Korujen rikkoutuminen ja turvallisuus

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

marjis
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Korujen rikkoutuminen ja turvallisuus

ViestiKirjoittaja marjis » To Marras 06, 2008 16:20

Ihan varmaan tästäkin on puhuttu, mutta en nyt löytänyt sopivaa ketjua vaikka kuinka etsin. :wink:

Olen tehyt työkaverilleni käsikorun, jonka hän nyt sai rikottua ihan vaan laittamalla paitaa housujen sisään. Kyseessä oli vaijerikoru, jossa oli hopeinen tuplarengas "heikkona lenkkinä". Nyt olen kauhean epävarma, että pistänkö koruun tilalle vain toisen tuplarenkaan, vai pitäisikö keksiä jotain muuta. Luulen, että tässä korussa oli ongelmana se, että lukko on aika paksua materiaalia, joten pujottaessani sitä tuplalenkkiä se on jäänyt hiukan liian auki ja sitten tarttunut johonkin. Millaisia kokemuksia teillä on hopeisista tuplalenkeistä? Olisiko varmempi laittaa vaikka kaksi yksinkertaista lenkkiä? Vai onko vain huonoa tuuria, että koru hajosi?

Entäs sitten hopealangasta tehdyt korut? Olen tähän asti laittanut heikon lenkin myös kierretyistä lenkeistä tehtyihin hopeakoruihin. Mutta voiko korun tehdä ilman heikkoa lenkkiä? Katkeaako esim. 0,6 tai 0,8 mm:n hopea, jos se jää johonkin kiinni? Siis jos lukon laittaisi suoraan kierrettyihin lenkkeihin?

En haluaisi että korut hajoilevat, mutta en myöskään toivoisi kenenkään käden irtoavan, jos koru jää johonkin jumiin.

Kauheet, kun tuli epävarma olo :hui:

Edit. Muokkasin hiukan otsikkoa :)
Viimeksi muokannut marjis, Pe Marras 07, 2008 10:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
You can bead the feeling. Kuva
Virpi

Re: Korujen rikkoutuminen

ViestiKirjoittaja Virpi » To Marras 06, 2008 18:16

marjis kirjoitti: voiko korun tehdä ilman heikkoa lenkkiä? Katkeaako esim. 0,6 tai 0,8 mm:n hopea, jos se jää johonkin kiinni? Siis jos lukon laittaisi suoraan kierrettyihin lenkkeihin?

Voi tehdä ilman heikkoa lenkkiä, kukapa töitäsi niin tarkkaan syynäisi. Suositeltavaa silti on, että toisessa päässä (usein juuri lukon vieressä eli ei se, johon lukko nappaa kiinni, vaan se, jossa lukko on ketjuun kiinnitettynä) on heikko lenkki. Saa olla melkoinen vääntö, että 0.8mm saati paksumpi katkeisi itsekseen. Jos tarttuu johonkin kiinni, saattaa venyttää lenkin auki, mutta koru on korjattavissa vaihtamalla uusi lenkki tilalle.

Tarkoitatko tuplalenkillä avaimenperälenkkiä muistuttavaa? Minulla on ollut jokunen sellainen, mutta pidän niitä melko heiveröisinä ainakin jämerän hopeakorun tai painavan rannekorun kanssa. Kaulakorussa voisi kestääkin, kun se ei joudu samanlaiseen rasitukseen.
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eowyn » To Marras 06, 2008 18:52

Mulla ei ole rannekoruissa mitään heikkoa lenkkiä yleensä. Rannekorut ovat kuitenkin siinä määrin lyhyempiä ja vähemmän hanakoita tarttumaan kohtalokkaasti mihinkään kuin kaulakorut, etten ole jotenkin nähnyt sitä tarpeelliseksi. Kaulakorussa se heikko lenkki pitää minusta ehdottomasti olla, koska muuten voi korun kantaja todella huonolla tuurilla päästä ainokaisestaan.

Ohueen vaijeriin tehtyihin kaulakoruihin en ole erillistä heikkoa lenkkiä laittanut, sillä vaijerin vetolujuus on kuitenkin vain joitakin kiloja, ja vaijeri napsahtaa kyllä poikki ennen kuin kukaan siihen koruun kuristuu (lapsille tehtävät korut ovat tietysti AINA eri asia, lapset ovat niin paljon aikuista sirompia ja kevyempiä). :)
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Piita
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » To Marras 06, 2008 21:28

Rannekoruihin en minäkään laita heikkoa lenkkiä. Ne joutuvat kuitenkin aina kovemmalle rasitukselle. Niinkuin Eowyn sanoikin niin kaulakoruihin laitan ehdottomasti sen heikonlenkin. Hopeisissa papukaijalukoissa onkin yleensä se heikko lenkki jo valmiina kiinni lukossa.
Tuplarenkaita ei kyllä minulla ole vielä koskaan hajonnut, mutta ne eivät olekaan olleet kovin hentosia. Ovat olleet jäykkiä.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
annie
silmäilee HillTribe-hopeaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja annie » To Marras 06, 2008 22:17

mites helmisilkkiin punotut kaulakorut? antaakohan silkki periksi jos koru johonkin tarttuu, vai meneekö henki ;)
Through the gates of insanity
On the edge of humanity
She's gonna make her dreams come true

http://annanaarteet.blogspot.com/
Henna
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Henna » To Marras 06, 2008 22:24

Kyllä helmisilkki varmasti katkeaa ennen kuin aikuinen siihen kuristuu. Uskoisin niin :nod:
Kipa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kipa » To Marras 06, 2008 22:27

No nyt huolestuin minäkin :shock: En ole koskaan kuullutkaan "heikosta" lenkistä. Olen tehnyt 1 mm lenkeistä koruja, eivät kyllä juotettuja, mutta voiko tosiaan olla että siihen voisi kuristua, eikö millinen antaisi periksi??
Nunnuli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nunnuli » Pe Marras 07, 2008 0:14

Minä olen laittanut heikon lenkin vain lasten kaulakoruihin. Aikuisten kaulakoruissa ei yleensä ole, mutta materiaali on 0,6mm lankaa. Sen luulisi katkeavan ennen kuin kaulan.. vai? :hui:

Kyseessä olevan rannekorun korjaisin vaihtamalla viimeisen linkin niin, että linkin lenkki tulee suoraan lukkoon ilman mitään välilenkkejä.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
marjis

ViestiKirjoittaja marjis » Pe Marras 07, 2008 0:18

Nunnuli kirjoitti:Kyseessä olevan rannekorun korjaisin vaihtamalla viimeisen linkin niin, että linkin lenkki tulee suoraan lukkoon ilman mitään välilenkkejä.

No kun siinä on sellainen salpalukko, joten joku välilenkki siihen on pakko laittaa. Pitää varmaan purkaa koru ja laittaa lukko suoraan vaijeriin. Mur! :x
Nunnuli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nunnuli » Pe Marras 07, 2008 0:22

marjis kirjoitti:
Nunnuli kirjoitti:Kyseessä olevan rannekorun korjaisin vaihtamalla viimeisen linkin niin, että linkin lenkki tulee suoraan lukkoon ilman mitään välilenkkejä.

No kun siinä on sellainen salpalukko, joten joku välilenkki siihen on pakko laittaa. Pitää varmaan purkaa koru ja laittaa lukko suoraan vaijeriin. Mur! :x

Eikö siinä lukossa ole kiinnijuotettua lenkkiä? Mulla on kaikissa salpalukoissakin lenkit molemmissa päissä. Hmm.. vaijeriin? Niin siis.. sulla on vaijerikoru, jonka jälkeen tulee välilenkki ja sitten salpalukko, jossa on siis itsessään lenkki myös? Mä jotenkin kuvittelin, että hopealangasta tehty koru. Kyllä vaijeri menee poikki tosipaikan tullen.. luulis. En osaa sitten auttaa ainakaan näkemättä.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
marjis

ViestiKirjoittaja marjis » Pe Marras 07, 2008 0:26

Ongelmakoru on siis tämä, jonka olen tuolla galleriassakin esitellyt. Lukossa ei ole varsinaisia lenkkejä vaan liitin sen vaijeriin välirenkaalla.

Kuva
Eowyn
Ylläpito
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eowyn » Pe Marras 07, 2008 0:47

Eikös tuossa kannattaisi vaijeri kiinnittää suoraan lukkoon ilman mitään erillisiä renkaita? :raaps:
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."

(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Nunnuli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nunnuli » Pe Marras 07, 2008 2:23

Näin mäkin tekisin, mutta jättäisin vaijerin lenkin tällöin selkeästi isommaksi.. mieluiten vielä se wire guardian siihen vaijeriin ja se lukko suoraan siihen, niin on siistin näköistä ja kestävää.
marjis

ViestiKirjoittaja marjis » Pe Marras 07, 2008 10:40

Joo, näin pitää toimia. :)

Millaisia heikkoja lenkkejä olette käytäneet lasten kejuissa? Ihan tavallista rengasta vai sellaista avainlenkkijuttua? vai riittääkl niihinkin se papukaijalukon avoin rengas?
Jorisa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jorisa » Pe Marras 07, 2008 10:50

mä oon laittanu lasten ketjuihin vaan sen että niissä on ne avolenkillä lukot kiinni ja vastakappaleet.
Porukassa, mutta yksin.

Palaa sivulle “%s” Korukeskustelut