Yrityksen perustaminen

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Akrobaatti
hamstraa hopeahelmiä
Lasku: 5
Viesti:

ViestiKirjoittaja Akrobaatti » Ti Marras 11, 2008 7:52

Tähän liittyen minulla on uusia kysymyksiä!
Eli, aloittaessani minulla on helmiä ja valmiita korujani jotka pitäisi saattaa toiminimen omistukseen. Kuinkas tämä tapahtuu? Voinko vain "lahjoittaa" ne itselleni?

Ja sitten, koska firmalla on oma pankkitilinsä, niin pitääkö tälle pankkitilille hommata omat maksukorttinsa jotta laskujen maksajana en ole minä, vaan firma?
miauu
sijoittaa jalokivilaatuun

ViestiKirjoittaja miauu » Ti Marras 11, 2008 9:10

Akrobaatti kirjoitti:Tähän liittyen minulla on uusia kysymyksiä!
Eli, aloittaessani minulla on helmiä ja valmiita korujani jotka pitäisi saattaa toiminimen omistukseen. Kuinkas tämä tapahtuu? Voinko vain "lahjoittaa" ne itselleni?

Ja sitten, koska firmalla on oma pankkitilinsä, niin pitääkö tälle pankkitilille hommata omat maksukorttinsa jotta laskujen maksajana en ole minä, vaan firma?

Teet listan jossa lukee mitä, paljonko, ja minkä arvoista (jos äskettäin ostettua niin liität vaikka alkuperäisiä ostokuitteja mukaan, vanhemmassa tavarassa turvallista arvioida hinta vähän alakanttiin), ja siirrät sen lapun mukaisella arvolla yrityksen kirjanpitoon yksityissijoituksena. (Vastaava tapaus kuin jos olisit laittanut rahaa omasta taskustasi firmaan ja käynyt ostamassa nämä). Huom! Pääsääntöisesti ei sitten alv-vähennystä pidempään keräillystä nipusta (kuukauden-pari ennen firman perustamista olevista kuiteista voi vähentää kuitin mukaan, vanhemmista ei kannata (koskee sekä tavaraostoja, posti- ja konttorikuluja että kaikkea muutakin vastaavaa)).

Toiminimen laskuja ja korttiostoja varten on kyllä hyvä hommata erilliset maksukortit ihan kirjanpidon helpottamiseksi mutta mitään pakkoa ei ole. (Oy:llä olisi erittäin paljon tiukempaa).
Mistä minä nyt olen jäänyt kiinni? ;o
...paitsi lohikäärmeadoptoinnista: http://dragcave.net/user/miauu
...ja gladiaattoritaistelusta (tosin automatisoituna): http://miauu.mybrute.com
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eowyn » Ti Marras 11, 2008 11:25

Minä en kyllä listannut, että mitä siirsin itseltäni toiminimelle... arvot kyllä laskin, ja kuitit sun muut on kyllä tallessa monelta vuodelta :?

Muoks: Eli siis laskin arvon materiaalivarastolle, jonka sitten siirsin firmalle. Tai käytännössä vaan kirjanpitoon merkkasin, että ensimmäisen tilikauden alkaessa materiaalivaraston arvo oli X euroa. Saa nähdä mitä joku oikea tilintarkastaja siitä sanoisi... Toisaalta ei ole kauhean todennäköistä, että kukaan sitä tietoa kaipailisi koskaan - eipä ne yleensä ole tämänkokoiset yritykset, joiden tietoja verottaja päättää tutkia tarkemmin. :roll:
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
miauu

ViestiKirjoittaja miauu » Ti Marras 11, 2008 12:19

Eowyn kirjoitti:Minä en kyllä listannut, että mitä siirsin itseltäni toiminimelle... arvot kyllä laskin, ja kuitit sun muut on kyllä tallessa monelta vuodelta :?

Muoks: Eli siis laskin arvon materiaalivarastolle, jonka sitten siirsin firmalle. Tai käytännössä vaan kirjanpitoon merkkasin, että ensimmäisen tilikauden alkaessa materiaalivaraston arvo oli X euroa. Saa nähdä mitä joku oikea tilintarkastaja siitä sanoisi... Toisaalta ei ole kauhean todennäköistä, että kukaan sitä tietoa kaipailisi koskaan - eipä ne yleensä ole tämänkokoiset yritykset, joiden tietoja verottaja päättää tutkia tarkemmin. :roll:

Listaksi riittää siis ihan se että käyttää taskulaskimen tai nauhalaskimen sijaan exceliä, ja merkkaa karkeasti mitä helmiä - helpottaa varastonlaskemista samalla, ja printtaa sitten sisällyssarakkeenkin. Ei simppelimmästäkään laskelmasta mitään ongelmia tule. (Ja riippuu siitäkin mitä varastonhallintasysteemiä käyttää vai käyttääkö, jos syöttää ensin kaiken yksityisesti siirtyneen ja printtaa / muuten tallettaa varmuuskopion sekin on sen tason dokumentaatiota että ainoa valitus tulee siitä että kaikki eivät tee samoin :wink:
Pikkufirmalla riittää monesti simppelikin kirjanpito ilman jatkuvaa varastoseurantaa (inventaari vain kerran vuodessa, ja edes ostovelkoja ja myyntisaamisia ei tarvitse jaksotella kuin tilinpäätöksessä = vuoden mittaan kirjanpito liikkuneen rahan mukaan). Ainoa missä verottaja on vähän tarkempana on se, mitä firmasta siirtää omaan taskuun firman kuluna eikä omana ostona - eikä siitäkään välttämättä tarvitse kovin suuria selvityksiä keskiverto-pienyrittäjän miettiä.
Mistä minä nyt olen jäänyt kiinni? ;o
...paitsi lohikäärmeadoptoinnista: http://dragcave.net/user/miauu
...ja gladiaattoritaistelusta (tosin automatisoituna): http://miauu.mybrute.com
Muikku
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Muikku » Ti Marras 11, 2008 12:33

Tulipa pari uutta kysymystä mieleen. Tämä on hyvä ketju!

Eli te joilla on firma, tilaatteko helmiä vain firmalle vai myös itsellenne, ts. pidättekö varastot erillään vai otatteko tarvittaessa firmalta omaan käyttöön vaikkapa lahjakorun tekoon, jos otatte, merkkaatteko yksityisotoksi vai korvaatteko seuraavasta tilauksesta vai miten? Lähinnä siis mietityttää tilanne, että on tekemässä vaikka narukorua jollekulle, synttärit ovat huomenna ja yksi nauhanpääte puuttuu - kun taas firmalla niitä on. Kärjistetty sekä yksinkertaistettu esimerkki, mutta kumminkin.

Ja toinen on se, että miulla on nyt tällä hetkellä tarvikevarastokirjanpito yhdessä taulukossa, tehtyjen korujen varasto (materiaalikulut, myyntihinta, kate ja "reseptit" ja kuvat koruista) toisessa ja kirjanpito (ostot, myynnit, kate korun myynnistä, myyntipäivä, asiakas jne) kolmannessa. Homma taitaa olla tällä hetkellä turhan monimutkainen eikä mikään tieto siirry itsestään taulukosta toiseen ainakaan vielä, mutta toisaalta osa-alueet pysyvät erillään (ja kun Eowyn ei suostu myymään sitä materiaalilaskurikaavaansa :wink: ) Monessako eri taulukossa teillä on tiedot ja pelaako päivitys kuinka hyvin?
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eowyn » Ti Marras 11, 2008 12:55

Mulla on noihin tarkoituksiin kolme eri Excel-tiedostoa:

1) Materiaalilaskuri, joka toimii samalla varastokirjanpitona

2) Valmiit korut -tiedosto, johon merkitsen päiväyksen, korun nimen, materiaalikulut, myyntihinnan, alv:n ja katteen (joista kaksi viimeistä taulukko tietysti laskee itsekseen, en kai minä sellaisia jaksaisi...)

3) Kirjanpito (jokaiselle kuukaudelle oma tiedostonsa), joka on kahdella eri "tabilla". Ensimmäisellä on varsinainen kirjanpito, toisella on ALV-kirjanpito, jonka avulla lasken kuukauden maksettavat ja vähennettävät alv:t.

Kirjanpidossa on yhteensä 7 "yläotsikkoa", joista osa käsittää kaksi eri saraketta.

1. PÄIVÄYS
2. SELITE (esim. "Myynti: koruja", "Oma käyttö", "Yksityisotto", "Osto: korumateriaaleja")
3. TULOT, jonka alla on kaksi saraketta: myyntitulot koruista ja muut tulot
4. MENOT, jonka alla on kaksi saraketta: materiaalit ja muut menot
----
Sarakkeet 5 ja 6 kuuluvat sitten erillisen VARASTO-otsikon alle
----
5. TUOTTEET, jonka alla kaksi saraketta: myydyt ja tehdyt
6. MATERIAALIT, jonka alla kaksi saraketta: käytetyt/myydyt ja ostetut

7. TARKENNUS. Lisätietoa, joka auttaa minua yksilöimään kyseisen tapahtuman. Jos kyseessä on vaikkapa yksityisotto, jonka olen käyttänyt siihen, että olen maksanut firman tililtä omia laskujani, merkitsen sarakkeeseen, mitä olen maksanut. Jos kyse on myydystä korusta, laitan Tarkennus-kohtaan asiakkaan nimen ja minkä korun hän osti. Jos olen ostanut materiaaleja tai toimistotarvikkeita, laitan sarakkeeseen ostopaikan.
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."

(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Pape
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pape » Ti Marras 11, 2008 13:11

Outin systeemi kuulostaa aika samalta kuin omani.

Tappio kirjanpito ohjelmaa aloin testailla lisäksi, kun se laskee sen tuloslaskelman automaattisesti. Mitäs muuta toiminimen tilinpäätös vaatii tuloslaskelman lisäksi?
Cattleya
Ylläpito

ViestiKirjoittaja Cattleya » Ti Marras 11, 2008 13:47

Muikku kirjoitti:Eli te joilla on firma, tilaatteko helmiä vain firmalle vai myös itsellenne, ts. pidättekö varastot erillään vai otatteko tarvittaessa firmalta omaan käyttöön vaikkapa lahjakorun tekoon, jos otatte, merkkaatteko yksityisotoksi vai korvaatteko seuraavasta tilauksesta vai miten?

Minulla on firman helmet ja omat helmet. Joskus firma tarvitsee kipeästi materiaalia minulta, joskus minä taas teen korua, johon firmalla olisi tarvittavaa lisuketta. Firmalta ottaessani toimin vaihtelevasti joko niin, että otan yksityisottona tai korvaan materiaalin myöhemmin. (Ja tästä ympäripyöreästä tiedostahan oli suuresti apua kaikille :lol: .)

Minulla on elämää suurempi excel-kollaasi kirjanpitoon, kun eri tyylisiä toimialoja on niin monta ja alviprosenttejakin useampi. Firman tulot löytyvät laskutuksesta ja käteiskirjanpidosta, joista yhdistän maksettavat alvit, menot taas kirjanpidosta, josta löytyy vähennettävät alvit. Kuten Outillakin, korumateriaalit ovat yhdessä excelissä, valmiit korut toisessa, sitten muut materiaalit omassaan ja jälleenmyyntitoiminta omassaan.

Joku kirjanpitäjä pyörittelee todennäköisesti silmiään, ja myönnettäköön, että onhan tuossa hirveää nyhertämistä, kun monet asiat eivät siirry automaattisesti paikasta a paikkaan b, mutta minulle on selkeintä, että toistaiseksi kaikki mahdollinen on omana kokonaisuutenaan ja saan esimerkiksi eriteltyä helposti eri toimialojen asiat. Opetus pysyy erillään taittotöistä ja korut taas nätisti omana kategorianaan, muiden muassa. (Outin metodi on ihanan selkeä!)
"To impossible standards!" — Niles Cranen maljapuhe (Frasier: Retirement is Murder)
Akrobaatti
hamstraa hopeahelmiä
Viesti:

ViestiKirjoittaja Akrobaatti » Ti Marras 11, 2008 20:12

Taas kerran kullanarvoista tietoa. Kiitos!

Mäkin alustavasti hahmottelin tuollaista kolmen tiedoston kirjanpitoa: materiaalivarasto, koruvarasto sekä muu kirjanpito.
helise
silmäilee HillTribe-hopeaa
Viesti:

Re: Yrityksen perustaminen

ViestiKirjoittaja helise » La Huhti 04, 2009 18:04

Myös minulla alkaa yrityksen perustaminen olla ajankohtaista puuhaa. Vielä minua pohdituttaa se, että perustanko heti toiminimen ja olen päätoiminen yrittäjä (tällä hetkellä olen työtön enkä saa mitään työkkäritukia ym. koska puolison tulot vaikuttavat) VAI toimisinko osuuskunnan puitteissa, joka nappaa aika ison osuuden tienesteistäni, mutta hoitaa kyllä myös byrokratian puolestani. Osuuskuntaa puoltaa tietysti myös se, että jos vaikka saisin työllistämistyön tai jotakin muuta etuutta, olisin siihen oikeutettu. Jos minulla on toiminimi, vaikka sivutoiminenkin, minut katsotaan yrittäjäksi. Toisaalta tekisi mieleni sanoa heipat koko työkkärille, mistä minulle ei ole vuosiin ollut mitään iloa... :???:
mustikkainen
Viesti:

ViestiKirjoittaja mustikkainen » Ti Kesä 09, 2009 16:14

Ilmeisesti pitää olla täysi-ikäinen perustaakseen yrityksen tai toiminimen?
just bead it.
Kerttu

ViestiKirjoittaja Kerttu » Ti Kesä 09, 2009 16:54

helise kirjoitti:Jos minulla on toiminimi, vaikka sivutoiminenkin, minut katsotaan yrittäjäksi.

Tää ei muuten ihan pidä paikkaansa. Siihen, että tulkitaanko yrityksesi sivutoimiseksi vai ei, vaikuttaa hyvin pitkälti toiminimen historia ja tuotot. Teet työkkäriin selvityksen ja lisäät siihen (väli)tilinpäätöstiedot. Tietysti jos voittoa on tullut reilusti, et luonnollisesti ole oikeutettu työttömyysturvaan, mutta sehän on ainoastaan oikeudenmukaista :)
riksu
suunnittelee Balin-matkaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja riksu » Ti Kesä 09, 2009 22:55

blueberry kirjoitti:Ilmeisesti pitää olla täysi-ikäinen perustaakseen yrityksen tai toiminimen?

Huoltajan luvalla (kirjallinen) voi aloittaa jo 12-vuotiaana, muistaakseni. Mikä on hullua, koska vasta 15-vuotiaana saat mennä muille töihin...
Ainiin, Eowyn, ihanan selkeä malli. Ei kai haittane mikäli tuon sulta nappailen itsellenkin :oops: ?
Kuva Kuva
mustikkainen
Viesti:

ViestiKirjoittaja mustikkainen » Ke Kesä 10, 2009 9:02

Siis minä voisin jo perustaa toiminimen isän luvalla... Oho...
just bead it.
Hämis
silmäilee HillTribe-hopeaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hämis » Ke Kesä 10, 2009 9:41

Siihen onko yrittäjyys sivutoimista vai päätoimista vaikuttaa se miten paljon yrityksen pyörittämiseen kuluu aikaa. Eli vaikka yritystoiminta olisi tappiollista saatetaan se laskea päätoimiseksi jos se on luonteeltaan kokopäiväistä, ja tuottoisakin yritystoiminta saatetaan laskea sivutoimiseksi. Työttömyysturvan hakijan pitää pystyä ottamaan työtä vastaan periaatteessa milloin vain. Yritystoiminnan päätoimisuudesta päätöksen tekee työvoimatoimisto, ja todistusvelvollisuus on ilmeisesti työnhakijalla.
Jos yrityksen perustaa ollessaan työtön taitaa tulkinta olla ylleensä se että yrittäjyys on päätoimista.
Kannattaa kysyä asiaa omasta työvoimatoimistosta sillä samasta asiasta voi olla eri paikoissa eri tulkinnat.

Palaa sivulle “%s” Taloushallinto ja tekijänoikeudet