Mitä pitäis tehdä?

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Piita
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5
Viesti:

Re: Mitä pitäis tehdä?

ViestiKirjoittaja Piita » Ma Helmi 10, 2014 17:42

Käsittääkseni tuo Suomen leimaus lainsäädäntö koskee nimenomaan suomessa tehtyjen hopeakorujen leimaamista. Eli jos itse teet hopeakoruja ja haluat niitä hopeana myydä niin sinun on hommattava leimausoikeudet, eli leimausoikeudet voi hakea jos olet yrittäjä. Suomessa tehdyissä hopeakoruissa jos ne ylittävät sen 10g pitää olla pitoisuusleima ja hyväksytty tekijäleima.

Tuonti koruissa ja osissa ei vaadita tekijäleimaa, käsittääkseni.
Olen keskustellut Tukesin tarkastajan kanssa ja hän on tarkistanut muutaman kerran messuilla koruni ja tuumannut että asiat ovat kunnossa. Itse tekemäni osat eivät ylitä 10g ja ketjut ym. on tuontitavaraa. Tuonti osissa on pitoisuusleimat.

Tukeshan tarkastaa tuonti tuotteita pistokokein mutta väillä saattaa maahan tulla sutta ja sekundaa.
Siksi kannattaa hopeaosien tilaamisessa suosia tunnettuja ja luotettavia firmoja. Sitä hopeaa kun ei halvalla saa mistään.
Korjatkaa jos höpisen ihan puutaheinää.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Lumijo
silmäilee HillTribe-hopeaa
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lumijo » Ma Helmi 10, 2014 18:52

Minua kiinnostaisi lähinnä nyt ihan itselleni koruina nuo riipukset, mutta en haluaisi ostaa niitäkään jos ei niissä ole asianmukaiset leimat. Omissa koruissani käytän hyvin vähän hopeaa juuri tuon leimaamisen takia ja se 10g tulee niin nopeasti täyteen:) Olen kyllä ostanut aika paljon hopeista korutarviketta "pahan päivän varalle" :D
hemi
Lasku: 18

ViestiKirjoittaja hemi » Ma Helmi 10, 2014 20:24

Kiitos ja kumarus Piitalle! :jippii: Järkevä ja Oikea selitys noille "saläperäisille" leimoille. Kitos, Kiitos ja Kiitos! Olen päivittäin selittanyt tämä asia asiakkaille vuosi-pari sitten ja joskus myös nykyäänkin, kuten esim. Lumijolle. Hopeakorupisteelle on jo vankkaa asiakaskunta Suomessa, joka ei pystyisi hujamaan roinalla!
Ja sitten, Hopeakorupiste toivottaa paljon onnea ja jaksamista kaikkille käsityölaisille!
Lumijo
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lumijo » Ma Helmi 10, 2014 21:40

hemi kirjoitti:Kiitos ja kumarus Piitalle! :jippii: Järkevä ja Oikea selitys noille "saläperäisille" leimoille. Kitos, Kiitos ja Kiitos! Olen päivittäin selittanyt tämä asia asiakkaille vuosi-pari sitten ja joskus myös nykyäänkin, kuten esim. Lumijolle. Hopeakorupisteelle on jo vankkaa asiakaskunta Suomessa, joka ei pystyisi hujamaan roinalla!
Ja sitten, Hopeakorupiste toivottaa paljon onnea ja jaksamista kaikkille käsityölaisille!

Kyllähän asiakkaan on vaikea erottaa oikea hopea ja feikkihopea. Eipä ihme, että myyvät kirppiksillä hopeana rihkamaa jne. Nyt kysynkin, miten erotatte ilmeisimmin aidot hopeakorunne Kiinasta saatavista feikkihopeakoruista jos molemmissa on vain leima 925? Itse huomaan kyllä eron, mutta kaikki eivät välttämättä.
Piita
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » Ke Helmi 12, 2014 3:25

Eli jos ovat tuonti riipuksia ym niin niissä riittää 925 leimat ja ovat siis silloin ihan laillisia leimoja. Suomessa vaaditaan tekijä ja pitoisuus leima 925 vain suomessa tehdyistä hopeakoruista ja osista.
eipä niitä sen kummempia leimoja löydy kultasepän liikkeissä myytävistä hopeakoruistakaan jos eivät ole sitten paikan päällä tehtyjä. Jota ei taida monessa kultasepän liikeessä olla muuta kuin tilaustöissä.
Jos ostat brittiläiseltä tukulta esim Palmermetallsilta tai italialaisilta valmistajilta tai sakalaisilta niin niissä ei ole kuin tuo 925 leima.

Piita
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » Ke Helmi 12, 2014 3:35

Voit siis leimat ainoastaan itse tekemäsi osat jos sinulla on leimausoikeudet. Jos kokoat korun metritavara ketjusta tai valmiista osista, et silloin voi leimata niitä omilla leimoilla.

Eli summasummarun Hopeakorupisteen korut on varustettu asianmukaisin leimoin jos ovat tuontikoruja ja niistä löytyy pitoisuusleimat, muuta ei voi vaatia. Eivätkä he voi eikä saa niihin muita leimoja lisäillä.
Kun itse tilaa hopeaosia tai ostaa koruja niin kannattaa välttää paikkoja joiden hopeapitoisuuksista on epävarmuutta. Kuten jo aiemmin sanoin, hopeaa ei halvalla saa. :( Jos hinta on liian halpa niin herättää kyllä epäilyjä.
Paljon villimpää on hopeoitujen osien kauppa kun hopean. Niistä harvoin todella tietää mitä sisältävät, Tukes alkaa niitä valvoa tiukemmin kuin aiemmin. Ilmeiseti tarkoittaa vielä tarkempaa testausta ja sen myötä tuonnin rajoittamista kun laiminlyöntejä löytyy.
Kadmium ja lyijypitoisuuksia eniten seurataan, varmaan myös nikkelin.

hunski
Viesti:

ViestiKirjoittaja hunski » Ke Helmi 12, 2014 11:53

Toi oli hyvä huomio Piita että eivoi nimileimaansa laittaa jos koru on koottu valmiista osista, itse en ole tullutkaan aatelleeksi. Mutta ne tietty pitää olla nimileimattuja jos itse hopealangasta veivaa lenkit ja tekee ketjun? Entä jos ostat lenkit valmiina ja vaan kasaat ketjun? Mistäs tukesin tyypit tietää et oon hankkinu lenkit (tai mitkää muut osat valmiina)? Mut yli 10g ei saa hopeana myydäkään, tarkottaako se sitä et jos teen hopeakorun valmiista osasista ja se painaa yli 10g niin en saa myydä sitä edes vaik siinä olis 925 leima?
~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~
Käsintehtyjä koruja, Handmade Jewellery:
Kotisivut http://www.hohtava.fi/
Blogi http://hohtava-korut.blogspot.fi
Facebook http://www.facebook.com/Hohtava
stinde
Swarovski-kuumeessa

ViestiKirjoittaja stinde » To Helmi 13, 2014 9:32

Piita kirjoitti:Voit siis leimat ainoastaan itse tekemäsi osat jos sinulla on leimausoikeudet. Jos kokoat korun metritavara ketjusta tai valmiista osista, et silloin voi leimata niitä omilla leimoilla.

Eli summasummarun Hopeakorupisteen korut on varustettu asianmukaisin leimoin jos ovat tuontikoruja ja niistä löytyy pitoisuusleimat, muuta ei voi vaatia. Eivätkä he voi eikä saa niihin muita leimoja lisäillä.
Kun itse tilaa hopeaosia tai ostaa koruja niin kannattaa välttää paikkoja joiden hopeapitoisuuksista on epävarmuutta. Kuten jo aiemmin sanoin, hopeaa ei halvalla saa. :( Jos hinta on liian halpa niin herättää kyllä epäilyjä.
Paljon villimpää on hopeoitujen osien kauppa kun hopean. Niistä harvoin todella tietää mitä sisältävät, Tukes alkaa niitä valvoa tiukemmin kuin aiemmin. Ilmeiseti tarkoittaa vielä tarkempaa testausta ja sen myötä tuonnin rajoittamista kun laiminlyöntejä löytyy.
Kadmium ja lyijypitoisuuksia eniten seurataan, varmaan myös nikkelin.

Tukesin ohjeet ovat hieman erilaiset

Laki jalometallituotteista 4 §:
Jalometallituotteessa on markkinoille saatettaessa tai myytäessä oltava nimi-leima ja pitoisuusleima tai tarkastusleima ja pitoisuusleima. Valmistaja tai markkinoille saattaja vastaa siitä, että jalometallituotteessa on ainakin edellä säädetyt leimat osoituksena jalometallituotteen vaatimustenmukaisuudesta.

Tämän mukaan myyjän ja valmistajan on varustettava koru asianmukaisilla leimoilla, vaikka se olisi osista koottu. Maahantuoduilta koruilta vaaditaan samat leimat.

Ei maiden vastavuoroisuus ei poista leimaustietojen tarvetta. Ote Tukesin oppaasta

Toisessa Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa leimatut jalometallituotteet hyväksytään Suomessa. Tuotteissa pitää kuitenkin olla Suomessa rekisteröity nimileima ja pitoisuusleima tai tarkastusleima ja pitoisuusleima.
Jos tuotteessa ei ole tarkastusleimaa, nimileiman pitää olla rekisteröity Tukesissa. Pitoisuusleiman pitää olla kolminumeroinen numerosarja, joka on käytössä Suomessa kyseiselle jalometallille.
Jos jalometallituote on tarkastusleimattu Euroopan unionin jäsenvaltiossa, se hyväksytään Houtwipperin päätöksen perusteella Suomen markkinoille sellaisenaan, mikäli valmistusmaan tarkastustoiminta voidaan katsoa vähintään vastaavan tasoiseksi kuin Suomen jalometallituotteiden tarkastustoiminta. Lisäksi merkintöjen tulee olla sellaisia, että suomalaiset kuluttajat saavat leimoista Suomen säädösten edellyttämiä leimoja vastaavat tiedot.
Jalometallituotteiden pitää muiltakin kuin leimojen osalta täyttää Suomen jalometallituotelainsäädännön vaatimukset. Eräissä EU:n jäsenvaltioissa (esim. Ruotsissa) sallitaan jalometallituotteiden alipitoisuus. Suomen markkinoille alipitoisia jalometallituotteita ei voi saattaa, vaikka tuotteet täyttäisivät jonkin toisen jäsenvaltion säädösten vaatimukset.

Tukesin oheet helppoa tekstiä ja ne kannattaa lukea

http://www.tukes.fi/Tiedostot/jalometal ... _final.pdf
http://www.tukes.fi/Tiedostot/jalometal ... 031013.pdf
http://www.tukes.fi/Tiedostot/jalometal ... leimat.pdf

--Timo
Lumijo
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lumijo » To Helmi 13, 2014 10:23

Tämäpäs juttu onkin mielenkiintoinen, kiitos nyt saatiin ihan oikeaa lakitekstiä :D
hemi
Lasku: 18

ViestiKirjoittaja hemi » To Helmi 13, 2014 11:27

Kiitos infosta, tämä on luettu monta kertä. Jos tuot maahan (olet maahantuoja) koruja on sinun asiasi mitä leimoja tarvitaan meitä ei kiinnostaa. Me MYYMME koruja EU:n aluelle EU:n sääntojen mukaisesti, tarkistetuja ja leimattuja (925)! Maahantuontti ei kiinnosta, vaikka olemme toimineet tukkureina Suomeen.
kokeilija
Viesti:

ViestiKirjoittaja kokeilija » Ti Heinä 15, 2014 19:40

Nyt minäkin törmäsin siihen että Naamakirjassa myydään ilmeisesti Kiinasta tuotuja koruja 925 hopeana kun on sellainen 925-lätkä korussa.
Kysyessäni onko varmasti hopeaa kun ketjun hinta on niin halpa, vastaus että ei ole asiantuntija mutta hopeana myy koska leimat on ja sillä mennään.
60 cm ketjua myy hintaan 3 eur!!!!!!!!!! :grr: :grr: :???: :???: Kuka oikeasti myisi aitoa 925 hopeaa tuolla hinnalla...
Kertoi hopean markkinahinnan olevan 0,30/g ja siihen lisätään kupari ?????????
Eikö nettimyyntiä mitkään säännöt muka koske?

Palaa sivulle “%s” Korukeskustelut