Korujen "standardimitat"

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

oivamainio
löytänyt aidot helmet
Lasku: 5
Viesti:

Korujen "standardimitat"

ViestiKirjoittaja oivamainio » Ke Maalis 11, 2009 19:56

Onko netissä missään tietoa korujen "standardimitoista"?

Kysymys varmasti kuulostaa hassulta, koska ihmisiä on niin erikokoisia. Mutta sehän se juuri ongelma onkin, kun tekee koruja myytäväksi yleisesti, eikä siis tilaustyönä.
Oma ranteeni ja kaulani ovat niin ohuet, että niillä mitoilla ei paljoa käyttäjiä Suomesta löydy, joten omilla mitoilla koruja ei ainakaan kannata tehdä.
Pivili
korukivikasan keskellä

Re: Korujen "standardimitat"

ViestiKirjoittaja Pivili » To Maalis 12, 2009 9:24

Meidän korukurssin ope antoi seuraavan laiset mitat kaulakoruille, eli:
42cm "kaulakoru" esim. lyhyt helminauha (oman kurkkuni ympäri riittää 40cm)
45cm ns. "riipusmitta" yleisin ketjun mitta riipuksille

Rannekoruille en mittoja sitten muistakaan tarkasti, olisivatko olleet 19cm naisille ja 21cm miehille.
Viisaammat vastatkoon paremmin!
Saara
hamstraa hopeahelmiä
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saara » To Maalis 12, 2009 10:51

Toisaalta käsintehtyjen korujen hienous voi osittain olla siinä, että ne eivät ole standardimittaisia - harvan kaula kuitenkaan on standardimittainen. Kunhan ilmoittaa sen pituuden. Esim tuommoinen lyhyt nauha sopii oikeastaan vaan sirokaulaisille, lyhyt- tai paksukaulaisesta se tekee entistä lyhyt- ja paksukaulaisemman näköisen. Hieman standardimittaa pitempi koru taas tekee kivan optisen harhan, kaula näyttää sirommalta. Minulla on itselläni aika jykevä kaula mutta sitä ei niin huomaa, kun olen taitava harhauttaja ;) mutta sen olen huomannut että standardi-42cm ei näytä minulla hyvältä eikä oikeastaan vielä 45cm:kään. Kun aletaan lähestyä 50cm:ää, tulee ihan taikatemppu-olo siinä miltä kaula näyttää, se eteen tuleva nauhan notko jotenkin pidentää kaulaa optisesti. Ihan loistavaa, kun nyt itse tehdessä voi tehdä juuri sopivan mittaisia kaulakoruja! Uskoisin, etten ole yksin paksun kaulani kanssa, ei kai kaikki muut ole ohutkaulaisia. ja just ohutkaulainen voi olla innoissaan, jos löytää tavallista lyhempiä nauhoja. Joten ainakin itse ajattelen niin, että jos joskus alan myydä korujani, teenkin ihan tarkoituksella standardeista poikkeavan pituisia.
Maani
silmäilee HillTribe-hopeaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Maani » To Maalis 12, 2009 11:33

Olen ihan varma, että ranteen ympärysmitasta on täällä jossakin ihan äänestettykin, mutta en nyt muista missä ketjussa. En nyt oikein ehdi etsiä sitä keskustelua, kun on oltava tekevinään töitä aina välillä. Tää työnteko sotkee hirveesti Helmetissä surffailua ja vielä enemmän ketjujen vääntämistä. :evil:
Sininen
sijoittaa jalokivilaatuun

ViestiKirjoittaja Sininen » To Maalis 12, 2009 11:41

Kannattaa myös huomata, että jos korussa on paksuja helmiä (esimerkiksi isoja pyöreitä), ne tekevät korusta "ahtaamman", eli korun pitää olla pidempi, jotta se yltää samanpaksuisen kaulan tai ranteen ympäri kuin pienistä helmistä tehty. Samoin erityisesti ranteessa pitää muutenkin huomioida isokokoisten helmien käyttö, koru muotoutuu ja taipuu silloin eri tavalla.
Piita
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » To Maalis 12, 2009 12:21

Eipä taida todellakaan ollea sellaista mittaa joka kävisi kaikille. Minun asiakkaillani on korun mitat olleet 37cm-55cm joten haarukkaa on aika paljon ja kyse on ollut lyhyistä koruista... :wink:
Yleisimmät koot on ehkä 42cm tai 45 cm
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
lasilauri
lasihelmien lumoissa

ViestiKirjoittaja lasilauri » Pe Huhti 24, 2009 20:03

Edellä on ollut keskustelua kaulakorujen mitoituksesta
ja toisaalla korvisten painorajoista.

Mieshenkilönä joudun kysymään millaiset painorajat ovat
vaatteeseen kiinnitettävillä koruilla? Naisten puserot varmaan
kestävät vähemmän kuormaa kuin miesten kovetetut takinkäänteet.

-lauri
Siru
Viesti:

ViestiKirjoittaja Siru » Pe Huhti 24, 2009 20:10

Ei taida olla virallisia painorajoituksia jollei sitten joku kultasepistämme raota ammatillisten salaisuuksien verhojaan ja paljasta meille tätä maagista tietoa. :wink: Perstuntumalla sanoisin että 20-30 g menee ok, sitä painavammat korut pitää kiinnittää päällystakkiin.

Oletan että Lasilauri tekee lasista rintaneulan, joka kyllä materiaalina voi olla hyvinkin painavaa. Paitapuseroon ei varmaan kovin raskaita koruja voi kiinnittää kun kangas venyy ja neula jättää ruman reiän kankaaseen (siis huom, ei liian paksua neulaakaan jos kangas johon koru on aiottu, on kovin ohutta!) ja koru repsottaa. Sen sijaan naisten bleiserit on otollista maaperää, niissä ei niin helposti huomaa kankaan venymistä ainakaan kauluksissa. Ja nyt kun olen tämän kirjoittanut, huomaan että tästä ei varmaan ollut yhtään mitään apua itse kysymykseen... :mrgreen:
Wear your HELMET with pride!
Othel
Viesti:

ViestiKirjoittaja Othel » Pe Huhti 24, 2009 21:42

No mutta villapaitoja ja sarkatakkeja harrastava mieshenkilömme ottaa sen rippipuvun kauluspaitansa tai ohuen ja heikkolaatuisen mainos-teepaitansa, kiinnittää punnukseen hakaneulaan roudarinteipillä ja tekee empiirisen kokeen! Tai jos joku arv. leideistä haluaa kokeilla samaa silkkiorganzailtapuvullaan...
PikkuMyy
Viesti:

ViestiKirjoittaja PikkuMyy » Pe Huhti 24, 2009 22:40

En omista silkkiorganzailtapukua, mutta yhden rohkean miehen vuoksi olisin ollut vaikka valmiskin tekemään tuon empiirisen kokeen!
Mä en henk.koht. oo koskaan lykänny rintarossia paitaani, just ton paino-ongelman vuoksi (siis ei oman, vaan korun paino-ongelman). Jakkupuvun takin kauluksessa rossin on ollut hyvä killua - ei oo mikään venyny eikä paukkunu.
Lauri siis esitti hyvin, hyvin vaikean kysymyksen, johon ei ole yksioikoista vastausta.
Kunhan ehdin valoisan aikaan - ja jos muistan - voisin vähän punnailla noita omia rossejani ja ihmetellä miten ne käyttäytyy eri matskuissa killuessaan.
Onhan miestä mäessä autettava.
Kaksi karamellia lasketaan kai yhdeksi, jos ne ovat takertuneet toisiinsa? -- Pikku-Myy

http://silbii.blogspot.com/
paula@silbii.com
lasilauri
lasihelmien lumoissa

ViestiKirjoittaja lasilauri » La Huhti 25, 2009 18:55

No omakohtaista kokemusta ei ole kuin kaukaa nuoruudesta
jolloin juotin hakaneulan onnistuneeseen uudenvuoden tinaan.
Koru on edelleen käytössä mutta en pääse punnitsemaan sitä.
Ihan kevyt se ei ollut.

Lasikorulle tosiaan tulee helposti painoa. Iso 5x5 cm läpyskä
painaa 40-60 gr paksuudesta 6-8 mm riippuen. Ohuemman kanssa tulee muita ongelmia.

Olenko minä muka ainoa miespuolinen tässä porukassa?

-lauri
Piita
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » La Huhti 25, 2009 20:00

Löytyy täältä muutama muukin mies mutta ovat välillä vähän hiljaisempia :wink: Kiva kun miehiäkin löytyy! :D
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.

Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Jorisa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jorisa » La Huhti 25, 2009 20:22

Kyl mää sanosin, että jos ruppee tällaselle, jolla on muutenki tää etupuskurointi jo kohrillaan laittaan lisää fyllinkii rintakilluttimien muoros. :huh: :huh:

Mut asiasta reikäleipään... vaiks olis mies tai nainen, ni ei parane kovin raskasta korusta tehrä, ruppee se joka tapauksessa roikkumaan. Eli jos saat sen omas t-pairasas pysymään sillai ku oot aatellu, ni sit se on hyvän painonen. :D
Porukassa, mutta yksin.
HannaH
hamstraa hopeahelmiä

ViestiKirjoittaja HannaH » Ke Kesä 03, 2009 15:02

Laitanpa tämän topicin jatkoksi... mikähän mahtaisi olla sopivahko mitta 7-vuotiaan neidin kaulakorulle? Säätöketjun laitan kyllä myös, mutta vähän suuntaa-antavia mittoja olisi hyvä saada.
Saara
hamstraa hopeahelmiä
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saara » To Kesä 04, 2009 18:45

Mun kaikin puolin keskimittaisella (eli normaalipainoinen, keskipituinen) 6-v pojalla on kaulanympärys 25cm. Kai se vähän auttaa suuntaa antamaan ainaskin :-)

Palaa sivulle “%s” Korukeskustelut