Aloittavan helmeilijän opas

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Pape
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5
Viesti:

Aloittavan helmeilijän opas

ViestiKirjoittaja Pape » La Joulu 30, 2006 3:38

Pari kaveria on kysellyt sitä, mistä aloittaa helmeily. Silloin, kun itse aloitin, ryhdyin suinpäin kaikkeen, joten ajattelin, että aloittelevia auttaisi paljon KOOTUT lista. Noukin tähän alkuun eri viestiketjuista kaikkea mahdollista, mutta täydennetään ketjua (enkä välttämättä ole paras neuvojen jakaja)... Itse kaipasin pari kuukautta sitten jotain tällaista :wink:

1. Mitä haluat tehdä?

mags kirjoitti::D
Jos maltat... :wink: niin lainaa ensin kirjastosta pari
kirjaa! Niiden avulla osaat varmaan päättää, mitä ehkä
haluaisit tehdä
Toinen keino on mennä paikalliseen askarteluliikkeeseen,
jossa varmaankin saat aivan hyviä ohjeita alkuun pääsyyn.

Kolmas mahdollisuus on valita jokin kotimaisista nettikaupoista
(HelmiQ, Helmitaulu, Maarian korupaja, Villihelmi tai joku muu...)
ja tilailla summassa kaikenlaista!! Odottaa lähetyksen saapumista
ja huomata, että haluaakin vielä tuota ja tuota väriä/mallia/kokoa/laatua
ja tehdä toinen tilaus toiseen kauppaan! Odottaa nyt kahta lähetystä
saapuvaksi... Lähetysten 'kotiutuessa' huomata jonkin hyvin tärkeän
tarvikkeen puuttuvan kokonaan; lisätilaus jne...

:wink: Ehkä tosiaan kannattaa hankkia kirja tai lehti ensiksi -
liian moni meistä on aloittanut tuolla kolmos-vaihtoehdolla ja
siinä menee paljon rahaa :oops: Niin, sitä tekniikkaa tulee kuitenkin
jatkossa käytetyksi, visalla ja ilman visaa :roll:

Tervetuloa helmihöperöiden joukkoon :wtg:

1.1. Hyvää lukemista

Omaa helmikiinnostustaan voi miettiä näiden kirjalinkkien tiimoilta. Paljon eri tekniikoita ja jokaisen aloittavan helmeilijän starttiruutu.

2. Materiaalit

Omasta mielestäni olisi helpoin ollut aloittaa pujottelutöistä tai yleensäkin jostain tietystä jutusta. Siinä olisi säästänyt ensinnäkin rahaa. Ja "turhat" hankinnat olisivat jääneet odottamaan omaa vuoroaan.

2.1. Pujottelua

Mikäli haluat tehdä pitkiä upeita helmiketjuja eli helmeä helmen perään, tarvitset siihen mm. vaijereita.Vaijerin pää suljetaan esim. kiinnityshelmellä,(joka litistetään vaijeriin kiinni) jonka kaveriksi tulee solmusuoja eli tämän avulla kiinnityshelmi jää piiloon. Solmusuoja päättää korun pään. Suojan alle voi sujauttaa esim. pikaliimaa tai väritöntä kynsilakkaa kestävyyden turvaksi.

Lisäksi tarvitset paljon erilaisia helmiä, joilla rakentaa oma ihanainen korusi.

2.2. Metallilankojen vääntely

Mikäli mielesi tekee vääntää silmukoita, pitää sinun hankkia pyöröpihdit, sivuleikkurit, lattapihdit ja muita pihtejä.

0,8mm metalli tai hopealankaa suositellaan perussilmukan tekemiseen. Outin blogissa hyvä video "eye loopin" tekemiseen. Hopeoitua kuparilankaa löytyy useimmista askarteluliikkeistä.

2.3. Helmityöt

Tällaisten helmitöiden pujotteluun tarvitset normaalisti lankaa. Nymo-lanka lienee suosituin. Lisäksi tarvitset neulan.

3. Tarvikkeiden hankinta

Siinä vaiheessa, kun haluat tehdä itse "jump ringejä" eli niitä pieniä renkaita korun eri vaiheisiin, huomaat tarvitsevasi erilaisia työkaluja. Esimerkiksi Kankurinaitta myy edullisesti hopeasepän sahaa sekä sahanteriä Suosituimpia lienee säädettävä saha sekä 3/0 kokoiset sahanterät, joita saa 12 kpl huokeaan hintaan. Täytyy mainita, että hopalanka on myös edullista ko. liikeessä eikä postikulut päätä huimaa.

Lisäksi jump ringien tekemiseen tarvitset esim. viilapenkin ja erikokoisia puikkoja, jonka ympärille lanka kierretään. Mitä tiukempi kierre langassa on puikon ympärille kierrättessä, sitä helmompi sitä on sahata. Erikokoisista puikoista käy esim. kudontaan tarkoitetut puikot.

Langan kiertämiseen puikon ympärille käy loistavasti esim. akkuporakone. Akkuporakoneen istukkaan saa helposti erikokoisia puikkoja metallilankoineen ja hitaasti liipaisinta painamalla metallilanka alkaa kiertyä puikon ympärille. Mitä tiiviimpi "pötkylä", sitä helpompi se on sahata.

Valmista, hienoa, tiivistä, upeaa ja mahtavaa jump ringiä ei saa koruun venytellä miten sattuu. Rinkulan päitä ei venytetä toisistaan erilleen vaan toinen lähtee eteen ja toinen takapuolelle. Kuva renkaan avaamisesta:

http://www.lapidaryjournal.com/jj/apr01/victorian6.gif

Tältä mahtavalta foorumilta löydät jatkossa kaikki hienot vinkit tulevaan harrastukseen. Lisäksi varoituksen sana! Tsekkaa, että lompsa on lyönnissä :wink: Homma menee väkisin siihen, että alat hamstrata ihunaisia helmiä!

---
Ylläpito vaihtoi kuvan linkiksi, että emme vie muiden kaistaa. ;)
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eowyn » La Joulu 30, 2006 10:34

Hienoa, Pape :wtg:
Jos joku haluaa vielä täydentää, niin antaa palaa. Olisi kyllä hienoa, jos meillä olisi tarjolla jokin valmis melkein kaiken kattava aloittelijan ohjepaketti :D
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
cutrin
aloittelee siemenhelmillä
Viesti:

Re: Aloittavan helmeilijän opas

ViestiKirjoittaja cutrin » Pe Huhti 06, 2007 22:45

Pape kirjoitti:2.2. Metallilankojen vääntely

Mikäli mielesi tekee vääntää silmukoita, pitää sinun hankkia pyöröpihdit, sivuleikkurit, lattapihdit ja muita pihtejä.

Sain isältäni Eastmanin sivuleikkurit, kun innostuksissani puhuin tästä mielenkiintoisen harrastuksen aloittamisesta. Mieleeni tupsahti, että onko leikkureitten oltava tietynlaiset? Nämä leikkurit ovat.. aika pienet?? :lol: Jollakin tavalla hyvät pitäisi ainakin olla, koska ikitakuu löytyy. Käytin haku-toimintoa, mutta kysymys jäi silti vähän auki :?
kaisa-maisa
Viesti:

ViestiKirjoittaja kaisa-maisa » Pe Huhti 06, 2007 22:56

Pienet ovat varmasti hyvät, pääsee sinne ahtaisiinkin paikkoihin.
Ja hopea kun ei ole edes mitään kovaa ainetta, niin en näe syytä hommata isompia pihtejä :roll:
Miun sivuleikkurit on aika sirot, mutta toimivat.
Loulou
Viesti:

ViestiKirjoittaja Loulou » Pe Huhti 06, 2007 23:02

Minä en käytä sivuleikkureita ollenkaan, kaikki langankatkaisut tulee tehtyä kultasepänsaksilla, joilla leikkuujäljestä tulee sellainen tasapäinen, eikä terävä niin kuin sivuleikkureita käyttäessä.
kaisa-maisa
Viesti:

ViestiKirjoittaja kaisa-maisa » La Huhti 07, 2007 0:42

Loulou kirjoitti:Minä en käytä sivuleikkureita ollenkaan, kaikki langankatkaisut tulee tehtyä kultasepänsaksilla

Kerro lisää moisista, en kuullut kultasepältäkään tuommoisista :shock:
Virpi

ViestiKirjoittaja Virpi » Ti Huhti 10, 2007 11:37

Vaikken ole Loulou, vastaan Kaisa-Maisalle, että mm. Bauhaus myy kultasepän saksia suhtkoht edullisesti n. 9€. Niillä leikkauspinta jää tasaiseksi ja jos tylsyvät, suutari voi terottaa uudelleen teräväksi.
Raiisa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Raiisa » Ti Huhti 10, 2007 12:34

Minä tänään katselin Sar-machinella kultasepän saksia, oli näpsäkän näköiset ja useampaa sorttiakin löytyi. Hinta pyöri juuri tuossa 9 euron kieppeillä.Jos kuvaa haluaa katsoa kurkkaa sar-machinen sivuille kohtaan sakset.
Kuva
kaisa-maisa
Viesti:

ViestiKirjoittaja kaisa-maisa » Ti Huhti 10, 2007 12:38

Raiisa kirjoitti:Minä tänään katselin Sar-machinella kultasepän saksia, oli näpsäkän näköiset ja useampaa sorttiakin löytyi. Hinta pyöri juuri tuossa 9 euron kieppeillä.Jos kuvaa haluaa katsoa kurkkaa sar-machinen sivuille kohtaan sakset.

Pitääpä vilkaista, kiitti vinkistä !
IrocDuck
Viesti:

ViestiKirjoittaja IrocDuck » Ti Huhti 10, 2007 13:22

..kultasepänsakset on ihan jees, mutta jos saksilla meinaa leikata langan lisäksi myös levyä, kannattanee hankkia kahdet sakset. Langan leikkaaminen ei tee terälle hyvää ja ajan mittaan voipi mennä kuopalle. (Seeing is believing, mutta näin puheltiin kurssilla kansalaisopistossa) :)
Lattialta ei voi pudota.
Hippuli

Täällä yksi vihreä !

ViestiKirjoittaja Hippuli » Ke Huhti 25, 2007 8:32

Hei! Olen tosiaan vasta tuossa harkitsemisvaiheessa näiden omatekoisten korvakorujen valmistamisessa. Nimenomaan korvakorut kiinnostavat. Hyvä, että tämä sivsto löytyi. Olen jo innoissani selaillut Villihelmen valikoimaa ja muita nettikauppoja. Tuli vain mieleeni, että onko kaikissa luonnonkivissä valmiina reikä (ei varmaankaan?) vai pitääkö sellainen itse jotenkin taiteilla helmeen? Voiko korupiikkejä tehdä hopealangasta ja kuinka paksuista sen pitäisi silloin olla vai onko yksinkertaisempaa ostaa korupiikit valmiina? Vielä työkaluista: pärjääkö korvakorujen valmistamisessa pelkästään sivuleikkureilla ja pyöröpihdeillä?

Kiitos jo etukäteen :lol:
kaisa-maisa
Viesti:

Re: Täällä yksi vihreä !

ViestiKirjoittaja kaisa-maisa » Ke Huhti 25, 2007 8:39

Hippuli kirjoitti:Olen jo innoissani selaillut Villihelmen valikoimaa ja muita nettikauppoja. Tuli vain mieleeni, että onko kaikissa luonnonkivissä valmiina reikä (ei varmaankaan?) vai pitääkö sellainen itse jotenkin taiteilla helmeen? Voiko korupiikkejä tehdä hopealangasta ja kuinka paksuista sen pitäisi silloin olla vai onko yksinkertaisempaa ostaa korupiikit valmiina? Vielä työkaluista: pärjääkö korvakorujen valmistamisessa pelkästään sivuleikkureilla ja pyöröpihdeillä?

Kivissä, joita sanotaan kapusseiksi ei ole reikiä. Mutta Villihelmen valkoimissa on paljon enemmän reiällisiä kuin reiättömiä kiviä. Jos kivi on pyöreä, vaikkapa 6mm siinä on oman kokemukseni mukaan lähestulkoon aina reikä.

Korupiikkejä voi itse tehdä hopealangasta, käytä haku- toimintoa sanoilla "korupiikin valmistus hopeasta". Löytyy tuolta työohjeista. Korupiikkejä ei ole vaikea tehdä itse, minä myyn joillekin kanssahelmeilijöille tekemiäni piikkejä.

Sinuna ostaisin vielä pihtivalikoimaasi ainakin kärkipihdit, lattapihditkin voisivat olla kätevät.
Hippuli

ViestiKirjoittaja Hippuli » Ke Huhti 25, 2007 10:09

Tack tack :palvoo: :palvoo:
Kimallus on meikäläisen humallus.
kaisa-maisa
Viesti:

ViestiKirjoittaja kaisa-maisa » Ma Touko 07, 2007 14:34

Mietin vaan, että voisiko tästä tehdä sellaisen tiedotteen tms. että pysyisi aina tuossa ylhäällä :wink:
Loulou
Viesti:

ViestiKirjoittaja Loulou » Ma Touko 07, 2007 18:03

Kauheaa, muistan etäisesti kuukausi sitten lukeneeni tuon kultasepänsaksikysymyksen, mutta olin silloin (jälleen kerran) flunssassa, enkä jaksanut sillä hetkellä vastata - piti tulla takaisin paremmilla voimilla. Kuinka ollakaan, unohtui koko juttu :oops: . Mutta hyviä vastauksia tähän jo annettiinkin :).

Niin, kultasepänsakset ovat sellaiset hienostuneemmat pienet "peltisakset", niitä on monen kokoisia ja suoralla terällä sekä kaartuvalla terällä (jos haluaa leikata levystä kaarevia muotoja - ei kauhean tarpeelliset). Nimensä mukaisesti nämä näyttävät saksilta.

Minulla on käytössä Clas Ohlsonilta ostetut kultasepänsakset. Ne eivät olleet ihan halvimmat, mitä markkinoilta löytyi, mutta hyvin ovat palvelleet, ja ilmeisesti ovat ihan pätevät muutenkin, koska eivät olennaisesti eroa niistä kultasepänsaksista, joita meillä koulussa on käytössä (Sar-machinen mallia). Toistaiseksi terät ovat pysyneet hyvässä kunnossa, joskin aika vähän noilla on tullut levyä leikattua, kun sahalla saa levystä taas paljon siistimmän jäljen kuin saksilla.

Itse en tosiaan sivuleikkureita käytä ollenkaan, koska kultasepänsaksilla langan katkaisujälki on niin siisti, että harvoin kaipaa mitään lisäviilausta - paitsi tietenkin korvakorunkoukuissa ja vastaavissa. :)

Palaa sivulle “%s” Korukeskustelut