Vinkkejä kimppatilauksien järjestäjille

Tarvitsetko jotain pientä, mutta et viitsi tehdä sen takia tilausta helmikauppaan yksin? Haluatko säästää postikuluissa tilaamalla yhdessä jonkun toisen kanssa? Täällä voit sopia kimppatilauksista ja kysellä tilauskaveria.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

rinsessa
löytänyt aidot helmet
Lasku: 5

ViestiKirjoittaja rinsessa » La Marras 22, 2008 22:36

Tyhmä kysyy...jos ajattelisin vetää pienen kimpan esim Balille, miten te olette laittaneet muiden tilaukset listalle? Siis onko joku oikotie, vai pitääkö hakea tuotenumeron perusteella ensin kuva esille ja sitten laittaa määrä vai miten?
Henna
Moderaattori
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Henna » La Marras 22, 2008 23:00

Ei ole oikotietä. Copy-pastea kehiin vaan :wink:
Musta on kätevää tehdä niin, että pienennän balin ja excelin ikkunat näkyviin vierekkäin niin, että ei tarvitse joka välissä napsutella kahden ikkunan välillä vaan ne pysyvät ruudussa koko ajan molemmat. Muistaakseni noissa bali-hm:n kimpoissa on joskus ollut joku maksimiraja eri tuotteille, esimerkiksi 20 eri nimikettä per tilaaja. Muuten saattaa jokaisen tilaus sisältää 50 erilaista yksittäistä lukkoa, ja niiden työstäminen on tuskaa sekä ostokoriin pakatessa että tilausta lajitellessa olohuoneen lattialla :hui:

Ja muistathan tämän. Bali-hm:n ostoskori on siitä tyhmä, että jos lisäät sinne samaa tuotetta jonkun toisen listasta, niin ostoskori korvaa edellisen määrän. Tarkoittaa siis sitä, että kaksi tilaajaa tilaa tuotetta HM-1234. Kun lisäät ensin koriin 10 kappaletta ko tuotetta, ja sitten seuraavan tilaajan listasta 8, niin ostokori ei tajua lisätä noita entisten päälle, vaan sen jälkeen ostoskorissa on tätä tuotetta 8 kappaletta. Eli kannattaa katsoa listat läpi, jos moni on tilannut jotain samaa tuotetta. Ainakin 4mm spacerit ovat yleensä sellaisia, joita on jokaisen listassa. Mä muistan parhaimmillaan lajitelleen niitä 750 useamman eri tilaajan kasaan :roll:
rinsessa
löytänyt aidot helmet

ViestiKirjoittaja rinsessa » Su Marras 23, 2008 21:34

Kiitos vastauksesta :D Täytyy aloitella ihan pienimuotoisella kimpalla joskus, että voi harjoitella. Toi oli hyvä vinkki, että rajaa artikkelimäärän tosiaan!
Triplis
sijoittaa jalokivilaatuun
Viesti:

ViestiKirjoittaja Triplis » La Joulu 13, 2008 20:19

Jos lähtisin vetämään kimpan FMG:ltä jossain vaiheessa näin ensikertalaisena niin suositteletteko alkuunsa, että minä pyydän jäseniä
rajoittamaan kaiken vain kivihelmien tilaamiseen, jolloin tariffi on 0% ja tilauksesta joutuu maksamaan vain alvit? Vai olenko ymmärtänyt tätä lainkaan oikein?

Lisäksi minua huolettaa, ettei oma rahatilanteeni kyllä toimi niin, että
ostan itse ensin ja laskutan perästä vaan pyytäisin etukäteen rahaa itselleni...onkohan sellainen toimintapa ok ja uskaltaako ihmiset minulle rahojaan antaa etukäteen...olen "nyt sen verran kai luotettavaksi osoittautunut" täällä, kun lähes 1000 viestiäkin on kasassa, että ehkä ne uskaltaa?

Sitten vinkki vielä. Kannattaako ensimmäinen kimppa pitää vaikka vain 3hlö kimppana vai miten saisi vedettyä kohtuukokoisen kimpan? Mietin vain summia, jossa pyörittäisiin kokonaiskustannuksissa ehkä jossain 400-500e tienoilla?

TIIVISTYS: Miten siis vetäisin ensimmäien kimppani ilman liian suurta sähellystä :D....eli pitäisin suht pienenä/suht simppelinä, että luottamus minuun täällä säilyisi kuitenkin kimpan jälkeenkin :)... :lol:
~~ Girl with a Pearl Earring ~~
Kerttu

ViestiKirjoittaja Kerttu » La Joulu 13, 2008 20:41

Triplis, minä ainakin olen tehnyt niissä muutamissa kimpoissani niin, että olen pyytänyt arvioidun tilaussumman (tilaus + tullit + alvit + toim.kulut) etukäteen ja aivan hyvin on toiminut. :nod: Sen lisäksi, ettei munkaan luottokorttini veny rajattomasti, en ole valmis ottamaan sitä riskiä, että joku jättäisi maksamatta ja kamat jäisi mulle käteen.
Henna
Moderaattori
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Henna » La Joulu 13, 2008 20:55

Ihan hyvin voit pyytää rahat ensin ja tilata vasta sitten. Sama asiahan se kimppalaisille on, maksavatko ennen vai jälkeen sitä kun teet tilauksen. Kun joka tapauksessa suosittelen sitä, että et lähetä helmiä eteenpäin ennen kuin rahat ovat tililläsi. Voithan tehdä vaikka niin, että pyydät tilauksen+alvit+amerikan toimituskulut etukäteen ja laskutat sitten myöhemmin kotimaan postikulut, kun tiedät menevätkö tuotteet kirjeenä vai tarvitaanko paketti.

Ja suosittelen pitäytymään noissa 0% tavaroissa. Vaikka Fedex hoitaa tullauksen, niin sinä joudut laskemaan jokaiselle tilaajalle erikseen verojen osuudet. Joku voi tilata hopeaa, hopeoitua, emaloitua, lamppuhelmiä, vahanauhaa, vaijeria jne. jolloin joudut laskemaan joka tuotteelle eri prosentilla verojen osuudet. Kyllä noissa 0% tuotteissakin on jo iloa pitkälle. Itse voit tietysti tilata mitä vain, kun silloin et joudu laskemaan mitään osuuksia sen kummemmin. (Itselläni meni aikanaan parin kimpan verran aikaa käsittää tämä :oops:)
Triplis
Viesti:

ViestiKirjoittaja Triplis » La Joulu 13, 2008 22:22

Kerttu kirjoitti:Triplis, minä ainakin olen tehnyt niissä muutamissa kimpoissani niin, että olen pyytänyt arvioidun tilaussumman (tilaus + tullit + alvit + toim.kulut) etukäteen ja aivan hyvin on toiminut. :nod: Sen lisäksi, ettei munkaan luottokorttini veny rajattomasti, en ole valmis ottamaan sitä riskiä, että joku jättäisi maksamatta ja kamat jäisi mulle käteen.

Mutta, mites minä tiedän sen etukäteen sen alvin ja tullit ja muut?
Vai ilmoitanko kimpan järjestyksen aloituksessa, että tarkoitus
on tilatava ikka FMG:ltä niillä halvimmilla hinnoilla eli kunkin
on tilattava vaikka X-tuotetta vähintään, jotta saadaan se 200 tuotteen raja täyteen, jolloin saadaan halvimmat hinnat per tuote. Ja sitten,
jos olen päättänyt, että ei ole, kuin kiviä sallittu tilata niin tiedän, että
siitä menee 0 prosenttia tullia eli lasken tullilaskurilla vain, että olisi
xxx summa alvia? Ja laskutan sen kaikilta tasapuolisesti? Vai laskutanko
kultakin sen mukaan, kun on suhteessa tilauksen summaan dollareita...äh.
Tämä tuntuu ehkä liian vaikealta :)...t. VAAKAihminen, jolle kaikki
on liian joko "helppoa tai vaikeaa", mustaa tahi valkoista :D... :lol: joudutte siis mulle valamaan uskoa itseeni vielä, hihi.
Triplis
Viesti:

ViestiKirjoittaja Triplis » La Joulu 13, 2008 22:26

Vai järjestäisikö vain kimpan ja pyytäisi täältä jonkun "kultaiseksi kummitädikseen", jolta voisin privalla pyytää aina neuvoa? Sellainen caring godmother, joka tutoroi minut alkuun tässä. Minusta tuntuu,
että täällä on "pulaa" kimppavetäjistä. Ja aina porukka huhuilee,
kuka järjestäisi. Jotenkin tätä pitäisi helpottaa, että porukka vain
uskaltaisi ITSE lähteä vetämään kimppaa...ja minä päätin nyt aloittaa
kohta yritykset...ehkä valkkaan privalla porukkaa tuolta mukaan, joiden
huomaan kuikulevan kimppojen perään tai sitten teen sen perinteisen
"arvotaan osallistujat".
Kerttu

ViestiKirjoittaja Kerttu » La Joulu 13, 2008 23:10

Triplis kirjoitti:
Kerttu kirjoitti:Triplis, minä ainakin olen tehnyt niissä muutamissa kimpoissani niin, että olen pyytänyt arvioidun tilaussumman (tilaus + tullit + alvit + toim.kulut) etukäteen ja aivan hyvin on toiminut. :nod: Sen lisäksi, ettei munkaan luottokorttini veny rajattomasti, en ole valmis ottamaan sitä riskiä, että joku jättäisi maksamatta ja kamat jäisi mulle käteen.

Mutta, mites minä tiedän sen etukäteen sen alvin ja tullit ja muut?
Vai ilmoitanko kimpan järjestyksen aloituksessa, että tarkoitus
on tilatava ikka FMG:ltä niillä halvimmilla hinnoilla eli kunkin
on tilattava vaikka X-tuotetta vähintään, jotta saadaan se 200 tuotteen raja täyteen, jolloin saadaan halvimmat hinnat per tuote. Ja sitten,
jos olen päättänyt, että ei ole, kuin kiviä sallittu tilata niin tiedän, että
siitä menee 0 prosenttia tullia eli lasken tullilaskurilla vain, että olisi
xxx summa alvia? Ja laskutan sen kaikilta tasapuolisesti? Vai laskutanko
kultakin sen mukaan, kun on suhteessa tilauksen summaan dollareita...äh.
Tämä tuntuu ehkä liian vaikealta :)...t. VAAKAihminen, jolle kaikki
on liian joko "helppoa tai vaikeaa", mustaa tahi valkoista :D... :lol: joudutte siis mulle valamaan uskoa itseeni vielä, hihi.

Äläpäs nyt, täällä toinen vaakaihminen :D
Tulleista ei käytännössä montaa euroa tilauksen päälle tule, joten ne voi helposti veloittaa jälkikäteenkin vaikka samalla kertaa kotimaan toimituskulujen kanssa. Mulla ei ole ollut tuon määrän kanssa vaikeuksia, kun itselläni on ollut kuitenkin niin paljon tilattavaa, että kolmen muun hamstraajan kanssa ollaan päästy pinkeille tai mustille hinnoille. Sähän voit eka katsoa oman tarpeesi ja laskea sitten minkä verran minimissään muiden pitäisi tilata, jotta pääsisi ainakin niille pinkeille hinnoille. Yllättävän helposti yhdeltäkin tilaajalta tulee lähemmäs 100 tuotetta...
Ennakkosummat oon laskenut näin:

Tilaus$ + toimitus$ = xx,xx$
xx,xx$ : tullin muuntokurssi = xx,xx€
xx,xx€ x 1,22 = Ennakkosumma

Tee ihan itsesi näköinen kimppa, sinustahan se on kiinni millä ehdoilla haluat alkaa muiden tilauksia tekemään :)
Triplis
Viesti:

ViestiKirjoittaja Triplis » La Joulu 13, 2008 23:12

Tilaus$ + toimitus$ = xx,xx$
xx,xx$ : tullin muuntokurssi = xx,xx€
xx,xx€ x 1,22 = Ennakkosumma

LOIIISTAVAA tuo laskelmatapa...täytyy nyt tehdä laskelmia ja
ehkä joulun jälkeen pystyn ensimmäinen vetämään...teen tosiaan niin,
että itse ensin katson omat tilaustarpeeni ja sitten otan kaveria mukaan
sen mukaan, jotta nääs saa halvalla. Huh...melkein tuli tässä jo hiki :lol: .
Taika
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taika » La Joulu 13, 2008 23:44

Mä oon myös tätä kimpanjärjestämistä harkinnut, mutta haluaisin tilauttaa nollaprosentin tuotteita ja hopeaa (eli 2,5%) tullilla, muttei muita tuotteita.

Kannattaako pyytää ihmisiltä 1 excel, jossa on listattu nollatuotteet ensin ja sitten hopeat (tai toisinpäin), vai 2 exceliä, joissa toisessa hopeat ja toisessa nolla%tuotteet?

Kuvittelen, että tuon yhden tullaus% hallitsen tuohon nollien lisäksi, mutta siis varmasti ärsyttäisi kaivaa ne hopeat omille lasku- ja tilauslistoilleni sieltä nollatuotteiden joukosta.
If I think, everything is lost.
-Paul Cezanne-

http://charming.vuodatus.net
Kerttu

ViestiKirjoittaja Kerttu » La Joulu 13, 2008 23:53

Niissä kimpoissa joissa olen itse ollut mukana ja jotka olen vetänyt, on ollut yksi taulukko ja siinä tulliprosentille oma sarakkeensa. Eli jokainen tarpeen mukaan tilausta tehdessään merkkaa tulli% tuotteen kohdalle. Tilaajat yleensä tietävät prosentin ja siitä sarakkeesta kurkkaamalla löytyvät 0% -tuotteiden joukosta näppärästi.
Taika
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taika » Su Joulu 14, 2008 0:57

Kiitos, Kerttu!
If I think, everything is lost.

-Paul Cezanne-

http://charming.vuodatus.net
Miilia
Viesti:

Re: Vinkkejä kimppatilauksien järjestäjille

ViestiKirjoittaja Miilia » Su Maalis 15, 2009 22:07

Tilaus BHMlta herätti kysymyksen... Paketti tuli ennen kuin maksoin mitään alveja mihinkään, vaikka kuvittelin että ne maksetaan ensin ja sitten vasta saan paketin, ja tuollahan on minimitilaus jo sellainen että alveja tulee maksettavaksi. Jos nyt vetäisen kimpan vaikka FMGlle niin mitenkä silloin FedEx hoitelee nuo alvin maksut, koska pitäisihän minun saada tietää summat jotta voin muilta pyytää sitten sopivasti rahaa?
Ja sen kun puhuisin mikä minut/todella saa surulliseksi,/eipä minulla olisi näitäkään ystäviä -Jarkko Laine-
Flickr
Kerttu

Re: Vinkkejä kimppatilauksien järjestäjille

ViestiKirjoittaja Kerttu » Su Maalis 15, 2009 22:14

Fedexiltä voi tulla lasku pitkälläkin viiveellä, itse olen odottanut parhaimmillaan 3kk. Mutta alvit ja tullithan voit laskea itse etukäteen: alv% on se 22 ja se lasketaan sekä tuotteista että toimituskuluista. Eri tuotteiden tulliprosentit löytyy tuolta asiaa käsittelevästä ketjusta. :)

Palaa sivulle “%s” Kimppatilaukset