Aloittavan helmeilijän opas

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Muikku
Moderaattori
Lasku: 5

Re: Aloittavan helmeilijän opas

Post by Muikku » Mon Nov 23, 2009 14:21

Elä kuule yhtään soreile, kysymys oli tismalleen oikeessa ketjussa :D Suosittelisin kyllä tuota hopeoitua kuparilankaa mieluummin kuin kuparista. Kuparinen on tosi pehmeää, hopeoitu on selkeesti jäykempää ja "oikean hopean tyylistä" jolloin siirtymä hopeaan ei sitten tunnu niin oudolta, jos joskus siirryt siihen. Liian pehmeästä langasta on myös hankala tehdä nättejä kierteisiä, siksikin jämäkämpi hopeoitu (tai kullattu) on parempi.
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
Hensku
suunnittelee Balin-matkaa
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Hensku » Mon Nov 23, 2009 14:48

Kiitos Muikku! Sinellissä näkyykin olevan halvalla tuota hopeoitua kuparilankaa, täytyy ostaa sitä ja alkaa testailemaan. Kyllä minä vielä ne hopealangatkin otan käyttöön! :D

ps. Kyllä tämä sivusto on vaan ihana, kun apua löytyy ja aloittelijaa kannustetaan! Kiitos!
Voit elää elämääsi kahdella tavalla: niin ettei mikään ole ihmeellistä tai niin, että kaikki on ihmeellistä. -Albert Einstein-
http://teinite.blogspot.fi/
Piita
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Piita » Mon Feb 01, 2010 20:23

Kävin kirjastossa ja osui silmiini uusi kirja. Piti lainata ihan siksi että näytti aika kattavalta teokselta. Luin sen läpi ja voin suositella kaikille aloitteleville koruilijoille ja miksei jo jonkin aikaa tehneilleki, ihan hauskoja ideoita.
Mutta kirjasta löytyy siis perus tietopaketti,tarvikkeista, helmistä ja tekniikoista.
Ei liikaa asiaa vaan kaikki olenneinen.
Kirjasta löytyy aikalailla kaikki tieto mitä aloittelija tarvitsee. Linkkien teko hyvin kuvattu, myös kierteiset linkit. Tarvittavat pihdit ym.
Lopussa on vielä helmikauppojen osoitteita.
Kirja on ihan uusi 2010 Helmitaivas, Johanna Vireaho Suosittelen lainaamaan tai ostamaan niin sen kanssa pääset alkuun todella helposti!
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
kissanainen

Post by kissanainen » Fri Feb 05, 2010 19:34

Kiitos Piita vinkistä!
Pitihän se tilata, kuten myös Making silver chains. :wtg:
Kun kohtuus on ehdottomasti aivan liian vähän! ;)

http://eu.iherb.com/me/VetteWoman
Hamsteri
Swarovski-kuumeessa

Post by Hamsteri » Fri Feb 05, 2010 21:20

Katselin kyseistä kirjaa kirjakaupassa....tuntui tosi hyvältä kirjalta. Täytyy laittaa hankintalistalle.... :huh:
Merike

Post by Merike » Tue Mar 23, 2010 22:35

Jälleen yksi uusi helmeilijä kysymyksineen...

Lähtökohtana on se että mulla on 70 cm pitkä katkennut hematiittihelminauha, josta olisi kiva kehitellä jotain. Korublogeissa ja helmikaupoissa ja muilla sivuilla surffattua on jo jonkinlainen ajatus että mitä haluaisi, mutta kun ei ihan kaikkea hahmota.

Eli yksi idea olisi tehdä tähän tyyliin vahanauhaan solmittu koru, olisi mun tyylinen kun en koskaan ole ollut mikään prinsessa. Helmet on 5 mm ja silmämääräisesti katsottuna reikä on alle 1 mm. Yhdestä kaupasta löysinkin 0,5 mm vahanauhaa. Mistä päästään ekaan kysymykseen, kestääkö tuonpaksuinen nauha miten käytössä? Toinen kysymys on että käytetäänkö tuontyyppisissä välisolmuna ihan perussolmua vai onko siihen jokin oma solmu? Liukusolmun ohjeet jo foorumilta löysinkin, kaulakorua ajatellen.

Toisena vaihtoehtona sitten se että sorrun tilaamaan myös jotain helmiä hematiittien seuraksi ja teen ihan pujotetun korun, mutta sitten tullaan seuraavaan kysymykseen. Voiko sellaisen pujottaa tuollaiseen samanlaiseen vahanauhaan vai kannattaisiko sitten jo käyttää vaijeria?
Othel

Post by Othel » Wed Mar 24, 2010 10:51

Tervetuloa, Merike! Meidän ei-prinsessojen joukkue kasvaa!

Nauhaan solmituista koruista on oma ketju:
viewtopic.php?f=20&t=5942

Minusta 5 mm helmet kuulostavat niin kevyiltä, että varmastikin nyöri kestää. Olennaisin kysymys on, meneekö nyöri niiden reiästä läpi. Vaijeri on varmempi, mutta selaapa tuo ketju läpi ja käy rohkeasti hematiitteihisi käsiksi.
Lasihelmi
Swarovski-kuumeessa

Post by Lasihelmi » Sat Jun 05, 2010 21:21

Minullakin tuli probleema korunsuunnittelussa. Olen jo tehnyt reilusti itselle ja tutuille vaijerikoruja, sekä hopealangasta myös, ja korviksii. Nyt probleemana on, kun olen suunnitellut tässä miten tekisin kummitytölle kaulakorun. :???: :???:

Image

Ajatuksena olisi, että keskellä korua olisi 5 ihanan magentan tms väristä värjättyä akaattia, koko jotain 16-18 mm, en enää muista, ja 6 hopeahelmeä. Voiko ne tehdä vaijeriin silleen ihan pötkönä, ja molemmat päät tekisin kuten tavallisessa vaijerikorussa mutta ilman lukko-osia, ja niihin sitten ostaisin hopeaketjua . Vaikea sepustus :huh: :huh: mutta siis korun keskiosa helmeilyistä ja molemmin puolin sitä ketjua... Olisiko hölmön näköinen? Kun en haluaisi vaijerille jättää , siis paljasta vaijeri näkyviin, mutta en kyllä haluais täyttää koko korua helmilläkään,en isoilla enkä pienillä.

Vai olisiko muita ehdotuksia miten ideani toteuttaisin....Nauha/nahkanyöri koruista en ole innostunut.....

Kiitos jos annatte vinkkiä yhdelle aloittelevalle helmihullulle..... :ooh: :ooh: :ooh:
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Sat Jun 05, 2010 21:33

No ainakin minä olen tehnyt useinkin koruja niin, että keskiosa on vaijeria, ja loput korusta on hopeaketjua, ja yleensä lopputulos on ollut ainakin minusta oikein kivannäköinen :D

Esim. tämmöinen:

Image
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Lasihelmi
Swarovski-kuumeessa

Post by Lasihelmi » Sat Jun 05, 2010 21:59

Kiitos paljon Eowyn :ooh: Tuo on aivan ihana :love: Muistelin joskus nähneeni jossain blokissa noin tehdyn, mutta silloin olin niin opetteleva vasta etten uskaltanut kokeilla muita kuin vasta oppimaani. Nyt taas niin into tuosta ja parista muustakin korusta että en kerenny ruveta selailemaan nettiä :roll: Kiitos kiitos kiitos :D
Lasihelmi
Swarovski-kuumeessa

Post by Lasihelmi » Sat Jun 05, 2010 22:00

Ajatuksena oli että ne muutamat isot helmet mitä siihen laitan pääsevät noin hyvin oikeuksiinsa :)
annie
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by annie » Sat Jun 05, 2010 22:09

itsekin olen tehnyt tuolla tyylillä kaulakoruja, ja juuri isompien helmien kanssa malli on varsin mainio. jos kiviä olisi ympäri kaulan, niin koru voisi tulla kovinkin raskaan näköisesti, tuo malli taas saa isommatkin kivet näyttämään keveiltä :D
Through the gates of insanity
On the edge of humanity
She's gonna make her dreams come true

http://annanaarteet.blogspot.com/
Jadetyyli

Post by Jadetyyli » Sun Jan 09, 2011 15:57

Hyviä vinkkejä tässä ketjussa tälläiselle aloittelevalle koruilijalle :) Mieli palaa kovasti korujen tekoon ja nyt oon yrittäny lueskella kirjastosta lainaamaani materiaalia korujen tekemisestä. Ja kaikeksi onneksi sattumalta eteeni tuli "Helmitaivas-kirja", jonka ostin sitten ihan omaksi. Siinä on hyviä ja yksityiskohtaisia ohjeita, joten eiköhän tässä huolellisuudella ja pienellä kärsivällisyydellä alkuun pääse.. Ajattelin tänään valmistaa ensimmäisen koruni :D
Yasiel
aloittelee siemenhelmillä

Post by Yasiel » Sun Mar 13, 2011 10:34

Jos tekee sellaista pitemmänmallista ketjua kaulaan (niin pitkää että saa kaksinkerroinkin jos haluaa lyhyemmän), ja sinne tänne kiviä, niin näyttääkö se ihan höntiltä jos niiden korupiikkien päitä ei kiepitä, että jättää vaan yksinkertaiset solmut päihin, lenkki väliin ja taas yksinkertainen solmu? Mun korupiikit kun ei kyllä suostu sellaisia kierteisiä tekemään... :o

Minulla on vissiin hahmotushäiriö...

Niinjoo! Ja sitten vielä... Voisko joku selittää noiden kalottien toiminnan ihan näin ääliötasolla? Mulla on sellasia kalotteja, joissa on "pyllyssä" reikä, ja sitten on se koukku. Niin onko se koukku sitten sitä varten, että se taitetaan umpeen ja siihen laitetaan jump ringi, ja toiselle puolelle claspi? Näin siinä käy kun opettelee lontoon kielellä kaiken, niin ei osaa sitten suomeksi noiden nimiä :D
Last edited by Yasiel on Sun Mar 13, 2011 11:02, edited 1 time in total.
Penny

Post by Penny » Sun Mar 13, 2011 10:46

Ei se varmaan hassulta näytä, mutta korun kestävyys tietysti vähän kärsii, ainakin jos ne kivet on painavia.
Harjoittelua, harjoittelua niin ne kierteiset lenkit alkavat kyllä sujua. Ja riittävän ohut ja pehmeä lanka harjoitteluun. Nunnulilta sain aikanaan hyvän vinkin, että se kieputeltava lanka pitäisi olla niin pitkä, että siitä saa kunnolla otteen. Lyhyttä pätkää on tosi vaikea kieputtaa siistiksi. Teen nykyisin niin, että en katko lankaa lyhyiksi pätkiksi vaan esim n 30cm ja katkaisen sitten vasta, kun kierteinen lenkki on tehty. (Toivottavasti tästä ymmärsi, miten se tapahtuu...)
Post Reply