Miten kummassa kehittää tuotteelle sopiva hinta?

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Virpi
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

ViestiKirjoittaja Virpi » To Heinä 10, 2008 13:45

Mielestäni materiaalikustannus ja käytetty aika ovat hyvä lähtökohta hinnoittelulle.

Eri ketjumallit vievät eri ajan. Toiseen tarvitaan monenkokoisia renkaita, joiden yhdistely on oma taiteensa kun taas yhdestä ainoasta lenkkikoosta "punoo"nopeasti valmiin ketjun. (Okei, piina ei synny ihan käden käänteessä, mutta kun on päässyt hyvään alkuun, ei senkään tekeminen vie mahdottoman kauaa).

Piitalle erityiskiitokset asian konkretisoinnista. Niinhän se on, että jos leipä on ansaittava, on myös kulut katettava ja sitten vielä jäätävä yli, että saa jotain muutakin leivän päälle kuin ylähuulen.
Vikki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Vikki » To Joulu 04, 2008 17:14

Aioin kommentoida tuolla Nunnulin galleriassa, sitten löysin tälläisen ketjun.

Kävin tänään omalla kirjanpitäjälläni (hän miulla on sen takia kun tein aiemmin yhtä ihan erilaista liiketoimintaa silloin hyvinkin aktiivisesti, Amway- varmasti joku tietääkin)
Tein hänelle lahjaksi korvakorut ja sitten keskustelimme myös hinnoista. Hän oli sitä mieltä että joitakin hintoja voisin lähes tuplata.
Olen ottanut hopeakoukkukorviksista 5-8 euroa, kaulakorut esim. hopeoituun kuparilankaan tehdyt 12-18 euroa.
Nyt päätin että ensi vuoden alusta alan hinnoitella eri tavalla että jää muutakin kuin työnilo. :)
Tutuille ja työkavereille on vaan niin vaikea hinnoitella.
"Onpa ihanan monta ihan tuntematonta!"
http://vikkityyli.blogspot.com/
HelmiOrvokki
silmäilee HillTribe-hopeaa

ViestiKirjoittaja HelmiOrvokki » To Joulu 04, 2008 18:16

Työnnänpä määkin lusikkani tähän soppaan..
Olen tehnyt näitä korujani ihan harrastuspohjalta, itselle ja lahjoiksi sukulaisille + ystäville. Myymistä en ensin ajatellutkaan, koska pelkäsin, että harrastus muuttuu työksi. No, yks työkaverini mankui helmituotoksiani näytille, kun huomasi ylläni aina uusia hienoja koruluomuksia. Kerran sit vein työmaalle laatikollisen tekeleitäni ja kas kun halukkaita ostajia parveili ympärillä pilvin pimein. Ajattelin ensin, että jos myyn, nämä ovat vain näytekappaleita ja teen halukkaille sit omat versiot. Tämä ei käynyt, kun halusivat ehdottomasti heti ostaa jo tehtyjä koruja. Hinnoista ei ollut hajuakaan, kun en ollut varautunut näitä näin yhtäkkiä myymään, mutta ajattelin heti, että perkele ilmatteeksi en niitä anna. Hinnoittelin lennossa kaulakorut 40 €, rannekorut 20 € ja korvikset 10 €. Materiaalista riippumatta, pääasiassa vaijerikoruja kivihelmistä + hopeasälät. Kauppa kävi kuin siimaa, ruokiksellakin lappasin toisella kädellä salaattia naamariin ja toinen käsi tunki rahaa taskuun 8) . Yksikään ei rutissut liian korkeasta hinnasta, päinvastoin!!
Ainoa haittapuoli tässä oli, että monta ihanaa korua tuli myytyä, enkä tee periaatteesta toista samanlaista. Olen siis itse ilman...
Tästä tuli pitkä sepustus, mutta yks tärkeä asia jäi sanomatta: Oletteko ajatelleet, että ihmiset ei välttämättä edes halua korua halvalla, mä en ainakaan ole koskaan halunnut pitää mitään "halpiskoruja". Ihan niinku mielummin ajaa Mersulla kuin Ladalla. Sehän tekee korusta vielä "hienomman", kun voi kateellisille kertoa, että se oli vielä toooosi kallis :D
Koruhan on kuitenkin aina jonkinlainen ylellisyystuote, eikös?!?
Luulisin myös, että arvoa nostaa yksilöllisissä koruissa sekin, että tekijä voi kertoa korun materiaaleista. Tämä ei onnistu halpatuontimassatuotteiden kanssa. Kertokaa, jos olen aivan väärässä...
Ulla
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ulla » To Joulu 04, 2008 22:54

Moni koruntekijä on (ainakin kansainvälisillä foorumeilla) kertonut myyntinsä lisääntyneen, kun hintoja on nostettu!
I never put off till tomorrow what I can possibly do - the day after. -- Oscar Wilde
Cattleya
Ylläpito

ViestiKirjoittaja Cattleya » To Joulu 04, 2008 22:55

Niin, halvalla voi myydä mitä vaan, mutta kalliilla ei kehtaa myydä kuin hyvää :D .
"To impossible standards!" — Niles Cranen maljapuhe (Frasier: Retirement is Murder)
Othel
Viesti:

ViestiKirjoittaja Othel » To Joulu 04, 2008 23:17

Aaah... mun hepat on tosi hyviä...
(Sori, ei liittynyt aiheeseen, on vain huono päivä talliosastolla)
tephanis
suunnittelee Balin-matkaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja tephanis » Ke Joulu 31, 2008 1:45

Minä kiskoin äidiltä ja isäpuolelta työpalkaksi ylimääräisiä metrejä hopealankaa :oops: :lol:

Mutta joopa joo. Mulla on vissiin hinnoittelu vielä vähän hakusessa kun aattelin että esim. kuningasketjua vois myydä kolmella kympillä :) Ranneketjuja siis. No, minä teenkin tätä harrastepohjalta enkä ole vielä ehtinyt siihen asti että muutkin haluisivat ostaa korujani, teen niitä lahjaksi ihmisille. Mutta kaipa sitä tulee enemmän silmää sillekin mitä voi hopeaketjuista pyytäää, kunhan ensin tajuis laskea ne materiaalikulut :D
Ulla
Viesti:

Re: Miten kummassa kehittää tuotteelle sopiva hinta?

ViestiKirjoittaja Ulla » Su Tammi 04, 2009 2:23

En ole itse (vielä) ladannut ja kokeillut tätä, mutta törmäsin juuri ilmaisen korujen hinnoitteluohjelman linkkiin:

http://www.beading-software.com/blog/free-stuff/jewelry-pricing-calculator-software/
I never put off till tomorrow what I can possibly do - the day after. -- Oscar Wilde
oivamainio
löytänyt aidot helmet
Viesti:

ViestiKirjoittaja oivamainio » Ma Tammi 05, 2009 11:15

Mielestäni korujen hinnoittelu ei ole mitenkään kummallista, vaan niihin pitäisi päteä samat säännöt kuin muuhunkin liiketoimintaan (kuten aiemmin on monesti jo todettu tässäkin ketjussa). Kulut on saatava pois ja voitto tähän päälle. Ja kuluja eivät ole pelkästään materiaalikulut, vaan yhtä lailla tuntipalkka (jota ei todellakaan lasketa 5:llä tai 8:lla eurolla!) ja liuta muita kuluja. Jos jonkun korun hinta nousee tällä tavalla järjettömän korkeaksi, kannattaa miettiä tosissaan, kuinka paljon sellaisia koruja kannattaa tehtailla. Tai että pystyykö esimerkiksi markkinoinnilla ihan oikeasti saamaan jonkun maksamaan korusta oikean hinnan. Itse en ainakaan myy yhtään korua alihinnalla ja näyttäisi nuo silti menevän kaupaksi.

Omissa laskelmissani olen huomannut, että korun lopullisesta hinnasta noin 70-85% koostuu muista kuin materiaalikuluista. Jos joku myy korujaan pelkän materiaalin hinnalla, voi vain kuvitella, kuinka paljon polkee samalla ammatti-ihmisten hintoja.

Korujen hinnoittelun voi hoitaa excelissä siten, että laittaa ensimmäiseen ruutuun materiaalikulut, seuraavaan tuntipalkan jne. Jos exceliä osaa käyttää (tai hyödyntää jotain ihmistä, joka osaa) sillä saa yksinkertaisen ja toimivan laskentaohjelman. Omassa laskentaohjelmassani on lopussa vielä ruudut toteutuneelle hinnalle ja ALV-osuudelle sekä myyntipäivälle. Siitä ne saa kätevästi tarvittaessa kirjanpitoon, jos haluaa.
Saara
hamstraa hopeahelmiä
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saara » Pe Huhti 17, 2009 11:37

Mites tämmöinen juttu... kun aloittelijana käyttää ehkä enemmän aikaa + tulos ei ehkä ole yhtä siisti kuin kokeneemmalla tekijällä - kannattaisiko siis myydä ensimmäiset korunsa aloittelijahintaan vai tekeekö siinä vain hallaa myös itselleen... ihmiset tottuvat tiettyyn hintatasoon ja sitten närkästyvät, kun hinnat nousevat kokemuksen tuoman laadun nousun myötä? :roll:
Sininen

ViestiKirjoittaja Sininen » Pe Huhti 17, 2009 13:36

Minun mielipiteeni on, että liian halvalla ei pidä myydä, mutta kyllä sen aloittelijalaadun pitää näkyä hinnassa. Samoin kuin tietysti käytettyjen materiaalien laadun. Eihän mitään H&M-vaatteitakaan myydä ompelimohinnoilla :D
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eowyn » Pe Huhti 17, 2009 15:23

...ja eihän se hinta yhtäkkiä kattoon pompsahda, tai ei ainakaan pitäisi ;) Minä ainakin aloitin halvemmilla hinnoilla joskus silloin joitakin vuosia sitten, kun aloittelin korujen myymistä, mutta hilasin hintoja sitten vähän kerrallaan ylemmäs, kun taidot kehittyivät ja materiaalitkin muuttuivat kalliimmiksi. Ei ole vielä keneltäkään tullut marinaa hintojen nostamisesta :D
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
oivamainio
löytänyt aidot helmet
Viesti:

ViestiKirjoittaja oivamainio » Su Huhti 19, 2009 13:22

Ihan ensimmäisiä koruja ei välttämättä kannata edes myydä. Saattaa harmittaa jälkikäteen, kun kädentyön laatu nousee harjoittelemalla kuitenkin aika nopeasti. Ensimmäiset korut voi antaa vaikkapa perheenjäsenille tai kavereille. Heidän käyttäminään korut ovat kuitenkin ilmaista mainosta toiminnallesi.
annie
silmäilee HillTribe-hopeaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja annie » Su Huhti 19, 2009 13:32

samaa mieltä kuin oivamainio, että kannattaako niitä ihan ensimmäisiä myydäkkään. kyllä itselle on ainakin aika tärkeää, että sen korun laadun takana ns. pystyy seisomaan. olen paasannut varmaan jo aiemminkin siitä, että ihmetyttää kun ihmiset pistävät heti harrastuksen alussa pystyyn blogin jossa selkeästi hinnat näkyvissä niille ekoille korvisräpellelmillekin. itse en myyntiä ole juurikaan tehnyt, joitain koruja ystäville lahjaksi tai pyynnöstä. Vasta harrastuksen tässä vaiheessa kun taitoja on vähän jo karttunut, alan harkita, josko vastaisikin myöntävästi seuraavaan blogin kautta tulleeseen kyselyyn siitä, teenkö tilauksesta. Mielestäni siis laadun pitäisi todellakin vastata myös hintaa. Tuntuu että se keskitie puuttuu, joko niistä upeista koruista ei uskalleta/kehdata pyytää niiden arvon mukaista hintaa tai sitten niitä räpellyksiä kehdataan kyllä myydä ja tavoitteena monesti vielä korkea katekin (kun kerran käsityö on kyseessä :wink: ). Tulikohan taas liian sekavaa sepustusta, toivottavasti ei loukannut ketään.
Through the gates of insanity
On the edge of humanity
She's gonna make her dreams come true

http://annanaarteet.blogspot.com/
Saara
hamstraa hopeahelmiä
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saara » Su Huhti 19, 2009 15:55

Ihan ensimmäisiä en toki raskikaan myydä, olen tehnyt ne nimenomaan itselleni sekä lahjoiksi muutamille tuttavilleni. :)

Lisäys: Kyllä olisi todellakin tarkoitus myydä räpellyksiäni jossain vaiheessa, sen verran paljon niitä näemmä tulee tehtyä. Itse olen myöskin tekeleisiini ihan tyytyväinen enkä ole käsitöissä ihan käsi, mutta tiedän, että kokemuskin on valttia ja näkökyky omia tuotoksiakin kohtaan paranee ajan kanssa - tämä on tullut todettua muiden harrastusten parissa. Mutta niin, tuohan tämä tosiaankin oman harkintakohtansa tuohon hinnoitteluun.

Palaa sivulle “%s” Taloushallinto ja tekijänoikeudet