Omistatko nettikaupan?

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

inkku
Moderaattori
Oikea käyttäjä: Olen
Lasku: 18
Viesti:

ViestiKirjoittaja inkku » Ke Elo 27, 2008 10:39

Cattleya kirjoitti:Cattleya esittää: patentoimaton ratkaisu pakkomyyntitilanteiden ehkäisemiseksi

Tai (kotona toimivalle yrittäjälle, josko miksei sovi toimitiloihinkin):
-- Tenavat, älkää kiivetkö sinne flyygelin päälle. Ja varokaa sitä isoäidin tuhkauurnaa! Anteeksi, nyt on pakko mennä.

:rofl: Pistän tän ehdottomasti korvan taa!
Meissä jokaisessa asuu pieni harakka. ;)

:·:*¨¨*:·.·:*¨¨*:·:*¨¨*:·.·:*¨¨*:·:.·:*¨¨*:·:

http://ink-ku.vuodatus.net
Piita
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » Ke Elo 27, 2008 10:47

:rofl: :rofl: :rofl: Pitääpä käyttää tota patetoimatonta vinkkiä seuraavan kerran!
sinkka
hamstraa hopeahelmiä

ViestiKirjoittaja sinkka » Ke Syys 03, 2008 10:37

Hei! Eikös tuollaisissa tapauksissa voisi/kannattaisi ottaa/uhata yhteyttä kuluttaja-asiamieheen?
-Turhempikin työ joutenolon voittaa-
Piita
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » Ke Syys 03, 2008 10:59

Muuten hyvä ajatus mutta kun on yrittäjä niin käsittääkseni yritykset eivät kuulu kuluttaja asiamiehen piiriin... En ole ihan satavarma mutta olen käsittänyt että kuluttaja asiamiehenpalvelut ovat yksityisille kuluttajille. Oikaiskaa jos olen väärässä. :wink:
Miilia
Viesti:

ViestiKirjoittaja Miilia » Ke Syys 03, 2008 23:24

Asia taitaa olla juurikin näin, suomen yritysrekisterin kanssa tapeltiin kun mies perusti yrityksen ja kuluttaja-asiamiehelle on ihan turha soitella. Että yritystä saa huijata ihan miten vaan, siihen ei kukaan sano mitään. Ja peruutusaika my ass... Siinä vaiheessa kun puhelut alkoivat mennä puolin ja toisin asiattomiksi, ilmoitti mies sieltä päästä että he äänittävät kaikki puhelunsa. Luultavasti kusetusta, mutta jos asia on näin, mikäs sen parempi todiste siitä ettei ole todellakaan myöntynyt ostamaan mitään. Kökkö kun näkee vieläkin punaista kun ajattelee sitä.
Pinjami
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pinjami » Su Syys 07, 2008 11:15

Täällä vähän lisää asiasta: http://vanha.yrittajat.fi/sy/home.nsf/www/valelaskut

Mulle kävi kerran noin että soittivat ja päivitettiin vain tietoja. Lasku tuli perästä. Jätin vain tyynesti maksamatta ja ilmoitin sähköpostitse että en halua heidän palveluitaan. Mitään jälkiseuraamuksia ei tältä firmalta tullut, mutta voi olla että jotkut firmat ovat agressiivisempia.
Luota pinkkiin.
KatiR
löytänyt aidot helmet
Viesti:

ViestiKirjoittaja KatiR » Su Syys 07, 2008 21:23

Pakko tilittää myös tuosta mielettömästä soittelu rumbasta. Hulluna puhelin soi, milloin on mitäkin tarjolla laskutusohjelmia, mainoksia, luettelomedioita ja seurantapalveluja. Ne mitä en oikeasti tunne, olen sanonut sen heille "päin naamaa" -en ole koskaan kuullutkaan teidän yrityksestä, ei kiinnosta. Muutama tästä hermostunut kovin, selittelyn makua siihen perään... Joskus pyytänyt kirjallisena, joskus lapsi oikeastikin ränkyy taustalla ja pyytänyt soittamaan paremmalla ajalla (osa ei soita koskaan takaisin). Olen suosinut paljon kainuulaisia yrityksiä, jos jotakin sanomista tulee voi mennä paikan päälle asian selvittämään... Pidän siitä että asiat setvitään päivän valossa, kasvotusten mutta asiallisesti. En kieltämättä ole mikään kukkaiskieli, kun ajan jotain omaa asiaa.. :roll: Lisäksi etsin itse kaikki tarvittavat palvelut esim. puhelinluettelosta tai kyselen tutuilta yrittäjiltä. Olen nyt myös yrittäjien kanssa koulutuksessa, jossa saa paljon hyviä vinkkejä muilta yrittäjiltä. Olen ihan täysi kaikkeen puhelin myyntiin, ehkä siksi olen jo aikoja sitten päättänyt etten itse puhelinmyy yhtään mitään. :!:

Nettikauppa on, mutta myös pajamyymälä. Tarkoitus ei ole mitään huimia voittoja kääriä kaupanteolla, tarjota vain omia tuotteitaan, myös netissä. Lisäksi on koruja, mutta paikalliset tilaustyöt työllistävät paremmin. Omilla korusarjoilla valmiita markkinoita, ei omassa myynnissä. Ovat tavallaan suunnittelijaminän tekemiä, ei liity helmijuttuihin.
Apa
aloittelee siemenhelmillä
Viesti:

Nyt omistan nettikaupan, mutta....

ViestiKirjoittaja Apa » To Huhti 16, 2009 8:10

Tässä on käynyt niin, että koruharrastus on vienyt minua, en minä sitä. Myytyäni vuoden päivät kuruja paikallisen käsityöläisten yhdistyksen myymälöissä, tuli tarve hankkia leimausoikeudet. Sehän tiesi yrityksen perustamista. Tuli hankittua tarvikkeita isompia eriä, joten siitä lähti ajatus laajentaa nettikauppaan.

Ensimmäinen ongelma oli, mille ohjelmapohjalle. Tyttäreni avitti minua sivujen suunnittelussa ja toteutuksessa. Ratkaisuksi tuli valmis kaupallinen pohja, jota muokattiin omiin tarpeisiin.

Kuvaamisen opettulu on oma lukunsa. Luontoihmisenä ja periferiassa asuvana kaupan ilmettä lähdettiin suunnittelemaan luonnonläheiseksi. Sen takia päädyimme kuvaamaan korut puun päällä. Se on alustana sangen ongelmallinen. Hopeakoru palaa helposti puhki kuvassa tällaisella alustalla. Ohjelman heikkous on se, että kuvan laatu heikkenee pieniksi kuviksi pakatessa, joten koru näkyy kunnolla ainoastaan suurennetuissa kuvissa. Olen kuvannut koko repertuaarin useampaan kertaan.

Nyt on sitten kauppa, mutta kysymys kuuluu: mitä sillä tekisin. Poikani kuvasi nettikaupan perustamista korpeen rakennettuun kauppaan, jonne ei ole minkäänlaista tietä tai opastusta. Nyt kysymys kuuluukin, miten saada kauppansa markkinoitua ihmisten tietoisuuteen. Hyviä kokemuksia ja vinkkejä otetaan vastaan. Muutoinkin vaihtaisin mielelläni kokemuksia tältä saralta.

Käyhän katsomassa http://www.akoru.net/
Piita
Viesti:

Re: Omistatko nettikaupan?

ViestiKirjoittaja Piita » To Huhti 16, 2009 8:48

Mainontaa ja markkinointia... :wink: Google mainonta on esim yksi varteenotettava vaihtoehto saada kaupalle näkyvyyttä.
Sitten esim blogia pitämällä ja sieltä linnki kauppaan. Mitä useampaan paikkaan saat linkitettyä kauppasi sitä paremmin hakukoneet alkavat löytää sen. Hakusana optimoinnit olis hyvä olla kaupassa. Mieten se tapahtuu, siitä minulla ei ole höykäsenpöläystä... :lol:
Omassani oli ne valmiina.
Itse kierrän messuja ja sitä kautta tulee pikkuhiljaa tunnettavuutta. Ihmiset ovat vielä aika arkoja ostamaan koruja netistä, näkemättä millaisia ne luonnossa ovat.
Suurin osa minun asiakkaistani on tullut messujen kautta. Sitten kun saat asiakkaita jotka ovat tyytyväisiä niin sana pikkuhiljaa leviää.
Netti kauppa lähtee hyvin harvoin nopeasti kannattamaan, vaatii aikaa ja työtä... Pelkästään nettikaupan varassa oleminen on aika iso riski, paitsi jos on osa-aikainen yrittäjä ja tekee kauppaa muun työn ohessa. :wink:
Minun asiakkaistani suurin osa on täältä lähiseudulta ja eivät tilaa netistä. Mutta pikkuhiljaa alkaa olla asiakkaita ympäri Suomena.
Tälläisia kokemuksia, aloitin yrittäjänä viime kesäkuussa
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Piritta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piritta » To Huhti 16, 2009 11:13

Itse olen joskus miettinyt nettikauppaa ihan muidenkin käsityöharrastusten vuoksi, mutta tosiaan nuo kustannukset mietityttää. En oikein ole mistään saanut esim tietoa, että mitä tuollainen "ostoskorisysteemi" maksaa ja onko se kertamaksu vaiko joku kuukausi/vuosimaksu. Tuo ostoskorijuttu vaan olis asiakkaalle paljon helpompi kuin se, että on erillinen tilauslomake... Ja saako tuota ostoskoriominaisuutta lisättyä johonkin muuhun pohjaan vai pitääkö tuon ostoskorihässäkän kanssa tehdä sivut sitten sen tietyn pohjan mukaan... Kukaan varmaan tajua mitään, mutta jos vaikka joku haluaisi valaista asiaa yv:llä niin olis oikein kiva :)
Apa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Apa » Pe Huhti 17, 2009 22:39

Nettikaupan perustamis- ja käyttökustannukset riippuvat monesta tekijästä. Jos sinä hallitset homman ja osaat tehdä sen ihan itse ilmaisten, avoimen lähdekoodin ohjelmistojen pohjalta, etkä ota mukaan mitään pankkipalikoita tai vastaavia, saat kaupan pystyyn ilman varsinaisia kustannuksia. Muutama perusversio kaupallisista tuotteista on myös käytettävissä maksutta pienille yrityksille. Näiden sisäistä elämää en tunne, mutta käsittääkseni ne vaativat jonkun verran enemmän osaamista kuin kaupallisesti hoidetut ja tukipalveluilla varustetut versiot.

Palvelunahan saa vaikka miten hienot sivustot, jos on mistä pistää rahaa likoon. Minulla onneksi tytär on vastannut kaupan rakentamisesta muilta osin, minun on tarvinnut vain kuvata ja syöttää tuotteet sisään, ja sen lisäksi yhtä ja toista. Tuotteiden lisääminen on onneksi sangen helppoa, varsinkin kun on hyviä ystäviä, jotka avustavat mm. teksteissä ja oikoluvussa. Aikaahan siinä meneeja kärsivällisyys on väliin koetuksella.

Valmiskaupan ohjelmassa, joka meillä on käytössä, ei ole avausmaksuja ja kuukausimaksu on pankkipalikoiden kanssa 40 €. Tukipalvelu on toimivaa. Sitä en tiedä, alkaako tämä kaupan pitäminen jossain vaiheessa kannattamaan. Aika näyttää. Onneksi alkoi juuri eläke juosta, saa edes jotain ryytiä leivän päälle ylähuulen lisäksi. Tosin sekin voi jäädä haaveeksi, jos hurahtaa tilaamaan kovin suuria hopea- ja kivikuormia tuolta maailman turuilta. Hurahtamisen merkit ovat jo aika pahat.
KatiR
löytänyt aidot helmet
Viesti:

ViestiKirjoittaja KatiR » Ma Huhti 20, 2009 21:58

Etsiydyinkin jo sinun sivuille, viikkokunta sitten...

Onnea ja jaksamista sinullekin. Moikataan taas kun tavataan. :wtg:
Kivenviilaaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kivenviilaaja » To Huhti 30, 2009 13:59

Hieman OT, mutta ajattelin laittaa tänne linkin...
"Yhden napin poistaminen kasvatti verkkokaupan tuloja 300 miljoonaa"
http://www.digitoday.fi/bisnes/2009/04/ ... 0910972/66

Eli kun nettikauppoja perustaa, niin kannattaa pitää mielessä, että ihmiset ovat laiskoja ja tykkäävät helposta ja yksinkertaisesta asioinnista.
hennah
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

ViestiKirjoittaja hennah » Su Tammi 17, 2010 18:48

Itsellä kanssa käsityöaiheisen nettikaupan alustava suunnittelu menossa, ja tämä päivä on pitkälti mennyt maksutapoja tutkiessa. Itse en oikein tykkää esim. jos joutuu tilisiirrolla ennakkoon maksamaan joten ajattelin, että ehdottomasti pitää olla pankkien ja/tai luottokorttien verkkomaksupainikkeet vaihtoehtoina. Vähän kuitenkin kauhistuin ensin kaikkien verkkomaksupainikkeiden hinnoista kun avaus- ja kk-maksut ovat aika huimissa lukemissa kun tarkoituksena perustaa pieni sivutoiminen nettikauppa.

Lopulta löysin kuitenkin Maksuturva-palvelun (https://www.maksuturva.fi/palvelut/kauppiaille.html), jossa saa Nordeaa lukuunottamatta yleisimpien pankkien maksutavat ilman avaus- ja kk-maksuja. Kuluna menee 1,9 % tilauksen arvosta. Onko kellään kokemuksia tuosta Maksuturvan käytöstä? Ymmärtääkseni tuo on melko uusi palvelu.
Henna
Piita
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » Su Tammi 17, 2010 23:24

Itse ajattelin niin että vasta kun kaupasta alkaa jäämään oikeasti jotain käteen niin verkkomaksupainikkeet otetaan käyttöön. Kulut niistä ovat kuitenkin aika isot. Tuosta maksuturvasta ei ole kokemusta enkä ollut ennen kuullutkaan.
Hyvin on toiminut ennakkomaksu. Eikä ole kyllä tullut vielä asiakkailta palautetta että toivottaisiin verkkomaksupainikkeita.
Nettikauppa ei ole todellakaan mikään automaattinen kultakaivos, kaukana siitä.
Mainostamiseen ja näkyvyyteen pitäisi satsata valtavasti. Hyvä kauppa ja verkkomaksupainikkeet eivät takaa vielä yhtään ainutta asiakasta. Erona vain se että suurimmasta osasta maksupainikkeista pitää maksaa vaikkei myyntiä ja asiakkaita olisikaan... :( :D
Minulla myynnistä murto-osa tulee nettikaupasta.

Muoks, kävin katsomassa tuota maksuturvan linkkiä, enkä oikein vakuuttunut sen hyvyydestä...
esim tämä "Saat rahat omalle tilillesi, kun asiakas on
vastaanottanut tilauksen ja tarkistanut sen."
Elikäs tarkoittaa lisää välikäsiä ja maksut tulevat viiveellä tilille.
Minulla on maksupääte jota käytän messuilla ym, asiakas voi maksaa siis paikanpäällä kortillakin. Eli luottokunnalta tulevat maksut, visa elektronilla, visakortilla sekä kaikilla luottokunnan kautta kulkevilla korteilla maksettavat ostokset tulevat tilille joskus jopa 9 päivää jälkikäteen, 6 päivää on ihan normi odotus aika.
Tämä viive aiheuttaa harmaita hiuksia kun on laskuja odottamassa... se ei paljon lohduta että olet paripäivää sitten myynyt paljon koruja ja saanut hyvät myynnit, periaatteessa sinulla pitäisi olla hyvin rahaa mutta kun käytännössä ne makaavat luottokunnalla päiviä!

Kannattaa ottaa selvää noista ehdoista tuossa maksuturva asiassa. Kysele tarkkaan käytännöt, esim tuo mainitsemani maksujen viive. Jos pientä' kauppaa aikoo pyörittää niin ihan aluksi ei välttämättä kannata ottaa kovin monimutkaisia maksutapoja. Ja jos ne eivät toimikaan tai haluat lopettaa yhteistyön niin kuinka pitkkät sopimukset ovat ja pääseekö niistä irti. Tai jos myyntiä ei tulekaan niin tuleeko siinä tapauksessa maksuja?
Ilmaisia palveluita kun ei kuitenkaan ole olemassa.

Voi olla että olen liiankin varovainen ja skeptinen mutta kokemus on jo opettanut että näissä asioissa on parempi kysellä paljon turhaa ja tyhmiä kuin mennä päätä pahkaa jorpakkoon. :wink: (Niinkuin on joskus itse tullut tehtyä...) tuo voi olla hyväkin juttu mutta ota huolella selvää. :wtg:
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.

Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-

Palaa sivulle “%s” Taloushallinto ja tekijänoikeudet