Omistatko nettikaupan?

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

sweet_heidi
löytänyt aidot helmet
Lasku: 5

Omistatko nettikaupan?

ViestiKirjoittaja sweet_heidi » La Loka 27, 2007 17:22

Täällä on monessakin keskustelussa puhuttu korujen myynnistä netin kautta, mutta moni on puhunut niistä lähinnä teknisellä tasolla. Ajattelin herättää henkiin keskustelua nettimyynnistä enemmän mainonnan ja asiakkuuden kannalta.

Eli:
- Kuinkas moni täällä myy koruja tai muita tuotoksiaan netin kautta?
- Miten myyt netin kautta? Onko siis oikein kauppa vai vain korujen esittelyä, joista ostajat saavat ottaa yhteyttä sähköpostitse?
- Miten olette mainostaneet sivujanne?
- Minkälaiset rahavirrat on? (Ei tarvitse paljastaa, jos et halua.)
- Minkälaisia asiakkaita teillä on?
- Vinkkejä nettikaupan perustajalle?

Uskoisin, että näiden kysymysten vastauksista olisi hyötyä monelle meistä, jotka harkitsevat tuotostensa netissä myymistä.
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

Re: Omistatko nettikaupan?

ViestiKirjoittaja Eowyn » La Loka 27, 2007 23:16

sweet_heidi kirjoitti:- Kuinkas moni täällä myy koruja tai muita tuotoksiaan netin kautta?
- Miten myyt netin kautta? Onko siis oikein kauppa vai vain korujen esittelyä, joista ostajat saavat ottaa yhteyttä sähköpostitse?
- Miten olette mainostaneet sivujanne?
- Minkälaiset rahavirrat on? (Ei tarvitse paljastaa, jos et halua.)
- Minkälaisia asiakkaita teillä on?
- Vinkkejä nettikaupan perustajalle?

- Ei harmainta aavistusta
- On kauppa ostoskoreineen sun muineen
- Oikeastaan ainoa varsinainen mainostus mulla on Googlen mainokset
- En kommentoi. ;)
- Parhaita, tietysti. :D Eipä niistä ihmisistä loppujen lopuksi paljon tiedä, tai saa selville, kun kaupan kautta ostavat eivätkä välttämättä ole henkilökohtaisesti minun kanssani millään tavalla yhteydessä. Joidenkin kanssa tietysti tulee vaihdettua useampikin sähköposti. Vakioasiakkaat ovat hurjan kivoja.
- Nettikauppaa ei perusteta (tai ei pitäisi perustaa) puolivillaisesti hetken mielijohteesta, vaan siihen on syytä panostaa ihan kunnolla. Selkeys ja hyvä käytettävyys, kaunis ulkoasu, korrektia kieltä, selkeät ja edustavat tuotekuvat... kaikki nuo ovat tärkeitä. Mitä huolellisemmin kauppa on tehty, sitä paremman ja ammattimaisemman kuvan se antaa omistajastaan. :)
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
SummerRose
suunnittelee Balin-matkaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja SummerRose » Su Loka 28, 2007 22:17

Minulla oli Kodama Designs (suljettu nyt elämäntilanteen vuoksi)
oli ostoskoreineen jne.

Kaupan kautta en myynyt lainkaan.
Listoille ilmoittelin linkkini (kuten top100...)

Neuvoja en voi antaa kun ei ole semmoisia ;)
Nanso

ViestiKirjoittaja Nanso » Su Loka 28, 2007 23:10

Ainahan nyt neuvoja löytyy. ;)
Vaikka sitten huonoja sellaisia. :lol:
Muistan aivan varmasti unohtaneeni sen.
SummerRose
Viesti:

ViestiKirjoittaja SummerRose » Su Loka 28, 2007 23:13

Juu, kelpaisi minullekin :)
aalha
löytänyt aidot helmet

Miksei yhtä isoa kauppaa?

ViestiKirjoittaja aalha » Ma Loka 29, 2007 9:58

Ihmettelen hieman, miksi kaikilla on hirmuinen pyrky perustaa oma pikkuruinen nettikauppa. Eihän niitä löydä tuolta netin syövereistä itse Erkkikään! Miksei helmettiläiset perusta yhtä suurta hienoa isoa näkyvää verkkokauppaa, jossa olisi reilusti valikoimaa, ylläpitokulut jaettu ison porukan kesken ja jolla saisi näkyvyyttä ihan eri tavalla kuin kymmenellä pienellä?
Sister Bliss
sijoittaa jalokivilaatuun
Viesti:

Re: Miksei yhtä isoa kauppaa?

ViestiKirjoittaja Sister Bliss » Ma Loka 29, 2007 10:25

aalha kirjoitti:Ihmettelen hieman, miksi kaikilla on hirmuinen pyrky perustaa oma pikkuruinen nettikauppa.

Joo, no samoissa mieteissä olen, ja vieläpä siltä kantilta, että se mennään perustamaan huithaitnoinvain. Eowyn kirjoitti ihan asiaa, ettei sitä pitäis perustaa hetken mielijohteesta. Tai muutenkaan parin ensimmäisen korunteon jälkeen päätetä perustaa korukauppaa, sillä vasta paljo harjoitus tekee mestarin. No, mut tämä on vain minun mielipide, jokainenhan tekee miten haluaa. Ja tästä asiastahan on käyty paljonkin keskustelua aiemmin.
♥´¨)
¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)
(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi
@nu

ViestiKirjoittaja @nu » Ma Loka 29, 2007 12:46

Ehkä ennen varsinaisen nettikaupan perustamista, joka käsittääkseni on aika kallistakin, jos haluaa ostoskorit ja luottokorttimaksumahdollisuudet yms., kannattaa kokeilla blogin kautta myymistä. Jos ei ole tarkoitus itseään korumyynnillä elättää, nimittäin. Kun aktiivisesti päivittää, näkyy Blogilistalla yms. niin asiakkaita tulee. Itse laitoin myyntihommat jäihin siksi, että minulla meni ilo tekemisestä. Saatan edelleen myydä jonkun korun, jos joku välttämättä tahtoo ostaa, mutta minusta on mukavampi pitää koruilu harrastuksena. En myöskään pitänyt tilaustöiden tekemisestä; siitä, että joku laittaa viestiä että tekisitkö rannekorun jossa on senjasenvärisiä kristalleja, senjasenvärisiä mv-helmiä ja vähän hopeaa. Pää jumissa saman tien, en vain pysty työskentelmään tuolla tavalla. Ja näitä tilaustyön kyselijöitä oli enemmän kuin valmiiden korujen ostajia, mikä oli mielestäni aika jännää.

Työpaikkojen, opiskelupaikkojen (omien ja sukulaisten) kautta saattaa saada huomattavasti paremmin koruja kaupaksi kuin pienen nettikaupan. Tuollaisesta helmettiläisten osuuskunnasta tai yhteisestä nettikaupastahan on ollut aiemminkin puhetta, mutta vaatisi varmaan jonkun tarmokkaan keulakuvan, joka alkaisi hommaa vetämään ja järjestämään. Ja kun suurin osa kai tekee koruja ihan huvikseen, on kynnys isompi lähteä kokoamaan porukkaa ja ottaa hoitaakseen koko sakin tehtäviä kuin että laittaa jonkun oman pienen kaupan pystyyn. Mitä useampi kokki, sen huonompi soppa?

Minusta ei välttämättä tarvi kuitenkaan olla vuosikausien kokemusta korunteosta, ennen kuin tekeleitään voi myydä. Ostajiakin on niin monenlaisia.

No, tällaista minulle vain tuli mieleen.
Sister Bliss
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sister Bliss » Ma Loka 29, 2007 12:49

@nu kirjoitti:
Työpaikkojen, opiskelupaikkojen (omien ja sukulaisten) kautta saattaa saada huomattavasti paremmin koruja kaupaksi kuin pienen nettikaupan.

Tämä on NIIN totta! Korut mukaan vaikka tädin työpaikalle listan kanssa johon merkitään kuka on ostanut ja mitä ja avot! ;)
♥´¨)

¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)

(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi

Nunnuli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nunnuli » Ma Loka 29, 2007 13:05

Ihan vaan vinkkinä: Jos jollain on joku sukulainen töissä sairaalassa, niin ostajia varmasti löytyy. Sairaalat on täynnä naisia. Toki mikä tahansa muukin naisvaltainen työpaikka käy. Nyt olen myös huomannut kun joulu on tulossa, että miehet alkaa kysellä mielitietyilleen koruja joululahjoiksi. Niinpä joku verstaskin voisi olla hyvä paikka myydä tuotoksiaan. Ehkä sairaalan kanssa kannattaa odottaa sen aikaa, että Tehy kerkeää tehdä sopimuksensa. Nythän voi olla niin, että menee työpaikat aika monelta ja sitten onkin rahat tiukilla.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Henna
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Henna » Ma Loka 29, 2007 13:19

Opettajainhuoneet on myös aika hyviä kauppapaikkoja (nimim. kokemusta on :D) Mutta samalla kokemuksella voin sanoa, että monille työpaikoillekin on tunkemassa jos jonkinlaista konsulenttia ja tuote-esittelijää, joten kannattaa kysyä tosi varovasti saako myymään mennä tai vielä mieluummin: kannattaa tuntea sieltä joku mieluiten aika hyvin. Silloin vastaanotto on yleensä huomattavasti lämpimämpi riippumatta siitä mitä olet myymässä. Itse oon kaupitellut töitäni vain omalla ja miehen työpaikalla ja vaihtelevan hienolla menestyksellä.

Niin, alkuperäiseen kysymykseen: mulla on edelleen hengissä sivu, joka on kaikkien oppien vastainen. Kuvat ei ole kovin kaksisia, sivut eivät ole ajan tasalla, kuvaukset on vähän mitä sattuu. Mutta koko saitti on luotu lähinnä siksi kun niin moni kysyy että onko mulla kuvia töistäni netissä. Niin että se on luotu lähinnä siihen tarpeeseen. No, on sinne jotain kautta muutamat vieraat asiakkaatkin tiensä löytäneet vaikka sivu ei ole sen kummemmin missään esille tai mainostettuna. Mä olen niin susilaiska a) kuvaamaan b) puljaamaan kuvia nettiin että tyydyn tuohon "tuttavankauppaan". Eikä muuhun oikein olisi aikaakaan työn ohella.
Pape
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pape » Ma Loka 29, 2007 15:29

Mulla on itse väsätty nettikauppa ja sen avaamisella halusin lähinnä kokeilla kepillä jäätä. Tarkoituksena ei ollut eikä ole vieläkään, että sen kaikki löytäisivät nettiviidakosta. Tykkään visuaalisista touhuista, joten oli luonnollista jo senkin puolesta, että kerään kaikki mieluisat harrastukseni "saman katon alle", jos sillä harrastustansa rahoittaa niin hyvä. Mielenkiintoista on myös seurata sitä, miten paljon kävijälaskuri rullaa (suurin osa varmaan Helmettiläisiä ;D) ja kuinka paljon huutaa viidakkorumpu. Ja tottahan se on hieno saada kaupan kautta ihan vierailta ihmisiltä yhteydenottoja. Hyviä ja huonojakin. Mielenkiintoisimpia ovat olleet uhkailut verottajalla :D

En ole mainostanut sivuja muutakuin blogin kautta ja tuttujen kautta tietenkin. Välillä myyn enemmän, välillä vähemmän. Joskus olen huomioinut, että jos ottaa jostain useamman viikon kaupassa maanneesta korusta paremman kuvan, se menee saman tien ;)

Muoks. Toki mulla on ajatuksena tällä tutkailulla, olisko tässä mahdollisuuksia pidemmän päälle... sitten, kun on enemmän aikaa tehdä koruja.
Viimeksi muokannut Pape, Ma Loka 29, 2007 18:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sweet_heidi
löytänyt aidot helmet

ViestiKirjoittaja sweet_heidi » Ma Loka 29, 2007 17:28

Mukavaa, että tästä on syntynyt lisää mielenkiintoista keskustelua.

Siskollani, joka myös koruilee, on aina unelmoinut yksityisyrittäjyydestä, joten harkitsemme kaupan perustamista yhdessä. Omistamme muiden harrastusten takia nettisivun, jonka palveluihin kuuluu mm. ilmainen nettikauppa (joka pitää siis vain asentaa itse, eikä ole vaikeaa). Tällä hetkellä kauppamme on vielä suunnitteluvaiheessa ja lopullinen päästös sen perustamisesta tehdään vasta joskus vuoden vaihteen tienoilla tai jälkeen. Tästä syystä kyselenkin nyt, sillä tietoa on pakko hankkia ennen päätöksen tekemistä.

Helmettiläisten osuuskunnastahan on ollut hieman jo puhetta, mutta keulahahmoltaan se vaatisi ehkäpä kohtuuttomasti hommaa. Jos ei halua itsenäistä kauppaa perustaa, onhan olemassa myös Etsy, mutta kurjaa siellä on se, että myös tuotteiden lisääminen sivuille maksaa. Etsyssä on myös nii paljon kauppoja, että siellä voi hukkua virtaan.

Perustipa nettikauppansa mihin tahansa mun mielestä on tärkeää "mainostaa" sitä, mitenpä sinne muuten asiakkaat tiensä löytävät. Välillä varmaan kannattaa etsiä muita reittejä myydä kuin netin kautta, vaikkapa juuri noilla naisvaltaisilla työpaikoilla, sitten vaan lätkii verkko-osoitetta kaikkialle mukaan. Myyjäiset ym. on varmaan myös ihan hyvä idea nettikaupan ohessa, jolloin voi jälleen lisätä ihmisten tietoisuutta kaupasta.
Sister Bliss
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sister Bliss » Ma Loka 29, 2007 17:31

sweet_heidi kirjoitti:Jos ei halua itsenäistä kauppaa perustaa, onhan olemassa myös Etsy, mutta kurjaa siellä on se, että myös tuotteiden lisääminen sivuille maksaa. Etsyssä on myös nii paljon kauppoja, että siellä voi hukkua virtaan.

Mietin tuota Etsyä postituksen kannalta... Jos tulee ulkomaisia asiakkaita niin miten toimittaa tuotteen? Suomestahan ei esim. USA:n voi postittaa koruja tai jalometallituotteita (selvitetty kesällä juurta jaksain). Ja FedExin kautta toimittaminen maksaa... hmm... maltaita ;)
♥´¨)

¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)

(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi

Eowyn
Ylläpito
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eowyn » Ma Loka 29, 2007 17:45

Sister Bliss kirjoitti:Mietin tuota Etsyä postituksen kannalta... Jos tulee ulkomaisia asiakkaita niin miten toimittaa tuotteen? Suomestahan ei esim. USA:n voi postittaa koruja tai jalometallituotteita (selvitetty kesällä juurta jaksain). Ja FedExin kautta toimittaminen maksaa... hmm... maltaita ;)

Minä olen kyllä tyynesti postittanut korujani jenkkeihinkin, en ole missään vaiheessa edes keneltäkään kysellyt saako niin tehdä. Tullauslappuun olen yleensä kirjoittanut "beads" tai "craft supplies" ja merkannut arvon päälle. :roll:
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."

(Michael Garibaldi, Babylon 5)

Palaa sivulle “%s” Taloushallinto ja tekijänoikeudet