Korun korjaus

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Gilda
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5
Viesti:

Korun korjaus

ViestiKirjoittaja Gilda » To Elo 11, 2011 11:04

Hei! Paljonko koruharrastaja voi periä esim. rannakorun korjauksesta, jos koru on esim. liian suuri, tai joudutaan poistamaan joku kivi ja laittamaan uusia tilalle. Mielestäni korjauksessakin on suunnittelemista ja tekemistä, joten ei kai sitä ihan ilmaiseksi voi tehdä? Kertokaatten omista käytännöstänne. Kiitos!
Gilda
Viesti:

Re: Korun korjaus

ViestiKirjoittaja Gilda » Pe Elo 12, 2011 10:36

Eikö kellään ole kommentoitavaa?
anzu

ViestiKirjoittaja anzu » Pe Elo 12, 2011 10:40

Riippunee asiakkaasta, jotku on sellasia extra hankalia, jolle ei sitte passaa mikää.
Esim. 1.
Ku oot poistanu ne helmet, jotka on asiakas halunnu. Niin sovituksen jäläkeen, pitääki koko koru tehä uusiksi ja hintaha sitte pompsahtaa = 20€
Esim. 2.
Asiakas on tyytyväinen helmen/helmien poistoon ja hymyilee lähtiessä 5-10€

;)
-anzu
Helmisusi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Helmisusi » Pe Elo 12, 2011 12:44

Olen parille työkaverille tehnyt korujen korjauksia. Yleensä veloitan uusien materiaalien hinnan ja työpalkkaa 0-10 euroa riippuen työn määrästä. Joku lukon vaihtaminen kuitataan kahvikupillisella. :D
Gilda
Viesti:

ViestiKirjoittaja Gilda » Pe Elo 12, 2011 13:57

Kiitos teille. Kyllä minustakin 5-10e kuulostaa kohtuulliselta. Tässä nim.om tapauksessa koru on linkitetty, joten korun pienentäminen onnistuu kiviä vaihtamalla.
Nunnuli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nunnuli » Pe Elo 12, 2011 17:21

Meillä töissä yhdellä tädillä oli vanhoja helmiäispintaisia jotain muovi- tai lasihelmiä läjä irtonaisenaan kun joku vanha koru oli hajonnut ja se halus niistä tehtävän kaksirivisen rannekorun. Ilmoitin hinnaksi 15€ ja hän ihmetteli miten se voi noin kallis olla kun materiaalikin oli häneltä itseltään. Selvitin, että hänellä oli helmet, mutta koru vaatii myös vaijeria, puristushelmiä, niiden suojahelmiä, vaijerinsuojat, kaksiriviselle korulle sopivan lukon ja jotain välihelmiä, jotta koru taipuisi nätisti. Kerroin myös, että koruun menisi aikaa tod.näk. reipas tunti. Ei sitten halunnut sitä korua kun oli niin kallis. Onneksi, koska en olis Millään viitsinyt alkaa räpeltää sellaisten kuluneiden tusinahelmien kanssa jotain simppeliyttä, jossa ei saa itse miettiä mitään. Tylsiä keikkoja tuollaiset.

Normikorjauksesta otan materiaalikulut ja muutaman egen päälle. Pikkukorjaus n. 5€. Jos pitää koko koru rakentaa uusiksi, riippuu työmäärästä ja matskuista, mutta liikkunee siellä 10-20€. Hopeisista sitten enemmän. Jos olen korun tehnyt itse, korjaan ilmaiseksi tai jos käyttäjä on aiheuttanut korun rikkoutumisen itse, saatan ottaa materiaalista jotain. Nämä kuittaantuu yleensä kyllä juuri kaffekupposella tai vaikka pienellä oluella.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Piita
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » Pe Elo 12, 2011 21:14

aika samoilla linjoilla Nunnulin kanssa. Jos linkitetty hopeakoru niin 10-20€ jos ihan mininen homma niin vähemmän. Lukon vaihdosta 5-8€ matskuista riippuen jos hopealukko niin matsku päälle.. Jos vaijerikoru pitää tehdä periaatteessa kokonaan uusiksi niin 20€ vaikka matskut olisi asiakkaan.
Riippuu niin paljon minkä verran korjausta ja kuin iso homma.
Itse tekemäni korut korjaan veloituksetta, paitsi jos korua on käytetty vetonaruna... Eli jos asiakas on käsitellyt korua niin rajusti että menee rikki niin sitten otan pienen maksun. tai kivikoru on pidotettu kivilattialle ja siksi on kivet haljenneet niin sitten myös pieni maksu. Joskus on tullut korvikset takaisin kun ovat menneet rikki. Näki että niiden päälle on istuttu tai astuttu, koukut vinksin vonksin ja kivi halki. En korjannut ilmaiseksi... :D

Yleisimmät korujen korjaukset liikkuu välillä 5-20€
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
kuultava
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä: Olen

ViestiKirjoittaja kuultava » To Syys 08, 2011 13:23

Ei niistä korjauksista voi maltaita pyytää..Joskus kysyin joltain harrastajalta ja hinta oli melkein sama kuin uudesta! JA takuu omasta tuotteesta pitää olla, oon kuullut tapauksista missä omaa virhettä ei olla suostuttu korjaamaan...:?
Viimeksi muokannut kuultava, Ke Syys 14, 2011 15:16. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Piita
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » Pe Syys 09, 2011 0:05

Riippuu paljon siitä mitä pitää tehdä. Kyllä työstä pitää jonkunlainen korvaus saada!
Varsinkin jos työkseen oikeasti tekee.

Nimril
korukivikasan keskellä
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nimril » Pe Syys 09, 2011 18:24

Niin ja minusta harrastajankaan ei pidä kovin pahasti hintoja polkea. Tietenkään ei voi pyytää samaa kuin ammattilainen mutta ei sitä ilmaiseksikaan pidä tehdä.
Live and let live.
Piita
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » Pe Syys 09, 2011 22:22

Juurikin noin! :D Samaa mieltä Nimrilin kanssa. Eikä ollenkaan oma lehmä ojassa. :wink:

Vernada
suunnittelee Balin-matkaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Vernada » La Maalis 03, 2012 22:14

Minulla omien korujen korjaukset kuuluu takuusen. Takuuaikana olen pitänyt 3 kk + ehtona "normaalikäyttöä". Takuuajan jälkeen särkyneet korut korjaan, jolloin veloitan materiaalit ja pienen summan työstä (ajan mukaan). Siis käytännössä muutamia euroja korkeintaan, koska en tee koruja arvometalleista. Yleensä en edes viitsi veloittaa niitä muutamaakaan euroa ja asiakas on tyytyväinen ja pysyy asiaakkaana. Onneksi korunkorjauksia nykyään tulee harvoin, ehkä lähinnä jonkin uuden tyyppisen korun/tekniikan yhteydessä, kun sitä todella testataan käytössä.

Tuosta takuusta ajattelin tässä itse samalla kysäistä, että mitä te muut pidätte takuuaikana?
HelmiOrvokki
silmäilee HillTribe-hopeaa

ViestiKirjoittaja HelmiOrvokki » Ti Elo 28, 2012 17:13

Kaivoin tämän vanhan ketjun esiin, korujen korjauksesta kyllä on jossain muussakin ketjussa puhuttu, mutta:
Kun tuodaan korjattavaksi joku näistä "surullisen kuuluisista" merkkikoruista esim. Snö ja mitänäitänytolikaan. Eikös niissä ole yleensä lätkä, jossa logo painettuna? Kuten täälläkin on ollut puhetta, miten "laadukkaita" nuo ko. korut ovat ja monikin niitä on päässyt korjaamaan, niin tässä tulee nyt mun mielestä se ongelma. Kun se alkuperäinen koru on alkuaan ollut laadultaan kyseenalainen ja sitten kun se korjataan PAREMMILLA materiaaleilla, PAREMMALLA taidolla ja kuitenkin lyödään se logolätkä siihen kylkeen, niin onko se ihan oikein? Se merkkikoru saa suhteetonta arvonnousua, kun korun omistaja esittelee korjattua korua, eikä välttämättä mainitse, että ei ole alkuperäiskuntoinen koru kyseessä. Sitten tulee ahaa-elämys korun nähneille, että "DAA, ostanpa minäkin tuollaisen merkkikorun, kun näyttää laatukin olevan niiiin hyvä!"
Toivottavasti joku ymmärtää tästä sekavasta sepustuksesta sen pointin. Eli jos tuunaa jonkun merkkikorun ja vaihtaa siihen laadukkaammat osat ja tekee työn huolellisena käsityönä, onko se enää sama snö tai mikälie? Saisko sitä lätkää enää periaatteessa siihen lisätä, jos peruspalikat on uutta?
Jos nimenomaan tästä on jo joskus keskusteltu, niin ohi on menny meikäläiseltä...
HelmiOrvokki
silmäilee HillTribe-hopeaa

ViestiKirjoittaja HelmiOrvokki » Ke Syys 06, 2017 12:00

Hepskukkuu! Taas meikä nostaa tämän vanhan ketjun framille :D . Tuli tämmönen juttu vastaan, kun sain taas läjän korjattavia koruja eteeni. Ei näissä mitään isompaa vikaa, kyseessä pari ketjua ja riipusta, joista puuttui se ripustuslenkki. Toisen ketjun katsoin heti, että on jotain korumetallia, tummuneen messingin väristä. Toinen ketju oli säihkyvä kullanvärinen panssariketju, ja näkyi leimatkin litteässä välikappaleessa ketjun ja lukon välissä. Okei, siis ketju on kultaa. Hetken mietin, mistä pieraisen kultaisia välirenkaita tms. riipuspidikkeeksi sopivia, kun ei niitä omassakaan varastossa ole, eikä kaupan puolella. Onneksi tarkistin leimat vielä x10 luupilla ja voi jumatsukka, lätkässä luki "GP" ja "Gador", hyvin oli saatu näyttämään paljaalla silmällä oikeilta pitoisuusleimoilta :lol: . Korjaustoimenpiteet helpottuivat selkeästi, kun noita kullattuja renksuja on nurkat pullollaan. Tuli vaan mieleen, paljonko hämätään ihmisiä noilla aitoja jäljittelevillä leimoilla? Tuokin ketju on vanhan mummelin, joka aikoo antaa sen kummilapselle lahjaksi eikä varmaan näe paljaalla silmällä, mitä siinä leimassa lukee.

Palaa sivulle “%s” Korukeskustelut