Aloittavan helmeilijän opas

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Juulia
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä: Olen

Re: Aloittavan helmeilijän opas

ViestiKirjoittaja Juulia » La Heinä 18, 2009 10:02

Okei, kiitos tuosta linkistä vaikka en nyt tuolta valmiita lenkkejä tilaakaan ainakaan vielä. :) Päätin nyt että jospa aloittaisin ihan vaikka vaijerikoruilla lenkkien sijaan. Voisinpa sitten vaikka jossain vaiheessa pyytää isäni tekemään minulle sellaisen 'laitteen' lenkkien tekoon! Saha pitäisi tosin ostaa - ovatko kalliitakin?
Nunnuli, ymmärrän hyvinkin mitä tarkoitat kun tuon jo tiesin, mutta kiitos kuitenkin!
Regina
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

ViestiKirjoittaja Regina » Su Heinä 19, 2009 4:52

Saha ei ole kallis. Oman lehtisahan olen ostanut Nettihelmestä kympillä. Sahaan täytyy (tietenkin) ostaa myös terät mutta nekään ei ole kalliita. Minä ostin muistaakseni 12 terän nipun n. neljällä erkillä. Saha kannattaa ostaa nimenomaan jostain helmikaupasta koska rautakauppojen sahat on yleensä liian isoja ja terät karkeita.
Juulia

ViestiKirjoittaja Juulia » Su Heinä 19, 2009 12:32

Kiitos tiedosta! Onneksi eivät ole tuon kalliimpia niin on opiskelijalla varaa ostaa. :D
Onko Kajaanissa mitään kauppaa josta helmiä ja tarvikkeita löytyisi? Asun nimittäin melko lähellä ko. kaupunkia.
Regina

ViestiKirjoittaja Regina » Ma Heinä 20, 2009 1:38

Juulia kirjoitti:Kiitos tiedosta! Onneksi eivät ole tuon kalliimpia niin on opiskelijalla varaa ostaa. :D
Onko Kajaanissa mitään kauppaa josta helmiä ja tarvikkeita löytyisi? Asun nimittäin melko lähellä ko. kaupunkia.

Minä asun Kajaanissa. :D Ja Nettihelmestä ( http://nettihelmi.mycashflow.fi/ ) ostan kaikki korutarvikkeet. Sahankin ja terät tuolta oon ostanu. Ja oon tuolla nyt juuri kesätöissä. Sijaitsee Kajaanissa pelastuslaitoksen takana. Ja pelastuslaitos on Lidlin vieressä. Linkistä löytyy lisätietoja.
Juulia

ViestiKirjoittaja Juulia » Ke Heinä 22, 2009 22:19

Siksipäs sinulta kysyinkin.. :wink: Kiitos tiedosta, pitääpä käydä visiitillä.

Jee, ensimmäinen ketju valmiina. Näistä koruista kyllä tulee hyvälle tuulelle! On hienoa huomata tehneensä jotain kaunista. :jippii: Tässäpäs kuvakin - eli siis kuvassa kuparioili.

Kuva
Simavi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Simavi » Ti Elo 18, 2009 19:28

Hieno on Juulia :wtg: Ja nyt vaan pistät tuonne gallerian puolelle näitä omia korukuvia lisää :nod:
Tiedän kyllä sen, en vain muista kaikkea kerralla!
Marruliini

ViestiKirjoittaja Marruliini » Ti Syys 22, 2009 14:45

Morjens! Olen ihan aloittelija itsekin ja löysin tällaisen sivun jossa on aika mahtavat kuvitetut ohjeet monille tekniikoille. (en muista oliko täällä keskusteluissa tuo linkki vai missä...?)
http://www.fusionbeads.com/beadingfaq/bead_techniques.php

Mulla meni kans tuo mun ensimmäinen tilaus aika pieleen. Tai kuvittelin tuommoisen sekoituspaketin sisältävän enemmän "käyttökelpoista" tavaraa. Eilen sain ensimmäisen paketin, josta värkkäsin ensimmäiset ikinä tekemäni korut. :nod: Tänään lähti sitten toinen tilaus kun näyttää pahasti loppuvan nuo tarvikkeet heti alkuunsa, enkä tosiaan kaikkea tarpeellista edes osannnut ensin ostaa. Eikä ollut oikein sen tyylistä kuin mitä olin ajatellut. Olen myös purkanut vanhoja rihkamakoruja ja väännellyt tuommosta hitsin jäykkää rautalankaa "paremman" puutteessa. :lol:

Heh, nuo helmet ovat muuten paljon pienempiä kuin mitä ajattelin. Hämäsi ensikertalaista nuo kuvat ja mitat. :huh:
Mimme

ViestiKirjoittaja Mimme » Ti Syys 22, 2009 15:51

Marruliini kirjoitti:Heh, nuo helmet ovat muuten paljon pienempiä kuin mitä ajattelin. Hämäsi ensikertalaista nuo kuvat ja mitat. :huh:

Ihan samoja kokemuksia täälläkin. Ja edelleen mun on tosi vaikea hahmottaa helmien kokoja...
Hensku
suunnittelee Balin-matkaa

ViestiKirjoittaja Hensku » To Marras 05, 2009 14:38

Heippa! Korujen teko on siis todella alussa, takana vasta kolmet korvakorut. Kolme päivää sitten sain viestiä 2 bead or not 2 bead:sta, että tilaukseni on lähetetty eteenpäin. Haaveilin, että olisin saanut tarvikkeet ennen viikonloppua, mutta ei taida ehtiä. Sivuilla oli niin epämääräisesti ilmoitettu kun, että "shipping 4-40 days". Toivotaan, että se on lähempänä tuota 4 päivää :)

En tajunnut tilata puolikovaa hopealankaa, mutta minulla löytyý kyllä korupiikkejä (silmukalla ja ilman). En oikein osannut tuolta 2 bead or not 2 bead:sta etsiä tuota lankaa. Millähän nimellä se mahtaa englanniksi kulkea? Koruvaijeria ja lukonosia löytyy, joten noillakin pääsen alkuun.
Ja sitten erilaiset ketjut.. olisi kiva vaikka osaan korua laittaa ketjua, sitä saa näköjään myös ostettua liikkeestä. Tekeekö täällä kaikki itse nuo ketjut vai käytetäänkö noita valmiita? Ne saa varmaan leikkureilla aivan samalla lailla pätkästyä kun muutkin ja liitettyä takaisin kiinni pihdeillä, vai :oops: ? Haaveena olisi jossain vaiheessa mennä kurssille ja opetella mahdollisesti itse tekemään ketjuja. No mutta katsotaan, tämä harrastus on vielä todella alussa. Toivottavasti en turhaan kirjoitusta laittanut, olen kyllä selaillut aika paljon täällä aiheita. Ja kiitos paljon avusta jo etukäteen!
Voit elää elämääsi kahdella tavalla: niin ettei mikään ole ihmeellistä tai niin, että kaikki on ihmeellistä. -Albert Einstein-
http://teinite.blogspot.fi/
Sundance

ViestiKirjoittaja Sundance » To Marras 05, 2009 14:47

Tervetuloa porukkaan Hensku ..

Ketjuista, taitaa olla niin että osa tekee ketjut itse, en tiedä kuinka moni, itse teen ketjujakin. Mutta , käytän toisinaan myös valmisketjua , riippuen tietenkin siitä mitä kulloinkin teen.Tai oikeastaan siitä, millaisesta korusta on kyse. Ja mitä siihen haluan . Mahdollisuuksia kun rajattomasti oikeastaan.
Jos haluan tietynlaisen kaulaketjun ,teen sen itse ,alkaen lenkkien veivaamisesta ja sahaamisesta.

Itse kävin ketjukurssin reilu vuosi sitten, helpoimmat mallit tuli opeteltua siellä ja muita olen opetellut sitten itsekseni.

Noista kaupoista en osaa sanoa oikein mitään, tilaan itse lähes kaikki tarvikkeet Suomesta, tai no Saiylalta ja Bali Hand Madelta toisinaan jotakin.
Piita
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » To Marras 05, 2009 14:58

Jos hopealangat jäi tilauksesta pois niin nopeesti saat pientä määrää kyllä kotimaisistakin kaupoista. Pistät vaan googleen hakusanaksi hopealanka niin pitäs löytyä. Lankaa löytyy melkein kaikista suomalaisista korutarvikekaupoista. Teet vain pikkasen hintavertailua.

Minä käytän ihan valmisketjua metritavarana sitten pätkin sitä sopiviin pätkiin ja linkitän hopealangalla helmien kanssa.
Osa tekee itse, ketjujen punonta vaan ei ole minun juttuni :wink:
esim: Satuhelmessä on hyvää minibelcherketjua ja isompi linkkistä belcherketjua, hopeaa siis. :wink:
Muuten tilaan tuolta maailmalta osan mutta kun nopee tarve tulee niin suomalaisista kaupoista. Hopeaa, kiviä ja makeanvedenhelmiä sekä muuta mitä milloinkin tarvitsee. :D
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Hensku

ViestiKirjoittaja Hensku » To Marras 05, 2009 16:07

Kaunis kiitos Sundance ja Piita!
Voin siis hyvällä mielin katsella sopivia ketjuja kaupasta ja miettiä jatkossa muita vaihtoehtoja!
Onneksi (vai ikävä kyllä :lol: ) Villihelmi on pyörämatkan päässä, joten apua löytyy läheltä! Ja tutustun myös tuohon belcherketjuun. Kiitos ja kumarrus! (ryntää kotiin tarkastamaan postin :viuh: )
Voit elää elämääsi kahdella tavalla: niin ettei mikään ole ihmeellistä tai niin, että kaikki on ihmeellistä. -Albert Einstein-
Hensku

ViestiKirjoittaja Hensku » Ma Marras 23, 2009 13:56

Täällä taas uusien kysymysten kanssa :D
Tilasin hopeaketjua (muistaakseen 0,8 ja 0,6) ja yhden kierteisen lenkin olen uskaltautunut kokeilemaan. Ja eihän siitä mitän tullut, kuka nyt ensimmäisellä kerralla onnistuisikaa. Täytyy siis jatkaa harjoittelua. Mutta siis, en ehkä raaski tuolla hopealla harjoitella. Mikä olisi hyvä materiaali (ja minkä paksuinen) harjoitteluun? Käsi- ja kaulakoruja voisin itselle värkätä. Kiitos etukäteen avusta!
anzu

ViestiKirjoittaja anzu » Ma Marras 23, 2009 13:58

Hensku kirjoitti:Mikä olisi hyvä materiaali (ja minkä paksuinen) harjoitteluun?

Kuparilanka tai hopeoitukuparilanka.. Saa askartelukaupoista tai jostain halpiskaupoista ja kaippa netistäki tilaamalla..
Kierteisii linkkei teen 0.6mm pääasiassa, ilman kierrettä olevia teen 0.8-1.2 langasta, riippuen käyttötarkotuksesta ja materiaaleista.
Lisää kyseisistä asoista löytyy hopea ja mutu metallia alueelta tai sitte hakutoiminnolla.
-anzu
Hensku

ViestiKirjoittaja Hensku » Ma Marras 23, 2009 14:04

Kiitos anzu avusta!
(muoks. milloinhan opin käyttämään haussa oikeita hakusanoja, tästähän on keskusteltu vaikka miten..sori)

Palaa sivulle “%s” Korukeskustelut