Yrityksen perustaminen

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Sister Bliss
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5
Viesti:

Re: Yrityksen perustaminen

ViestiKirjoittaja Sister Bliss » Ke Heinä 15, 2009 16:26

Lankalilli kirjoitti:
Sister Bliss kirjoitti:
Piita kirjoitti:Et tarvitse niistä vanhoista kuitteja jos et sitten pistä niitä vähennyksiin.

ALV-vähennyksiä niistä ei voi tehdä...

Se oli minulle uusi tieto, että vanhemmistakin, ennen yrityksen perustamista hankituista tavaroista voi saada myös alv-vähennyksen.

Tämä oli uusi tieto mullekin! :wtg: Sillon kun me perustettiin tmi, kirjanpitäjä sanoi, ettei niistä saa vähennystä :)
♥´¨)
¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)
(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi
Cattleya
Ylläpito

ViestiKirjoittaja Cattleya » Ke Heinä 15, 2009 16:54

Luulen, että tämä on taas niitä tulkintakysymyksiä, joihin saa jokaiselta virkailijalta erilaisen vastauksen. Minulle sanottiin, että vain sellaiset hankinnat, jotka on tehty kohtuullisessa ajassa ennen yrityksen perustamista, voi laittaa kirjanpitoon. Olin itse hankkinut yhden laitteen vajaat puoli vuotta ennen yritystoiminnan alkua, ja siksi tämä tieto oli hyvin tervetullut.

En tosin kysellyt silloin asioita alv-näkökulmasta, koska en ollut alv-velvollinen, mutta tällaisena säädösten loppukäyttäjänä sitä odottaisi, että jos saa laittaa kirjanpitoon, voi laittaa alv-vähennyksiinkin.
"To impossible standards!" — Niles Cranen maljapuhe (Frasier: Retirement is Murder)
Lankalilli
Swarovski-kuumeessa

ViestiKirjoittaja Lankalilli » Ke Heinä 15, 2009 17:18

Em. asiassa kannattaakin miettiä onko alv-vähennyksen hakemisessa mitään järkeä. Itse voisin kuvitella hakevani alv-vähennystä esim. tästä läppäristä jos olisin sen itse ostanut, kun se on hankittu vasta kuukausi sitten eikä arvo ole juuri laskenut. Jos taas olisikin kuitti tallessa vaikka 5 vuotta sitten parilla kympillä ostamistani langoista ja minulla olisi oikeus hakea niistä alv-vähennystä siirrettyäni ne yrityksen omistukseen, en tiedä viitsisinkö nähdä vaivaa parin euron takia ja vastata mahdollisiin verottajan jatkokysymyksiin. Joka tapauksessa laki ei määrää miten hiljakkoin vähennyskelpoinen tavara on oltava hankittu. Luulis että laki jyrää yksittäiset tulkinnat, se taas on eri juttu kuka saa päättää paljonko ajan myötä kyseessä olevan tavaran arvo on laskenut. Ja sehän taitaa olla taas tulkintakysymys! :wink: :lol: No, joka tapauksessa reissu verotoimistoon oli tarpeen ja selvensi asioita.
Jorisa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jorisa » Su Heinä 19, 2009 17:32

tuota noin.... mää kyselisin näitä juttuja kyl tuolta verotoimistosta enkä täält foorumilta, kun kerran jokanen tapaus on aina yksilöllinen.
jotakin pääpointteja voi täältäkin saada, mutta esim. pääkolmantena jalkana ei kannata esim. ALVivelvolliseks mennä. Siit ei oo muutako vaivaa...

juu....
Porukassa, mutta yksin.
Lankalilli
Swarovski-kuumeessa

ViestiKirjoittaja Lankalilli » Ma Heinä 20, 2009 7:29

Jorisa kirjoitti:tuota noin.... mää kyselisin näitä juttuja kyl tuolta verotoimistosta enkä täält foorumilta, kun kerran jokanen tapaus on aina yksilöllinen.
jotakin pääpointteja voi täältäkin saada, mutta esim. pääkolmantena jalkana ei kannata esim. ALVivelvolliseks mennä. Siit ei oo muutako vaivaa...

juu....

Verotoimistossapa hyvinkin viime viikolla kävin. Mun mielestä on hyödyllistä kuitenkin keskustella näistä asioista sekä arjessa niiden kanssa tuskailevien kanssa että verovirkailijoiden kanssa. Itse olen soittanut verotoimistoon 2 kertaa ja käynyt paikanpäällä kerran, Kelalle olen soittanut 2 kertaa, TE-keskukseen olen ollut sähköpostiyhteydessä pitkin kevättä... Jokohan niissä paikoissa naureskellaan mulle kun mun yritystoiminta ei kokonsa puolesta ehkä vaatisi tämän kaliiberin selvitystyötä... :oops: :lol:
Karneoli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Karneoli » Ma Tammi 25, 2010 22:13

Miten tämä homma oikein toimii, kun en tajua. Jos henkilö x perustaa yrityksen ja on alv velvollinen niin mitä hän sitten maksaa veroja?

Siis jos ostan helminauhan joka maksaa 2e kiinasta, joudun maksamaan siitä alv:tä 0,44e eli nauhan hinnaksi tulee 2,44e.
Sitten teen tästä nauhasta korun jonka hinta on 20e ja kun olen alv velvollinen maksan sen päälle veron siitä eli 4,40e ja saan tästä vähentää jo maksamani veron 0,44e ja sen nauhan hinna 2e? Eli silloin minulle jää veroa maksettavaksi periaatteessa 1,96e, eikö se näin mene? Vai mitä en tajua? Näiden lisäksi joudun sitten maksamaan vielä tuloistani niiden tason mukaan tavallista veroa, enkö?

Onko silloin mitään järkeä olla alv velvollinen mikäli tulo taso jää sen alle (8500e/vuosi)? Ja sitten rupesin miettimään, että onko yritys automaattisesti alv velvollinen? Vai voiko siis olla yritys ilman alv velvollisuutta? Vai tuleeko se järki tähän alv velvollisuuteen siinä, että rupeaa törkeästi tekemään vaan vähennöksiä kahvinkeittimestä pyyhekumeihin? :D Ja miten se sitten toimii, jos ostat vaikka satasen kahvinkeittimen "työhuoneelle" (eli omaan keittiöön), niin miten se sitten menee, saan en maksa 100e:sta tuloa sitä alv:tä?
adatodesing.blogspot.com
Terttu

ViestiKirjoittaja Terttu » Ma Tammi 25, 2010 23:44

Karneoli kirjoitti: Onko silloin mitään järkeä olla alv velvollinen mikäli tulo taso jää sen alle (8500e/vuosi)? Ja sitten rupesin miettimään, että onko yritys automaattisesti alv velvollinen? Vai voiko siis olla yritys ilman alv velvollisuutta?

Eiköhän tuo jossain täällä ole ollut. Mutta kyllä, yritys voi olla ilman ALV-velvollisuuttakin. Sitten jos liikkevaihtosi ylittyvät tuon 8500e/vuodessa on rekisteröidyttävä ALV-verolliseksi ja maksattava myös ne. Enempääkin saa rekisteröityä mutta ei ole kait mitään järkeä, jos siis oletetaan että ei ole täysin varmaa täyttyykö raja vai ei.
En ota kantaa laskelmiisi, veroa maksat kaikesta tulostasi. Eli et menoista, etkä siinä tapauksessa jos yrityksesi tuottaa tappiota (menot ovat isommat kun tulot). (Ja henk.koht. tienestit leipätyöstä menee vanhaan totuttuun tapaan.)

Jossain lienee selvennetty hyvinkin tarkkaan, mitkä tavarat tms ovat minkäkinlaiselle yrittäjälle vähennyskelpoisia. Veikkasin, että kahvinkeitin ei ole toiminimen omaavalle, jolla ei ole työhuonetta tms. Sen sijaan pihdit varmaan on.

*muoks oikee termi*
Viimeksi muokannut Terttu, Ti Tammi 26, 2010 0:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Maikki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Maikki » Ma Tammi 25, 2010 23:46

Alv:t ja muut verot ovat ihan eri juttu. Alv on tavallaan irrallinen asia kaiken muun yrityksen rahavirran päällä. Veroilmoituksessa ilmoitetaan tulot ja menot ilman alv:tä, sitten kun niitten välinen suhde on selvillä, niin siitä maksetaan sitten se varsinainen tulovero. Alv on tavalaan liiketoimintaan kuulumaton juttu, jonka keräämisen vaan hoitaa yrittäjä jonkun muun tahon sijasta.

Jos korusi myyntihinta on siis 24,40 eruoa, josta alvia on 4,40 ja tarvikket ovat maksaneet 2,44, josta alvia 0,44, tilität alv-tilityksessä verottajalle 4,40 - 0,44 euroa = 1,96 euroa. Kirjanpidossa tuloa on 20 euroa ja menoa 2 euroa, eli voitto on 18 euroa, josta maksat sitten (toiminimellä) veroprosenttisi verran veroa.

Huomattavaa on myös, että tuo 8500 tarkoittaa liikevaihtoa, ei voittoa. Eli jos vaikka ostat 12000 eurolla ja myyt 10000 eurolla, eli teet tappiota 2000 euroa, olet alv-velvollinen, koska liikevaihtosi on yli 8500 euroa ja sinun pitää tilittää mahdolliset alvit valtiolle (jos jossain kuussa olisikin tullut sen verran voittoa siis, että niitä joutuisi tilittämään, tai tästä vuodesta lähtien tilitysväli voi olla myös kerran vuodessa tai kerran kolmessa kuukaudessa riippuen liikevaihdon suuruudesta). Tuloverohan tuossa valitettavassa tapauksessa ei tarvitse maksaa, vaan tappiot siirtyvät seuraavan, toivottavasti plussan puoellle jäävän vuoden verotukseen vähennyksiksi. Alvista vielä sen verran, että jos liikevaihto vuoden lopussa osoittautuukin ylittävän 8500 euron, niin sitten kaikki vuoden tilitettävät ja vähennettävät pitää laskea jälkikäteen ja tilittää sitten kerralla - kuten joka tapauksessa siis tästä vuodesta lähtien, jos se ylittyy vain hiukan.

JA, verojen maksuhan on sen merkki, että tulosta on tullut. Jos tuntuu siltä, että vähennyksiä ei saa muuten tarpeeksi, niin voin lähettää tilinnumeroni :).

Muoks: Piisku tuossa olikin jo osaan vastannut sillä aikaa kun minä räknäsin...
Leikin tulella
Piita
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » Ti Tammi 26, 2010 15:26

Suosittelen oikeesti hankkiutumaan jonkinlaiselle yrittäjäkurssille. Niitä järjestetään lyhyitä ja pidempiä. Säästyt monelta ongelmalta ja harmilta. Alvit ovat oikeastaan ihan simppeli juttu kunhan sen joku avaa kunnolla. Alvia ei tilitetä eri tuotteista eriksieen vaan kuukausittaan täytetään alv ilmoitus johon tulee menot ja niiden alv:t ja myynnit. Mutta en nyt sekoita sen enempää vaan suosittelen jonkinlaista kurssia, oikeesti. :D
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Terttu

ViestiKirjoittaja Terttu » Ti Tammi 26, 2010 15:38

Piita kirjoitti:Mutta en nyt sekoita sen enempää vaan suosittelen jonkinlaista kurssia, oikeesti. :D

Mä oon ihan netistä koluamalla saanut selville kaiken tarpeellisen ja paria epäselvää kohtaa kysyin lähipiirissä olevilta yksityisyrittäjillä, jotta ei siihen pakko mitään kurssia ole käydä. Ja toisaalta ei se kurssi niitä asioita kenenkään päähän kaada, että sama se mistä ja miten sen tiedon hankkii ja sisäistää, vaikka sit sieltä kurssilta. :idea2:
Piita
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » Ti Tammi 26, 2010 20:21

Hyvä jos on joku jolta kysyä! :D Jos aikoo hakea esim starttirahaa niin silloin yrittäjäkurssi on edellytys sen saamiselle. Tai sitten joku kaupallinen koulutus jossa katsotaan että samat tiedot on saatu.
Yrittäjä kurssin käyneenä' säästyin aika monelta kömmähdykseltä, käydään läpi paljon muutakin kun talaoushallintoa. Markkinoinnista, sopimuksista, tarjouksista ja kaikesta mitä yrittämiseen liittyy.

Samat tiedot saa varmasti muutenkin, kurssilla tulee vain esille paljon sellaista mitä ei hoksaa ottaa selvillekään. Ja oma yritysidea tulee ainakin testattua ja sitä jalostettua lisää.
Ainakaan siitä ei haittaa ole. :lol:
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.

Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Terttu

ViestiKirjoittaja Terttu » Ti Tammi 26, 2010 21:02

Piita kirjoitti:Hyvä jos on joku jolta kysyä! :D Jos aikoo hakea esim starttirahaa niin silloin yrittäjäkurssi on edellytys sen saamiselle. Tai sitten joku kaupallinen koulutus jossa katsotaan että samat tiedot on saatu.
Yrittäjä kurssin käyneenä' säästyin aika monelta kömmähdykseltä, käydään läpi paljon muutakin kun talaoushallintoa. Markkinoinnista, sopimuksista, tarjouksista ja kaikesta mitä yrittämiseen liittyy.

Samat tiedot saa varmasti muutenkin, kurssilla tulee vain esille paljon sellaista mitä ei hoksaa ottaa selvillekään. Ja oma yritysidea tulee ainakin testattua ja sitä jalostettua lisää.
Ainakaan siitä ei haittaa ole. :lol:

Juu! Mä ajattelinkin tätä sillä tasolla, että jos kaipaa perustietoa siihen, kun ehkä on perustamassa yritystä ja/tai pohtii mikä onkaan ALV jne. Semmoset selviää verkosta aika hyvin.
Mut sit jos on jo niin pitkällä, niin kun varmaan Piita mietit tuossa, sit kurssille! Siellä voi sit kysellä kaikki mitä ikinä keksii :D Ja varmaan tulee uuttakin tietoa. Mut enempihän siitä hyötyy, kun perustiedot on jo hallussa!
mps
suunnittelee Balin-matkaa

ViestiKirjoittaja mps » Ti Tammi 26, 2010 21:28

Alv- velvollisuudesta sen verran, etää jos tuo 8500€ vuodessa ylittyy, niin sitten maksat alv:n koko summasta, ei vaan ylimenevältä osalta. Voi meinaan olla kiva nakki huomata loppuvuodesta, että yli menee. Ja kovin kummoista toimintaa ei tarvi olla, että ylittyy...
Niin ja alv on tosiaan arvonLISÄvero, muut verot onkin sitten asia erikseen. Ja kannattaa muistaa että alv:t nousee kesällä yhdellä prosenttiyksiköllä, esim.22=>23
Mari
Karneoli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Karneoli » To Tammi 28, 2010 0:43

mps kirjoitti:Alv- velvollisuudesta sen verran, etää jos tuo 8500€ vuodessa ylittyy, niin sitten maksat alv:n koko summasta, ei vaan ylimenevältä osalta. Voi meinaan olla kiva nakki huomata loppuvuodesta, että yli menee. Ja kovin kummoista toimintaa ei tarvi olla, että ylittyy...
Niin ja alv on tosiaan arvonLISÄvero, muut verot onkin sitten asia erikseen. Ja kannattaa muistaa että alv:t nousee kesällä yhdellä prosenttiyksiköllä, esim.22=>23

Enpä tiennytkään että sekin nousee. Juu ja siis periaatteessa siis tajuan kyllä nämä jutut kyllä periaatteellisella, mutta mietin vaan juuri sitä että miksi moni alle 8500e/vuodessa liikevaihtoe tekevät yritykset ylipäätään on rekisteröityneet alv velvolliseksi, mutta kaippa se etu tulee siitä että yritys nimi tuo luottamusta ja toisealta jälleen myyntiin on helpompi myydä tavaraa tarvittaessa.

Kiitos kaikille avusta :D
adatodesing.blogspot.com
miauu

ViestiKirjoittaja miauu » To Tammi 28, 2010 7:46

Karneoli kirjoitti:... miksi moni alle 8500e/vuodessa liikevaihtoe tekevät yritykset ylipäätään on rekisteröityneet alv velvolliseksi...

Yksi oleellinen tekijä on alv-vähennykset - sen lisäksi ettei joudu vainoharhaisesti vahtimaan tulorajaa ja olemaan kusessa rajan vahingossa ylityttyä, kaikkiin firman ostoihin liittyvän alv:n saa vähentää maksettavasta alvista. Ja jos alv menee maksun puolelle vähennyksistä huolimatta, maksetun alvin saa takaisin alarajahuojennuksena.

Lisäpaperisota tietysti miinuksena, mutta luotettavuusvaikutelma (kotimaisille ja EU-)tavarantoimittajille plussana, samoin jos vähänkään myy yrityksille yksityishenkilöiden sijaan alv ei haittaa ostajaa hinnassa, jne...
Mistä minä nyt olen jäänyt kiinni? ;o
...paitsi lohikäärmeadoptoinnista: http://dragcave.net/user/miauu
...ja gladiaattoritaistelusta (tosin automatisoituna): http://miauu.mybrute.com

Palaa sivulle “%s” Taloushallinto ja tekijänoikeudet