Yrityksen perustaminen

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Ulla
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ulla » Pe Elo 22, 2008 12:14

:oops:
Muikku
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Muikku » Pe Elo 22, 2008 12:16

Ulla kirjoitti::oops:

Shh Ulla, ei kerrota kellekään *kuiskaa*
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
Henna
Moderaattori
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Henna » La Loka 18, 2008 0:34

Heeei, tämmöinen linkki löytyi ihan muussa yhteydessä googlatessa. Olisiko tässä ideaa myös koruilijan tarpeisiin? Mä en noista oikein ymmärrä, ja oma myynti on ainakin toistaiseksi niin marginaalista, ettei tuolle palvelulle taida nyt olla käyttöä... mutta ajattelin että jos joku muu kiinnostuu :idea:
Helmipöllö

Re: Yrityksen perustaminen

ViestiKirjoittaja Helmipöllö » To Loka 23, 2008 7:24

Muikku kirjoitti:Liiketoimintaa voi harjoittaa myös ilman yrityksen perustamista. Tässäpä lainaus suoraan verottajalta "Liiketoiminnan harjoittaja ei ole arvonlisäverovelvollinen eikä hänen tarvitse antaa perustamisilmoitusta, jos tilikauden liikevaihto on enintään 8 500 euroa." Pienimuotoinen toiminta onnistuu siis ilmankin, ihan yksityishenkilönä, tosin tuo liikevaihto täyttyy yllättävän nopeasti. Ja jos tekee voittoa, niin se luonnollisesti pitää verottajalle ilmoittaa. Jos voittoa on riittävästi, siitä joutuu maksamaan myös veroa. ALVista löytyy parhaiten tietoa verottajan sivuilta www.vero.fi tai julkaisusta .

Sorry...mutta onko tuo 8500 € alveineen vai ilman...entä muut kulut...?
:oops: :oops:
tämä kun ei ole minun alaani ollenkaan...
...parempi yksi ruuvi löysällä kuin kymmenen liian tiukalla...
tuula-kaarina
Viesti:

ViestiKirjoittaja tuula-kaarina » To Loka 23, 2008 9:37

Täältä saat tietoa: http://www.stat.fi/meta/kas/lvaihto.html

Liikevaihto
Määritelmä 1
Liikevaihtoon luetaan kirjanpitovelvollisen varsinaisen toiminnan myyntituotot, joista on vähennetty myönnetyt avustukset sekä arvonlisävero ja muut välittömästi myynnin määrään perustuvat verot.

Myynnin oikaisuerien lisäksi myynnistä vähennetään tulonsiirtoerät ja läpikulkuerät. Nämä ovat toiselle kirjanpitovelvolliselle kuuluvia eriä, jotka vain teknisesti kulkevat kirjanpitovelvollisen kirjanpidon kautta. Liikevaihdosta ei vähennetä maksettuja myyntirahteja, provisioita eikä luottotappioita. Liikevaihtoon sisältyvät erät vaihtelevat toimialakohtaisesti. Liikevaihtoon luetaan kuitenkin aina vaihto-omaisuudesta saadut tuotot.

Perustajaurakointia harjoittavan rakennusliikkeen liikevaihto toteutuu osittain kaksinkertaisena, koska liikevaihtoon luetaan sekä rakennustuotannon myyminen asunto-osakeyhtiölle että asunto-osakkeiden myyminen lopullisille ostajille
*~*~* vierivä "läski" ei sammaloidu*~*~*
Jorisa - ad. 2008
Akrobaatti
hamstraa hopeahelmiä
Viesti:

ViestiKirjoittaja Akrobaatti » Su Marras 09, 2008 11:48

En löytänyt haulla vastausta, mutta ohjatkaapa oikeaan ketjuun jos sellainen jo on, mutta:
yrityksen perustaminen alkaa nyt olla ajankohtaista, kun en halua töitäni pimeästi myydä ja koruja alkaa kertyä nurkkiin liiaksi.

Veroista siis. Maksavatko kaikki yrittäjät veronsa kerran kuukaudessa, vai ymmärsinkö oikein että verot voi maksaa myös kerran vuodessa yhdessä köntissä? Mun myynnit saattavat hyvinkin jäädä alle sen alarajan (2100€) sillä en ole ajatellut sen kummemmin markkinoida, mutta mikäli arvioin tuloikseni isomman summan, maksanko verot kuukausittain? Ja veroilmoitus kerta vuoteen?
miauu

ViestiKirjoittaja miauu » Su Marras 09, 2008 12:12

Akrobaatti kirjoitti:Veroista siis. Maksavatko kaikki yrittäjät veronsa kerran kuukaudessa, vai ymmärsinkö oikein että verot voi maksaa myös kerran vuodessa yhdessä köntissä? Mun myynnit saattavat hyvinkin jäädä alle sen alarajan (2100€) sillä en ole ajatellut sen kummemmin markkinoida, mutta mikäli arvioin tuloikseni isomman summan, maksanko verot kuukausittain? Ja veroilmoitus kerta vuoteen?

Firmaa perustettaessa papereihin arvioidaan ensimmäisen vuoden myyntiä ja nettotuloja (2 eri asiaa, toim.huom. :wink: ) ja sen mukaan verottaja päättää määrääkö ennakkoveroja ollenkaan vai ei. Määrättävän ennakkoveron koosta taas riippuu monenako eränä se tulee maksettavaksi (0-12 erää vuodessa, muistelisin että n. satasta-paria pienemmiksi eriä ei kovin helpolla jaeta). Näihin verottajan määräämiin ennakkoveroihin EI sitten kannata mennä hakemaan oma-aloitteisesti korotuspäätöstä. Jos tulot ovat suuremmat kuin mitä perustettaessa ilmoitettujen tulojen tai myöhempinä vuosina verottajan edellisten vuosien mukaan arvioimat, ja veroa siis napsahtamassa lisää, oma-aloitteisesti voi maksaa ennakon täydennysmaksua (esim. 2008 tienesteistä tammikuun 2009 loppuun asti korottomasti) aivan itselle sopivina aikoina. (Korotetut ennakkoverot olisivat sidottuina eräpäiviin.)

Arvonlisäverojen maksu (15.päivä) ja ilmoittaminen pyörivät useimmiten kuukausittain olevana ruljanssina (elleivät rajat ylity niin korupuolella hakeutuminen ei mitenkään välttämätöntä; niillä jotka myyvät pääösin yrityksille kannattaa ilmoittautua alv-velvolliseksi viimeistään heti ensimmäisestä myyntisentistä - mieluummin heti perustamisesta alkaen). Jos lisäksi sattuu maksamaan palkkoja niin 10.päivä on aina ennakonpidätysten tilittämispäivä.

Veroilmoitus viranomaisille kerran vuodessa.
Mistä minä nyt olen jäänyt kiinni? ;o
...paitsi lohikäärmeadoptoinnista: http://dragcave.net/user/miauu
...ja gladiaattoritaistelusta (tosin automatisoituna): http://miauu.mybrute.com
Muikku
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Muikku » Su Marras 09, 2008 12:28

miauu, edellisen vuoden ennakon täydennysmaksua voi nykyään maksaa syyskuun loppuun asti.

Ennakkoveron korottaminen on kaksipiippuinen juttu, moni yrittäjä on tyytynyt pikkuruisiin ennakoihin ja ollutkin sitten lirissä kun varsinainen vero mätkähtää maksettavaksi. Makuasia siis.

Mitä tulee "pimeään" myymiseen, niin tein omista ostoistani kunnon kirjanpidon esmes tämän vuoden osalta. Totesin, että aikasen monta korua saan myydä ennen kuin alan jäädä voitolle :roll: Meinaan siis sitä, että vaikka ostot eivät tunnu isoilta, niin yhteenlaskettuina niistä kertyy melkomoinen summa. Mie ainakin yllätyin :D
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.

miauu

ViestiKirjoittaja miauu » Su Marras 09, 2008 12:57

Muikku kirjoitti:miauu, edellisen vuoden ennakon täydennysmaksua voi nykyään maksaa syyskuun loppuun asti.

Ennakkoveron korottaminen on kaksipiippuinen juttu, moni yrittäjä on tyytynyt pikkuruisiin ennakoihin ja ollutkin sitten lirissä kun varsinainen vero mätkähtää maksettavaksi. Makuasia siis.

Juu, ilmaisin itseäni huolimattomasti - tammikuun loppuun asti korottomasti, sen jälkeen verottaja alkaa laskemaan korkoa (samoin kuin mätkyissä, mutta kertymisaika jää kyllä lyhyemmäksi).

Ennakkoverojen korottamisen välttämisessä pointtina oli se, että maksaa tarvittaessa täydennysmaksua siinä vaiheessa kun tilillä on rahaa, ja maksuajat ovat joustavammat kuin korotetuilla ennakkoveroilla joilla on sitten sidottu eräpäiviin (tai ilkeisiin korkoihin jotka eivät edes verovähennyskelpoisia). ...Ok, niillä jotka maksavat verottajalle mitään vasta kun on pakko, ennakoiden korotus voi olla hyväkin asia :twisted:
Ulla
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ulla » Su Marras 09, 2008 13:46

Muikku kirjoitti:Mitä tulee "pimeään" myymiseen, niin tein omista ostoistani kunnon kirjanpidon esmes tämän vuoden osalta. Totesin, että aikasen monta korua saan myydä ennen kuin alan jäädä voitolle :roll: Meinaan siis sitä, että vaikka ostot eivät tunnu isoilta, niin yhteenlaskettuina niistä kertyy melkomoinen summa. Mie ainakin yllätyin :D

Myynneistähän saa kuitenkin vähentää vain myytyihin tuotteisiin kuluneiden tarvikkeiden ostomenot, ei kaikkia ostoja. Ei niin, ettet olisi tätä huomannut, mutta ainakin minulle tämä oli yllätys aluksi! :D :oops:
I never put off till tomorrow what I can possibly do - the day after. -- Oscar Wilde
Akrobaatti
hamstraa hopeahelmiä
Viesti:

ViestiKirjoittaja Akrobaatti » Su Marras 09, 2008 14:00

Ajattelin että omalla kohdallani selkeintä lienee se, että kun toiminimeä varten perustan uuden pankkitilin, niin jätän kaikki myyntitulot ikäänkuin tilille lojumaan ja maksan sieltä vain tarvike-ym. kustannuksia. Sillä tavalla sitten ekan vuoden jälkeen näen kuinka kävi. Eli jos joutuu mätkyjä makselemaan, niin kaikki tuotto on vielä tallessa. Periaatteessa mulle sopisi tämän takia sekin, että maksaisin vaan suoraan ne mätkyt enkä soutaisi ja huopaisi eri prosenttien kanssa.

ALV-tasolle mun myynnit ei tule nousemaan. Siitä pitää "oikea" työ huolen :D
Muikku
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Muikku » Su Marras 09, 2008 16:28

Ulla kirjoitti:
Muikku kirjoitti:Mitä tulee "pimeään" myymiseen, niin tein omista ostoistani kunnon kirjanpidon esmes tämän vuoden osalta. Totesin, että aikasen monta korua saan myydä ennen kuin alan jäädä voitolle :roll: Meinaan siis sitä, että vaikka ostot eivät tunnu isoilta, niin yhteenlaskettuina niistä kertyy melkomoinen summa. Mie ainakin yllätyin :D

Myynneistähän saa kuitenkin vähentää vain myytyihin tuotteisiin kuluneiden tarvikkeiden ostomenot, ei kaikkia ostoja. Ei niin, ettet olisi tätä huomannut, mutta ainakin minulle tämä oli yllätys aluksi! :D :oops:

Juuh, toki - korusta saatu raha miinus koruun kulunut raha = voitto. Mutta eikös verottaja hyväksy myös työkaluostot vähennyksinä? Ja ammattilehdet sun muut? Miulla on kyllä tämä toiminimen homma hiukan vielä hakusessa, kun olen pyörittänyt tuota isompaa tähän asti - toimin ikään kuin siltä pohjalta :raaps: . Eiköhän tuo tosin selkiydy kunhan varsinaiseen Y-lomakkeen palautusvaiheeseen pääsen :wink: siihen mennessä on pakko olla pasmat selvillä.

Mut nyt menin sekaisin - eikös toiminimelläkin alvit = kaikki myynnit - kaikki ostot? Vai kui?

miauu

ViestiKirjoittaja miauu » Su Marras 09, 2008 17:13

Muikku kirjoitti:Mutta eikös verottaja hyväksy myös työkaluostot vähennyksinä? Ja ammattilehdet sun muut?

...

Mut nyt menin sekaisin - eikös toiminimelläkin alvit = kaikki myynnit - kaikki ostot? Vai kui?

Verottaja hyväksyy kyllä työkalut, lehdet, tarvikkeet, postikulut, ja vaikkamitä vähennyksinä (jos ne on kirjanpidossa käsitelty moisina). Isompien konehankintojen kanssa ei tosin välttämättä kerralla (nyrkkisääntönä jolla jää vielä vähän pelivaraa: jos laite maksaa yli 800,- ja siitä voi saada vielä kolmen vuoden kuluttua myytäessä muutakin kuin naurut päin naamaa niin kalustoon ja poistomenettelyyn (eli esim. tietokoneen saa kertakuluksi ellei osta jotain uskomattoman superhyperlaitetta)).

Pääsääntö alveissa kyllä ihan oikein mutta käytännössä ei valitettavasti ihan täsmää. Myynneistä kotimaahan tai yksityisille ihmisille ulkomailla napsuu aina maksettava alv (loppu onkin sitten jo isompaa byrokratiaa). Vähennysten kanssa taas vähän tiukempaa - ostoista saa vähentää vain sellaiset alv:t jotka myyjät ovat laittaneet kuitille oikeutetusti.
Esim. Helmetin kirpputorilta yksityishenkilöltä ostetuista helmistä ei saa alv:ssa vähentää mitään (jos myyjä kirjoittaa ihan vaikka paperilapulle kuitin siitä että myynyt helmiä niinjaniinpaljon hintaan sejase, oston saa vähentää kyllä tuloverotuksessa muttei alv:ssa). EU:sta ostetuissa joko maksetaan ostohinnassa myyjämaan alv jota ei saa vähentää missään tai (alv-tunnisteen ilmoituksen jälkeen saatu myyjältä vientimyyntilasku) oma-aloitteisesti ilmoitetaan EU-ostoista tulevaa maksettavaa ja vähennettävää alvia prikulleen samat summat. EU:n ulkopuolelta ostettujen tavaroiden kanssa alv-vähennykset taas ovat sen mukaiset mitä tullilappu sanoo, eli jos tullatessa ei ole maksettu alvia sitä ei myöskään vähennetä mistään.

(Isompaa pyörittäneenä saatoit kyllä tietää nämä reunaehdot, mutta sorruin hiustenhalkomiseen :wink: )
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eowyn » Su Marras 09, 2008 17:49

Minä olen laatinut oman kirjanpitoni niin, että paitsi että näen tulot ja menot, pystyn myös seuraamaan niin materiaali- kuin tuotevarastoni arvoa. Näin vuoden lopussa minun ei tarvitse ruveta laskemaan helmiäni yksitellen, vaan pystyn kirjanpidosta selvittämään, paljonko materiaalivaraston ja valmiiden tuotteiden varaston arvo on vuoden aikana muuttunut suuntaan tai toiseen.

Sen takia minusta kannattaa kirjanpitoon merkitä paitsi kaikki tulot ja menot, myös kaikki valmistuneet työt (eli paljonko kukin koru siirtää omaisuutta materiaaleista valmiisiin tuotteisiin) - ja tietysti se, paljonko jokainen yksittäinen myyty koru vähentää tuotevaraston arvoa (eli paljonko sen korun materiaalikulut olivat).
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Muikku
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Muikku » Su Marras 09, 2008 18:10

miauu, tuttua on :D paitsi tuo EU:n ulkopuolinen hommeli, josta taisit kirjoittaa selkeimmän kuvauksen ikinä! Kiitokset!

Ja tuolla Eowynin tavalla miekin taulukkoani täytän, materiaalivaraston arvo vähenee jokaisen tehdyn korun myötä ja siirtyy valmiiden tuotteiden varastoarvoon. Mieluummin mini-inventaario joka korun kohdalla kuin koko varaston inventointi kerralla :nod:

Palaa sivulle “%s” Taloushallinto ja tekijänoikeudet