Se aika vuodesta - veroilmoitushelvetti

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

Se aika vuodesta - veroilmoitushelvetti

ViestiKirjoittaja Eowyn » To Maalis 20, 2008 19:20

Tämä on ilmeisesti se aika vuodesta, jolloin ihmispolo katuu syvästi yrittäjäksi ryhtymistään. :wall: Yritän täytellä ensimmäistä veroilmoitustani yksityisenä elinkeinonharjoittajana ja ajattelinkin tiedustella, onko kukaan täällä samassa veneessä?

Olisi ihan kivaa, jos jonkun kanssa voisi vertailla, onko ymmärtänyt jotain jopa oikein. :hui:
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
minihai
Swarovski-kuumeessa
Lasku: 5

ViestiKirjoittaja minihai » To Maalis 20, 2008 20:52

Myötäelän tuskaasi :wall: Itse tosin perustin yrityksen (en koruja varten, vaikka nyt olisi intoa lisätä se toimialaan, varmuuden vuoksi) viime syksynä, mutta en aloittanut vielä liiketoimintaa. Eli mun pitää täyttää veroilmoitus, vaikka ainoa mitä yritykseen olen satsannut on se perustamismaksu. Ja silti en tunnu osaavan täyttää veroilmoitusta...pitääkö mun siis lyödä nollia kaikkiin muihin kohtiin...tääkin asia selviäis jos hipsis verotoimistoon ja kysyis :shrug: Mut mitä sitä turhia...stressaan eka itseni kipeeks ja sit meen kysyy :rofl:

Mutta kohta joku pätevä hlö astuu esiin ja osaa neuvoa sua :D
Taitamaton seppä se rautaa syyttää :P
Pinjami
sijoittaa jalokivilaatuun
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pinjami » Ke Maalis 26, 2008 10:09

Täälläpä sama ois edessä. Ennen olen antanut kirjanpitäjän hoitaa veroilmoituksen teon, mutta tänä vuonna ajattelin "säästää" (rahaa, en hermojani) ja tehdä itse.
Luota pinkkiin.
Hämis
silmäilee HillTribe-hopeaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hämis » La Maalis 29, 2008 0:21

Sama tilanne täällä, ensimmäinen ilmoitus pitäis vääntää ja pihalla olen kuin lumiukko.
Lauranen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lauranen » La Maalis 29, 2008 0:55

Minä pähkäilin tuota täyttämisajankohtaa, ja kysäisin kirjanpitäjältä (onneksi), joka sanoi, että ei tarvi tänä vuonna täyttää lainkaan vielä :D
Eli yksityinen elinkeinonharjoittaja jättää veroilmoituksen kyseisenä verovuonna (siis 2007) päättyneeltä tilikaudelta. Mulla päättyy tilikausi vasta huhtikuussa, joten siksi jää tänä vuonna täyttämättä :D Viisaathan tämän toki tietävätkin, mutta mä olisin kiltisti täytellyt vaan...
Mutta luultavasti ensi vuonna laitan kirjanpitäjän asialle, koska itse en välttämättä jaksa pähkäillä ;) Pääsee helpommalla...
Hengessä olen mukana kuitenkin :wtg:
Asta

ViestiKirjoittaja Asta » La Maalis 29, 2008 13:39

Kirjanpitäjä maksaa, mutta hän maksaa kyllä itsensä takaisin asiantuntemuksensa avulla, ainakin meidän tapauksessa. Viime vuonna tilittelin kiltisti alveja verottajalle, kunnes kirjanpitäjä astui kuvioihin ja alkoi tehdä vähennyksiä oikein. Alvinmaksu alkoikin sitten vasta loppuvuonna. Nytkin kirjanpitäjä on tehnyt tilinpäätöksen viime vuodelta ja minun pitää vain muistaa allekirjoittaa se ja laittaa postiin. Paljon muistettavaa siis.
:D
"To see a world in a grain of sand
and heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
and eternity in an hour."
William Blake
Pinjami
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pinjami » La Maalis 29, 2008 17:50

Mulla meni 45 minuuttia veroilmoituksen täyttämiseen. Tilinpäätös oli sen verta selkeästi tehty että ei siinä kauheasti tarvinnut pähkäillä ja viime vuotinen veroilmoitus oli mallina. Kirjanpitäjäni olisi ottanut tästä 122 euroa. Joten säästin senkin vaikka helmiostoksiin. :D
Luota pinkkiin.
Jorisa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jorisa » La Maalis 29, 2008 18:09

eiks teillä ohjelma täytä sitä veroilmotusta?
Suonentiedon ohjelmat on siittä hyviä, että ne sekä ajattelee mun puolestani että laskee mun puolestani että täyttää veroilmotukseni mun puolestani. Mun tarttee vaan osata painaa printterin kuvaketta ja allekirjottaa oikeet laput...

Ja nyt just kun mää tän kirjotin tuli ihan HIRVEE takauma..... ALLEKIRJOTINKS mää mun veroilmotukseni..... :shock:
Porukassa, mutta yksin.
Pape
Viesti:

Re: Se aika vuodesta - veroilmoitushelvetti

ViestiKirjoittaja Pape » Ti Maalis 31, 2009 12:01

:raaps:

Elinkeinotoiminnan varat -> käyttöomaisuus -> koneet ja kalusto. Mitä tuohon laitetaan vai laitetaanko mitään? Oon pienhankinnat eli kalustoa merkannut kokonaisuudessaan poistoihin.
Ulla
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ulla » Ti Maalis 31, 2009 13:22

Kyllä siihen käsittääkseni laitetaan vain sellaiset koneet ja kalusto, joiden hankintahinta on niin korkea ja/tai käyttöikä niin pitkä, että niiden ostohinta jaksotetaan poistoiksi usealle tilikaudelle. Kohtaan sitten merkitään jäljellä oleva, poistamaton arvo.

Oma kysymykseni:
Miten tulisi kirjanpidossa ja tilinpäätöksessa oikeaoppisesti käsitellä asiakkaan pyytämättä maksama "korko" myöhässä olleelle laskulle? Siis kyseessä ei ole mikään laskutettu viivästyskorko, vaan ihan omaehtoisesti maksettu korotus.
I never put off till tomorrow what I can possibly do - the day after. -- Oscar Wilde
miauu

ViestiKirjoittaja miauu » Ti Maalis 31, 2009 14:51

Pape, jos käyttöomaisuushankinnat on laitettu veroilmoituksella poisto-ruutuun, äkkiä kumittamaan - menevät liiketoiminnan muihin kuluihin. (Käyttö- ja ylläpitokuluja; eurorajat n. 850,-/ hankinta ja 2250,-/ tilikausi tai perustellusti taloudellinen käyttöikä alle 3 vuotta eli tietokoneet ja kännykät suunnilleen hinnasta riippumatta). Varojen osalta Ulla jo vastasikin oikein.

Ulla: ellei summa ole uskomattomankohtuuttoman suuri niin korkotuottona tai muuna rahoitustuottona (muistutusmaksujen tavoin). Ei alvillista.

...nimim. muutamankymmenen tilinpäätöstä tehty jo alkuvuoden mittaan, ja osakeyhtiöiden veroilmoitusruuhka jatkuu vielä ensi kuun loppuun...
Eli taidan olla kyllä Helmetissä se jonka koruiluaikaa tilinpäätökset ja veroilmoitukset eniten vievät, tai ainakin kisa menee tiukaksi :D
Mistä minä nyt olen jäänyt kiinni? ;o
...paitsi lohikäärmeadoptoinnista: http://dragcave.net/user/miauu
...ja gladiaattoritaistelusta (tosin automatisoituna): http://miauu.mybrute.com
Pape
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pape » Ti Maalis 31, 2009 15:04

Koneet ja kalusto asia selkis, näin ajattelinkin, tänks!

Mutta nyt tuo poistoasia vielä kummitteloo, tipahdin :hui: Pienhankintojen (työkaluja, tulostinta, kameraa) arvo on 800e... Poistoihin niitä olin tukkimassa :???:
Ulla
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ulla » Ti Maalis 31, 2009 15:25

miauu kirjoitti:Ulla: ellei summa ole uskomattomankohtuuttoman suuri niin korkotuottona tai muuna rahoitustuottona (muistutusmaksujen tavoin). Ei alvillista.

Suurkiitokset sinne kiireen keskelle täältä kiireen keskeltä! :D Eivät ole päätä huimaavia summia, muutamasta kymmenestä sentistä muutamaan euroon per maksu, yksi kylläkin huikeat kymmenen euroa. Ja tapauksia korkeintaan kymmenen.
I never put off till tomorrow what I can possibly do - the day after. -- Oscar Wilde
miauu

ViestiKirjoittaja miauu » Ti Maalis 31, 2009 16:01

Pape kirjoitti:Mutta nyt tuo poistoasia vielä kummitteloo, tipahdin :hui: Pienhankintojen (työkaluja, tulostinta, kameraa) arvo on 800e... Poistoihin niitä olin tukkimassa :???:

Poistoihin kirjataan vain vuotuiset vähennykset taseeseen ( = varat) kirjatuista kalustoista - ne kulkevat siis ensin hankittaessa varoihin, sitten joka tilinpäätöksessä poistetaan osa (yleisin: 25% jäljelläolevasta summasta) joka kirjataan poistoihin ja vähennetään varoista. Poistot ovat siis kuluerä jota vastaan ei enää liiku mihinkään lanttiakaan rahaa.

Ostetut pienhankinnat taas menevät veroilmoituksella kohtaan Muut vähennyskelpoiset kulut (vähän lomakkeesta riippuu kohdan nimi, eli jos tätä ei löydykään omasta ilmoituksesta niin jahtaamaan samantapaista erää eikä minua lynkattavaksi harhaanjohtavasta vastauksesta... ;) )
Samaan kohtaan menevät mm. puhelinkulut, postimerkit, nettikulut, kaikki muu vastaava sälä joka ei ihan suoraan ole muihin kohtiin törkättävissä.
Mistä minä nyt olen jäänyt kiinni? ;o
...paitsi lohikäärmeadoptoinnista: http://dragcave.net/user/miauu
...ja gladiaattoritaistelusta (tosin automatisoituna): http://miauu.mybrute.com
Pape
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pape » Ti Maalis 31, 2009 16:42

Kiitos miauu, näinhän se menee :D

Palaa sivulle “%s” Taloushallinto ja tekijänoikeudet