saippuan valmistus

Monilla lienee muitakin käsityöharrastuksia kuin helmityöt ja korut. Muut kädentaidot -osio on varattu sekalaisille kädentaitojutuille (neulonta, huovutus, paperiaskartelu jne.)

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

annie
silmäilee HillTribe-hopeaa
Lasku: 5

saippuan valmistus

Post by annie » Wed Mar 04, 2009 18:56

Onkos keskuudessamme saippuanvalmistajia? Laitoin itse juuri lipeätilauksen matkaan ja tarkoituksena olisi siis lähiaikoina kokeilla kotitekoisen saippuan valmistusta. Olen tutustunut kyllä kirjoihin ja nettilähteisiin, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia ja vaikkapa hyväksi havaittuja reseptejäkin :)
Through the gates of insanity
On the edge of humanity
She's gonna make her dreams come true

http://annanaarteet.blogspot.com/
Henna
Moderaattori
Oikea käyttäjä: Olen

Re: saippuan valmistus

Post by Henna » Wed Mar 04, 2009 19:55

Mä olen kerran kokeillut mutta en onnistunut. Tein jollain ihan yksinkertaisella ohjeella jonka löysin netistä, siihen tuli oliiviöljyä. Mutta kun eka kerta meni pieleen (massa ei oikein jähmettynyt ja sitten joskus parin viikon päästä kun jähmettyi niin lopputulos ei vaahdonnut lainkaan) niin into lopahti. Lipeä on kuitenkin melkoista myrkkyä ja muutenkin... kun ei ollut intoa hankkia sauvasekoitinta ja muita vermeitä pelkkään saippuantekokäyttöön...

Mutta ehkäpä joskus vielä...
Hauskaa olisi kuulla ja nähdä onko muilla parempia kokemuksia.
Saara
hamstraa hopeahelmiä

Post by Saara » Thu Mar 05, 2009 22:50

Minähän tuota saippuaa olen tehnyt jo vuosia... sellaiset 7v. :)

Oliiviöljysaippua alkaa kyllä vaahdota sitten, kun se on about ½v vanhaa ja 1-2-vuotiaana se on vielä parempaa ;) Tosin oliiviöljysaippua nyt ei ole ylipäänsäkään niitä kaikkein vaahtoavimpia saippuoita, sen etuna on pikemminkin mietous.

Bilteman lipeällä en saanut saippuaa tulemaan, joten sitä välttelen vaikka tiedän monen käyttävän onnistuneestikin. Mutta jos joku käyttää Bilteman "kaustista soodaa" ja saippua ei onnistu, niin minä ainakin osoitan syyttävällä sormella Biltemaa :roll:

Oikein hyvä perusresepti on vaikkapa: 75% oliiviöljyä, 20% kookosrasvaa ja 5% risiiniöljyä - mutta parhaat reseptit tietysti jokainen suunnittelee itse. Se on vähän (höm tai siis paljon) makuasiakin, millä öljyillä ja millä eri öljyjen suhteilla tulee parasta saippuaa.
teppana
suunnittelee Balin-matkaa

Post by teppana » Thu Mar 12, 2009 22:46

Olen tehnyt saippuaa ja hurahdin siihenkin kertaheitosta. :love: Kivaa kuin mikäkin. :jippii:

Tee Saara Kuhan saipuakirjasta ensin ihan perussaippua ja ala sitten soveltamaan.

Saippuat menee kuin kuumille kiville kun niitä vain raskii antaa tai myydä. Saippuaa on ihana ehdä kun voi tehdä vaikka millaisia variaatioita. Eikä ne matskut niin kallita ole, että konkkaan menee jostakin epäonnistuneesta tekeleestä.

Voin katsoa sinulle minun reseptini huomenna jos kiinnosta. Olen okein ihastunut siihen ainakin itse. Mutta saippua on todellakin makuasia kun siirrytään pois Blivistä.
annie

Post by annie » Thu Mar 12, 2009 22:49

viikonlopun aikana olisi tosiaan tarkoitus kokeilla tuota saippuanvalmistusta. lipeät ja keittiövaaka hankittuna, ja koulusta tullessa jos nappaisi vielä muutaman rasvan. se perusversio olisi tarkoitus kokeilla ja suklaasaippuaan on varattu myös aineksia. ideoita on jo mielessä vaikka kuinka ja paljon vaikkei vielä ensimmäistä kertaa ole kokeiltu. :lol:

muoks. teppana: tottakai kiinnostaa, jos joku hyväksi havaittu resepti on löytynyt.
On the edge of humanity

teppana

Post by teppana » Fri Mar 13, 2009 22:41

On reseptin haku jäänyt tältä päivältä kun lapsi sairastui. :| Haen kun kerkeän. Jolekkin saattaa ola siitä iloa myöhemminkin, vaikkei se sinulle kerkeäisikään....
annie

Post by annie » Fri Mar 13, 2009 23:20

noh, jotenkin tuntuu ettei saippuan valmistus ihan yhteen kertaan jää ;) pikaisia paramisia sinne :)
On the edge of humanity

teppana

Post by teppana » Tue Mar 17, 2009 17:37

No niin, lapsi jälleen opettajan hellässä huomassa ja äitillä taas aikaa vaikka mihin kun pääsee töihin....

Teimme tällaista ruususaippuaa. Ihan perussaippua, tavallisen ruokakaupan rasvoista.

250 g rypsiöljyä
250 g Munkinpaisto rasvaa, eli kovetteua kasvirasvaa
20 g risiiniöljyä
64 g lipeä rakeita
150 g vettä
Punaista rautaoksiidia vähä, että saatiin vaaleanpunanen väri
English-Rose tuoksu

Tuli kovahko saippua, joka mielestäni sopii oivallisesti käsienpesusaippuaksi, ei "liety" kovin äkkiä.

Teimme tässä taannoin saippuaa jossa oli enemmän rypsiölyä ja vähemmän kovettua kasvirasvaa, niin se meinaa olla aina kovin pehmeä käsienpesu vedestä.
selie

Post by selie » Sun Mar 29, 2009 20:58

Mun kaveri on hurahtanut saippuoihin, tässä hänen vinkit:

Mun hyvä saippuakirja on:
Cheryl Coutts ja Ada Warren, Hyvää oloa luonnosta, tee itse saippuat, voiteet ja öljyt.
Se on erinomainen, siinä on paljon reseptejä ja siinä on vaihekohtaisesti selitetty saippuanvalmistus (kylmämenetelmä), työvälineet, ongelmanratkaisut. Ja voiteet ja öljytkin yhtä juurtajaksaen. Lisäksi siinä on selitetty jonkun verran miten mikäkin aine vaikuttaa, mutta paremmin ne löytyy toisesta kirjasta, joka on:
Virpi Raipala-Cormier, Luonnonkaunis, yrtit ja luontaishoidot naisen kauneuden ja terveyden tukena. Se on kattava tietoteos aineista ja sielläkin on saippuaresepti (se kuumavalmistus)
Kolmantena hakuteoksena on mulla toiminut:
Sinikka Piippo, Kasvien salaiset voimat, joka sisältää hirveen määrän faktaa ja magiaa.
teppana

Post by teppana » Thu Apr 02, 2009 10:16

Pitääpä minunkin lähteä vierailemaan kirjaston saippuaosastolla eikä aina vain koruosastolla. :nod:
Piritta
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Piritta » Thu Apr 02, 2009 11:06

Itsekin olen ollut kiinnostunut saippuan tekemisesta, mutta en ole vielä koittanut. Jostain kirjasta ymmräsin, ettei saipuaa kuitenkaan saa myydä Suomessa ilman jotain lupia, edes myyjäisissä, koska katsotaan kosmetiikkatuotteeksi ja niiden valvonta on tarkkaan säänneltyä. Voisi meinaa olla sellainen juttu mihin hurahtaisin niin, että saipppuaa olisi sitten kaikki nurkat täynnä, niin olishan se kiva askarrella kauniita kääreitä ja viedä vaikka myyntiinkin, mutta jos sekin on tehty kovin vaikeaksi? :???:
Saara
hamstraa hopeahelmiä

Post by Saara » Thu Apr 02, 2009 11:31

Juu Piritta, juuri noin se on. Vaikka se onkin tietysti kuluttajan suojaksi, niin onhan se vähän harmittavaa. Se turvallisuuden arviointi on myös aika kallista. Saippuafoorumilla joku oli kysynyt kuluttajavirastosta, että tarvitaanko tosiaan arvioinnit ym paperityöt jos vaan antaa sukulaisille ja tuttaville tai myy heille ihan tarvikekustannusten hinnalla ja käsitin vastauksen niin, että ei tarvita. Julkinen myyjäisissä myyminen olisi sitten eri asia.
teppana

Post by teppana » Thu Apr 02, 2009 12:29

Tiedän että kannattaa tiedustella oman kunnan terveystarkastajan kantaa asiaan. Meidän tulkitsi pykäliä silleen aika mukavasti.
Saara
hamstraa hopeahelmiä

Post by Saara » Thu Apr 02, 2009 13:04

Haluaisin kuulla, miten sitä kosmetiikkalakia voi tulkita jotenkin lievemmin... mielelläni toki jättäisin maksamatta tuon hirmukalliin arviointimaksun jos löytäisin jonkun ison porsaan mentävän reiän :roll:
maheka

Post by maheka » Sun Apr 12, 2009 16:02

Meikäkin hurahti ihan kympillä saippuaan! Saaran kirjasta on nyt kypsymässä pari annosta ja kova on hinku jo kehitellä omia reseptejä.

Ihan mielenkiinnosta, minkä hintainen se turvallisuusarviointi oikein on?
Post Reply