Tekijänoikeus

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Piita
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: Tekijänoikeus

Post by Piita » Mon May 25, 2009 14:31

No juu, vaikeapa on ottaa selkoa milloin puhutaan kopioinnista ja milloin vaikutteiden ottamisesta...
Mielestäni tässä on keskusteltu kummastakin.
Edelleenkään en ymmärrä miksi yksinkertaisesta asiasta tehdään liian vaikeaa ja aletaan hiuksia halkomaan...
Silloin jos tiedät itse mistä olet innoitusta saanut niin mainitse asiasta. Jos et niin anna olla. Jos taas haluat kerätä pisteitä jonkun muun kustannuksella niin hankalapa siihen on muiden puuttua. Itselleen siinä vain hallaa tekee ja saa muiden paheksunnan niskaansa. Oma valinta...
Nämä suomen koruharrastaja piirit on kuitenkin aika pienet ja blogeja seurataan tiiviisti. Samat kirjat on luettu ja kahlattu läpi ja jos esittelee omanaan jotain mikä ei sitä ole huomataan kyllä suht nopeasti.
Harrastajat huomaavat kyllä, mutta potentiaaliset asiakkaat eivät todennäköisesti huomaa. Silloin saattaa käydä niin että alkuperäistä mallia tai ideaa pidetään väärin perustein kopiona tai matkimisena.
Mutta kaikenkaikkiaan tässä on kyse reiluudesta ja rehellisyydestä. Siitä ei oikein voi kiistellä, jokaisella on siitä omat käsityksensä... :roll:
Henna puhui taas asiaa! :wtg:
Muoks, ei olekaan tarkoituksen mukaista että tarvis hirveän litanian luetella, itse mainitsen jos olen tosiaankin vaikutteita jostain ottanut, esim kieputtelumalliin. Tekniikat on yleisiä, esim kierteiset lenkit ja ketjumallit. Eiköhän aikuiset ihmiset osaa arvioida milloin kannattaa mainita innoittajia ja alkuperiä. Suurin osa koruilijoista näin toimiikin. Pisteet ja pojot heille! :nod: :wtg:
En jaksa jauhaa tästä tän enempää. :wink:
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Piritta

Post by Piritta » Mon May 25, 2009 15:50

Mä en varmaankaan osaa ilmaista asiaani oikein kun tuntuu, että puhun Piitan kanssa ihan eri asiasta tai eri näkökulmasta. Toisaalta, yrittäjänä näkökulma varmaan on väkisinkin erilainen.

Mutta se mitä kirjoitit pienistä piireistä pitää varmasti paikkansa, mutta silti en pidä siitä, että piirin pitää toimia niinkuin yleensä (akkalaumat) naisvaltaiset piirit toimii, että kytätään toistemme tekemisiä ja aletaan luomaan pahaa henkeä ja ilkeitä juttuja. Ja olen kyllä huomannut kun olen blogela lukenut, että joissakin on käyty oikein katkeraa "sotaa" kommenttiosiossa siitä, kun on väitetty toisen kopioineen. Ensinnäkin se on mielestäni asiatonta (blogin kommentointiosiossa tai itse blogiteksteissä) ja toisekseen kaikissa niissä tapauksissa mitkä itse olen nähnyt, täysin perusteetonta.

Mutta ei tästä sen enempää. Jotenkin vaan tämä keskustelu on saanut mielestäni melko akkamaisia piirteitä, kun itse koitan suhtautua asiaan enemmänkin kohtalaisen rennoin ottein ja muistamalla asian mittasuhteet...

Ja pahoittelen jos joku loukkaantuu sanasta "akat", mutta parempaa kielikuvaa ei tässä tullut mieleen ;)
Sininen

Post by Sininen » Mon May 25, 2009 17:29

Menee vähän OT:ksi, mutta... Tulipahan vain tästä Pirittan kommentista mieleen, että käydäänköhän jollain "miesten" autotuunausfoorumilla (onkohan sellaisia ja mikähän lienee katu-uskottavampi termi) keskusteluja siitä, onko oikein maalata omaan autoonsa samanlaiset vauhtiraidat tai laittaa samanlaiset stereot kuin jollain muulla :D Tai että voi ei, nyt tuo on matkinut minua ja laittanut ihan samanlaiset karvanopat ikkunalle kuin minäkin ja nuo penkkimateriaalit olivat kyllä alunperin MINUN ideani... :rofl: (Ja pahoittelut asiantuntemattomuudesta kaikille autoharrastajille, minulla ei ole asiasta mitään tietoa, kokemusta tai ymmärrystä ja siksi esimerkkini voivat olla ihan hakoteillä, mutta toivottavasti edes joku ymmärtää, mitä ajan takaa - ja etten ole nyt ihan sataprosenttisen tosissani eikä todellakaan tarkoitukseni ole loukata ketään eikä vähätellä yhtään tätä oikeasti ihan asiallista keskustelua...)
Tiuski
löytänyt aidot helmet

Post by Tiuski » Mon May 25, 2009 17:59

Sininen wrote:Menee vähän OT:ksi, mutta... Tulipahan vain tästä Pirittan kommentista mieleen, että käydäänköhän jollain "miesten" autotuunausfoorumilla (onkohan sellaisia ja mikähän lienee katu-uskottavampi termi) keskusteluja siitä, onko oikein maalata omaan autoonsa samanlaiset vauhtiraidat tai laittaa samanlaiset stereot kuin jollain muulla :D Tai että voi ei, nyt tuo on matkinut minua ja laittanut ihan samanlaiset karvanopat ikkunalle kuin minäkin ja nuo penkkimateriaalit olivat kyllä alunperin MINUN ideani... :rofl: (Ja pahoittelut asiantuntemattomuudesta kaikille autoharrastajille, minulla ei ole asiasta mitään tietoa, kokemusta tai ymmärrystä ja siksi esimerkkini voivat olla ihan hakoteillä, mutta toivottavasti edes joku ymmärtää, mitä ajan takaa - ja etten ole nyt ihan sataprosenttisen tosissani eikä todellakaan tarkoitukseni ole loukata ketään eikä vähätellä yhtään tätä oikeasti ihan asiallista keskustelua...)
Kuvitellaan, että suunnittelisin kaikki autoni tuunaukseen tarvittavat materiaalit ja värit ja tilaisin erikoisempia maaleja ja kankaita ulkomailta. Seuraavalla viikolla naapurin äijä jäljentäisi auton kylkeen maalamiani kuvia leivinpaperille, tilaisi samat maalit ja samat materiaalit omaan autoonsa ja siihen päälle vielä ottaisi kaiken kunnian hienosta kokoonpanosta, niin kyllä minulta pääsisi kirosana jos toinenkin. Jos vielä kaiken lisäksi olisin mies joka elättää itsensä autojen tuunauksella, niin kaivaisin varmaan haulikon esille tuossa vaiheessa :lol:
Motivaatio on sitä, että unelmien ylle vedetään työhaalarit. -Parkes Robinson
Piritta

Post by Piritta » Mon May 25, 2009 18:32

Sininen: Ehkä sitä vois ollakin, mene ja tiedä :D Aivan saletti olen, että joku foorumihan noilla tuunaajilla on - pitäiskö käydä katsomassa :shock: Mutta en oikein jaksa uskoa, että siellä ihan ideatasolla olevista asioista otetaan nokkiinsa. Voisin kuvitella, että jos kaveri lähtee kopioimaan esim kylkimaalausta on asia eri, mutta niinhän se on missä tahansa, siis ihan suora kopionti.

Lähtee etsimään tuning foorumia :viuh:
anzu

Post by anzu » Mon May 25, 2009 18:43

Sininen wrote:Menee vähän OT:ksi, mutta... Tulipahan vain tästä Pirittan kommentista mieleen, että käydäänköhän jollain "miesten" autotuunausfoorumilla
Mä vastaan ihan ot:nä että matkimista tapahtuu, jopa auton tuunauspiireissä. Siitä on itelläki erittäin henkilökohtais kokemusta, useamman vuoden ajan. Nyt onneks o niin harvinaisia noi mun pirssit, että korkeintaa saman värisiseksi pystyvät maalaan. Sekin tosin vituttaa ihan suunnattomasti, ku pikku kylän kaikki purkit o oman auton maalilla maalattu tai ainaki yritetty matkia samaa sävyä.
Mutta monastiki noissa tuuninki pirseissä on saman tehtaan lasikuitu puskurit, helmat jne. jos ei oo ite niin näppärä että tekee. Sitte se matkiminen on huomattavasti vaikeampaa :lol:
-anzu
Siru

Post by Siru » Mon May 25, 2009 22:53

Tää keskustelu on alkanut alkuvuonna 2006. Viimeiset pari sivua on keskusteltu vuonna 2009, pitkän tauon jälkeen kun Jorisa laittoi esiin lainauksen vuoden 2006 viestistäni. Moni asia varmaan on niistä ajoista helmeilijöiden keskuudessa muuttunut mutta se ei ole muuttunut etteikö asiasta voisi keskustella. Vai onko? Eikä tässä kukaan ole kenenkään päätä ollut pölkylle enää aikoihin laittamassa siitä jos on tietoisesti tai tiedostamattaan sattunut tekemään samanlaisen korun kuin joku toinen eikä ole "älynnyt" mainita siitä kun korua esittelee. Tai siitä minkä tasoisia vaikutteita, inspiraatiota, mallia tms. kukin on tekeleisiinsä mistäkin saanut.

Mun pointti on koko ajan ollut se että krediittiä voisi antaa jollekin taitavalle kanssaharrastajalle antaa ihan siinäkin mielessä että se olisi mukavaa sille inspiraation antajalle... väliäkö sillä kenen alkuperäisideasta on kyse? Tämä tietenkin vain jos koru on selkeästi saanut kimmokkeen jonkun tietyn kanssahelmeilijän teoksesta. Ei kai niitä lukuisia inspiraation lähteitä kukaan täyspäinen alakaan oikeasti mihinkään listaamaan. Mut jos yksi keksii pyörän niin muut tulee perässä ja jos sinä olet yksi niistä niin silloin minun mielestäni olisi korrektia mainita että tein tämän kun näin XX:n version tästä. Tai mainita että "tällaisia on nyt näkynyt vähän joka puolella joten halusin itsekin kokeilla osaanko tehdä tämän". Silloin ei varmana kenellekään tule paha mieli.
Wear your HELMET with pride!
Piita

Post by Piita » Mon May 25, 2009 23:31

Tän jälkeen tää muija hiljenee tästä aiheesta... :wink:
Pyydän anteeksi jos olen akkamaisesti keskustellut asiasta, olen yrittänyt kommentoida ja kirjoittaa niin ettei olisi kenelläkään aihetta vetää herneitä nenuun.
Mielestäni asiasta on keskusteltu hyvinkin korrektisti, jokainen omalla persoonallaan. :lol: (Niinkus Katjuska, huolestuisin jos kommentoisit muuten kun ittenäs :wtg: )
Siru osasi kiteyttää tarkoittamani asian huomattavasti paremmin kuin minä.
En jaksa ymmärtää miksi tästä asiasta haetaan pilkuttamista kun siihen ei ole aihetta. Minulla ei ole seuraamissani blogeissa tullut moista vääntöä vastaan mutta seuraan varmaan eri blogeja.
Taidan jättää seuraavan kerran kommentoimatta ja jatkamatta keskustelua jos viestini on niin vaikeaselkoista että ne voidaan ymmärtää niin kertakaikkiaan väärin.
Tää poistuu nyt takavasemmalle miettimään pitäiskö kirjallista ilmaisuani kehittää... (tiedän kyllä jo nyt että pitää... :wink: )
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Nuuti
Swarovski-kuumeessa

Post by Nuuti » Tue May 26, 2009 8:14

Tää on hyvä keskustelu ja ihan oikea paikka käydä sitä. Jossain on voitava tuulettaa pois pahaa mieltä. Sillä taatusti kyllä harmittaa, jos joku nappaa oman jutun ja vetelee sitten eteen päin sen kanssa kuin olisi ihan itse sen keksinyt.
Muutahan asialle ei sitten mahdakaan. Korulle kun ei ihan helposti saa mallisuojaa saati patenttia. Pitää vain toivoa, että kaikilla sen näkevällä on korkeat eettiset arvot ja osaavat osoittaa ihailunsa/mieltymyksensä, mutta jättävät apinoimatta... Mutta meitä kun on moneksi niin....

Selailen aika usein ETSYn sivuja. Koruja on esillä noin miljoona. Väistämättä löytyy paljon samansorttisia juttuja, joille löytyy monta eri tekijää.
Siemenhelmikoruja on näistä n. 10.000. Niissäkin on paljon saman mallin soveltajia riittää.

Mutta suoria kopioita on kohtuullisen vähän. Mutta että olisi miljoona ihan uniikkia, jaa-a... Pakkohan on valmistustekniikoita soveltaa (niitä kun on niin kovin vähän kaikenkaikkiaan).
ETSYssä korut ovat globaalisti esillä ja jos niitä usein katselee, niin saattaa malli tarttua mieleen. Paljonkohan ETSYläiset riitelevät tekijänoikeudesta??? Siellähän kyse on puhtaasti kaupankäynnistä, useilla elinkeinosta.

Maailma on varsin julma paikka, turhan usein tuntuu, että pahat syövät hyvät. Mutta esim. koruilussa voisi mallin matkimisesta (jota nyt vain ei millään pysty estämään) saada myös hyvän mielen: mun juttu on niin hyvä, että tuokin "apina" sitä yrittää! :jippii: JESS! HYVÄ MINÄ! Tehkää perässä jos osaatte. :wtg: :jippii: :kieli: :kieli: :kieli:
Sininen

Post by Sininen » Tue May 26, 2009 8:21

Äläs nyt Piita, AINA kannattaa osallistua keskusteluun, kun on mielipiteitä. Minun mielestäni tämä keskustelu on ollut tosiaan ihan asiallista lukuunottamatta tuota omaa viimeistä kommenttiani, en vain voinut olla sitä laittamatta, kun aloin niin kuvitella, miten homma hoituu miesvaltaisemmassa ympäristössä :wink: Ja ymmärrän hyvin kaikki esitetyt kannat, vaikka oma kantani ei ihan kaikkien kanssa voi sama tietysti ollakaan. Itse ainakin yritin vain perustella myös omaani.

Pakko on vielä OT:na laittaa, että oman kokemuspiirini mukaan "akkalaumat" voivat olla sukupuolijakaumaltaan ihan millaisia vain, olen tavannut myös käytännössä pelkistä miehistä koostuvia, tosin keskimäärin niissä ehkä on enemmän naisia.
Piritta

Post by Piritta » Tue May 26, 2009 8:47

En tarkoittanut tuota akkalaumaa keneenkään henkilökohtaisesti. Mielestäni se kuitenkin on aika kiistaton fakta, että naiset valitettavasti osaavat olla aika susia toisilleen ja sitä en vaan ole koskaan ymmärtänyt. Itse olen miesvaltaisessa työpaikassa ja kyllä nuo kundit vaan puhaltaa enemmän yhteen hiileen kun muutamat naiset täällä. Ja ainakin monien ystävieni kokemukset naisvaltaisista työpaikoista ovat aika kauheaa kuunneltavaa... meni ihan ot:ksi, mutta halusin täsmentää käsitettäni, ettei kenekään tarvis vetää palkoja sieraimiin sen takia :)

Ja todellakin tiedän, onneksi, että kaikki naiset evät ole sellaisia ja senkin, että näitä löytyy myös miehistä, mutta yleistäen asia on mielestäni näin, ainakin oman elämänkokemukseni mukaan.
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Tue May 26, 2009 9:19

Mie olen sitten lopen kyllästynyt tuohon akkasysteemiin, sori vaan Piritta. Olen sitä mieltä, että tasan yhtä kauan stereotypia elää kuin sitä elätetään, ja pahimmalta tuntuu jos naiset itse sitä elättävät. Tää foorumi on täynnä upeita naisia ja miehiä, jotka osaavat keskustella fiksusti ja omat mielipiteensä esille tuoden, provosoimatta ja kärjistämättä (noh, ainakin suurimmaksi osaksi ja enimmän aikaa :D ). Yhtään "akkaa" en täältä tunne. Enkä ole nähnyt tässä keskustelussa mitään "akkamaista", jolla sanalla ymmärrän itse joko selän takana tapahtuvaa supattelua ja pahanpuhumista. Miulla on sitten ehkä enemmän elämänkokemusta kuin siulla Piritta, niin nais- kuin miesvaltaisiltakin työpaikoilta, että tiedän molemmissa esiintyvän edellämainittuja. Se on ihan ihmisistä kiinni eikä sukupuolesta.

Miun mielestä aina kun tuollainen "akat ne tuolla vaan tappelee"-kortti vedetään esiin, halvennetaan koko keskustelu ja keskustelijat kertaheitolla, samalla asetutaan heitä ylempään asemaan ikään kuin itse olisi paljon fiksumpi ja avarakatseisempi, ja siksi en siitä pidä.
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
Piritta

Post by Piritta » Tue May 26, 2009 9:30

Ok, mä en puutu tähän keskusteluun yhtään enempää, koska näköjään kaikki ymmärretään väärin.
kompiainen

Post by kompiainen » Tue May 26, 2009 9:44

Minä en ole tietoisesti osallistunut tähän keskusteluun, mutta nyt kun tämä taas menee siihen, että vika on vaan siinä, että täällä on 99% naisia, on pakko osallistua. Menkää nyt hyvät ihmiset ja tutustukaa miesten foorumeihin. Siellä otetaan yhteen, vedetään hernettä nenään ihan samallalailla kuin täälläkin. Perustetaan omia "salaisia alifoorumeita", kun ei tulla toimeen. Mutta ah, niin ihanasti sanotaan suoraan! Musiikkifoorumilla annetaan palautetta toisen sydänverellä säveltämästä tuotoksesta: "VITTU MITÄ PASKAA!" Kamppailulajifoorumilla sanotaan suoraan, haukutaan toisen laji ja persoonakin ihan täysin. Että kyllä ne miehetkin osaa. Ja ihan varmasti jos naapurin Pena kävis kopsaamassa leivinpaperin kanssa automaalamon kuvia, kysyisi vielä teko-ohjeet ja kaikki mistä mikäkin maali on ostettu, palko yrittäjällä tai harrastajallakin olisi nenässä! Ja voisi tulla suoraa tekstiä.

Vuosi 2006 oli erilainen kuin vuosi 2009 korujen maailmassa. Vuonna 2006 meitä korublogaajia oli ehkä 20, foorumilla väkeä parisen sataa.Silloin tuli kiistaa enemmänkin pienistä yksityiskohdista ja nidien matkimisesta. Nyt vuonna 2009 koruntekijöitä Suomessa alkaa olla joka oksalla eikä millään voi sanoa kuka teki minkäkin ensimmäiseksi. Perustekniikat on kaikkien käytössä. Ideoita voidaan ottaa, vaikutteita saadaan, mutta sitä minä en ymmärrä, että tehdään kopio yks yhteen. Ja pahimmassa tapauksessa ollaan messuilla naapuripöydässä koruaan myymässä. Missä on se koruntekemisen riemu, se, kun vähäisillä taidoilla saa aikaan erinäköisen kuin kaverilla?

Esimerkki linkittömyydestä: Oletetaan, että Suomen johtava muotiblogaaja alkaisi tehdä koruja. Hänen sivuillaan käy päivittäin tuhanisa ihmisiä. Hän tekee esim. lusikkakoruja tai kieputusriipuksia tms. Ei laita minkäänlaista mainintaa idean lähteessä: Näin tällaisia Etsyssä tai Suomessa näitä on tehnyt jo useampi ja linkki johonkin suuntaan. Väliäkö sillä, kuka ne tässä maailmassa teki ensin, vaan sinne, missä todennäköisesti niitä näki ja tuskin keksi ihan itse tyhjästä, että alanpas tekemään esim niitä. lusikkakoruja. Ilman linkkiäkin me kaikki koruntekijät tiedämme, että kyseessä on ihan tavallinen koru, mutta tietääkö se suuri yleisö? Ei tiedä. Ne luulee, että kyseinen muotiblogaaja on keksinyt kyseisen koru ihan itse ja sitten me muut kopioidaan häntä.

Minusta hyvä tapa monilla blogeissa on sivussa olevat linkit: innoittajani ja sitten alekain muutamia maailman korublogeja/suunnittelijoita.

Otetaan toinen esimerkki. Inkku teki kivan korun. Tekinsesti ei mikään mahdottoman hankala. Mutta persoonallinen ja hauska idea. Jos nyt oikeen kovasti minun tekisi mieleni tehdä tuosta oma erilaisen versioni, en todellakaan tekisi sitä ilman linkkiä Inkkuun. Näin tuollaisen ekan kerran Inkun blogissa. Vaikka se nyt ei ehkä ole mikään maailman ensimmäinen kyseisellä tekniikalla olevan koru. Kukin toimii omatuntonsa mukaan, mulle se sanoo näin.

Muokkaus: Ja Muikkuseni oli samalla asialla. :)
~Kun itse tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan~
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Tue May 26, 2009 10:24

Piritta wrote:Mutta ei tästä sen enempää. Jotenkin vaan tämä keskustelu on saanut mielestäni melko akkamaisia piirteitä, kun itse koitan suhtautua asiaan enemmänkin kohtalaisen rennoin ottein ja muistamalla asian mittasuhteet...

Ja pahoittelen jos joku loukkaantuu sanasta "akat", mutta parempaa kielikuvaa ei tässä tullut mieleen ;)

Mielestäni se kuitenkin on aika kiistaton fakta, että naiset valitettavasti osaavat olla aika susia toisilleen ja sitä en vaan ole koskaan ymmärtänyt. Itse olen miesvaltaisessa työpaikassa ja kyllä nuo kundit vaan puhaltaa enemmän yhteen hiileen kun muutamat naiset täällä. Ja ainakin monien ystävieni kokemukset naisvaltaisista työpaikoista ovat aika kauheaa kuunneltavaa... meni ihan ot:ksi, mutta halusin täsmentää käsitettäni, ettei kenekään tarvis vetää palkoja sieraimiin sen takia

Ja todellakin tiedän, onneksi, että kaikki naiset evät ole sellaisia ja senkin, että näitä löytyy myös miehistä, mutta yleistäen asia on mielestäni näin, ainakin oman elämänkokemukseni mukaan.

Ok, mä en puutu tähän keskusteluun yhtään enempää, koska näköjään kaikki ymmärretään väärin.
Minkähän osan näistä siun kirjoituksista mie ymmärsin väärin? Kun mie en vaan ymmärrä, miten ja miksi naisten ja miesten keskustelu eroaa toisistaan, miksi naisten välinen keskustelu olisi jotenkin akkamaista ts. huonompaa ja miesten välinen keskustelu olisi sitten jollain lailla parempaa? Ehkä ei siis pitäisi yleistää etenkään oman elämänkokemuksen perusteella, se kun meillä jokaisella on rajallinen.

Ja tarkennan nyt vielä että en ole vetänyt herneitä nenään, ainakaan vielä :D ja että (palatakseni myös aiheeseen välillä) kompiaisen muotiblogaajapointti oli tosi hyvä.
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
Post Reply