Miten kummassa kehittää tuotteelle sopiva hinta?

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Tikrunmami
suunnittelee Balin-matkaa
Lasku: 5
Viesti:

Re: Miten kummassa kehittää tuotteelle sopiva hinta?

ViestiKirjoittaja Tikrunmami » Pe Huhti 16, 2010 11:16

Fabriaz kirjoitti:Anzu, tämän takia tätä vähän kysyin, että mitä mieltä olette.

Sanon minäkin tähän sanasen. Olen Anzun kanssa samoilla linjoilla, että vaikka tekee vain satunnaisesti koruja, niin nekin pitäisi ajatuksella hinnoitella. Sillä osoittaa samalla, että arvostaa myös muita, työkseen käsitöitä tekeviä, heillä on kuitenkin leipä kiinni käsitöiden myynnissä ja liian halvat hinnat syövät heidän tuotteiden arvostusta.

Omakaan leipä ei täysin näistä hommista kiinni, mutta ajan kanssa olen oppinut pikkuhiljaa hinnoittelemaan mukaan paremmin sivukulujakin, ajankäyttöä muuhunkin kuin koruntekoon, siitä Kivenviilaaja jo listasikin hyvin esimerkkejä, mihin kaikkeen itse korunteon lisäksi kuluu aikaa suoraan koruun, sen lisäksi tulee vielä kirjanpidolliset ymv. tehtävät, jotka ei liity suoranaisesti tiettyyn koruun. Itselläni on lisäksi koruja myös "välikäsien" kautta pienimuotoisesti myynnissä, niihin tulee lisäkuluja vielä liikkeenpitäjien omista palkkioista eli korujen hinnoissa on usein kaikki nämä huomioiden suurimmat kulut kaikesta muusta kuin itse materiaalikuluista. On tässä itsekin tutuille joutunut selittämään, miksi joku käsinpunottu hopeaketjukin voi maksaa yli 200 euroa (ensin kuultuaan aikamoista päivittelyä KAMALAN KALLIISTA hinnoista käsityömessuilla). Kun alkoi listaamaan pelkästään työhön kuluvaa aikaa ja vain muutamia noista lisäkohdista, niin jopa alkoi ymmärrystä löytymään mistä se korun hinta muodostuu. Alkoi jopa menemään siihen, että käsityöläisillähän on itseasiassa tosi halpa tuntihinta, kun vertaa miesvaltaisen asiantuntija-alan tuntihintoihin, ei siis ollenkaan ylihinnoiteltu tuote.
mps

ViestiKirjoittaja mps » Pe Huhti 16, 2010 12:25

Jossain aiemmassa ketjussa jo sanoinkin, että kunnioitan suuresti niitä käsityöläisiä, jotka pääsee tuntipalkoille. Se on tosi vaikeaa. Itse olen kyllä käsityöalalla, mutta en tee koruja kuin omaksi iloksi ja kavereille lahjaksi. Tosi vähän myyn, mutta tarkoitus on laajentaa sitä puolta. Käsityö alojen yksi suurimmista ongelmista on harrastajat, jotka myyvät tuotteitaan halvalla (tai vielä halvalla ja pimeästi) Se vetää pahasti hintoja alas ja toimeentuloa oikeilta yrittäjiltä.
Mari
Kivenviilaaja
sijoittaa jalokivilaatuun
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kivenviilaaja » Pe Huhti 16, 2010 13:21

Tikrunmami kirjoitti: käsityöläisillähän on itseasiassa tosi halpa tuntihinta, kun vertaa miesvaltaisen asiantuntija-alan tuntihintoihin, ei siis ollenkaan ylihinnoiteltu tuote.

Juuri näin. Jos haluaisi palkata suunnittelijan tai asiantuntijan jostain insinööritoimistosta tms., niin hinnat taitavat liikkua jossain 10000 euron suuruusluokassa per kuukausi. Eli noin 65 euroa/tunti.
Tikrunmami
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tikrunmami » Pe Huhti 16, 2010 14:04

Kivenviilaaja kirjoitti: Juuri näin. Jos haluaisi palkata suunnittelijan tai asiantuntijan jostain insinööritoimistosta tms., niin hinnat taitavat liikkua jossain 10000 euron suuruusluokassa per kuukausi. Eli noin 65 euroa/tunti.

Tuo tuntihinta on varmaan aikalailla keskihintaa. "Edullisen" luokan insinööritoimistossa työskentelevänä laskutushinnat on kokemuspohjasta/tehtävästä riippuen tuon molemmin puolin (palkatkin on sitten insinöörikunnan alimmasta päästä, ollaan nk. valkokaulusköyhälistöä), mutta tuttuja on joissain erikoisempien alojen asiantuntijatehtävissä, niin niissä on heti veloitustuntihinta kolminumeroinen.
Joskus varmaan auttaa kun kertoo korujen hintoja kauhistelevan rouvan miehelle perusteita joista korun hinta muodostuu, mies voi olla juuri se, joka voi olla juuri tuonkaltaisissa tehtävissä ja osaa laskea, että eihän koruissa ole juurikaan tuntihintaa :wink:
Piita
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » Pe Huhti 16, 2010 14:18

Juurikin näin Tikrunmami. Messuilla miehet yleensä koettaa tingata naurettavan halvalla mutta kun sanoo että ei näissä kuule kauheesti tuntipalkoille poääse niin muuttuu suhtautuminen kun jotenkin hoksaavat että tosiaan tekee tätä työkseen. Vakavoituvat ja tuumaavat sitten että ihan tosissaan ei nämä liian kalliita ole. :lol:
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
kanelipipari
silmäilee HillTribe-hopeaa
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

ViestiKirjoittaja kanelipipari » Pe Huhti 16, 2010 16:58

Meidän firman konsultit laskuttaa 150EUR per tunti. Vielä en oo korun tekijänä ihan ammattilaistasoa, mutta kun joskus tulevaisuudessa aion alkaa koruja myydäkin, niin ei siihen kyllä isojen rahojen toivossa kannata ryhtyä. Käypä hinta pitää silti käyttämälleen ajalle laskea oli ammattilainen tai ei.
Mopoa on vaan niin vaikea hallita.
HelmiOrvokki

ViestiKirjoittaja HelmiOrvokki » Pe Huhti 16, 2010 22:03

Joskus ammoin myin korujani työkavereille(vähän vahingossakin, kun väkisin halusivat ostaa vaan näytille tuomiani), piti äkkiä tempaista jokuvaan-hinta, taisi olla 40,- kaulakoru ja 20,- rannekoru. No nyt jälkeenpäin harmittaa lähinnä se, että menin myymään alunperin itselleni tehtyjä koruja, joissa oli sellaisia kiviä, mitä ei saa enää ikinä (?) mistään :( . Tuntuu, että ne meni mulle rakkaiden kivien takia liian halvalla...
Tosi pätevä tämmönen kauppias, joka rakastuu omiin tekeleisiinsä... :oops:
anzu

ViestiKirjoittaja anzu » La Huhti 17, 2010 10:47

HelmiOrvokki kirjoitti:Tosi pätevä tämmönen kauppias, joka rakastuu omiin tekeleisiinsä... :oops:

Älä sie likka huoli, ku et oo ainoo :wink: Tosin nyt oon jo oppinu ostaan ne OMAT materiaalit, joita hilloon vaikka maailman tappii, jos ne ei keskustele oman näkösesti :mrgreen:
-anzu
HelmiOrvokki

ViestiKirjoittaja HelmiOrvokki » La Huhti 17, 2010 14:16

Niin, ja tässä rupee olemaan sellanen ongelma, että tilaan nykyään vaan sellasia superihanuuksia, niin eihän niitä voi enää ikinä myydä kenellekään... :? Pitäisköhän ruveta tilamaan jotain mitäänsanomattomia kiviä myyntiä varten...sellasia, mitä ei ikinä itse kuvittele käyttävänsä...paitsi, että eihän sellasia kiviä olekaan, kun kaikki on niin ihania... :raaps: ...hankala yhtälö...
Bezz
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Bezz » La Touko 01, 2010 12:39

Olen nyt saamassa yhteen käsitöitä myyvään liikkeeseen korujani, joten ajattelin kysyä hieman neuvoa hinnoittelun suhteen. Koska itselläni ei ole y-tunnusta niin liike lisää tietenkin alv:t korujeni hintoihin. Mietin vain, että pitäisikö minun laskea korujeni hintaan jo valmiiksi liikkeen ottama 30% provikka vai annanko oman hintani, jonka päälle he lisäävät alvien lisäksi provikan? Olin ajatellut pyytää korvakoru parista aina 10-15e. Olisikohan tuo sopiva hinta? Kun en tahtoisi myydä ihan polkuhinnoillakaan, kun sitten joku tulee ammattilaisille kitisemään saaneensa minulta niin ja niin halpoja koruja. :D En vaan raaskisi laittaa kovin korkeitakaan hintoja, kun liike lisää kuitenkin niiden päälle vielä alvt ja ehkä provikankin riippuen miten olen hinnoitellut. Kovasti olen nyt yrittänyt lisää koruja tehdä, kun sanoivat liikkeessä haluavansa niitä jo ennen äitienpäivää myyntiin...
Kivenviilaaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kivenviilaaja » La Touko 01, 2010 15:34

Tuo liikkeen provikka-asia selvinnee parhaiten kysymällä sitä kyseisestä liikkeestä.
Varmaankin kannattaa laskea hinnat niin, että liikkeen provikan ja ALV:n jälkeen niistä myyntihinnoista tulee sopivan "myyviä" hintoja. Eli ei esim. 15,31 euroa, vaan vaikkapa 15,50 euroa, ja niin edelleen.
anzu

ViestiKirjoittaja anzu » Ti Touko 04, 2010 17:32

Tällä kauppiaalla on kyllä menny korunhintalaskut ihan päin prinkkalaa, hyvä esimerkki tosiaan siitä mill hinnalla ei kannata myydä.
http://www.freijanputiikki.fi/index.php ... th=2_17_19
-anzu
Hämis
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hämis » Ti Touko 04, 2010 19:47

:shock:
pitäisköhän ruveta teettämään alihankintana koruja vois nuo hinnat kertoa kahdella ja myydä etiä päin vaikka markkinoilla, tuollaisilla palkoilla ei saa teetettyä edes halpamaissa jos laskee kaikki kulut pois...
vai ilmottautuuko joku halukkaaksi työskentelemään vaikkapa 1€/tunti??
anzu

ViestiKirjoittaja anzu » Ti Touko 04, 2010 21:50

Hämis kirjoitti::shock:
pitäisköhän ruveta teettämään alihankintana koruja vois nuo hinnat kertoa kahdella ja myydä etiä päin vaikka markkinoilla, tuollaisilla palkoilla ei saa teetettyä edes halpamaissa jos laskee kaikki kulut pois...
vai ilmottautuuko joku halukkaaksi työskentelemään vaikkapa 1€/tunti??

Mutta sitte ku katoin noita kuvia tarkemmin niin "hopeaosat" näyttää perkeleesti Tibetan hopealta = korumetallilta. Niin siltiki sais kuitenki suurimpaa osaan lisätä 10€ hintoihin. Vielä y-tunnuksellinen yrittäjä, niin ei kyl tuu rikkaaksi tekemälläkää eikä saa ees lauvantaimakkaraa leivänpäälle noilla hinnoilla..
-anzu
Terttu

ViestiKirjoittaja Terttu » Ti Touko 04, 2010 22:01

Oli siellä myös 'punottua piinaa + jotain lisuketta' -rannekoru, hintaa 16e. :roll: Ihan oikeesti hei?! :huh:

Palaa sivulle “%s” Taloushallinto ja tekijänoikeudet