Toiminimi ja ansiosidonnainen?

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

HelmiElina
suunnittelee Balin-matkaa
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

Toiminimi ja ansiosidonnainen?

ViestiKirjoittaja HelmiElina » Ti Touko 17, 2011 12:13

Etsiskelin vanhoja keskusteluita asiaan liittyen, mutta ei tuntunut löytyvän kuin yksi ketju, jossa sivuttiin asiaa.. Eli siispä kyselen täältä :)

Äitiyslomani loppui viime viikolla ja jäin suoraan työttömäksi työnhakijaksi, kun kotihoidontuella kitkuttaminen ei houkuttele. Olen oikeutettu liiton maksamaan ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan, mutta mites sitten, kun omistan toiminimen joka työllistää erittäin satunnaisesti ja sivutoimisesti? En kuulu kaupparekisteriin tai ole alv-velvollinen, toiminta on niin pienimuotoista.

Työkkäri työnsi kouraan monistepinkan täytettäväksi. Siinä kyseltiin lähinnä aikaa, joka työskentelyyn menee, eli taloudellisella hyödyllä tässä ei kuulemma ole niin merkitystä. Toiminimen alana on korujen valmistus, mutta teen sitä lähinnä harrastusmielessä, mitä nyt joskus sillointällöin jonkun tilauskorun. Mutta jos laitan koko "harrastukseen" kuluvan ajan, mut tulkitaan varmasti päätoimiseksi.. Kysymys kuuluukin siis, että onko jollakin kokemusta vastaavasta tilanteesta? Miten määrittelit korujen valmistamisen työllistävän sinua? Miten toiminimi vaikutti ansiosidonnaiseen? Pääseekö helpommalla jos laittaa toiminimen hetkeksi jäihin?

Pää on ihan pyörällä.. Helpommalla olisi aikoinaan päässyt, kun olisi ollut ottamatta koko toiminimeä. Muttakun verotoimiston täti oli sitä mieltä, että kyllä se kannattaa olla. Nyt olisi välttynyt isolta paperisodalta ja loputtomilta kysymyksiltä.. :D
-HelmiElina-
Pape
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5
Viesti:

Re: Toiminimi ja ansiosidonnainen?

ViestiKirjoittaja Pape » Ti Touko 17, 2011 16:54

Taitaa olla ihan työkkäristä ja siis säkästä kiinni, kuinka se "halutaan" tulkita. Se toiminimen ajankulu lasketaan niin, että pystyy kuitenkin ottamaan kokopäivätyötä vastaan. Eli mitä pienemmän luvun ilmoitat niin sen parempi :mrgreen:
sinkka
hamstraa hopeahelmiä

ViestiKirjoittaja sinkka » Ti Touko 17, 2011 18:29

Moi!
Mieleeni tuli, jotta jos teet itsellesi koruja niin tarvitseeko niitä laskea mukaan? Harrastetaanhan sitä töissä ollessakin iltaisin? :)

-sinkka-
-Turhempikin työ joutenolon voittaa-
HelmiElina
Viesti:

ViestiKirjoittaja HelmiElina » Ti Touko 17, 2011 21:16

Joo toi ajankäytön ilmottaminen mua hämmentääkin. Siis se, että mitä siihen lasketaan mukaan ja mitä ei. Merkkasin papereihin sit lopulta, että kun kerran oon tehny n.1-10 tilauskorua kuukaudessa á 30min. ni aikaa ei kuukaudessa hirveesti mene. Mut siihen ei sit oo otettu huomioon sitä, että koruHARRASTUKSEN parissa menee aikaa päivittäin jo vaikka kuinka (esim. blogin ylläpito, nettihelmikauppasurffailu, ideointi, korujen valmistaminen omaan käyttöön..). Rajasin siis selkeästi ainoastaan tilauskorujen teon toiminimeä työllistäväksi työnteoksi.

Jossain netissä vaan tuli vastaan jonkun viesti, että Y-tunnus estää suoraan liiton ansiosidonnaiselle pääsemisen ja olisi mahdollista saada ainoastaan Kelan soviteltua päivärahaa. Onko tästä kellään tarkempaa tietoa?
-HelmiElina-
mikael0k

ViestiKirjoittaja mikael0k » Ti Touko 17, 2011 22:43

mitäs sinun ammattiliiton nettisivut siitä sanoo...Minun liiton sivuilla oli ainakin aikoinaan ihan selkeet säännöt tällaisien tapausten varalta..nyt en oo kyllä liittoni sivuja katsonut 4 vuoteen...

Meidän liiton nettisivuilla lukee vain näin liittyen päivärahahakemukseen ja sen liitteisiin yritystoiminnan osalta :
- jäljennös henkilökohtaisesta verotuspäätöksestä, jos jäsenellä on tuloa maataloudesta, metsätaloudesta tai muusta yritystoiminnasta. Mikäli jäsen kuuluu ryhmälomautuksen piiriin, on hänen ilmoittauduttava henkilökohtaisesti TE-toimistoon lomautuksen alkaessa.
sinkka
hamstraa hopeahelmiä

ViestiKirjoittaja sinkka » Ke Touko 18, 2011 18:06

Hei!
Vuonna -08 minulla oli toiminimi, olin alv-verollinen ja jouduin lomautetuksi ensimmäistä kertaa työpaikassani, ilmoittauduin työnhakijaksi työkkäriin ja selvitystä yrityksen verotuksesta työajasta jne. työvoimatoimikunnalle, ja työvoimapoliittisen lausunnon saatuani sain päivärahan liitolta!

Lausunnossa mm. hakijan yritystoiminta on sivutoimista, satunnaista tai kausiluontoista taikka hän on palkansaajaan rinnastettavayrittäjä.
(TTL 2 luku 4 ja 5)
näin vuonna 2008, miten lie nyt!

-sinkka-
-Turhempikin työ joutenolon voittaa-
HelmiElina
Viesti:

ViestiKirjoittaja HelmiElina » To Touko 19, 2011 19:57

Kiitos vastauksista!
Liiton sivuilla oli aika ympäripyöreästi kerrottu tuo ansiosidonnaisen ja yrittämisen vaikutukset toisiinsa. Noh, ensi viikolla on työkkäriaika, jospa siellä sitten selviäisi! :)
-HelmiElina-
mimi
löytänyt aidot helmet
Viesti:

ViestiKirjoittaja mimi » Ma Heinä 25, 2011 11:32

hei,
miten sinulle kävi? Itsekin olen tutkaillut samaa asiaa, lähinnä vastaisuuden varalta. Päätoimisen ja osa-aikaisen yrittäjän tulkinta on aika häilyvää. Työtulokin voidaan määrittää niin monella tapaa. Minulle kyllä myös sanottiin, että vaikka ei olisi toiminimeä, niin jos on sivutuloja, niin ne tulee samaan tapaan selvittää. Todella kannustaa tämä Suomen käytäntö!
HelmiElina
Viesti:

ViestiKirjoittaja HelmiElina » Ma Heinä 25, 2011 13:16

Hei!
Katsottiin, että en ole päätoiminen yrittäjä (eli ei ole estettä ansiosidonnaisen maksamiselle), mutta silti selvitän kuukausittain tuloni liitolle. Saamastani myyntivoitosta lasketaan puolet ja se vähennetään suoraan kuukauden ansiosidonnaisesta. Jos siis saan myyntivoittoa kulujen jälkeen kuukaudessa 100e, niin ansiosidonnaisesta otetaan pois 50e.
-HelmiElina-
mimi
löytänyt aidot helmet
Viesti:

ViestiKirjoittaja mimi » Ti Heinä 26, 2011 15:11

kiva, että tulkitsivat noin. Itse tutkistelin omalta osaltani asiaa ja päätin luopua toiminimestäni, koska tuntuu olevan hieman epäselvää eri tahoilla tuo pää-ja osa-aikayrittäjän tulkinta. Haluan olla omassa päätoimeani koskevassa ammattiliitossa ja työttömyyskassassa ja yksinkertaisempaa on olla ilman mitään yrittäjästatusta, kun palaa töihinkin hoitovapaalta. Säästyy paperisodalta. Onneksi korujen tekemistä voi silti jatkaa.
pinkkihelmi
aloittelee siemenhelmillä

ViestiKirjoittaja pinkkihelmi » Ma Syys 12, 2011 18:02

Vähän vastaavaa asiaa pohdin, eli vaikuttaako toiminimi jotenkin opintotukeen? Ja millaisesta paperisodasta silloin olisi kyse? Varsinkin jos haluaa perustaa yrityksen joka toimisi Suomen lisäksi vaikka jossain ulkomailla.
Viimeksi muokannut pinkkihelmi, Pe Heinä 12, 2013 13:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Piita
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » Ma Syys 12, 2011 23:05

Kannattaapi kysyä suoraan Kelalta.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-

Palaa sivulle “%s” Taloushallinto ja tekijänoikeudet