Miten kummassa kehittää tuotteelle sopiva hinta?

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

hunski
sijoittaa jalokivilaatuun
Oikea käyttäjä: Olen

Re: Miten kummassa kehittää tuotteelle sopiva hinta?

Post by hunski » Tue Sep 24, 2013 11:42

Tämä oli kyllä hyödyllinen viestiketju, selasin läpi kokonaan :shock: :lol: Kun aina tulee mietittyä miten hinnoitella omia korujaan. Teen siis koruja harrastelijana en yrittäjänä, myyn lähinnä tuttaville, kavereille ja työkavereille, mutta muutama tuntematonkin on ostanut. Olinkin jo aiemmin lueskellut siitä että koruja ei pitäisi alihinnoitella, koska siinä tekee hallaa niin itselleen kuin oikeille yrittäjille. Silloin koitin nostaa vähän hintoja, mutta paljoa en uskaltanut. Nyt kun luin tämän ketjun avartui silmäni vielä enemmän aiheesta. Pitäisi oikeasti yrittää nostaa hintojaan hieman, ihan kunnioituksena oikeita yrittäjiä kohtaankin. Olen koittanut välillä urkkia koruyrittäjien hintoja, että saisi edes vähän osviittaa missä suunnassa hintojen pitäisi liikkua.
Vaikeata hinnoittelusta tekee aina se, että ajattelee olevansa ihan aloittelija ja siksi ei pyydä juurikaan palkkaa materiaalikulujen lisäksi. Vaikeutta lisää myös kun tekee sekä pinnoitettuja koruja että hopeisia koruja. Ja monesti hintoja ei uskalla nostaa senkään takia, kun odottaa ostajilta tulevan pöyristyneitä ilmeitä. Vaikka miksi sitä pitäisi tehdä työtä puoli-ilmaiseksi. :shake:
Minä olen tehnyt koruja 2012 keväästä saakka ja pitänyt kirjaa koko ajan siitä paljonko minulla on kulunut rahaa koruosiin, helmiin ja työkaluihin sekä kirjaa paljollako olen saanut myytyä koruja/korutarvikkeita. Ja taulukko näyttää niin hurjalta etten uskalla sitä näyttää kuin avopuolisolle :huh: Tältä 1,5v ajalta menot on 8-kertaiset tuloihin verrattuna :shock: :shock: Asiaa ei todellakaan auta että olen shopaholic-tyyppi. Pakko saada kaikkea kivaa ostettua, jotta tulee parempi mieli. Taulukkoa aloin tekemään myös siksi että näkisin konkreettisesti hurjan rahankäyttöni ja ehkä tajuaisin vähän vähentää.. Oon välillä miettiny että pitäisi olla oikeesti joku kotivakuutus tai vast. kun tuolla keittiössä lojuu aika paljon "rahaa". Et jos tulis vaik tulipalo tai vesivahinko tai mitä tahansa niin kyllä masentais eikä ihan vähän :grr:
Työkaverini ja siskoni ovat monesti sanoneet että myyn aivan liian halvalla, kun käsintehtyjä tuotteita ovat ja niihin on mennyt paljon aikaa. Ite vaan on pudonnut johonkin välimaastoon kun ei kehtaa omista aloittelija/harrastelija töistään pyytää niin paljoa kuin ammattilaiset ja muutamat harrastelijakoruilijat pyytävät mitättömän pieniä summia. Hinnoitellessa tulee sitten juuri se olo että ostajat aattelevat että en mä tosta tuollasta summaa maksa kun oon nähny samanlaisia 5e:lla.. Pitäisi oikeasti nyt alkaa panostamaan kunnolliseen hinnoitteluun, nytkin sorrun siihen että hinnoittelen ensin korun mukavasti yläkanttiin että saisin jotain rahaa edes omaan käteen, sitten päätänkin laskea hintaa alas kun en kehtaa myydä sillä hinnalla. Monet työkaveritkin on todenneet että täytyy ostaa multa koruja kun ne on niin edullisia vielä ennen kuin hinnat nousee :lol: Kun olen koittanut vähän mainita että minun pitäisi yrittää nostaa hintoja. Työkavereistani osa on ollut ihania ostajia, ovat maksaneet muutaman euron ylimääräistäkin :ooh:

Nyt tämän kommentoinnin jälkeen toivon että yrittäjäkoruilijat ei raahaa minua saunan taakse ja ammu :oops: Jos hintani ovat loukkaavia heitä kohtaan.. Tarkoitukseni ei ole ketään loukata ja kunnioitan totisesti teitä yrittäjiä, haaveilen että minustakin joskus tulisi yrittäjä tällä koruilusaralla :D Jos joskus olen yrittäjä niin ainakin silloin viimeistään täytyy hintoja korottaa.
Sekin on kahtia jakava asia että harrastelijana jos myyt halvemmalla kuin yrittäjä niin olet epäkunnioittava elantoaan tienaavaa yrittäjää kohtaan, mutta jos myyt samaan hintaan kuin yrittäjä niin saatat silti olla epäkunnioittava, koska et ole yhtä ammattitaitoinen vaan aloittelija heidän rinnallaan plus he joutuvat maksamaan kaikenmaailman lisäkuluja mikä sisältyy heidän hintoihinsa :D Sit pitäisi yrittää osua tuohon välimaastoon :)
En tiedä osasinko nyt selkeästi itseäni ilmaista, joskus ajatuksia ei tule yhtä hyvin kirjallisena selitettyä :D

Ihmisiä pitäisi jotenkin oikeasti valistaa siitä, kuinka paljon aikaa menee erilaisten korujen valmistamiseen, kuinka vaativaa se on, kuinka paljon menee aikaa ja rahaa materiaalien hankintaan, markkinointiin yms. Kun aika monella on vain käsitys että riittää kun korusta maksaa materiaalikustannusten verran. Eikä monellakaan ole yhtään mitään hajua että millä tavalla niitä koruja sitten valmistetaan, se on ihan avaruustiedettä, oli minullekin aluksi. En ollut aiemmin koskaan antanut ajatustakaan sille että koruja ihan oikeasti valmistetaan käsin. En ollut ajatellut että miten niitä valmistetaan, tiesin vain että niitä on olemassa :rofl:
~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~
Käsintehtyjä koruja, Handmade Jewellery:
Kotisivut http://www.hohtava.fi/
Blogi http://hohtava-korut.blogspot.fi
Facebook http://www.facebook.com/Hohtava
HelmiOrvokki
silmäilee HillTribe-hopeaa
Lasku: 5

Post by HelmiOrvokki » Thu Sep 26, 2013 13:01

Hunskin edelliseen viestiin kommenttia:
Ensinnäkin, kävin juuri kuolaamassa sun galleriassa ja yksi juttu on ihan selvä: Sinä et todellakaan ole mikään aloittelija! Eli nyt jätät sen aloittelija-alennuksen pois. Sitten, ihmiset, jotka ostavat käsintehtyjä kotimaisia koruja, varmasti ymmärtävät, ettei niitä voi verrata markettien tusinakoruihin, niin laatunsa kuin hintansakin puolesta. Mulla on tätä koruilu-uraa hiukan pidemmältä ajalta, mutta alusta alkaen olen hinnoitellut myymäni korut monen mielestä ehkä yläkanttiin, ihan vaikka kunnioituksesta aitoja kivimateriaaleja ja sitä kotimaista käsityötä kohtaan. Ikinä en ole kohdannut arvostelua hinnoittelun takia. Ja muista, että kun me koruharrastajat teemme näitä koruja, ne ovat tosiaan uniikkeja, kun harva kai tekee mitään sarjatyönä. Ja se korunteosta elantonsa saavien asema on myös aika tärkeä muistaa..
Ja kyllä sen korun arvostus lähtee myös hinnasta. En ole tavannut ketään, joka nauttisi omistaessaan jonkun parin euron halpamassakorun, ainakaan että sitä kovin ylpeänä esittelisi.
hunski
sijoittaa jalokivilaatuun
Oikea käyttäjä: Olen

Post by hunski » Thu Sep 26, 2013 15:49

No voi kiitosta Helmiorvokki :love: Kyllähän se niin on että täytyy osata arvostaa omaa työtään niin asiakkaatkin voivat arvostaa sitä :D Ja ihmiset jotka tajuaa vähääkään käsitöiden päälle/arvostaa käsityöläisiä ymmärtää kyllä niiden rahallisen arvon ja ovat valmiita maksamaan enemmän kuin prisman rihkamakoruista. Se on sitten varmaan vaan voivoi niille muille jotka eivät ymmärrä käsitöiden päälle ja morkkaavat että ompas kalliita koruja :D Ois vaan mukava kun sais massavalistettua ihmisiä (kuulostaa aivopesulta) käsitöiden merkityksestä ja niin raha- kuin tunnearvosta. :)
~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~
Käsintehtyjä koruja, Handmade Jewellery:
Kotisivut http://www.hohtava.fi/
Blogi http://hohtava-korut.blogspot.fi
Facebook http://www.facebook.com/Hohtava
Post Reply