Aloittavan helmeilijän opas

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Yasiel
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä: Olen

Re: Aloittavan helmeilijän opas

Post by Yasiel » Sun Mar 13, 2011 11:04

Aijaa, no sitten ehkä vaan syytä opetella, ajattelin jotain 12mm -> kokoisia kiviä siihen pitkään koruun laittaa...
Mulla on vain tollasia valmiita korupiikkejä, että millainen olis sopivan pehmeä lanka tohon kieputteluun?
HLS
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Post by HLS » Sun Mar 13, 2011 11:18

hopeoitu kuparilanka on pehmeää. Sillä on ehkä helppo harjoitella. Itse kyllä olen kokenut puolikovan hopean helpommaksi.
12mm helmet tosiaan tarvitsevat ne kierteiset tai sitten paksun langan jos perus silmukan siihen haluat. Tuon kokoiset helmet painaa jo varsin paljon ja avolenkki saattaa ajan kanssa avautua.

Itse koin helpoimmaksi aikanaan lainata kirjastosta korukirjoja joissa kuvallisia ohjeita perustyötavoista. Näin oli helpompi hahmottaa miten työkaluja käytetään ja miten lankaa taivutellaan.

Kyllä valmiit korupiikitkin taipuu kierteisille jos ovat riittävän pitkät. Itselle käytännöllisimmiksi on osottautuneet 5cm pituiset.
Nunnuli

Post by Nunnuli » Sun Mar 13, 2011 11:34

Itse olen tehnyt koruja 12mm kivistä vielä yksinkertaisilla lenkeillä 0,8mm hopeasta tai hopeoidusta kuparista ja on kestänyt ihan hyvin. Samoin korupiikit jos ne on riittävän paksua tai kovaa tavaraa, kestävät ihan hyvin yksinkertaisellakin lenkillä. En tiedä miten kävisi jokapäiväisessä käytössä, mutta kun koruja on paljon, koruja kierrätetään käytössä niin, ettei mikään koru ole ollut käytössä varmaankaan yli 100 kertaa eikä koskaan kahta päivää peräkkäin, vaikka niitä on tullut tehtyä jo 4 vuotta.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
agafia
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by agafia » Sun Mar 13, 2011 14:33

Minä tappelen vielä itsekin kierteisten lenkkien kanssa, mutta pikkuhiljaa aina jotain oppii. Mulle ratkaiseva oivallus tuli kun sain ekat viisisenttiset ohkaiset korupiikit. Niiden vääntö oli ihan toista kuin Hobbypointista ostamieni lyhyempien ja todella kovien kanssa. Eli aina vaikeudet eivät johdu niinkään omista vähäisistä taidoista kuin sopimattomista materiaaleista. Harjoitellaan, harjoitellaan, kyllä se siitä aikanaan suttaantuu :D
Yasiel

Post by Yasiel » Mon Mar 14, 2011 10:22

Kiitos paljon vinkeistä :love: Kiva että täältä saa avun noin nopeasti :) Ehkä mä kokeilen sitten itselleni tehdä muutaman korun valmiilla korupiikeillä ja sitten jos muille joskus tekee niin varmuuden vuoksi noilla kierteisillä, kun ei tiedä kuinka kovaan käyttöön tulee.
Osaatteko vielä noista solmusuojista neuvoa?
HLS

Post by HLS » Mon Mar 14, 2011 16:17

Itse en solmusuijia ole koskaan käyttänyt. Vaijerin päätän puristushelmellä ja vaiherinsuojalla ("hevosenkenkä").
Yasiel

Post by Yasiel » Thu Mar 31, 2011 9:57

Äärgh, noita kierteisiä on vaikea tehdä! :grrr: Ostin 0.7mm hopeoitua kuparilankaa ja sitä on aivan ihana työstää, saa tosi täydellisiä yksinkertaisia lenkkejä, mutta niistä kierteisistä tulee sellasia löysiä lörpyköitä. Ja mitä sille töröttävälle piikille pitäisi tehdä kun on saanu kiepitettyä (sen muutaman löysän kiepin) langan koukun ympärille? Kun siitä ei saa enää pihdeilläkään otetta. Oon kattonu vaikka kuinka monta videotakin asiasta mutta kun ei vaan osaa.
Hämis
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Hämis » Thu Mar 31, 2011 13:16

Itse olen kokenut, että puolikovasta ja kovasta langasta saa helpommalla nätin kierteisen kuin pehmeästä. pehmeltä langasta menee tavallaan helpommin niskat nurin, kun lankaa alkaa kiertää itsensä ympäri. Minä ainakin olen katkaissut sen piikin päätyleikkureilla mahdollisimman läheltä helmeä ja painanut kärjen kärkipihtien avulla "helmen juureen".

No niin nyt on sitten tultu kierteisten linkkienkin osalta kaapista ulos ;)
Ailakki
löytänyt aidot helmet

Post by Ailakki » Tue Apr 05, 2011 8:17

Ja mitä sille töröttävälle piikille pitäisi tehdä kun on saanu kiepitettyä (sen muutaman löysän kiepin) langan koukun ympärille? Kun siitä ei saa enää pihdeilläkään otetta. Oon kattonu vaikka kuinka monta videotakin asiasta mutta kun ei vaan osaa.[/quote]
Tämä on sis lainaus Yasielilta (en osannut laittaa oikein, näämmä)...

Tänä aamuna luin Beading Dailyn uutiskirjeestä, että crimppipihtien etuosalla puristamalla sais tuon "hännän" pois. En oo vielä kokeillu, mutta vois toimiakin.

Ja Hämikselle vielä kerran kiitos siitä chain nose pliers -neuvosta. Isännällä meni pari minuuttia, kun se hoiti homman, tasaista tuli :wtg: .
-Ailakki-
Ailakki
löytänyt aidot helmet

Post by Ailakki » Fri Jun 17, 2011 10:32

En viitsi uutta ketjua aloittaa, joten kysyn täällä tämmöistä aloittelijan ongelmaa...
Olen tullut tilanneeksi siruhelmiä (kun niitä niin halavalla saa) ja nyt mietityttää sellainen, että voiko ne käyttää kaikki? Siis sellaisetkin, joissa reikä on ihan reunassa? Sellaisia "sivuosumia" tuntuu nauhassa olevan suurin osa. Sitä vaan, että kestääkö ne käytössä vai meneekö rikki?
-Ailakki-
@nia

Post by @nia » Fri Jun 17, 2011 12:11

Hauska kysymys :D "...että voiko ne käyttää kaikki?". Luulin ensin, että kysyt meiltä lupaa. Ne sivuosumat tuovat kivirivistöön persoonallisuutta. Käytäpä siinä pujottaessasi vähän väkivaltaa, heiluta ja hellästi väännä. Heikoimmat heittävät veivinsä tässä vaiheessa. Koruun pujotettuna yksittäiset sirukivet saattavat joutua ahdinkoon viereisten kivien puristuksessa ja rikkoontua, sellaisenkin olen kokenut. Täytyy vielä tunnustaa, etten kovin montaa sirukorua ole tehnyt. Vastikään ostin suuren määrän, joten mielenkiinnolla kuuntelen kommentteja, että voinko käyttää ne kaikki :wink:
- @nia -
Piita

Post by Piita » Sat Jun 18, 2011 13:29

Olen käyttänyt siruja paljonkin, laadukkaissa siruissa reiäit on suurimmaksi osaksi ihan hyvin mutta niitä sivu osumiakin löytyy. Ne pitää vain karsia pois.
Yleensä huomaa heti mitkä ei tule kestämään jos reiän vieressä on säröjä niin älä käytä. Sirut on edullisia mutta karsittavaa löytyy aina. joten valkkaamalla huonot pois voi käyttää huoletta. :D
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Ailakki
löytänyt aidot helmet

Post by Ailakki » Sat Jun 18, 2011 19:04

Kiitos vastauksista! Olen tähän asti käyttänyt vain ne sirut, joissa reikä on kohtuullisen matkan päässä reunasta, mutta karsittavaa on silloin todella paljon. Tuntuu, ettei mikään kelpaa.. Tarvinnee tehdä yksi sivuosumaversio koekäyttöön :nod: .
-Ailakki-
HelmiElina
suunnittelee Balin-matkaa

Post by HelmiElina » Sat Jun 18, 2011 19:43

Ailakki, käytä ne sivuosumasirut vaikka korvakoruissa :) Niissä käytettynä siruihin ei luultavasti kohdistu niin kovaa rasitusta?
-HelmiElina-
mawieläin

Post by mawieläin » Mon Jan 02, 2012 0:37

Hei!
Olen ERITTÄIN aloittelija koruntekijä (ensimmäiset tilaukset vielä postissa...) ja kaiken mitä nyt osaan olen oikeastaan tätä kautta oppinut, että kiitoksia!! :D
Joitain kysymyksiä on ehtinyt herätä enkä täältä ole vastausta löytänyt eli:

Milloin käytetään solmusuojaa ja milloin päällyshelmeä (eli suojahelmeä?) ?
Kun teen korua vaijerilla niin käytänkö silloin kiinnityshelmeä sekä päällyshelmeä vai miten ?
Ja noita vaijereitakin on vaikka minkälaista niin mitä vaijeria ostaisin?

Olisi hyvä tietää sellasia näppäriä "paketteja" noista vaijeri+kiinnityshelmi+päällysheli-systeemeistä (ja muistakin) eli minkä kokoisia ostaa keskenään.
En haluaisi ostaa ns eriparisia!
Kiitos jo etukäteen! :)
Post Reply