korujen 3d-suunnittelu ja -mallinnus

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
annie
silmäilee HillTribe-hopeaa
Lasku: 5

korujen 3d-suunnittelu ja -mallinnus

Post by annie » Sun Mar 27, 2011 19:10

Elikkäs, mielenkiinnolla kyselisin kokemuksia ja tietoja siitä, onko kukaan suunnitellut ja/tai mallintanut koruja millään 3d-ohjelmalla? Itse olisin tietokoneista jonkin verran innostuneena kiinnostunut kokeilemaan korujen tekoa myös tällä tavoin. Ilmeisesti alan kouluissa käytetään jonkin verran rhinocerosta (rhinollahan on mun mielestä sen perusversion lisäksi ihan vielä oma, koruihin keskittynyt ohjelma, rhino jewellery tms) korujen mallintamiseen, onko muista ohjelmista kokemusta? Toimisiko solidworks tässä käytössä?
Through the gates of insanity
On the edge of humanity
She's gonna make her dreams come true

http://annanaarteet.blogspot.com/
Kivenviilaaja
sijoittaa jalokivilaatuun

Re: korujen 3d-suunnittelu ja -mallinnus

Post by Kivenviilaaja » Sun Mar 27, 2011 20:37

Rhinoa ei ole tullut käytettyä ja korujakaan en varsinaisesti ole tehnyt 3D-ohjelmilla. Sellainen tuli mieleeni, että jos oikeasti meinaat myös tehdä fyysisiä koruja, niin tuossa samassa yhteydessä kannattaa miettiä myös tarvittavat CAM-ohjelmistot, CNC-jyrsimet ym. 3D-suunnittelu on vain pieni osa kokonaisuutta ja varsinkin eri työvaiheiden (koruidea -> CAD -> CAM -> mallikappale -> lopullisen korun teko) välissä voi tulla odottamattomia ja todella vaikeita haasteita, jos koko systeemi ei ole hyvin suunniteltu. Eli mun suositus on, että kannattaa käyttää vastaavia ohjelmistoja ja työkaluja kuin yleisesti muutkin käyttävät, koska silloin eri osa-alueet ja työvaiheet on todennäköisesti melko hyvin dokumentoitu ja netistä löytyy tarvittaessa vertaistukea ja neuvoja.

Joskus kauan sitten tuli tutkittua niitä systeemejä ja ainakin silloin Rhino olisi ollut mun valinta. Kaikilla 3D CAD-ohjelmilla pystyy tekemään suunnilleen samat asiat, eroja on siinä, että kuinka hyvin siinä työssä voi keskittyä olennaiseen ja minkä verran joutuu polttamaan aikaa kaikenlaisten tarpeettomien yksityiskohtien kanssa säätämiseen. Esimerkiksi jossain koru 3D-ohjelmassa voi olla kivien istukat mallinnettuna valmiiksi, joten perusistukan tekeminen on helppoa. Ei-korukäyttöön tarkoitetussa ohjelmassa, johon ehkä ei ole korunosien kirjastoja saatavilla, vastaavan istukan mallintaminen voi viedä tolkuttomasti aikaa. Sama juttu esim. kivien kanssa... Ainakaan itse en välttämättä haluaisi lähteä mallintamaan viistehiottuja kiviä, vaan haluaisin niiden mallien tulevan 3D-ohjelman mukana.

Solidworksilla pystyy varmasti suunnittelemaan koruja. Itse olen joskus käyttänyt ihan toisenlaiseen tarkoitukseen saman firman tekemää Catia-ohjelmistoa, joka on pohjimmiltaan vastaava kuin solidworks, mutta ominaisuuksia on enemmän. Sen verran kankeaa se 3D-luomistyö on "space mouse":n ja CAD:n kanssa, että kynä & paperi on edelleen mun valinta. Jos jotain ideaa pitäisi lähteä toteuttamaan CNC-systeemeillä, niin sitten kynä & paperi olisi varmaan edelleen mun valinta alkuvaiheen ideoiden kehittelyyn ja sitten kun idea on valmis, niin sen voisi nysvätä CAD:lla 3D-malliksi. Piirtopöytä & kuvankäsittelyohjelma voisi myös olla hyvä apuväline...
annie

Post by annie » Sun Mar 27, 2011 21:02

iso kiitos kivenviilaaja yksityiskohtaisesta vastauksesta. paljon hyviä pointteja, joita miettiä, jos tästä pääsisi jossain vaiheessa koruja suunnittelemaan tietokoneavusteisesti. :)
On the edge of humanity

FreakyMike
hamstraa hopeahelmiä
Oikea käyttäjä: Olen

Post by FreakyMike » Sun Mar 27, 2011 21:44

Osallistuin aikoinaan Ekamk:issa Rhino kurssille ja se oli etenkin siinä mielessä hyvä ohjelma, että muotoiltava esine oli jo rakenteluvaiheessa samanmuotoinen kuin oikeasti. Olen testaillut jonkin verran muitakin normaalimpaan käyttöön tarkoitettuja 3D-ohjelmia ja niissä esine on rakenteluvaiheessa periaatteessa vain karkea kulmikas kappale, ja kulmien tarkat pyöristykset sekä monimutkaisemmat pinnanmuodot sai näkyviin vasta kun kone renderöi lopullisen kuvan aikaisemmissa vaiheissa rakennetun viivamallin pohjalta.

Animaatioelokuviin ja muuhun vastaavaan se ei sitten kai enää kovin hyvin käykkään, koska Rhinoceros on suunniteltu nimenomaan kiinteiden esineiden mallintamiseen. Taitaa siis olla yleisimpiä ohjelmia myös teollisilla muotoilijoillakin.
mrx
Swarovski-kuumeessa

Post by mrx » Thu Jun 16, 2011 14:55

Vilkaise Google Sketchuup:ia. Itse olen leikkinyt sen kanssa viime aikoina ja se tuntuu aika hyvältä.
Hämis

Post by Hämis » Fri Jun 17, 2011 17:07

Itse olen muutaman mallinnoksen tehnyt ketjuista käyttäen pääasiassa Blenderiä (ilmainen ja liittymä vaatii hieman totuttelua) + pari kokeilua Cinema 4D:llä nuohan eivät ole kumpikaan mitään Cad ohjelmistoja. Elikä tuotannollista hyötyä noista ei ole, mutta tarve on ollutkin enemmän kuville. Jonkinverran on tullut käytettyä apuna myös vektorigrafiikka ohjelmia.
Vierestä olen katsellut, että tuo Rhinon koruversio on osaavissa käsissä todella tehokas ammattitason ohjelma ja kuva on hyödynnettävissä jyrsinkoneen kanssa.
Pepita
aloittelee siemenhelmillä

Post by Pepita » Mon Jul 11, 2011 14:10

Mahtava aihe! :jippii:
Itse olen aivan hurahtanut 3D-mallintamiseen, tein tuossa opinnäytetyönikin kyseisellä tekniikalla :nod: Mallinnukset tein Rhinolla jonka käytön opin työssäoppimisjaksolla. Koulussa käytettiin/opetettiin SolidWorks:a mutta mun mielestä se on paljon kömpelömpi käyttää. Eli mä suosittelen ennemminkin sitten tuota Rhinoa.
Ja mallinnushommat jatkuu mulla edelleen, teen niitä yhteistyökumppanille ja tietysti myös omalle tulevalle yritykselleni :D
annie

Post by annie » Tue Jul 12, 2011 0:04

mukava kuulla että olet hurahtanut :D itse olen pikkasen opiskellut tuota solid worksia ja jotenkin tuntuu munkin "käteen" kömpelölle. pitääkin toivoa että pääsisi jossain testailemaan tuota rhinoa. tästä aiheesta kun on vielä niin vähän tietoa missään, varsinkin kun mulla ei enkku oikeen ole kovinkaan vahvana. käytätkö sitä perusrhinoa vai eikös rhinolle ole se jewellery-versiokin?
On the edge of humanity

Pepita
aloittelee siemenhelmillä

Post by Pepita » Tue Jul 12, 2011 17:24

Minä käytän ihan tuota perus Rhinocerosta. On mulle ihan riittävä. Tosin istukoiden, kynsien ymv mallintaminen teettää työtä mutta samapa tuo, oppiihan sitten ainakin kunnolla mallintamaan.. Rhinosta on olemassa joo se korusuunnitteluversio RhinoGold. Siinä on valmiina kaikenmaailman istukoita sun muita juttuja millä on helpotettu tuota mallintamista. Näppärä ohjelma :)
Rhinon sivuilla on ladattavissa kokeiluversio tuosta perusohjelmasta jolla voit harjoitella ohjelman käyttöä. Tallennuskertoja on ohjelman kokeiluversiolle annettu 25. On siis ilmainen, tuossa linkki sinne lataussivulle: http://www.rhino3d.com/download.htm
eli tuolla sivulla se ensimmäinen ladattava: Rhino 4.0 Evaluation..
Toivottavasti onnistut lataamaan ja pääset kokeilemaan :)
Post Reply