Miten kummassa kehittää tuotteelle sopiva hinta?

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Hämis
silmäilee HillTribe-hopeaa
Lasku: 5
Viesti:

Re: Miten kummassa kehittää tuotteelle sopiva hinta?

ViestiKirjoittaja Hämis » La Touko 29, 2010 23:54

Vai olisiko kyseessä jonkinmoisia "sisäänheitto tuotteita" joilla yritetään saada ihmisiä liikkeeseen. Melkein jatkuvastihan ketjuliikkeiden oven pielestä tai tiskinreunalta löytyy kupillinen niitä hopeisia vajaa 0,5g painavia halpatuontikorviksia.

valitettavasti taitavat talousheilahtelujen myötä isot tukkurit hamstrata hopeaaa ja kultaa varastoihin ainakin jalometallien pörssikursseista päätellen :(
Muikku
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Muikku » Su Touko 30, 2010 0:33

Hämis, miun mielestä suurempi syy jalometallien viimeaikaiseen hinnannousuun taitaa olla sijoittaminen. Ihmiset ovat ostaneet kultaa kun eivät enää luota osakkeisiin, eikä ihmekään kun osakevaihtoa hoitelevat pörssien suurtietokoneet saavat sellasenkin pikkuindeksin kuin DOW:n tipahtamaan hurjasti hetkessä... Tosin tällä hetkellä varmaan ei enää osteta niin paljon kun hinta on ihan pilvissä, enempi myyntipuolta luulisi näkyvän, paitsi että tietty maailman johtovaluutat ovat edelleen vähän heikossa hapessa. Veikkaan silti, että jokunen uutinen lisää siitä miten kullan hinta tuskin enää paljon nousee ja pam, hillitön myyntibuumi alkaa. *pitää peukkuja että hopean myös*

Osaisko kukaan muuten selittää sitä miksi hopea seuraa kultaa kuin perävaunu majakkaa, kun taas platinan hinta on laskenut vaikka kullan hinta on noussut? Hopea nyt kuitenkaan ei taida olla samanlainen sijoituskohde kuin kulta?
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
Hämis
silmäilee HillTribe-hopeaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hämis » Su Touko 30, 2010 8:34

Juu, sijoittaminempa hyvinkin varsinkin Kreikan kuplan puhkeamisen jälkeen. ainakin viimeisen puolenvuoden aikana on maailmanmarkkinahinnat menneet kaikilla jalometalleilla melko saman suuntaisesti. Tietysti päivä- ja viikkotasolla on eroja ollut, kun joku on kotiuttanut kahisevaa. Prosenttuaalisesti parhaiten sijoittajat on tainneet tienata palladiumilla jonka hinta melkein tuplaantui tosin notkahti tuossa pari viikkoa aikaa kuten kaikki muutkin, mutta on taas nousussa.
Villeimmät asiantuntijaarviot kullan hintakehityksestä ovat povanneet hinnannousun jatkuvan vuoteen 2012. Mutta toivotaan, että hopean hinta putoaa kesällä edes hieman kun teollisuuden tarve vähenee. Vaikka syy hopean hinnannousuun löytyykin ilmeisesti puhtaasti sijoituspuolelta.

Toisaalta Helmettiläisten määrä on ollut selvästi noususuhdanteinen samoin hopean maarä Helmettiläisten koruissa... :idea2: ja hopean hinta vain nousee, siinä on aivan selkeä syyyhteys :wink:
Kivenviilaaja
sijoittaa jalokivilaatuun
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kivenviilaaja » Su Touko 30, 2010 12:11

Muikku kirjoitti: Osaisko kukaan muuten selittää sitä miksi hopea seuraa kultaa kuin perävaunu majakkaa, kun taas platinan hinta on laskenut vaikka kullan hinta on noussut? Hopea nyt kuitenkaan ei taida olla samanlainen sijoituskohde kuin kulta?

Platinalle on paljon teollista käyttöä, toisin kuin kullalle ja hopealle. Suurin osa platinasta menee mm. autojen katalysaattoreihin ja varsin moninaisiin teollisiin tarkoituksiin, joten sen hinta riippuu ihmisten kulutuksen ja teollisen tuotannon määrästä enemmän kuin kullan ja hopean hinta. Platinaa ei myöskään ole missään varastoitu suuria määriä, vaan lähes kaikki tuotanto menee suoraan käyttöön, joten platinaan sijoittaminen ja markkinaspekulointi ei ole niin helppoa kuin kullan ja hopean tapauksessa.

Hopea on sijoituskohde siinä missä kultakin, rahassa mitattuna sijoitusten jakauma lienee n. 5:1 (kulta:hopea). Pörssissä listattujen rahastojen (ETF) omistuksessa on noin 500 miljoonaa unssia hopeaa ja noin 50 miljoonaa unssia kultaa. Molemmat määrät ovat noin 50% noiden metallien vuosittaisesta tuotannosta. Tuon lisäksi tulee vielä sijoittajien oma fyysisen metallin omistus, joka on kasvanut paljon viime aikoina.
Muikku
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Muikku » Su Touko 30, 2010 12:15

Tänks viilamies, taas opittiin!
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.

- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
pampuliina
korukivikasan keskellä
Viesti:

ViestiKirjoittaja pampuliina » Ke Heinä 28, 2010 17:07

Itse mietiskelin kovasti kanssa tuota mistä tietää sopivan hinna. Vasta ensimmäisiä koruja menisi myyntiin ja nyt pähkäilenkin mitä esim tälläisesta voisi pyytää.? Kaulakoru ja käsikoru, aventuriinirondelleja, vuorikristallia ja hopeaosia, korut tehty hopeoituun vaijeriin.
En haluaisi liikaa mutta en myöskään liian vähää pyytää!
ebk
Oikea käyttäjä: Olen

ViestiKirjoittaja ebk » To Tammi 06, 2011 11:52

Hei, eka viestini tänne foorumille :-)
Aikoinaan olin opissa osuuskuntakurssilla, jossa laskettiin hinta itsetehdylle tuotteelle:
materiaalit+tuntipalkka (silloin v 2004 n. 10e) eli tekemiseen kulunut aika (0,5 tuntia = 5e) + alv.
Tietysti, jos oli oma työpiste vuokralla tai vaikka kotonakin teki, olisi pitänyt arvioida pieni kulu myös noihin vuokra tms. ja sähkö, nuo voisi sisällyttää tuntipalkkaan + 1 tai 2e. Näin teen itse, kun lasken omia korujani.
Kaikkea on kokeiltava ;-)
mps
suunnittelee Balin-matkaa

ViestiKirjoittaja mps » To Tammi 06, 2011 13:55

ebk kirjoitti:Aikoinaan olin opissa osuuskuntakurssilla, jossa laskettiin hinta itsetehdylle tuotteelle:
materiaalit+tuntipalkka (silloin v 2004 n. 10e) eli tekemiseen kulunut aika (0,5 tuntia = 5e) + alv.
Tietysti, jos oli oma työpiste vuokralla tai vaikka kotonakin teki, olisi pitänyt arvioida pieni kulu myös noihin vuokra tms. ja sähkö, nuo voisi sisällyttää tuntipalkkaan + 1 tai 2e. Näin teen itse, kun lasken omia korujani.

Joo ja sitten pitää lisätä hintaan alv, jos on velvollinen, omat verot, yel, sähkö jne... Jos vaan laskee esim kymppi tuntipalkaa, käteen jää todellisuudessa huomattavasti vähemmän....
Mari
Ulla
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ulla » To Tammi 06, 2011 13:58

Ja sittenkin saa vasta kulunsa takaisin (jos saa). Pitää lisätä vielä voitto ja silloinkin ollaan vasta tukkuhinnassa. Vähittäismyyntihinta saadaan sopivalla kertoimella tukkuhinnasta. :D
I never put off till tomorrow what I can possibly do - the day after. -- Oscar Wilde
Piita
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » To Tammi 06, 2011 15:00

10 tuntipalkka on karkeasti alakanttiin...
minä käytän nykyään 20€ tunti ja sekin on alakanttiin. Sen tuntipalkan lisään muiden kulujen päälle.
Hinnoittelen tuotteeni pääsääntöisesti niin että materiaalit x2 + työhön menevä aika + vielä katetta jonkin verran+ alv
Jos meinaa oikeasti pärjätä niin vähempään en pysty.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Kivenviilaaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kivenviilaaja » To Tammi 06, 2011 15:56

...ja vielä se korujen myyntiin ja markkinointiin käytetty aika & raha pitäisi laskea mukaan hintoihin. Harva koru kun myy itse itsensä. :wink:
ebk

ViestiKirjoittaja ebk » To Tammi 06, 2011 19:07

mps kirjoitti:Joo ja sitten pitää lisätä hintaan alv, jos on velvollinen, omat verot, yel, sähkö jne... Jos vaan laskee esim kymppi tuntipalkaa, käteen jää todellisuudessa huomattavasti vähemmän....

Niin, hätäisesti kun lukee, niin eipä huomaa kuin tuon tuntipalkan :| Vuosi oli siis 2004 ja muut asiat olinkin tuossa jo kai maininnutkin.
Tänään, jos tekisin ja myyntiin laitan, tuntihinta hipoisi ainakin 20e + työhuonekustannukset + alv ... noiden materiaalien lisäksi.
Olen osuuskunnan jäsen, joten nämä on kaikki huomioitava tuotteen hinnassa. Palkkani tulee siis olemaan kovin pieni, kun ensin otetaan alv erikseen, sitten osuuskunnan %, palkkakulut ja vero, siitä ei paljon 7e:n korviksista itselle jää.
Tänä päivänähän käsityöläinen ei elä näillä tuloilla :(
Vielä, jos on halukas saamaan omat kulunsa itselleen ja antaa tuotteen liikkeeseen myyntiin, tuo myyjä tuplaa ulosmyyntihinnan.
Itse jos myisin/laitan tilimyyntiin 10e:lla, liikkeessä hinta olisi n. 20e! Riippuen myyntipaikasta.
Kaikkea on kokeiltava ;-)
Piita
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » To Tammi 06, 2011 23:42

Hieno juttu että korjasit, ymmärsin väärin aiemman viestisi. :D
Minä olen myös osuuskunnassa mukan muun kaupanteon lomassa, ja provikat syö tosiaan aika reippaasti myyntituloja. Toisaalta taas se tuo sitä, se on se ainainen tasapainottelu. :lol:
Osuuskuntatoiminta on toisaalta hienoa ja välillä taas tuntuu että tekis mieli repiä itteensä tukasta kun meinaa ahdistaa yhteispeli, välillä se toimii ja välillä taas ei. :D
Tervetuloa muuten foorumille!
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.

Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
mps
suunnittelee Balin-matkaa

ViestiKirjoittaja mps » Pe Tammi 07, 2011 10:43

ebk, sorry, sisäluku taidossa vikaa :? Mutta pointti oli just se, että aina kaikki ei osaa huomioida mitä kaikkia muita kuluja tulee sen tuntipalkan ja materiaalien lisäksi. ja tosiaan harva koru myy itse itsensä. Kaikkien ennalla mainittujen lisäksi kuluihin tulee vielä hävikki, niin mahd. varkaudet kuin vialliset materiaalit ja kaikki korut ei suinkaan mene kaupaksi, eli materiaalia ja aikaa tulee käytettyä myös tuotteeseen, joka ehkä jää myymättä.
Onneksi itse myyn tuotteitani(ei koruja) vain tilauksesta, kaikki mikä valmistuu, myös tuottaa!
Mari
saana

ViestiKirjoittaja saana » Pe Helmi 04, 2011 12:36

Hei!

Olen innostunut korujen tekemisestä ja varsinkin rukousnauhoja olen tehnyt paljon itselleni.
Nyt on alkanut kaverit ja sukulaiset kuolamaan rukousnauhojeni perään ja haluaisi ostaa ne. Joitakin olen lahjaksi antanut kun on pyydetty mutta myynyt en ole yhtään, koska en tiedä paljon niistä kannattaisi pyytää.

Teen rukousnauhat ylennsä 6mm-8mm lasihelmistä ja hopeoidusta kuparilangasta.

Paljon te muut pyytäisitte tällaisesta rukousnauhasta?saana

Palaa sivulle “%s” Taloushallinto ja tekijänoikeudet