Korviksen paino?

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

anzu
sijoittaa jalokivilaatuun

Korviksen paino?

ViestiKirjoittaja anzu » Ke Maalis 04, 2009 12:11

Ei vissii olla sivuttu aihetta koskaan..
Ennina on ainaki asiaa kovasti pohtinu ja niin oon määki nyt ku oon saanu korvis klikin aukeamaan?
Mikäs ois sellanen maks paino jolla ei menis pää vinoo ja norsukorvaksi muuttus?
-anzu
Kivenviilaaja
Lasku: 5
Viesti:

Re: Korviksen paino?

ViestiKirjoittaja Kivenviilaaja » Ke Maalis 04, 2009 13:36

Lueskelin tästä aiheesta vasta pitkän ketjun ganoksinin foorumilla ja siellä konsensus taisi olla jotakuinkin niin, että noin 4grammaa on ok, 7 g menettelee vielä ja 10 g on normaalin maksimirajoilla. Sopiva max paino riippuu paljon siitä, että millainen korun ripustus on, miten paksu lanka menee korvan läpi, jne... Eli lakimiestyylinen vastaus, että kaikki riippuu kaikesta. ;)
Siru
Viesti:

ViestiKirjoittaja Siru » Ke Maalis 04, 2009 13:43

Joo :nod: . Kovin painavat korvikset kannattaa tehdä klipseiksi, ihan vaan sen takia että korvakorun reiät venyvät ajan oloon. Jollei halua näyttää siltä että korvalehdet on tahallaan venytetty norsunkorviksi niin kovin painavia korviksia ei kannata pitää kuin satunnaisesti. Tästä venymisestä on monella 80-luvun nuorella ikäviä kokemuksia. Silloinhan oli muodissa todella suuret roikkuvat korvikset ja itseni lisäksi tunnen monia joita se muoti nyt aikuisena harmittaa. Korvisten reiät on venyneet niin että niissä on mahdoton pitää enää mitään muuta kuin pieniä ja kevyitä koruja. :(
Wear your HELMET with pride!
Cattleya
Ylläpito

ViestiKirjoittaja Cattleya » Ke Maalis 04, 2009 14:12

Yllättävän paljon korvistuntumaan vaikuttaa myös korvisten muoto ja liikkuvuus. Jos korvakoruissa on kookkaita elementtejä, ne liikkuvat ihan toisella tapaa kuin pienemmät, jolloin korvikset saattavat vähänkään vauhdikkaammassa liikehdinnässä heilua ihan holtittomina ja tuntua korvissa ikäviltä, vaikkeivät olisikaan oikeastaan liian painavat.

Se, mikä on liian painavaa, on varmaan hyvin henkilökohtainen juttu. Tein itselleni korvakorut, jotka painoivat seitsemisen grammaa. Ne tuntuivat käytössä niin painavilta, että pistin ne palasiksi -- niistä tuli korvakorujen sijaan kaulariipukset :% .
"To impossible standards!" — Niles Cranen maljapuhe (Frasier: Retirement is Murder)
Ennina
silmäilee HillTribe-hopeaa

ViestiKirjoittaja Ennina » Ke Maalis 04, 2009 14:51

Saimpas aikaiseksi tutkailla asiaa :jippii:

Tein juuri kaverille korvakorut jotka painoi 4,40g kpl... Menevät iltakäyttöön ja ei kuulemma tuntunut liian painavilta.

Omat arkikorvakorut painaa nykyään alle gramman (0,64g ja 0,87g), mutta jo 3g tuntuu minusta painavalta ja olin huomaavinani että venyttävät reikiä. Eli iltakäyttöön ehkä.
Miilia
Viesti:

ViestiKirjoittaja Miilia » Ke Maalis 04, 2009 15:15

Mielenkiintoinen aihe... Juuri tuossa punnitsin itse tekemiäni, ja painavimmat korvikset ovat 10-11g, minun vaakani ei mene desimaaleihin. Sellainen 4-8g on aika normipaino. Aika harvakseltaan on nuo painavimmat käytössä, juuri sen painon takia, vaikka nimenomaan isoista korviksista tykkäänkin, ja siitä painon tunteesta. Nopsasti kyllä lähtevät korvista pois heti kotimatkalla jos on jossain reissussa ollut niiden kanssa, rajansa silläkin tykkäämisellä.
Ja tuo korvanipukka minulla on kokoa XL, joten onpahan ainakin mitä venyttää. Jos tarpeeksi venyy niin alan veistellä itselleni jostain katajasta sellaisia blugeja, onpahan jotain uutta kivaa opeteltavaa ja tuntuvat olevan kovasti nyt muodissakin... :rofl: :nod: :rofl:
Ja sen kun puhuisin mikä minut/todella saa surulliseksi,/eipä minulla olisi näitäkään ystäviä -Jarkko Laine-
Flickr
Henna
Moderaattori
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Henna » Ke Maalis 04, 2009 16:05

Kertokaahan viisaammat miten ihmeessä korva voi palautua edes likipitäen normaalin näköiseksi tästä,tästä, tästä, saati sitten tästä :huh:
Tai että voiko se?? Vai jääkö siihen näkyville sellainen kurttuinen iholepare? Huh, sanon minä.
(Siinä Meidän häät ohjelmassa, jossa myös Vuorelan Ari esiintyi, oli sulhasella juuri tuollainen iso venytys...)
Miilia
Viesti:

ViestiKirjoittaja Miilia » Ke Maalis 04, 2009 16:13

Tunnen erään joka punkkariaikoinaan venytti korvalehtensä, en tiedä kuinka isoksi, liian nopeasti kuitenkin niin että toinen korva sitten loppujen lopuksi repesi... No, joka tapauksessa, nykyään korvalehdet ovat aivan yllättävän normaalin näköiset. Ei tainnut se reikä kuitenkaan olla muutamaa senttiä enempää, en osaa kuvitella mitenkä tuollaiset todella isot reiät palautuvat.
Ja sen kun puhuisin mikä minut/todella saa surulliseksi,/eipä minulla olisi näitäkään ystäviä -Jarkko Laine-
Flickr
Hämis
silmäilee HillTribe-hopeaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hämis » Ke Maalis 04, 2009 19:36

Kaveri joka harrastaa lävistyksiä väitti joskus, että 10mm venytetty reikä kasvaa vielä lähes umpeen ajan mittaan.
Jos oikein painavia korviksia haluaa pitää voi korvikseen laittaa varmuusketjun joka tulee sopivalle kireydelle korvalehden taakse jolloin vain osa korun painosta kohdistuu korvisreikään. Kyseinen virityksen joskus nähnyt vähemmistökansanryhmän painavissa kultakorviksissa. Venetsiaketjua ei kannata käyttää, hiertää kuulemma korvantaustan vereslihalle.
Asta

ViestiKirjoittaja Asta » To Maalis 05, 2009 2:14

Gramma, kaksi on päiväkäyttöön näpsä paino IMHO. Varsinkin, jos pitää korviksia yötä päivää ja aina, kuten allekirjoittanut (ja punnitsin juuri korvikseni, 1.64 grammaa kappale). Oma juttunsa on se, pitäisikö painavien korvisten olla suljettavat vai avoimet. Olisin painavien korviksien kanssa avonaisten koukkujen kannalla, koska ne irtoavat korvasta herkemmin, jolloin vahinkojakaan ei synny niin helposti. Tunnen yhden ihmisen, joka harjasi hiuksiaan vauhdikkaasti ja harja takertui lukittuun korvikseen. Korvalehti repesi ja nyt hänellä on korvalehdessään reiän sijaan iso lovi, joka ei ole kasvanut umpeen. Eri juttu sitten ovat ilta- ja juhlakorut, jotka ovat niin näyttäviä/painavia/kulmikkaita, ettei niiden kanssa voi mitenkään nukkua tai elää normaalia elämää. Niiden paino on ihan käyttäjän makuasia eikä reikä ehdi satunnaisesta käytöstä mihinkään pysyvästi venyä.
:shock:
Ja täällä ollaan hereillä, kun meni yö ja aamupäivä ykätaudissa (kuten Tinka viime viikolla kivenhiontakurssilla varoittelikin, että tämä voipi pian osua kohdalle, kun sitä on ollut niin paljon alueella liikkeellä). Nukuin sitten päivän ja illan ja heräsin pari tuntia sitten. :wtg:
"To see a world in a grain of sand
and heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
and eternity in an hour."
William Blake
Othel
Viesti:

ViestiKirjoittaja Othel » To Maalis 05, 2009 10:35

Vanhat kunnon klipsit, toden totta, Siru! Olin ihan unohtanut ne, vaikka klipsejä käytin parhaan nuoruuteni (piikkikammoinen, minäkö?). Niissä ydinkysymys on laatu: puristavat klipsit ovat naisen pahin vihollinen. Siispä mistä saa laadukkaita, puristamattomia klipsejä, sellaisia, joita kehtaa liimailla kaikkein hienoimpien ja painavimpien juhlakorvisten taakse?
Cattleya
Ylläpito

ViestiKirjoittaja Cattleya » To Maalis 05, 2009 10:44

En itse käytä klipsejä, mutta eräät klipsisidonnaiset asiakkaani ovat tykänneet Maikilla myynnissä olevista lärpäkkeistä, jotka voi laittaa klipsikorviksiin pehmusteiksi. Siis tältä sivulta tuote nimeltä "klipsikorvakorun muovinen pehmuste".
"To impossible standards!" — Niles Cranen maljapuhe (Frasier: Retirement is Murder)
Maikki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Maikki » To Maalis 05, 2009 11:02

Englantilaisella lamppulasifoorumilla, jossa välillä pyörin, eräs ihminen venyttää korvakorunreikiään (tai yhtä ehkä, en muista tarkkaan) isommaksi pitääkseen siinä itse lasista tekemiään blugeja. Hän kertoi, että paksuutta lisätään asteittain millin tai sen osia kerrallaan ja odotetaan, kunnes mikrorepeämät ovat parantuneet, kunnes taas paksunnetaan reikään ujutettava korvista/blugia. Repeämien paraneminen kestää ilmeisesti ihmisestä riippuen yleensä noin pari kuukautta, joten vuosi ainakin menee, että voi pitää jotain 4-5 mm paksuja blugeja, joihin hän tähtäsi. Siitä ei ollut puhetta, miten se ummistuu halutessa takaisin pieneksi.

En itse innostunut, mutta ne hänen tekemänsä blugit olivat kyllä ihan kivan näköisiä, taitavasta helmientekijästä kun oli kyse.
Leikin tulella
aalha
löytänyt aidot helmet

ViestiKirjoittaja aalha » Pe Maalis 06, 2009 9:31

Painavimmat tekemäni ovat 7-8g painoisia. Eivät todellakaan sovi jatkuvaan käyttöön.
Virpi

ViestiKirjoittaja Virpi » Ke Maalis 11, 2009 17:32

Othel kirjoitti:Vanhat kunnon klipsit -- Niissä ydinkysymys on laatu: puristavat klipsit ovat naisen pahin vihollinen. Siispä mistä saa laadukkaita, puristamattomia klipsejä, sellaisia, joita kehtaa liimailla kaikkein hienoimpien ja painavimpien juhlakorvisten taakse?

Cattleya kirjoitti:--- Maikilla myynnissä olevista lärpäkkeistä, jotka voi laittaa klipsikorviksiin pehmusteiksi.

Reiättömänä käytän pelkkiä klipsejä ja ruuvikorviksia. Ruuvit saattavat pitkään käytettäessä löystyä ja korvis pudota (eli pitää kiristää päivän mittaan); muutaman ruuvi/nivel-yhdistelmät saattavat tuoda tuohon iloa. Eniten tykkään pienistä "omega"-klipseistä, koko 10mm (pituus)x 6 mm (leveys), tällaisia on muutamissa valmiissa koruissa. Minulla on pieni korvanipukka (joka muuten sekin venyy painavien korujen ansiosta) eli isompi, nk. normaaliklipsi ei tule kyseeseen ja painaakin liikaa. Cattleyan mainitsemat pehmusteet ovat hyvä lisä.

Palaa sivulle “%s” Korukeskustelut