Miten suunnittelette?

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

tawujigo
löytänyt aidot helmet
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

Miten suunnittelette?

ViestiKirjoittaja tawujigo » To Syys 01, 2011 12:42

Miten kukakin suunnittelee koruja? :???:

Minulle tämä aihe aiheuttaa harmaita hiuksia. Kaikki näyttää kivalta ja pitää kokeilla vähän tuota ja tilaampa tuota, no eipäs nämä nyt käykään yhteen... :roll: :D Olen luonteeltani varmaan asteen verran AD/HD... Kun istun helmimereni ääreen, en malta keskittyä yhteen vaan touhotan välillä aina muuta, pitää kokeilla tuota ja tuota... :grrr: :roll: Kuulisin mielelläni miten te saatte aikaiseksi korunne...? Käytättekö kynää ja paperia apuna vai tussaatteko summamutikassa kuten minä? Uskon siihen, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, sillä kai minun tuotantoni on niin kovin hidasta... :mrgreen:

Laitan teidän kauhuksenne tähän kuvan kaaoksestani, ymmärrätte siten ehkä harmaat hiukseni :D Ja kyseisellä tyylillä minä myös askartelen... Elkää pyörtykö!

Kuva
Sannu
löytänyt aidot helmet
Viesti:

Re: Miten suunnittelette?

ViestiKirjoittaja Sannu » To Syys 01, 2011 13:59

:lol: Tutun näköistä! Musta olis ihanaa, kun aina vallitsisi siisteys ja järjestys ja suunnitelmallisuus, mutta mitä tahansa teenkin, ympärillä on kaaos. Korut suunnittelen aina päässäni, mutta toteutettaessa yleensä idea ei toimikaan ja sit läväytän pöydälle röykkiön kaikkea ja aloitan alusta, sovittelen helmiä toisiinsa jne ja huomaan, että kello on kolme yöllä ja mitään valmista ei sitten tullutkaan. :shock: Hetken mielijohteesta kyhätyt tuntuvat onnistuvan paremmin. Yleensä vaan hipelöin helmiäni ja siitä se inspiraatio sitten lähtee (ellei varastoista puutu sitten jotain oleellista)... Kateellinen olen heille, jotka osaavat suunnitella hienosti mitä tekevät ja hankkivat tarvikkeitakin juuri oikean ja tarpeellisen määrän. :wink:
Lumijo
silmäilee HillTribe-hopeaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lumijo » To Syys 01, 2011 14:19

Tutun näköistä :D Idea syntyy päässä ja sitten alan etsimään varastoistani helmiä, jolloin se ei sitten aina onnistukaan niinkuin olisin halunnut. Ikäväkseni voin sanoa, että usein ostan helmiä ja tarvikkeita ilman, että on idean ideaa päässäni :raaps:, ja näistä hankinnoista johtuen paikat pursuaa tarvikkeita joista joskus vielä teen jotain :shokki: :lol2:
PiiaMaria
Swarovski-kuumeessa

ViestiKirjoittaja PiiaMaria » To Syys 01, 2011 14:34

Hehe, tutulta näyttää juu tuo valokuva... :wtg: Mä ostan helmiä ja tarvikkeita aina sillä periaatteella, että mikä näyttää kivalta ja "inspiroivalta" niin sen ostan. Mä en oo kanssa ainakaan vielä oppinut suunnittelemaan ensin ja tilaamaan vasta sitten, ja toisaalta kun vasta alottelee niin ei oo oikein mitään sellasta perushelmivarastoa, niin on ihan kiva vaan ostella kaikenlaista nättiä sinne mukamas ;) tyhjään varastoon. :)

Mulla suurin osa koruista on syntynyt niin, että oon aatellut että haluan käyttää jotain tiettyjä helmiä varastosta, ja alkanut sitten niiden perusteella sovittelemaan muita helmiä ja osia ja kokeillut vaan mikä sopii yhteen. Toi vaihe saattaakin mulla kestää aika kauankin, ne helmet saattaa olla monta päivääkin pöydällä ja aina ohi kulkiessani kattelen ja ideoin ja siirtelen helmiä kasasta toiseen, kunnes näyttää mun mielestä kivalta. Tai sitte sopivat osat löytyy saman tien joskus myöskin, ja koru syntyy tunnissa. :nod: Mä oon niin pihi käyttämään mitään helmiä, että mietin aina tarkkaan mitä käytän! :roll: :D :shock:
jeanie
suunnittelee Balin-matkaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja jeanie » To Syys 01, 2011 19:19

Niin tuttua, niin tuttua. Teen sitten koruhommia tai käsitöitä, niin menee samaan tapaan kuin Sannulla. Ajatukset ja suunnittelu mielessä ja sitten kuitenkin lopuksi syntyy jtn aivan muuta kuin alkuperäinen ajatus oli. Sekä usein havahdun myös keskellä yötä, et hetkinen mitähän kello olikaan.. :shock:

Meillä näyttää tältä välillä...Koirakin osallistuu :lol: .
Kuva
tawujigo
löytänyt aidot helmet
Viesti:

ViestiKirjoittaja tawujigo » Pe Syys 02, 2011 13:24

Tää on mahtavaa! :ooh: :wtg: Ihana huomata etten ole ainut kaistapää ja tohtori hajamieli :D Mainiota! jeanien kuva oli ihan paras! Kiitos piristyksestä ja uskon luomisesta! Minäkin olen niitä yökköjä, jotka huomaa yöllä kolmelta, että mites se kello nyt noin! Kai se on meidän taiteilijasielujen "vika" ?! Viime yönä viimeksi huomasin, että kello on vaikka mitä, mutta edessäni oli hieno rannekoru, tehtynä sellaisista materiaaleista, joita en uskonut saavani käytettyä. :jippii:

Lisää vaan kommentteja tähän rimpsuun. Tämä on mahdottoman mieltä ylentävää :ooh: Kiitos kaikille!
Suntsa
sijoittaa jalokivilaatuun
Viesti:

ViestiKirjoittaja Suntsa » Pe Syys 02, 2011 16:43

Jaaha,
täältä löytyi oikein läjä sukulaissieluja ja yökyöpeleitä. Jos Jeanien koruiluserana on (rauhallisen näköinen kuitenkin :) ) koira, niin minun pöydälläni hilaa aina kissa, joka kyllä "hieman" häiritsee hommianin ja sotkee paikan karvoilla yms. Levittelisin tavaroita mielelläni vähän pitemmäksikin aikaa levälleen inspiraation toivossa, mutta tuo katti peijooni ei anna siihen mahdollisuutta. Ja suurin osa koruilustani on vain värkkien ylenpalttista haalimista. Iki pävinä nuo röykkiöt eivät ole muuttuneet koruiksi... :roll:
Snowie
löytänyt aidot helmet

ViestiKirjoittaja Snowie » Pe Syys 02, 2011 19:41

Ihana helmeilijä pötköttää Jeanien kuvassa :ooh: Mulla menee niin, että harvoin suunnittelen mitään tiettyä. Olen haalinut helmivarastoon kaikkea ihanaa ja sitten vaan päätän mistä alkaisin jotain tekemään ja sommittelen muiden helmien ja osien kanssa alustalle. Yritin etsiä myös omasta helminurkkauksesta kuvaa (kuuden hengen ruokapöydän toinen pääty aina kun helmeilen :D), mutta ei nyt löytynyt. Joka tapauksessa se näyttää just tuolta, kaikki on sulassa sovussa keskenään sopivassa sekamelskassa :D
jeanie
suunnittelee Balin-matkaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja jeanie » Pe Syys 02, 2011 23:57

Mein karvakorva :love: . Tosin vaikka kuva antaa toisin ymmärtää, niin tästä kaverista ei vauhtia puutu...Ei tarvita kuin pieni rasahdus ulkoa, ni jo ollaan valppaana vahtimassa ja muutenkin :D. Enemmän kyllä tosin tuo nappulaliiga haittaa harrastusta. Ai niin ja meillä tuon 6 hengen ruokapöydän päädyn on vallannu ompelukone ommeltavineen sekä läppäri suurimman osan ajasta. Joten tästä syystä koruilen sohvalla aika usein :D. Ja sitten vielä kehtaa toinen puolisko valittaa,et oisin muka levittäytynyt kaikkialle tavaroineni :roll: .
miauu
Lasku: 5

ViestiKirjoittaja miauu » La Syys 03, 2011 9:09

Minullakin on tapana varsinaiseen tekemiseen vallata olohuoneen sohvaa (tai joidenkin projektien kanssa parkkeerata sängylle ja laittaa musiikki soimaan makuuhuoneen stereoista) vaikka oma työhuonekin on... Mutta ḱun se on niin täysi että sekaan mahtuminen on ongelmallista :oops:
Suunnitteluvaiheessa parkkeeraus työhuoneen lattialle, penkomaan aarrelaatikoita sen katsomiseksi mitkä juttelevat keskenään. Yleensä ensimmäisestä juttelijasta korun valmiiksisuunnitteluun ja tekemisen aloittamiseen menee joko enintään vartti tai ööööötuota (muutama ensimmäisen juttelijan projekti joka on ollut lähes valmiiksi mietitty on jo ehtinyt unohtuakin kun jotain ns. tarpeellista on puuttunut :shake: ) riippuen siitäkin miten pohjimmaisiin laatikostoihin tai lajittelemattomiin aarreläjiin asti joudun penkomaan.
Mistä minä nyt olen jäänyt kiinni? ;o
...paitsi lohikäärmeadoptoinnista: http://dragcave.net/user/miauu
...ja gladiaattoritaistelusta (tosin automatisoituna): http://miauu.mybrute.com
Kimallus
hamstraa hopeahelmiä
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kimallus » La Syys 03, 2011 16:16

Tuttua, tuttua, tuttua.

Oon monesti todennu itsekseni, että päässä täytyy olla joku idea, koska muuten ei synny mitään. Jos nyt päättää yhtäkkiä (ilman suuria ajatuksia/ideoita), että tehdäänpäs joku kiva violetti koru niiiin yleensä silloin ei tuu tulosta, koska mikään materiaali ei muka sovi toisen kans yhteen, värit on väärät, ei oo oikeanlaisia helmiä ja silti tekis niin mieli tehdä jotain erilaista, kivaa, uutta...
annie
silmäilee HillTribe-hopeaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja annie » La Syys 03, 2011 21:30

mä olen aina ollut aika surkea tuossa suunnittelupuolessa tai jotenkin tuntuu ettei mulla oikein ole mielikuvitusta vissiin tarpeeksi :D . oonkin miettinyt, että onko jotain tapaa harjoitella tuota muotoilupuolta itsekseen, vai onko se sellaista salatiedettä jota opetetaan vaan alan oppilaitoksissa?
Through the gates of insanity
On the edge of humanity
She's gonna make her dreams come true

http://annanaarteet.blogspot.com/
Jennin Kädet
aloittelee siemenhelmillä
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jennin Kädet » Pe Syys 09, 2011 16:53

Mä käytän Snowien tapaa kanssa. Kasaan beading boardille helmiä ja sommittelen niitä siinä sopivaan järjestykseen ja siitä ne korut sitten syntyy. :)
Tässä kuva mun "työpisteestä" eli keittiön ruokapöydästä. :)

Kuva
Saralii
aloittelee siemenhelmillä

ViestiKirjoittaja Saralii » Pe Syys 09, 2011 18:37

Jee :jippii: En ole ainoa jonka helminurkkaus näyttää hieman sekasortoiselta. :D

Mulla vaihtelee korunsuunnittelutapa. Joskus ideoin paperille hahmotelmia, joskus vain tuumiskelen mielessäni ja joskus sommittelen suoraan korunsuunnittelualustalle. Se vähän riippuu tilanteesta. Paperille suunnittelua tulee yleensä tehtyä silloin kun ei heti pääse helmikasojen äärelle eli jossain kun on liikkeellä ja sattuu juolahtamaan mieleen jokin mahdollisesti kehityskelpoinen idea.

Tarvikkeiden tilaus on yleensä sitä : "nuo on kivoja, noita mä tilaan" ja "oi, tuollaisia ihania, niitäkin voisi tilata!" ja niin edelleen, joskus sattuu olemaan myös sellaisia että jonkun tietynvärisiä tai muotoisia pitäs tilata (mut se on aika harvinaista, että tilaaminen on niin suunniteltua)

Itsellä ei taida löytyä kuvaa, koko ajan laajenevasta, helmivarastosta...
nekka

ViestiKirjoittaja nekka » Pe Syys 09, 2011 21:01

Saralii kirjoitti:Jee :jippii: En ole ainoa jonka helminurkkaus näyttää hieman sekasortoiselta. :D

No et todellakaan...tosin nuo teidän sekasotkut näyttää minusta ihan älyttömän siisteiltä. :wink:
Joskus joku täällä sanoi niin viisaasti, että niin kauan kun pöytäpintaa näkyy se on siisti... :lol:

Palaa sivulle “%s” Korukeskustelut