Miten kummassa kehittää tuotteelle sopiva hinta?

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

tephanis
suunnittelee Balin-matkaa
Lasku: 5

Re: Miten kummassa kehittää tuotteelle sopiva hinta?

Post by tephanis » Tue May 04, 2010 22:37

Joo minä ihmettelin ko hintaa myös. Kyllä piina on niin haastava ketju tehdä ja tuokin koru niin nätti että totta ihmeessä siitä voisi enemmän pyytää.

/Muoks, joku ei taas osaa sanoa asiaansa oikein.
Pape
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Pape » Wed May 05, 2010 11:47

Joo justihin joo :shock:
Mutta, tuollaiset hinnat aiheuttaa ostajassa kyllä epäilyksiä; niissä on jotain "vikaa", kun ovat niin halpoja.
Yukio

Post by Yukio » Mon May 17, 2010 18:21

Ovatkohan edes leimattua tavaraa?
Mä en myisi edes rautalankaista piinaa tuolla hintaa!
Kärsivällisyys on hyveemme... my precious... "Noble art on weaving chain (maille)"
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Eowyn » Mon May 17, 2010 19:03

Minä en myisi _mitään_ rannekorua tuolla hinnalla. En edes vaijeriin pujotettuja halpoja lasihelmiä ja hopealukkoa. :roll: :shock:
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Piritta

Post by Piritta » Mon May 17, 2010 20:22

Noin äkkiä katsottuna en löytänyt tälle yritykselle nimileimaa, mutta eihän se tarkoita sitä, ettei sitä olisi, mutta siis mä en löytänyt. Voihan olla, että korut eivät edes ole juuri tämän sivun pitäjän itse valmistamia...

Tosiaan...on kyllä hinnoittelu sellaisella tasolla, että mietin miksi ylipäätään pitää nettikauppaa, jos ei tuon vertaa arvosta omaa työtään, että osais pyytää siitä kelvollista hintaa. Selvästi kuitenkin tekijäihminen tämä yrittäjä - jos siis itse tekee nuo kaikki.
FreakyMike
hamstraa hopeahelmiä

Post by FreakyMike » Mon May 17, 2010 23:21

Tässä linkki englanninkieliseen äänitykseen/powerpoint-esitykseen eräästä yhdysvalloissa järjestetystä seminaarista, mikä käsitteli erityisesti taidekäsityöläistuotteiden hinnoittelua. http://www.slideshare.net/Harriete/prof ... ng-lecture

Puhujina muun muassa korutaiteilijoita ja joku kuvanveistäjäkin.
HLS

Post by HLS » Tue May 18, 2010 8:59

Piritta wrote:Noin äkkiä katsottuna en löytänyt tälle yritykselle nimileimaa, mutta eihän se tarkoita sitä, ettei sitä olisi, mutta siis mä en löytänyt. Voihan olla, että korut eivät edes ole juuri tämän sivun pitäjän itse valmistamia...

Tosiaan...on kyllä hinnoittelu sellaisella tasolla, että mietin miksi ylipäätään pitää nettikauppaa, jos ei tuon vertaa arvosta omaa työtään, että osais pyytää siitä kelvollista hintaa. Selvästi kuitenkin tekijäihminen tämä yrittäjä - jos siis itse tekee nuo kaikki.

Pistin piruuttani kysymyksen sivujen kautta ja sain vastauksen:
Ovat hopeaa, ei ole leimattu (alle 10g) ja hinnat kattavat vain materiaalikustannukset. Koruiliu on tekijälle harrastus eli ei ota itselleen palkkaa :shock:
Haluaa pitää hinnat alhaalla koska kilpailu on niin kovaa...

Mielenkiintoinen kuvio :roll:
Last edited by HLS on Tue May 18, 2010 13:26, edited 1 time in total.
anzu

Post by anzu » Tue May 18, 2010 9:18

HLS wrote:Pistin piruuttani kysymyksen sivujen kautta ja sain vastauksen:
Ovat hopeaa, ei ole leimattu (alle 10g) ja hinnat kattavat vain materiaalikustannukset. Koruiliu on tekijälle harrastus eli ei ota itselleen palkkaa :shock:
Haluaa pitää hinnat aljaalla koska kilpailu on niin kovaa...

Tekee hallaa muille koruntekijöille ja käsityöläisille tollasella, haista paska hinnottelulla. Antas vaikka ilimaseksi pois, jos ei osaa hinnotella eikä haluaa palkkaa itelle.. Ku ei hinnottelis alakanttiin..
-anzu
Piritta

Post by Piritta » Tue May 18, 2010 9:29

Ei vitsi.... No, jokainen tyylillään. Jotenkin vaan noista ketjukoruista tulis äkkiä mieleen, että ketjuineen ja lukkoineen väitetty hopea painais yli 10 g, mutta jos hän väittää että ei, niin ei sitten. Miksi ihmeessä toiminimi, jos ei saa mitään tuloa tuosta? Mielestäni todella ajattelematonta toimintaa muita harrastajia ja varsinkin niitä kohtaan, jotka yrittävät hankkia elantonsa käsitöillä! :evil: Ja miks kilpailu haittaa, jos ei ole tarkoitus saada itselleen palkkaa.
kuukivi
hamstraa hopeahelmiä

Post by kuukivi » Thu May 20, 2010 10:14

HLS wrote:
Piritta wrote:Noin äkkiä katsottuna en löytänyt tälle yritykselle nimileimaa, mutta eihän se tarkoita sitä, ettei sitä olisi, mutta siis mä en löytänyt. Voihan olla, että korut eivät edes ole juuri tämän sivun pitäjän itse valmistamia...

Pistin piruuttani kysymyksen sivujen kautta ja sain vastauksen:
Haluaa pitää hinnat alhaalla koska kilpailu on niin kovaa...

Jos on yrittäjä, onko väliä vaikka hopean paino olisi yli sen 10g , kun voisi yrittäjänä hakea hopeanleimausoikeudet..eikös se näin ole?
Siis jos oikein tosissaan aikoo työkseen koruja tehdä!
Ja voihan olla, että yrityksen ei ole tarkoituskaan olla pitkäaikainen, tai on perustettu siksi , että saa ne puolenvuoden yrittäjätuet??
Käsittämättömät hinnat ,vaikka onhan tuollaisia hintoja nähty kyllä muutamassa muussakin korublogissa :nod: Saako noilla kaikilla hinnoilla edes korujen korutarvikkeita :shake: ?? Ei ainakaan Suomesta!
Jotkuthan ostelee korutarvikkeensa kirppareilta käytettyinä koruina ja myy ne sitten eteenpäin uudistettuina halvalla. Tietysti kiinnostaa tietääkö ostelijat tätä?
Piita

Post by Piita » Thu May 20, 2010 10:34

Tuollaisella yrittämisellä ei kyllä saa niitä starttirahoja. ne eivät ole ihan läpihuutojuttu. Niiden hakemiseen tarvitsee olla liiketoimintasuunnitelma ja kustannuslaskelmat kunnossa. Jokainen hakija niitä ei saa automaattisesti. Ainakin minulla oli vielä todella tiukka haastattelu josta ei olisi kyllä selvinnyt ilman yrittäjäkoulutusta ja kunnon suunnittelua ja laskelmia. Käsityöalan yrittäjille Starttiraha on todella tiukassa, ajatellaan että on niin pientä "harrastamista" ettei voi kannattaa. Itse sain mutta ihan peace of cake ei ollut. :D
Kyllä on hinnoittelussa tuossa kaupassa todella jotain pielessä. Leimausoikeuksien hakeminen onnistuu jos on yrittäjä, itse en ole vielä hakenut kun maksaa kietenkin aikatavalla enkä tee ketjuja ja minun tekemäni osat jäävät alle 10g. Kun alan enemmän hopea osia tehdä itse niin silloin on ajankohtainet. Himottais kyllä mutta vielä en ole raskinut satsata, menoja kun piisaa muutenkin kiitettävästi... :wink:
Nyt on vain ihan liian helppoa pistää nettikauppa pystyyn mutta mikään kultakaivos korujen myynti ei ole vaikka hinnat olis kuinka korkeet tai liian halvat.
Liian halvat hinnat herättää aina epäilyksen että kaikki ei ole ihan kohdallaan ja asiakasta epäilyttää että voiko koru olla sitä mitä sanotaan jos on liian halpa. Puhumattakaan taas siitä hintojen polkemisesta josta ollaan monesti tässä ketjussa puhuttu.
Ei ole tämä kauppa ainoa joka pilkkahintaan koruja myy...
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
mps

Post by mps » Thu May 20, 2010 13:50

Voi itku :( :( Nää on just näitä, jotka vie leivän suusta.
Ompelijana kiinnitin huomiota noihin pussukoihin, 5€ ja sillä pitäis saada kangas, vanu, vuori, vetoketju, lanka ja työpalkka... :???: Ok, materiaali menekki ei ole kamala, mutta mä en tolla hinnalla edes nostaisi takapuoltani penkistä moisen pussukan takia.
Mari
CatMan

Post by CatMan » Fri May 21, 2010 8:44

Pakko lisätä oma kommentti: olen nyt reilu 2 vuotta harrastanut koruja ja ihan alussa möin ystäville hintaan 10 euroa/koru kun en ollut valmistautunut edes niitä myymään: tuli testattua että tykkääkö koruista kukaan muu kuin minä. No, tykkäsivät ja sain heti kommenttia että myyt liian halvalla. Siis ystävät sanoivat näin! Kun "uraa" on ollut nyt kauemmin olen opetellut hinnoittelemaan paremmin mutta silti, jos lasinen kaulakoru on maksanut 30 euroa on se ollut alihinnoiteltu, ystävieni mielestä. Ja tosiaan, tarkoitus on ollut saada liiat korut pois ja uusia helmiä tilalle, joista voi taas tehdä uusia koruja ja...Mutta heti jos korussa on makeanvedenhelmiä, Swaroja tai muuta arvokasta niin hinta nousee. Ja todella arvostan käsityöläisiä, jotka uurastavat omassa lajissaan. Rankkaa hommaa.
Yukio

Post by Yukio » Sat May 22, 2010 11:57

Hmm... mielenkiintoista että sanoo et on alle 10g hopeaa koruissa ilmeisesti sitten, mutta tuolla hopeakorujen alla myydään ketjuja joissa on 19,5cm punottua piinaketjua ja taitaa olla juuri siinä hilkulla varsinkin kun on vielä muutakin hopeasälää korussa niin taitaa lopulta mennä yli 10g... Mietinpähän vaan...

linkki tässä http://www.freijanputiikki.fi/index.php ... cts_id=351
Kärsivällisyys on hyveemme... my precious... "Noble art on weaving chain (maille)"
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Sat May 22, 2010 14:15

Jos tuo on 0.8 mm:n langasta punottua Piinaa, niin siitä tehty ranneketju ei pienen salpalukonkaan kera yllä kymmeneen grammaan - muistaakseni oma ranneketjuni, oisko ehkä 19 cm, painaa 8 grammaa. Mutta tuossa on kyllä tosiaan muutakin hopeasälää... :raaps:
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Post Reply