Mikä lanka paras siemenhelmitöissä??

Korujen valmistus siemenhelmistä; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
teijjuli
lasihelmien lumoissa
Lasku: 5

Mikä lanka paras siemenhelmitöissä??

Post by teijjuli » Fri Jun 28, 2013 16:16

fireline,k.o.lanka,nymo...ym... hulluksihan tässä tulee :shock: liikaa vaihtoehtoja eikä työttömällä ole rahaa kokeilla kaikkia..olen käyttänyt ilmeisesti nymoa+vahaa muuten ihan hyvä mutta menee hermot kun lanka pärkyää/haarautuu tehtäessä isoa työtä jossa olisi hyvä olla pitkä lanka. :???:
mitä lankaa te käytätte?
kokemuksia eri langoista?
aloitteleva itseoppinut helmeiliä
Kalottikuupatar
suunnittelee Balin-matkaa
Oikea käyttäjä: Olen

Re: Mikä lanka paras siemenhelmitöissä??

Post by Kalottikuupatar » Fri Jun 28, 2013 18:54

Mä olen käyttänyt nymoa, mutta kaipaisin itsekin jotain vinkkiä vähän järkevämmästä. Tuntuu ettei ole oikein vimmaa aloittaa mitään isompaa työtä just sen takia kun lanka on niin hemmetin hankala..

*lisäys* Mutta mä teen kaikki siemenhelmityöt (vähäiset sellaiset) neulalla, joten haarautuminen ei sinänsä ole ongelma. Lähinnä tuo lanka on ärsyttävää koska menee niin helposti solmuun ja ties mille mykkyrälle kun on niin pienessä puolassa alunperin.
stolli

Post by stolli » Sat Jun 29, 2013 12:26

Mä siirryin, silloin vielä kun jaksoin siemenhelmitöitä tehdä, Nymosta FireLineen. Ei rispaannu, kestää paremmin, eikä mene solmuun läheskään yhtä helposti.
Lila
korukivikasan keskellä

Post by Lila » Sun Jun 30, 2013 22:45

Käytän nykyisin eniten Firelineä. Etenkin putkihelmien kanssa, ja vähänkään "raskaammissa" siemenhelmikaulakoruissa. Sitä sanotaan kestäväksi, eikä tosiaan rispaannu.
teijjuli
lasihelmien lumoissa

Post by teijjuli » Mon Jul 01, 2013 14:16

onko kellaan kokemusta tuosta k.o langasta?vartaessa fire-lineen olis vähän edullisempaa
http://www.helmikauppa.com/koruvaijerit ... 0_340.html
amorosa
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by amorosa » Mon Jul 01, 2013 15:42

http://www.koralekhelmi.fi/eshop/categories/851/. Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta tähän kauppaan ja heidän artikkeleihinsa luotan. Hinnatkin todella vertailukelpoisia :wtg: .
Nymoihin suht' tyytyväinen, kun vahaa ja ottaa liiat vahat pois. Aikanaan ajattelin kokeilla myös tuota K.O. lankaa vertailun vuoksi.
Tämäkin päivä on ainutkertainen.
Opossumi
Swarovski-kuumeessa

Post by Opossumi » Wed Jul 03, 2013 19:50

Minä käytän myös pääasiassa FireLineä, se on sopivan jämäkkää eikä rispaannu tai takkuunnu, mutta on kuitenkin taipuisaa. Myös solmut tuntuvat pitävän FireLinessä jotenkin paremmin. Nymoa joutuu mielestäni kiristämään joka piston jälkeen aika rankalla kädellä tai lopputuloksesta tulee "löysä". Lähinnä helmikirjonnassa käytän Nymoa koska sitä saa niin monissa eri väreissä.

Lisäys:
Ai niin, Nymon kanssa touhuamista saattaa helpottaa hieman tämä vinkki jonka luin joskus jostain. Kun olet leikannut sopivan mittaisen pätkän puolasta, ota päistä kiinni ja nykäise muutaman kerran kohtuullisella voimalla lanka ihan piukaksi, ikään kuin yrittäisit venyttää sitä. Poistaa ainakin vähän Nymon taipumusta mennä solmuun. Tosin ehkä kaikki tekevätkin näin, itse en hoksannut ennenkuin tämän jostain luin :oops:
Kalottikuupatar

Post by Kalottikuupatar » Thu Jul 04, 2013 0:03

Opossumi wrote:Minä käytän myös pääasiassa FireLineä, se on sopivan jämäkkää eikä rispaannu tai takkuunnu, mutta on kuitenkin taipuisaa. Myös solmut tuntuvat pitävän FireLinessä jotenkin paremmin. Nymoa joutuu mielestäni kiristämään joka piston jälkeen aika rankalla kädellä tai lopputuloksesta tulee "löysä". Lähinnä helmikirjonnassa käytän Nymoa koska sitä saa niin monissa eri väreissä.

Lisäys:
Ai niin, Nymon kanssa touhuamista saattaa helpottaa hieman tämä vinkki jonka luin joskus jostain. Kun olet leikannut sopivan mittaisen pätkän puolasta, ota päistä kiinni ja nykäise muutaman kerran kohtuullisella voimalla lanka ihan piukaksi, ikään kuin yrittäisit venyttää sitä. Poistaa ainakin vähän Nymon taipumusta mennä solmuun. Tosin ehkä kaikki tekevätkin näin, itse en hoksannut ennenkuin tämän jostain luin :oops:
En mä ainakaan tällaista ole harrastanut niillä pitkillä langoilla jotka just solmuuntuu, lyhyemmillä välillä kyllä, missä taas hyöty on huomattavasti pienempi. Kiitos siis hyvästä vinkistä, ainakin yksi urpo tästä ottaa onkeensa :D
teijjuli
lasihelmien lumoissa

Post by teijjuli » Mon Jul 08, 2013 15:04

Samoin :D tilasin firelinea ja voin sanoa että kyllä huomaa eron muussakin kuin hinnassa tosi hyvä tehdä ei sotkeennu eikä rispaannu :wtg: olen tyytyväinen.
Post Reply