Tekijänoikeus

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Piritta
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: Tekijänoikeus

Post by Piritta » Tue May 26, 2009 11:38

Menee kyllä niin OT:ksi ettei mitään järkeä :)

Mä en tarkoittanut pelkästään tapaa keskustella vaan lähinnä tapaa käsitellä asioita ja reagoida asioihin.

Itse ainakin näen aika paljonkin eroja miesten ja naisten välillä ja minusta se on myös tosi luonnollista ja kaiken lisäksi tosi hyvä.

Jos en voisi muodostaa asioista omia käsityksiäni omien kokemusteni kautta, niin kuinkas sitten? Mielestäni aidot mielipiteet ja ajatukset heräävät juurikin siitä, mitä on itse kokenut ja miten asioita on nähnyt. Ei siitä, mitä on lukenut, tai mitä viisaat ajattelijat ovat mieltä. Mä en missään vaiheessa ole väittänyt kaikkia naisia samanlaisiksi ja siksi harmittaa, että asia otetaan sellaisena. En myöskään väittänyt, että tämä keskustelu olisi pelkästään tätä vain siksi, että täällä suurin osa on naisia.

Mielestäni olisi mahtavaa jos voisi elää ilman stereotypioita, mutta niitä vastaan on myös typerää taistella ihan periaatteesta. Sain elää aika pitkään ennenkuin jouduin ympäristöön, missä näin, miten jotkut naiset toimii. Sen järjettömän kiinnostuksen muiden asioista ja sen kuinka tätä käytetään muita vastaan. Kuinka selän takana kierroillaan ja sen jälkeen ollaan edessäpäin yhtä hymyä. Tämä on kärjistystä ja ärsyttää monia. Tiedän. Ja ei tarvitse olla itse tapahtumien keskipisteenä, että voi tehdä tällaisia huomioita. Ja olisin kovin mielelläni asiasta eri mieltä, mutta en vaan enää pysty. Olen Muikun kanssa samaa mieltä, että juurikin naisena en saisi tätä stereotypiaa ylläpitää, mutta toisaalta en voi olla toista mieltä, kun olen nähnyt käytännössä, että ei savua ilman tulta.

Naisten välinen keskustelu ei ole sen huonompaa tai parempaa kuin miesten. Se on erilaista juuri siitä syystä, että naiset reagoivat asioihin eri tavalla. Olen itsekin nainen ja voin allekirjoittaa sen täysin. Jokainen nainen joka on joskus ollut parisuhteessa miehen kanssa, myös varmasti tietää että miesten ja naisten tapa eragoida ja käsitellä asioita on vaan erilaista. Ja se on varmasti ihan tieteellinenkin fakta, sekä fysiologista, eivätkä perustu pelkästään omiin mielipiteisiini tai omiin kokemuksiini. Miesten tapa lähestyä asioita on rationaalisempi ja naiset sekoittavat asioihin yleensä enemmän tunteita ja pelkästään se tekee asiasta erilaisen. Ja tämähän on ihan tieteellinen fakta ja siitä ei mielestäni kukaan voi loukkaantua tai pahoittaa mieltään.

On varmaan naisia, jotka ehkä haluavat välttää näitä naisellisia piirteitä ja ovat porukassa jätkiä, mutta ainakin itse olen ihan tavallinen vaaleanpunaista rakastava nuori nainen (35 v.) ja tiedän ja voin hyvin myöntää, että me naiset välillä ollaan liian pikkumaisia, otetaan liian helposti itseemme ja takerrutaan pikkuasioihin ja ollaan liian kiinnostuneita toisten tekemisistä :)

Pointtini ei edelleenkään ole varmasti kaikille selvä ja varmasti joku edelleenkin haluaa väittää, että tarkoitan ihan kaikkia naisia ja että en muka ymmärtäisi, että myös tällaisia miehiä löytyy. Kuitenkin väitän, että nainen on kierompi ja ilkeäpi sukupuoli ja minulle tämä mielipide sallittakoon.

Muikku: en ihan ymmärtänyt sitä, että miksi minä en saisi tehdä johtopäätöksiä, olla mieltä, esittää väitteitä oman elämänkokemukseni pohjalta, jos sinäkin kerran saat? ;)

Ja mulla ei ole herneitä nenässä. Netissä on vaan niin vaikea saada itsensä ymmärrätyksi, sillä vaikka tällaisen tekstin kirjoittelen täällä hymyssä suin, niin se varmasti näyttää hyökkäävältä...
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Tue May 26, 2009 12:06

Jos mie yleistäisin asioita vain oman elämänkokemuksen perusteella, niin esmes muksuna kaikki miehet ajoi kännissä ja kaikki naiset oli emäntiä. Mutta tajusin silloin jo että vaikka näin voi olla miun lähipiirissä, niin ei välttämättä ole kaikkialla, ja mitä enemmän luen, opin ja juttelen ihmisten kanssa, sitä enemmän omat mielipiteet tarkentuvat ja muuttuvatkin. Tää on siis miun tapa muodostaa mielipiteeni, sinulla on tai voi olla täysin erilainen tapa ja hyvä niin.

Mutta samalla just tähän tartuin, se että siulla on ollut paskoja akkoja ympärillä ei (luojan kiitos!) tarkoita että kaikki olisivat sellaisia. Niinpä reagoin siihen kun kommentoit keskustelua yhtäkkiä "akkamaiseksi". Miusta kun Helmetti ja -läiset eivät ole tippaakaan sellaisia, termi on minun mielestä halventava ja kohdistui mm. Piitaan ja Siniseen ja Siruun ja ketä muita tuossa keskustelussa nyt olikaan - upeisiin ihmisiin, jotka eivät missään nimessä ole akkoja tai käyttäydy kuin sellaiset. Se ikään kuin mitätöi koko keskustelun ja vaikuttaa ennen pitkää myös foorumin ilmapiiriin, jos korttia aletaan heitellä siellä ja täällä - suurin osa näistä keskusteluistahan on naisten välisiä! Niinpä sanoin mielipiteen heti ja suoraan (miesmäisestikö?) sen sijaan että supattaisin puolelle foorumia "akkamaisesti" yksäreillä että kylläpä tuo Piritta on sitä ja tätä.

Minustakin naiset ja miehet ovat erilaisia, mutta akkamaisuus ominaisuutena ei rajoitu sukupuoleen. Entinen esimieheni (mies) on varsinainen akka sillä lailla kun sanan ymmärrän. Silti aion reagoida aina, jos stereotypioita viljellään perusteetta, niin täällä kuin muuallakin. Se ei ole niinkään periaate vaan luontainen toimintatapa. Ihan sama kuin jos viljellään rasistisia mielipiteitä, moiun vastaan satavarmasti aina. Olen sitä mieltä että jollei kukaan koskaan reagoi, sama jatkuu ja pahenee. If you tolerate this, then your children will be next.

No, eiköhän tuo pointti tullut tuossa selväksi ja lisäjankkaaminen tuskin auttaa. Tää lähtis syömään :D
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
Piritta

Post by Piritta » Tue May 26, 2009 13:07

Miksi Muikku tahallasi vääristelet sitä mitä kirjoitan? Miksi korostat jatkuvasti, että mun mielestä _kaikki_ naiset on sitä tai tätä. Oikeasti ihan naurettavaa kun itse joka viestissä olen korostanut, että en todellakaan pidä kaikkia naisia sellaisena. Ja toiseksi, kirjoitin jo yllä, että "akka" oli huono sana, mutta en muutakaan siihen hätään keksinyt, joten miksi siihen pitää takertua ja vielä lisäksi kirjoitin, etten tarkoittanut ketään todellakaan henk. koht. ja nyt vedät mukaan tähän ihmisiä ihan nimimerkillä. Itse puhuin yleisestä ilmiöstä ja sä esität, että olisin tarkoittanut sitä tai tätä. Ehkä vedit vähän liian hätäisiä johtopäätöksiä tai sitten et lukenut mitä kirjoitin. Tuo asioiden tahallinen vääristeleminen on todella keljua ja en ymmärrä miksi niin pitää tehdä :(

Ja jos luulet, että minun omiin elämänkokemuksiini ei kuulu muiden ihmisten kanssa keskustelu ym asiat mistä itsekin kirjotiit, niin aika erikoista. Eiköhän meidän kaikkien kokemukset nivoudu yhteen kaiken sen kanssa, mitä ollaan kuultu, nähty ja eletty. Mulla on niiden perusteella oikeus olla sitä mieltä mitä olen, vaikkakin oma mielipiteesi muodostus on sinusta ilmeisesti kehittyneempää? Kirjoitin juuri edellisessä, että aina ei itse tarvitse olla taphtumien keskipisteessä jotta voisi muodostaa mielipiteitä asiasta. Ja en perusta mielipidettä siihen, mitä havaitsin lapsena, mutta sitäkin oli pakko vääristellä.

Mä en tiedä monta kertaa edellä mainittuja asioita pitää korostaa, jotta niitä ei tarvis vääristellä.

Ja mulle on ihan sama mitä yksäreillä kirjoitellaan. Minusta se on niiden häpeä jotka niin tekee. Minulla on tapana sanoa asiat suoraan.

Ja tämä on just sitä, mitä keskustelupalstoilla ei pitäisi tehdä, mutta en pidä siitä, että mun suuhun laitetaan sanoja, enkä varsinkaan siitä, että mua yritetään mustamaalata asioista mitä en ole tehnyt.

Pahoitteluni Piita, Siru ja Sininen ynnä muut. Asia ei todellakaan ole niin kuin Muikku tulkitsee.

Tämä on mennyt niin OT:ksi, että enempää en tähän asiaan kommentoi.

nimim. nainen, jolla on ystävinä suuri joukko aivan ihania naisia, niitäkin on mun elämässä, uskokaa tai älkää :)
Cattleya
Ylläpito

Post by Cattleya » Tue May 26, 2009 13:26

Nyt on tullut hyvä hetki istahtaa hetkeksi kahvikupposen ääreen (teekin sallitaan) ja mietiskellä tekijänoikeuden ja muiden lieveasioiden sijaan elämän todella tärkeitä kysymyksiä, kuten

-- miksi voikukat leviävät mutta istutetut kukat eivät
-- miksi kukaan ei halua syödä leivän kantapaloja
-- miksi kännykkä soi silloin, kun taiteilet polkupyörällä ylämäkeä ja
-- onko siihen kännykkään ylipäänsä pakko vastata.

Ja niin edelleen. Huokaistaanpa hetkeksi!
"To impossible standards!" — Niles Cranen maljapuhe (Frasier: Retirement is Murder)
Mimme

Post by Mimme » Tue May 26, 2009 13:46

Cattleya wrote:Nyt on tullut hyvä hetki istahtaa hetkeksi kahvikupposen ääreen (teekin sallitaan) ja mietiskellä tekijänoikeuden ja muiden lieveasioiden sijaan elämän todella tärkeitä kysymyksiä, kuten

-- miksi voikukat leviävät mutta istutetut kukat eivät
-- miksi kukaan ei halua syödä leivän kantapaloja
-- miksi kännykkä soi silloin, kun taiteilet polkupyörällä ylämäkeä ja
-- onko siihen kännykkään ylipäänsä pakko vastata.

Ja niin edelleen. Huokaistaanpa hetkeksi!
Kantapalat mulle tänne, kiitos!!! :nod:
Sister Bliss

Post by Sister Bliss » Tue May 26, 2009 13:48

Mimme wrote:
Kantapalat mulle tänne, kiitos!!! :nod:
...ne on kyllä aliarvostettuja, mutta mä tykkään kans! :nod:
♥´¨)
¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)
(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi
Siru

Post by Siru » Tue May 26, 2009 14:27

Piritta wrote:Pahoitteluni Piita, Siru ja Sininen ynnä muut.
Eieieieiei!!! En ole hetkeäkään kokenut tulleeni henkilökohtaisesti loukatuksi sinun taholtasi, Piritta! Vähän ehkä olen eri linjoilla joidenkin ajatustesi kanssa mutta yritän ymmärtää pointtisi. Mutta älä suotta pahoittele minulle, siihen ei ole tarvetta! :love:

Itse asiassa nythän tää keskustelu vasta herkulliseksi menikin... :wink: (huom - totean tämän leikilliseen, hieman ironiseen sävyyn!) Minusta tällä foorumilla on hienoa se, että vaikka mielipiteet ovat kovin erilaisia ja laineet lyö välillä korkeinakin niin keskustelu ei alennu tasolle jossa toiselle suoraan haistatellaan tms.

Miesten ja naisten välisiin eroihin ja yhtäläisyyksiin en ota mitään kantaa, me ollaan kaikki erilaisia ja joka junaan lähtijöitä löytyy molemmista sukupuolista. Kiitos siitä, sehän on vaan rikkautta! :D

Älkää ihmiset suotta pilatko päiväänne tällä(-kään) asialla, syödään ne kantapalat ja mennään tekemään voikukista seppeleet! :ooh:
Wear your HELMET with pride!
Piita

Post by Piita » Tue May 26, 2009 14:43

Ei löydy vielä tarpeeksi seppeleeseen voikukkia meidän pihalta. :wink: Ei haittais vaikka ilma lämpenis lisää. Voikukkia odotellessa! :lol:
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Tue May 26, 2009 15:01

Piritta hyvä, älä nyt ota itseesi siitä että ruodin siun kommenttia! Enhän mie _sinua_ tässä arvostele vaan siun alkuperäistä kommenttia keskustelun muuttumisesta akkamaiseksi! Satun tietämään, että se loukkasi joitakin ihmisiä, vaikka se ei varmaankaan ollut siun tarkoitus. (Ei kuitenkaan Sirua siis :D )Jos luet sen uudestaan objektiivisesti, saatat huomata miltä se muista kuulostaa.

Taidanpa palata entiseen karjalaiseen tyyliini eli että en sano mistään ikinä mitn, jupisen vaan keskenäni nurkassa :wink:

Mitä tulee tuohon mielipiteen muodostukseen, niin jotta en suinkaan vääristelisi, sanot tuolla itse, että
Piritta wrote:Jos en voisi muodostaa asioista omia käsityksiäni omien kokemusteni kautta, niin kuinkas sitten? Mielestäni aidot mielipiteet ja ajatukset heräävät juurikin siitä, mitä on itse kokenut ja miten asioita on nähnyt. Ei siitä, mitä on lukenut, tai mitä viisaat ajattelijat ovat mieltä.
Kuten sanoin: miulla on oma tapa muodostaa mielipiteeni. Eri ihmisten tavat ovat osin ehkä samanlaisia, osin erilaisia ja sillä hyvä. Eikä toinen ole toista parempi, kuten eivät sukupuoletkaan.

Peace and Love. Mut ei kiitos voikukkia, kun just on nurmikon perustaminen meneillään.
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
Sininen

Post by Sininen » Tue May 26, 2009 15:07

Täälläkään ei ole ainoatakaan hernettä nenässä, kuten yritin jo tuossa kertoakin. Ei suuntaan eikä toiseen.

Mitä tulee voikukkiin, meillä on tuossa tällä hetkellä tyhjällä naapuritontilla ollut aiemmin kasvihuoneita ja lannoitteita lienee levinnyt melko tavalla ympärillekin, koska siellä on voikukkia ihan hillittömän paljon, ihan absurdi näky :D Voin kuvitella, että kun ne pääsevät hahtuvavaiheeseen, täällä "sataa lunta".
Nunnuli

Post by Nunnuli » Tue May 26, 2009 16:38

:jippii: Ihanaa! Keskustelua, tiukkaakin.. ja sitten tehdään voikukista seppeleitä. Tämän ketjun lukeminen tämän päivän osalta erityisesti pelasti jo onnistuneen päiväni.

nimimerkillä: ämmän retale
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
riikka
Oikea käyttäjä: Olen

Post by riikka » Thu Feb 04, 2010 13:37

Nyt varmaan menee vähän ohi aiheen, mutta tuli tässä mieleen niin ajattelin kysyä :oops: Tekijänoikeuksiin liittyen kuitenkin :roll:
Kun monilla näitä blogeja on ja niihin omia kuvia lisäilee, niin mitenkäs on, siirtyykö kuvien tekijänoikeudet blogipalvelun ylläpitäjälle vai säilyykö oikeudet kuvan ottajalla, bloggaajalla itsellään? Miten on esim. blogspotissa, tämä on kuitenkin varmaan suosituimpia? :roll:

Anteeksi OT. :mrgreen:
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Thu Feb 04, 2010 16:33

Vastaus löytynee helpoiten sieltä blogipalveluista, esim. http://www.blogger.com/terms.g kts. kohta Immateriaalioikeudet.
Sister Bliss

Post by Sister Bliss » Thu Apr 01, 2010 15:15

Tällaista mietimme Papen kanssa...

...jos valaa hopeasta kappaleita käyttäen vaikkapa Legopalikkaa, mitkä ovat tässä tapauksessa tekijänoikeudet (taimitkälie)? Voiko sellaista korua myydä? Aika paljon näyttää liikkuvan maailmalla jonkin lelun tms. avulla valettuja hopeakoruja.

Anyone?
♥´¨)
¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)
(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi
Hämis
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Hämis » Fri Apr 02, 2010 0:12

No, se nyt taitaa olla selkeää kopiointia ilmaN tulkinnan mahdollisuuksia jos valuoriginaalina käyttää alkuperäistä Lego palikkaa. Legon logoa ei tuotteessa käsittääkseni saa olla näkyvissä ilman lupaa.tuollaisen löysin aiheesta http://www.iprinfo.fi/page.php?page_id= ... =314&id=24, en viitsi lainausta tähän perään laittaa, mutta periaatteessa jutusta voisi vetää johtopäätöksen, että voisi tehdä koska hopea eroaa väriltään, materiaaliltaan ja käyttötarkoitukseltaankin Legopalikoista, kunhan on selkeästi erotettavissa ettei kyse ole Lego tuotemerkillä valmistetuista esineistä. Legoissahan on tuo logo jokaisessa "nappulassa" kohokuviona joten ainakin se pitää poistaa, eikä myöskään markkinoinnissa saa käyttää käsittääkseni Lego-sanaa.

nykyiselläänhän on markkinoilla myös Cobi tuotemerkillä myytäviä rakennuspalikoita jotka ovat käsittääkseni jopa Legojen kanssa yhteensopivia, aiheet ovat vaan olleet hieman sotaisempia... patenteillakin on maksimiaikansa (20 vuotta)

sen parempaa tietoa tästä ei ole, kunhan googlailin ja tein omia tulkintojani :mrgreen:
Post Reply