Paypal ja sen käyttö

Kauniit helmityöt syntyvät kauniista materiaaleista! Mitä ostit viimeksi? Jaa kokemuksiasi eri helmikaupoista muiden kanssa: kerro missä teit elämäsi kaupat tai minne ei kannata muiden mennä. Vertaillaan hintoja ja laatua :)

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Maikki
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5
Viesti:

ViestiKirjoittaja Maikki » Ke Joulu 17, 2008 17:08

Tuo on hyvä tietää. Olen tosiaan käyttänyt PayPalia vain muutaman kerran, semmoisissa (dollari)ostoksissa, joita ei kerta kaikkiaan ole muuten saanut ja on niiiin kovasti tarvinut! Kuten nyt vaikkapa Sarah Hornikin lamppulasitutoriaali E-kirjana... Euroa käyttäviin muihin maihin ostokset voi hoitaa vaikka eurooppalaisena pankkisiirtona, menee tietysti pari päivää, ennen kuin rahat näkyvät saajan tilillä.
Leikin tulella
Asta

ViestiKirjoittaja Asta » To Joulu 18, 2008 0:27

Se etu Paypalissa on Luottokuntaan verrattuna, ettei tule vuosimaksuja. Ne vuosimaksut ovat aika tappavia, olikohan edellinen lasku 650 euroa vuodessa ja se laskutetaan kerran vuodessa. Paypal ottaa kauppiaalta maksun tapahtuman käsittelystä sekä provision. Pienissä maksuissa Paypal vie suhteettoman paljon, esimerkiksi 6.05€ euron tilauksesta tilittyy kauppiaalle 5.49€. Suuremmissa maksuissa kauppiaalle tilittyy enemmän, koska tapahtuman käsittelymaksu on vakio.
Pitää seurata, miten tämä menee. Luottokunnan kautta pystyi poistamaan tilauksen, lisäämään tai vähentämään tilitystä (jos esimerkiksi postilaskuri oli hurjistunut ja lätkäissyt aivan liikaa postikuluja tai asiakas halusi vielä jotain extraa mukaan tilauksen jälkeen), mutta en ole löytänyt vielä tällaisia toimintoja Paypalista.
Luxoniassa asiakkaalta ei peritä mitään ylimääräistä lisää maksutavan mukaan, vaikka Paypal-maksutapa onkin meille "hinnakkaampi". Toisin päin ajateltuna jollakin asiakkaalla voi jäädä tilaus tekemättäkin, jos ei ole luottokorttimaksuvaihtoehtoa, ja sehän on kauppiaan kannalta se ikävin vaihtoehto.
Seurailen Paypalia nyt ja kerron täällä, jos ilmenee jotain uutta. Eilenhän se vasta aktivoitiin, mutta näyttää toimivan ihan sutjakkaasti.
:D
Ai, löysin Paypalin sivulta tiedot näistä tilitysmaksuista ja provikasta (tilitys Paypalin kautta siis yhden kuukauden aikana, huh!), tässä:
€0.00 EUR - €2,500.00 EUR 3.4% + €0.35 EUR
€2,500.01 EUR - €10,000.00 EUR 2.9% + €0.35 EUR
€10,000.01 EUR - €50,000.00 EUR 2.7% + €0.35 EUR
€50,000.01 EUR - €100,000.00 EUR 2.4% + €0.35 EUR
> €100,000.00 EUR 1.9% + €0.35 EUR
"To see a world in a grain of sand
and heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
and eternity in an hour."
William Blake
Lauranen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lauranen » To Joulu 18, 2008 0:33

Asta, Luxonia kirjoitti:Luottokunnan kautta pystyi poistamaan tilauksen, lisäämään tai vähentämään tilitystä (jos esimerkiksi postilaskuri oli hurjistunut ja lätkäissyt aivan liikaa postikuluja tai asiakas halusi vielä jotain extraa mukaan tilauksen jälkeen), mutta en ole löytänyt vielä tällaisia toimintoja Paypalista.
Luxoniassa asiakkaalta ei peritä mitään ylimääräistä lisää maksutavan mukaan, vaikka Paypal-maksutapa onkin meille "hinnakkaampi". Toisin päin ajateltuna jollakin asiakkaalla voi jäädä tilaus tekemättäkin, jos ei ole luottokorttimaksuvaihtoehtoa, ja sehän on kauppiaan kannalta se ikävin vaihtoehto.

Kyllä sieltä PayPalin kautta pystyy palauttelemaan noita maksuja. Se siis palauttaa ne suoraan veloitetulle kortille tai paypal tilille. Se tapahtuu siitä maksun tiedoista (details maksun perässä tai jotain...)

Enkä minäkään ole ottanut mitään lisämaksua, kun tuo nyt on onneksi kuitenkin sen verran pieni rahanmeno siihen luottokuntaan verrattuna :D
"On niitä, jotka jäävät, ja toisia jotka lähtevät. Jokainen saa valita itse, mutta on valittava ajoissa eikä koskaan saa antaa periksi."
- Nuuskamuikkunen -
Asta

ViestiKirjoittaja Asta » To Joulu 18, 2008 0:41

Eli pitää opiskella Paypalia edelleen, kiitos Lauranen! :D Ja voin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa, että Luottokuntaa en suosittele yhdellekään kaupalle tai kauppiaalle maksuvälineeksi. En, en, en!
:shock:
"To see a world in a grain of sand
and heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
and eternity in an hour."
William Blake
Jorisa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jorisa » To Joulu 18, 2008 9:04

niin siis keneltä toi maksu nyt sit menee, asiakkaalta vai kauppiaalta?

Mä oon ainakin käsittänyt, korjatkaa, jos olen väärässä, että siis paypalin käyttö näin asiakkaan kannalta on huono vaihtoehto, ainakin ulkomaankaupassa, koska kurssi on aina huonompi, kun siinä on sitten niitä välikäsiä enempi, jos esim. visa on linkitetty paypaliin. eli siis joutuu maksaan provikat sekä visalle että paypalille.... siis just tilaaja....
Porukassa, mutta yksin.
Lauranen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lauranen » To Joulu 18, 2008 9:53

Jorisa kirjoitti:niin siis keneltä toi maksu nyt sit menee, asiakkaalta vai kauppiaalta?

Mä oon ainakin käsittänyt, korjatkaa, jos olen väärässä, että siis paypalin käyttö näin asiakkaan kannalta on huono vaihtoehto, ainakin ulkomaankaupassa, koska kurssi on aina huonompi, kun siinä on sitten niitä välikäsiä enempi, jos esim. visa on linkitetty paypaliin. eli siis joutuu maksaan provikat sekä visalle että paypalille.... siis just tilaaja....

Kauppiaalta menee maksut. Asiakkaalta ei ikinä peritä mitään, mutta noista kursseista en tiedä enkä ole koskaan moista ajatellut.
Mutta tosiaan, nehän eivät kotimaisia kauppoja edes koske.
"On niitä, jotka jäävät, ja toisia jotka lähtevät. Jokainen saa valita itse, mutta on valittava ajoissa eikä koskaan saa antaa periksi."

- Nuuskamuikkunen -
STP
lasihelmien lumoissa

ViestiKirjoittaja STP » To Joulu 18, 2008 10:10

Jorisa kirjoitti:Mä oon ainakin käsittänyt, korjatkaa, jos olen väärässä, että siis paypalin käyttö näin asiakkaan kannalta on huono vaihtoehto, ainakin ulkomaankaupassa, koska kurssi on aina huonompi

No mulla on VISA linkattu Paypaliin ja sillä on nyt jo jotain toistasataa tilausta tehtynä pääasiassa dollareilla. Paypal tekee mulla dollari-euro muunnoksen, tässä kurssi on jotain, MUTTA sinä ET ikinä saa mistään vaihdettua rahaa samalla kurssilla kuin kauppalehden sivulla kyseisenä päivänä lukee, aina joku ottaa siitä oman komission/provisionsa välistä.
Kannattaa katsoa vaikka pääkaupunkiseudulla toimivia rahanvaihtajia, jotka ilmoittavat "ei komissiota", niillä se kurssi vasta onkin kauhea.
Paypalista veloitus tulee luottokuntaan sitten euroina ja se on summana 1:1. Kauppias maksaa oman provikkansa ja asiakas maksaa mahdollisen valuuttamuutos "tappion". "Tappio" siinä mielessä, että aina siitä kurssimuutoksesta maksaa asiakas jotain. Euromääräisestä maksusta ei siis maksa asiakas mitään ylimääräistä verrattuna nettikaupassa näkyvään lopulliseen hintaan.
Ei se valuuttamuutos luottokunnan tekemänäkään ole millään kaksisella kurssilla jos sitä vertaa päivän ilmoitettuun kurssiin, mitä olen suorista ulkomaan VISA maksuista katellut...
Sininen

ViestiKirjoittaja Sininen » To Joulu 18, 2008 10:40

Juu, kuten aiemmin jo totesin, jos Paypalissä valitsee valuuttalaskutuksen, Visa käyttää sitä omaa kurssitaulukkoaan, jota se käyttää myös suoriin valuutalla ostettuihin Visa-ostoksiin. Jos taas käyttää Paypalin kurssia, Visa laskuttaa täsmälleen sen euromäärän, mitä Paypal kurssillaan saa. Asiakas ei siis joudu maksamaan ylimääräistä verrattuna normaaleihin ulkomaan ostoksiin, mutta tietenkin kummassakin muunnoskurssissa on muuntajan provisio mukana, kuten STP totesikin, niin ei kukaan valuuttamuunnoksia ilmaiseksi tee, vaan provisio on leivottu siihen kurssiin. Ostaja siis maksaa tavallaan valuutan vaihdosta, myyjä taas provisiota palvelun käytöstä.

Itse olen vain huomannut, että Paypalin kurssi on ollut kyllä vielä selvästi (pari euroa / muutaman euron, ei yleensä sen enempää) huonompi kuin Visan ja siksi olen käyttänyt valuuttaveloitusta. Mutta siinä ottaa tietysti aina sen aikariskin, että kurssi voi muuttua ennen kuin se veloitetaan Visalta (voi tietysti muuttua ostajan eduksi tai tätä vastaan).
STP
lasihelmien lumoissa

ViestiKirjoittaja STP » To Joulu 18, 2008 11:54

Ja vielä sen verran OT:tä, että jos valuuttakurssien kanssa pelaaminen alkaa nyppimään oikein tosissaan, niin käsittääkseni ainakin yrittäjällä on mahdollisuus perustaa myös suomalaiseen pankkiin valuuttatili.
Maksaa sieltä sitten dollareilla dollariostokset ja jeneillä japaniin jne. Tosin jos ei myy mitään dollareissa tai muissa valuutoissa niin euroistahan ne on sinne tilille vaihdettava ja taas pankki muistaa provikallaan :mrgreen:
Tinjami
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tinjami » Ti Joulu 30, 2008 11:54

Onkos kellään mitään tietoa Paypalin rahojen palauttamisesta?

Kun mulle tuli ilmoitus spostiin että rahat on palautettu, Paypalissa näkyy, että sieltä on siirtynyt kortille, mutta missään mun tilillä ei näy mitään... :?

Onko näissä joku parin päivän pankkiviive vai kuinka moinen palautus toimii??
Ei, en ole hidas.
Olen kroonisesti myöhässä...
Taika
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taika » Ti Joulu 30, 2008 13:12

Mä olen saanut Paypalin kautta palautuksen ns. saman tien, eli palautus on ollut tilillä siinä vaiheessa kun olen saanut ilmoituksen. Tosin nämä palautukset ovat olleet USA:ssa dollariliikenteessä, en tiedä tuleeko esim. maiden tai valuuttojen välillä viivettä.

Pankkikorttimaksun palautusta on yleensä saanut odotella useampia päiviä ja se johtuu USA:n kälyisestä pankkijärjestelmästä.
If I think, everything is lost.
-Paul Cezanne-

http://charming.vuodatus.net
nekka

ViestiKirjoittaja nekka » Ti Joulu 30, 2008 21:30

Mulla on tällainen "palautus" kokemus :D
Ostin tuotteen ebaystä ja maksoin sen paypallilla. Myyjä oli kuitenkin antanut jälkikäteen jotain ihmealennuksia (?) ja mulle tuli
ilmoitus palautuksesta sähköpostiin.
Mitään ei oltu kuitenkaan palautettu mihinkään tilille vaan korttia veloitettiin vaan vähemmän kuin alunperin oli tarkoitus...
... :shock: ymmärsiköhän tuosta nyt kukaan mitään :shock: ...
Sininen

ViestiKirjoittaja Sininen » Ti Joulu 30, 2008 21:51

Minulle on tullut palautuksia kortille ja niissä on tosiaan yleensä mennyt päivä tai pari, että sähköpostilla ilmoitettu palautus on näkynyt kortin tiedoissa. Käytän Nordean Visaa.
Sirpale
Viesti:

Re: Paypal ja sen käyttö

ViestiKirjoittaja Sirpale » Ti Tammi 06, 2009 15:20

Paypal on sulkenut nyt lyhyen ajan sisällä tilini pariin kertaan. Ei siis mitään maksuhäiriöitä tms. :D
Mutta, on aina alytön homma todistaa henkilöllisyys jne. Eihän tämä minulle ole sen suurempi juttu, mutta ne myyjät joilla on Paypal käytössä, eivät saa rahojaan pois, kun tili jäädytetty. Minä en vain pääse tuhlaamaan rahojani :wink:

Mutta tiedoksi, kyllä ne näitä tekee, ja olen kuullut ulkomaisilta tutuilta samaa.
Sirpale
Sister Bliss
Viesti:

Re: Paypal ja sen käyttö

ViestiKirjoittaja Sister Bliss » Ti Tammi 06, 2009 15:24

Sirpale kirjoitti:Paypal on sulkenut nyt lyhyen ajan sisällä tilini pariin kertaan. Ei siis mitään maksuhäiriöitä tms. :D
Mutta, on aina alytön homma todistaa henkilöllisyys jne. Eihän tämä minulle ole sen suurempi juttu, mutta ne myyjät joilla on Paypal käytössä, eivät saa rahojaan pois, kun tili jäädytetty. Minä en vain pääse tuhlaamaan rahojani :wink:

Mutta tiedoksi, kyllä ne näitä tekee, ja olen kuullut ulkomaisilta tutuilta samaa.

Mun pikkuveljellä ollut samoja ongelmia... Aika helppo konsti todistaa henkkarit sun muut on skannata henkkarit, tiliotteet jne ja laittaa ne PayPalin sivuilta sähköisesti niille. Ei tarvi faksailla...
♥´¨)
¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)
(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi

Palaa sivulle “%s” Shoppailu