:51

Mutta jos et asiaa tiedä niin voit itse syyllistyä ihan samaan. Pitkään harrastaneena ja nykyisin työkseni koruja kun teen niin olen huomannut että ne joiden koruista eniten mallia otetaan ja kopioidaan eivät kyllä muilta kopioi! Ja jos ovat innoitusta jostain saaneet niin reilusti sen ilmoittavat.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.

Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Henna
Moderaattori
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Henna » Ma Touko 25, 2009 9:04

Piritta kirjoitti:Jos idea ei ole edes sen oma jolta olen sen ensin nähnyt, niin miksi hänelle asiasta kunnia tavallaan kuuluisi?!

Vaikkapa sen takia että silloin kukaan ei tule ainakaan sinua syyttämään kenenkään kopioimisesta. Jos (ja kun) et kuitenkaan voi tietää kuka on jonkin mallin todellinen, ensimmäinen ja alkuperäinen keksijä, niin viisainta lienee mainita se jolta itse on inspiraationsa/vaikutteita saanut. Mutta eipä sitäkään toki aina voi muistaa. En nyt tiedä, olisiko siinäkään mitään järkeä että jatkossa kaikki aloittaisivat blogimerkintänsä tyyliin: "katselin eilen Jorman, Kallen, Jussin ja Pekan blogeja sekä muutamaa itselleni tuntemattomampaa ja tänään tein tällaisia koruja joissa on varmastikin vaikutteita näiltä kaikilta tekijöiltä". Joku näkee korunsa plagiaatin solmitussa helminauhassakin, joku toinen katselee asiaa vähän väljemmin. Ääh, tämän keskustelun kanssa pyöritään ympyrää, joka ei johda mihinkään. Jokainen toimii oman omantuntonsa ja omien reiluus-käsitteidensä varassa ja kuten tiedetään, nämä asiat venyvät kuin kuminauha. Mikä on toiselle vasta vähän hyi hyi, on toisesta jo likimain rikollista. Ja siksi tämä keskustelu ei tule koskaan päättymään kaikkia osapuolia tyydyttävään ratkaisuun (sama juttu kuin siinä kimppatilauskeskustelussa taannoin).

No, kuten Siru sanoikin, nämä asiat nuosevat esille aika ajoin uusien "Helmetti-sukupolvien" myötä. Niin se vain menee ja kyllä kai näitä on välillä hyvä palautella mieliin :D Eihän niiden ole pakko osallistua, jotka ovat aikanaan itse saman keskustelun jo käyneet ja sanottavansa sanoneet.
Piritta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piritta » Ma Touko 25, 2009 9:18

Me puhutaan Piita eri asiasta. Mä en puhu kopionnista, en edes mallin ottamisesta, vaan vaikutteista ja inspiraatiosta, jotka ovat usein alitajunnassa sellaisena mössönä, että niiden eritteleminen on mahdotonta.

Ja tosiaan niinkuin Henna kirjoitti, niin kaikilla tuntuu olevan hyvin erilainen käsitys tästä asiasta. Itse en edes usko, että voisin koskaan luoda mitään niin omaa ja omaperäistä, että jaksaisin vahtia, että onkohan joko mahdollisesti kopioinut minulta. Jos joku nyt sattuu pujottelemaan kivet ja helmet samalla tavalla vaijeriin kuin minä, niin ei se oikein kopioinnin tunnusmerkkejä täytä. Niin vaan voi käydä ja en itse aio asialla päätäni vaivata. ja vaikka tästä joskus tulisi minulle työ, niin todellakin tiedän sen riskin, että näitä ns. kopiojia on maailma täynnä. Mutta se vaan kuuluu tähän juttuun.

En puolustele kopiontia enkä millään tavalla ole sen kannalla tai myötämielinen asialle, mutta en myöskään jaksa ottaa hirveätä stressiä asiasta. Ehkä sitten, jos oikeasti olisin joku maailmanluokan korusuunnittelija :huh: :lol2:

Palaa sivulle “%s” Taloushallinto ja tekijänoikeudet