siemenhelmien laatu/hinta

Korujen valmistus siemenhelmistä; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
teijjuli
lasihelmien lumoissa
Lasku: 5

siemenhelmien laatu/hinta

Post by teijjuli » Thu Apr 02, 2009 13:10

kertokaa te pitempään tehneet millaisia siemenhelmiä kannattaa tilata näin aloitteliana?niitä kun on niin monia erillaisia :???: että pää sekoaa :huh: mitkä ovat edullisempia mutta myös kestävimpiä esim värinsä puolesta.hopeasisuksisista kerrotaan että ne tummuu kosteudesta :???: pitääkö se paikkansa näyttävät vaan niin kauniilta.onko olemassa jotain lakkaa tai muuta suoja-ainetta koruihin tummumisen estämiseksi?haluaisin siis hinta/laatusuhteeltaan hyviä siemenhelmiä: :nod: mulla onkin oggelmana se että olen niin himputin nuuka mieli tekisi ostaa kaikenlaisia mutta en malta :twisted: tosi raivostuttavaa miks kaikki kiva pitää olla niin kallista.:grrr:
aloitteleva itseoppinut helmeiliä
merikukka
suunnittelee Balin-matkaa

Re: siemenhelmien laatu/hinta

Post by merikukka » Thu Apr 02, 2009 18:19

Kannattaa sijoittaa japanilaisiin siemenhelmiin. Miyuki merkkiset helmet ovat parhaita, esimerkiksi delicat. Näissä on aivan valtavat värivalikoimat ja ne ovat niin tasalaatuisia ja -kokoisia; käyvät kaikenlaiseen työskentelyyn.
Alkuaikoina ostin jotain halpoja siemenhelmiä, jotka olivat niin huonolaatuiset, että piti käydä ne läpi ja lajitella koon mukaan, koska kokovaihteluja oli paljon. Noin viidennes joutui sitten roskikseen.
Raiisa
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Raiisa » Thu Apr 02, 2009 19:34

:nod: Miyuki on munkin mielestä kyllä laadukas siemenhelmimerkki, sitten on tietty myös Toho, monessa ulkomaisessa helmikaupassa nuo siemarit myydäänkin myös omien tuotemerkkiensä alla. Jos haluaa kestävää kullan tai hopeanväristä pintaa kannattaa sitten kiertää kaukaa kullanvärisellä ja hopeanvärisellä pinnoiteella pinnoitetut siemenhelmet, välillä kun se pinnoite lähtee pois jo tekovaiheessa, jossain toisessa ketjussa itse haeskelin kestävämpiä pinnoitettuja siemareita, täällä siitä juttua . Itse käytän mieluummin hopeasisuksellisia hopeanväristä lopputulosta hakiessani, se hopeasisus kestää paremmin kyllä kuin hopeanvärinen pinnoite, sama juttu myös kullanvärisissä. Delicoissa toi pinnoite kestää jostain kummansyystä paremmin :raaps: . Sitten tietysti kun haluaa siistiä työtä tehdä kannattaa valita työhön aina joko japanilaisia (Miyuki, Toho) siemenhelmiä omaansa tai sitten niitä Tsekkiläisiä omaansa, ne kun on erimallisia siemareita.
Mielellään kannattaa kyllä kiertää kaukaa halvat siemenhelmet, ne taitavat valitettavasti vain tulla kuitenkin kalliimmiksi kuin laadukkaat :roll:
Image
Othel

Post by Othel » Fri Apr 03, 2009 9:53

Nooh, minä kun olen huono nimissä, niin en todella tiedä, ovatko japanilaiset siemenhelmeni Miyakia vai Tohoa. Alkajaisiksi kun pitäytyy japanilaisissa ja/tai tsekkiläisissä, tulee välttäneeksi ne kaikkein surkeimmat (intialaiset, kiinalaiset) siemenhelmet.

Onhan siemenhelmen muoto myös makuasia: minusta delicoista tulee konemaisen tasaista pintaa, vaikka joihinkin hyvin täsmällisiin malleihin ne varmasti ovat onnen omiaan. Ja taas joissakin paljon lisäyksiä ja kavennuksia sisältävässä peyote-työssä voi käyttää hyväksi helmien lievää kokovaihtelua sulavampien siirtymisten aikaansaamiseksi. Japanilaisissa on ilman muuta enemmän ja parempia värejä, mutta tsekkiläisistä tulee niin kaunista helmipintaa...
teijjuli
lasihelmien lumoissa

Post by teijjuli » Fri Apr 03, 2009 11:26

kiitos neuvoista näillä pääsee hyvään alkuun :nod:.kaupoissa vaan saisivat paremmin ilmoittaa mitä helmiä mitkäkin ovat. niitä on niin toooosi paljon ja erikokoisia ainakin hoppypointissa oli huonosti merkityt hyllyt aina pitäisi myyjältä kysyä.minä kun tykkään saada katsoa ja kokeilla kaikkea ennenkuin kuin ostan niin netistä on hankala tilata :? .Ajattelin vkl käydä villihelmessä (jos ukko suostuu kuskiksi)onko muuten netissä halvemmat hinnat?tarkoitan niitä joilla on sekä kauppa että nettikauppa?
saria
hamstraa hopeahelmiä

Post by saria » Fri Apr 03, 2009 18:06

Minustakin ovat ihan makuasioita. Itse käytän kaikkia. Jopa niitä intialaisia. 6/0 koossa on hienoja värejä jos ei pelästy pientä rosoisuutta. Oli kiva lukea Othelin viesti kun luulin että olen ainut joka ei oikein välitä delicoista :twitch: Japanilaisissa on upea värivalikoimat ja vaikka mitä pinnoitteita mutta tsekkiläisten muoto on eniten minunkin mieleeni :love:
"jotkut tahtoo rahaa/ jotkut tahtoo valtaa/ minä en tahdo muuta kuin että/ dindongkelloni/ dingdongkelloni/ saa soittaa pimpelipom" J. Karjalainen
Maikki

Post by Maikki » Mon Apr 06, 2009 13:46

Ei niitä hopeasisuksisia kannata pelätä, mikäli ei aio suurinpiirtein tiskata niistä tehty rannekoru kädessä. Hopeointi on reiän sisällä, kuten tuossa aiemmin on mainittu, joten kosteudella on hankalampi sinne päästä kuin pinnassa olevaan metalliin. Tasalaatuisimpia ovat tshekkiläiset ja japanilaiset siemenhlmet. Tshekkiläiset simenhelmet ovat yleensä kauniin soikeita, japanilaiset hieman kulmikkaampia, mutta niissä on kokoon nähden isompi reikä (juuri muodon ansiosta mahdollista olla isompi kuin ihan soikeassa), jos jossakin tekniikassa haluaa pujottaa langan useamman kerran saman helmen läpi.
Leikin tulella
Taika

Post by Taika » Tue Apr 07, 2009 19:26

Hopeasisus myös tummuu ajan kanssa. Mulla on noin 30 vuotta vanhoja siemenhelmikaulakoruja, joissa hopeasisus on tummunut, tummunut epätasaisesti ja jopa varissut osittain pois. Siis kauheeta! :wink:

Ja mäkin tykään jostain syystä enemmän tsekkiläisistä kuin japanilaisista helmistä, mun mielestä pieni epätasaisuus helmien välillä on henkevää. Mutta mä en teekään mitään helmikudontoja, helmihelmiä tai muuta kärsivällisyyttä vaativaa. Intialaisia olen välttänyt ihan siitä syystä, että ovat monesti pintavärjättyjä, eikä värjäys välttis kestä.
If I think, everything is lost.
-Paul Cezanne-

http://charming.vuodatus.net
Maikki

Post by Maikki » Tue Apr 07, 2009 20:51

Kyllä sekin siis tummuu, mutta ei läheskään niin herkästi, kuin pintahopeointi. Olen nähnyt myös vanhoja helmiä, jotka näyttävät ihan kuin sisus olisi täynnä likaa.

Japanilaiset siemenhelmet (delicoita ja muita sylinterihelmiä lukuunottamatta, jotka eivät tiukasti ottaen ole siemenhelmiä) eivät ole sen tasalaatuisempia kuin tshekkiläiset, itse asiassa joittenkin tehtaitten osalta päinvastoin. Itsekin pidän niistä enemmän kauniin muodon vuoksi, japanilaiset vaan ovat hyviä sellaisissa tekniikoissa, joissa on paljon läpivientejä ja niissä on joitakin värejä ja käsittelyjä, joihin tshekkiläisissä harvemmin törmää. Vielä jokin aika sitten tshekkiläiset olivat edullisempiakin, mutta sikäläinen hintataso ja palkat saavuttavat koko ajan EU-tasoa, mikä heijastuu tietenkin myös helmien hintaan.
Leikin tulella
peikko

Post by peikko » Sat May 23, 2009 17:10

Minä käytän japanilaisia, tynnyrihelmiä ja tsekkiläisiä, kaikki hyvälaatuisia (japanilaiset eivät minunkaan mielestäni ole sen laadukkaampia kuin tsekkiläisetkään,laatukriteerit vain ovat erit eri tekniikoille) ja sopivat omiin tarkoituksiinsa - joskus teen kyllä samalla mallilla eri laaduilla ja siemenkoilla, tulee sitten vain erinäköistä. Intialaisiin en viitsi enää rahojani laittaa, ehkä sitten taas jos joskus pääsen Othelin tasolle :D Miyukin siemenhelmet ovat minusta melkein saman muotoisia kuin tsekkiläiset :shock: Tohon 15/0 siemarit on tynnyrinmuotoisia, mutta 11/0 vain hieman Miyukin vastaavia "japanilaisempia". Olisivatko ne hyvin tynnyrimäiset siemenhelmet (siis ei Delicat), joita ainakin Villihelmessä myydään, sitten Matsunoita? Maikilta ostamani 15/0 japanilaiset ovat myös kivan tynnyrimäisiä.

Villihelmessä ja Helmitaulussa (Maikin kauppa) on hyvälaatuisia siemenhelmiä. Villihelmen hinnat eivät ole mielestäni myymälässä sen kalliimmat kuin netissäkään, valikoima ei vain ole ihan sama. Voit myös tehdä netissä tilauksen ja noutaa myymälästä, tällöin tarkastat tilauksen paikan päällä ja jos ei miellytä, ojennat tiskin yli takaisin :) Muutenkin Suomessa on se palautusoikeus, joten netistä voi tilata aika turvallisesti. Tietysti palautuksesta tulee hieman lisävaivaa, mutta valikoima on vastaavasti laajempi. Jos käytät harkintaa tilatessasi, ei kannata ottaa mitään omantunnontuskia palautuksista, se oikeus on juuri siksi, ettei tavaraa pääse tarkistamaan ennen tilausta. Hobby Pointiin verrattuna netti on kyllä taloudellisempi vaihtoehto, ainakin siemenhelmien osalta.

Tulipas jaariteltua, mutta kun olen jonkin aikaa ollut poissa, tulee tarve tyrkyttää omia mielipiteitä :lol:
Tärkeintä on oikea lääkitys.

Peikko ja Keijukainen - kotisivut
Peikonpesä - blogi
teijjuli
lasihelmien lumoissa

Post by teijjuli » Mon Aug 24, 2009 19:39

nyt on sitten pienet siemenhelmet laitettu myyntiin huutonettiin päätin etten enää niiden kanssa hermoile...toistaiseksi :nod:
Tingeling
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Tingeling » Mon Dec 31, 2012 17:48

Lisäkysymys viestiin, vai luinko huonosti - etsiskelin myös muualta vastausta, mutta en löytänyt. Olen ihastunut metallipinnoitteisiin helmiin, siis ruskeisiin, sinisiin metallinhohtoisiin jne. ja niitä käytetään kovasti Bead & Buttonin ohjeissa, mutta nyt en uskalla pitää tekemiäni isotöisiä koruja, kun olen huomannut, että pinnoite lähtee ainakin sormuksista muutaman päivän käytön jälkeen. Jossakin nettikaupasssa muistaakseni olen nähnyt jonkinlaisen tuotteen, suihkeen tms, jolla voisi siemenhelmityöt suojata. Nyt kun etsiskelin ko. suihketta, ei sitä enää löydy mistään. Onko tällainen aine olemassa?
http://helmihaiku.blogspot.fi/
hunski

Post by hunski » Mon Feb 18, 2013 19:29

Komppaan Tingelingin kysymystä. Mistähän johtuu että siemenhelmien värit haalistuvat itsekseen? Siis kyseessä sellaisest siemenhelmikorut, jotka eivät ole olleet ollenkaan käytössä, ovat roikkuneet vaan seinällä. Yksikin alunperin kaunis koru muuttui hirmu haaleaksi... :( Onko näihin olemassa mitään suojalakkaa tai jotain joka estäisi haalistumista :???:
~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~
Käsintehtyjä koruja, Handmade Jewellery:
Kotisivut http://www.hohtava.fi/
Blogi http://hohtava-korut.blogspot.fi
Facebook http://www.facebook.com/Hohtava
Maikki

Post by Maikki » Tue Apr 30, 2013 12:53

En valitettavasti osaa sanoa, mistä suojalakkaa saisi, mutta muutamia ajatuksia, joihin kannattaa kiinnittää huomiota lasihelmiä hankittaessa. Jos helmet on tehty värjätystä lasista, siis väri on jo lasimassassa itsessään, väri ei haalistu valon eikä kosteuden vuoksi. Pinnassa (tai usein reiän sisässä) oleva jälkeenpäin lisätty väripinta haalistuu, ja metallipinta kuluu erityisesi hankaukselle altistuessaan (kuten vaikkapa sormuksissa), koska ne eivät muodosta kemiallista sidosta lasin kanssa. Helmessä saattaa olla myös hieman metallinhohtoinen, öljyisesti läikehtivä pinta, jota kutsutaan esimerkiksi sateenkaareksi tai aurora borealikseksi ja se on yleensä tehty helmeen valmistuksen yhteydessä lämpökäsittelyllä siten, että se kestää.

Mikäli työ altistuu kosteudelle, varsinkin pesulle tai runsaalle valolle, suosittelen testaamista muutamalla helmellä ennen ison työn tekemistä, mikäli on vähänkään epävarma käsittelyjen kestävyydestä.
Leikin tulella
Opossumi
Swarovski-kuumeessa

Post by Opossumi » Tue Apr 30, 2013 21:50

Ainakin Fire Mountain Gems myy Designa Seal -nimistä tuotetta:
http://www.firemountaingems.com/itemdetails/H203239TL

Tekstin mukaan sitä voisi käyttää mm. värjättyjen helmien värin "kiinnittämiseen" (vähän kömpelö suomennos...). Muistaakseni FMG:n kuvastossa sitä suositellaan parantamaan metallinhohtoisten helmien pinnoitteen pysyvyyttä. En ole itse käyttänyt, joten en osaa sanoa mitään kokemuksia. Tosin helmen sisäpinnassa olevan värin säilyttämiseen tästä ei liene hyötyä.
Post Reply