Tullit ja verot ulkomailta tilatessa + Tullilaskuri

Kauniit helmityöt syntyvät kauniista materiaaleista! Mitä ostit viimeksi? Jaa kokemuksiasi eri helmikaupoista muiden kanssa: kerro missä teit elämäsi kaupat tai minne ei kannata muiden mennä. Vertaillaan hintoja ja laatua :)

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Anne
sijoittaa jalokivilaatuun

Tullit ja verot ulkomailta tilatessa + Tullilaskuri

ViestiKirjoittaja Anne » La Syys 02, 2006 11:03

Tulli- ja verokysymykset näyttäisivät aika ajoin mietityttävän täällä foorumilla. Niinpä kirjoittelin tällaisen lyhyen "tietoiskun" aiheesta. Kannattaa kuitenkin huomata, että jokainen luottaa tässä annettuihin tietoihin omalla vastuullaan. Seuraava teksti on minun oma käsitykseni näistä korutarviketilauksia koskevista tulli- ja veroasioista - en siis ota mitään vastuuta, jos olen jotain väärin ymmärtänyt tai selittänyt. Kehotankin tarvittaessa varmistamaan asiat viralliselta taholta - eli tässä tapauksessa Suomen tullista (www.tulli.fi). Tullin sivuilta löytyy myös esite aiheesta Ostaisinko internet-kaupasta? (pdf), johon kannattaa tutustua.

Tullit ja verot tilatessa helmiä ja korutarvikkeita ulkomailta

1. Milloin tilaamistani tuotteista pitää maksaa tullia ja arvonlisäveroa?

EU-alueelta tilatuista helmistä ja muista korutarvikkeista ei peritä tullia.
Huom! EU:n veroalueen ulkopuolisilta alueilta tuodut tavaroista voi joutua maksamaan arvonlisäveroa. Näihin alueisiin kuuluu esimerkiksi Ahvenanmaa.

EU:n ulkopuolelta tilatuista helmistä ja korutarvikkeista joudut maksamaan tullin, jos tullin määrä on yli 10 euroa. Samoin, arvonlisäveron joudut maksamaan, jos arvonlisäveron määrä on yli 10 euroa.

2. Kuinka suurella summalla voin tilata USA:sta (tai muualta EU:n ulkopuolelta), jotta tilaus ei joutuisi tulliin?

Tähän kysymykseen ei olemassa suoraa vastausta. Summa riippuu siitä, mitä tuotteita tilaat ja mikä on kulloinenkin valuuttakurssi.

Laskiessasi summaa voit käyttää apuna tullilaskuria, joka löytyy tästä ketjusta, mutta huomaathan että laskurin ohjeistusta ei ole päivitetty.

Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että pakettisi voi joutua tulliin, vaikka tulli ja arvonlisävero olisivatkin alle 10 euroa. Tällöin et luonnollisestikaan joudu tullia tai alvia maksamaan, mutta asian selvittäminen vaatii yleensä käyntiä tullin toimipisteessä.

3. Miten lasken tilaamieni tuotteiden tullin ja arvonlisäveron?

Lainaus tullin sivuilta:
Tulli kannetaan tullausarvosta eli tavarasta tosiasiallisesti maksetusta tai maksettavasta hinnasta, johon on lisätty toimituskulut eli lähinnä
vakuutus ja rahti EU:n rajalle saakka.

Eli toisin sanoen, tullia maksat tilattujen helmien ja korutarvikkeiden yhteisestä arvosta sekä postitus- ja käsittelykuluista. Arvonlisävero maksetaan lähetyksen kokonaisarvosta, johon on lisätty myös maahantuonnin yhteydessä valtiolle maksettavat tullit ja muut maksut.

Laskeminen tapahtuu seuraavasti:

Esimerkki: Olet tehnyt USA:sta seuraavanlaisen tilauksen
80$ ruusukvartsihelmiä
20$ lamppuhelmiä
10$ postitus- ja käsittelykulut

a) Ensimmäiseksi sinun pitää muuttaa tuotteiden arvot euroiksi. Tulli käyttää valuuttamuunnoksiin omia muuntokurssejaan, jotka löydät tuolta:
http://www.tulli.fi/fi/01_Ajankohtaista ... /index.jsp

Esimerkiksi elokuulle 2006 tullin käyttämä dollarin kurssi on seuraava: 1 euro = 1,2431 USD

Näin ollen tilauksesi euroiksi muutettuna on:
ruusukvartsihelmet 80$/1,2431=64,35 euroa
lamppuhelmet 20$/1,2431=16,08 euroa
postitus- ja käsittelykulut 10$/1,2431=8,04 euroa

b) Tullin laskemista varten sinun pitää selvittää kunkin tuotteen tullitariffi eli kuinka monta prosenttia kunkin tuotteen arvosta kannetaan tullia.

Tullin määrä (tullitariffi) riippuu tilaamistasi tuotteista. Tullitariffin saat selville, kun ensin etsit mihin nimikkeeseen tilaamasi tuote kuuluu. Nämä nimikkeet löytyvät tuolta: http://www.tulli.fi/fi/05_Ulkomaankaupp ... /index.jsp
Kun tiedät tuotteesi nimikkeen, voit sen avulla etsiä tämän nimikkeen tullinmäärän. Nämä tullin määrät löytyvät tuolta:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds/tarhome_fi.htm

Esim.
ruusukvartsihelmet, kuuluvat kategoriaan: 7103990000, jolle tulli on 0%
lamppuhelmet, kuuluvat kategoriaan: 7018101910, jolle tulli on 7%

c) Tullia kannetaan paitsi itse tavaroista, myös niiden postituskuluista. Postituskuluille ei ole olemassa omaa tariffiaan, vaan postituskulut lisätään tilattujen tuotteiden arvoon.

Esim.
Tilauksen tuotteiden arvo on yhteensä 80$+20$=100$, eli
ruusukvartsin osuus on 80$/100$=0,8 eli 80%
lamppuhelmien osuus on 20$/100$=0,2 eli 20%

Niinpä postituskuluista 80% (eli 0,80 * 8,04 euroa) kuuluu lisätä ruusukvartsin arvoon, ja loput 20% (eli 0,20 * 8,04 euroa) lamppuhelmien arvoon

ruusukvartsin tullausarvoksi tulee: 64,35e + 0,8*8,04e =70,78 euroa
lamppuhelmien tullausarvoksi tulee: 16,08e + 0,2*8,04e = 17,68 euroa

d) nyt voit laskea tullit kertomalla tullausarvon tulliprosentilla.
Esim.
ruusukvartsi: 70,78 euroa * 0,00 = 0 euroa
lamppuhelmet: 17,68 euroa * 0,07 =1,23 euroa
tulli yhteensä: 0 + 1,23 = 1,23 euroa

-> Tulli on alle siis alle 10 euroa, joten sitä ei peritä

e) Tavaroista perittävä arvonlisävero (22% korutarvikkeille ja helmille) lasketaan tavaroiden arvosta.
esim.
tilauksen arvo on
64,35 e + 16,08 e + 8,04 e = 88,47 euroa
arvolisävero on siis
88,47 e * 0,22 = 19,46 euroa

Arvonlisävero tässä esimerkissä olleessa tilauksessa ylittää 10 euroa, joten joutuisit maksamaan arvonlisäveroa 19,46 euroa.

Laskutoimitukset ovat melko yksinkertaisia, vaikka ne eivät tässä äkkiseltään siltä näyttäisikään. Apuna kannattaa käyttää esimerkiksi Exceliä tai muuta vastaavaa taulukkolaskentaohjelmaa.
Viimeksi muokannut Anne, Ti Marras 25, 2008 14:58. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Helmipöllö
Lasku: 5

ViestiKirjoittaja Helmipöllö » La Syys 02, 2006 22:42

Tämä oli hyvä - KIITOS !!!! :lol: :lol:
...parempi yksi ruuvi löysällä kuin kymmenen liian tiukalla...
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eowyn » To Syys 14, 2006 19:25

Väkersimme Annen kanssa yhdessä Excel-laskentataulukon, joka auttaa tullien ja alvien laskemisessa. Tullilaskurin avulla pystyy helposti seuraamaan, milloin tekeillä olevan tilauksen tulliraja alkaa häämöttää, ja saa helposti selville tilauksen ALVin ja tullien määrän.

Taulukko on helppokäyttöinen, mutta lukekaa ensimmäiseksi käyttöehdot ja käyttöohjeet.

Koska kyseessä on Excel-taulukko, sen käyttämiseen tarvitaan luonnollisesti Microsoft Excel. Myös OpenOffice Calc muistaakseni osaa avata .xls-tiedostoja.

Lataa Tullilaskuri!
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Anne

ViestiKirjoittaja Anne » Pe Syys 15, 2006 10:56

Noiden yllämainittujen taulukkolaskentaohjelmien lisäksi, laskuri näyttäisi toimivan StarOfficen (6.0) Spreadsheet:ssa.
Henna
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Henna » Ma Syys 18, 2006 23:44

Kiitos laskurista. Sen avulla totesin juuri, että Gemshowsta odottelemani paketin tullit ja alvit on yhteensä 10.16€ :evil: Nyt siis vain odottelen ja toivon, että paketti on huomenna laatikossa!!

On se ihan hyvin vielä mahdollista, kun sen alen takia niillä on varmaan ollut kiirettä ja ruuhkaa.

Mutta laskuri sinänsä toimi oikein mainiosti!
Nuuti
Swarovski-kuumeessa

ViestiKirjoittaja Nuuti » To Syys 28, 2006 7:53

Kiitos hienosta avusta - tullien ja alvien suhteen helmien "globaalishoppailu" ei vielä ole mahdottoman kallista. Ja sujunee kohtuuden puitteissa, vaikka lähetys jäisikin tulliin. Ja ostokset voi hyvin suunnitella sopiviin rajoihin.

Toinen juttu onkin sitten, jos sattuu asumaan paikkakunnalla, jossa ei ole tullin toimipistettä tai lähin tällainen toimipiste on min. 100 km päässä. Minulle kävi nimittäin näin: tilasin Foxdenilta mielestäni edullisia C-lon helmityölankoja ja pari purkkia siemenhelmiä. Lähetyksen arvo jäi laskujeni mukaan alle tulli- ja alv -maksujen. Mutta lisälasku syntyikin sitten siitä, että Tulliposti ottaa yli 21 € avustuksestaan tullauksessa. Kun kyselin perustelua siiihen, miksi lähetys jäi tulliin, niin kerrottiin, että mikä tahansa lähetys, jonka arvo on yli 30 €, on tullattava!

Avustus tarkoitti sitä, että minä toimitin heille tiedot laskusta ja joku ystävällisesti laski siitä sitten nuo tullit ja alvit.

Tätäpä en ollutkaan tyhmyyksissäni ymmärtänyt. Mikkelissäkin oli tulli, mutta se lakkautettiin säästösyistä. Lisälaskua tuleepi prosentuaalisesti aika rutkasti, jos et asu kohtuullisen lähellä jotain tullin toimipistettä.

Millä tahansa kulkuneuvolla asiointi yli 100 km päässä ei käy ihan ilmaiseksi.

Päätin siis toistaiseksi pysytellä EU:n sisällä mieluummin kuin lihotella Tullipostia.
Jane
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jane » To Syys 28, 2006 9:27

Tuota tullipostia ei kannata käyttää vaan käskeä lähettämään tulliin.

Tullipostiin saa myös ilmoitettua ettei halua heidän tullaavan vaan lähettävän aina tulliin. Tosin sen tiedon saaminen tietokantaan vei mulla muutaman kerran, :evil: mutta nyt mun tullattavat paketit menee aina suoraan tullille.

Jos asut Mikkelissä onko Lappeenrantaan kohtuuton matka, ei ainakaan tarvitsisi maksaa noita ylimääräisiä kuluja ja onhan tuo arvokin virheellinen.

Jane
Eowyn
Ylläpito
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eowyn » To Syys 28, 2006 9:37

Mun ei tarvinut kuin kerran soittaa Vantaalle ja pyytää lähettämään paketti tuohon Helsingin keskustan tullipostiin: sen jälkeen seuraavat ovat menneet automaattisesti keskustaan. :wtg:

Jane
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jane » To Syys 28, 2006 9:58

Eowyn kirjoitti:Mun ei tarvinut kuin kerran soittaa Vantaalle ja pyytää lähettämään paketti tuohon Helsingin keskustan tullipostiin: sen jälkeen seuraavat ovat menneet automaattisesti keskustaan. :wtg:

Meneeköhän tässä nyt jotenkin nimikkeet sekaisin. Minun käsittääkseni nimenomaan tuo tulliposti on se mistä Nuuti pakettinsa haki ja joka laskuttaa hirmuisesti tuosta tullauksessa avustamisessa.
Ja toimii tässä yrityksenä joka rahastaa palveluistaan aika rutkasti ja koska paketti menee aina ensin postiin heillä on tuo etulyöntiasema.
"Oikee " tulli on sitten erikseen, eikä rahasta ylimääräistä.

Jane
Eowyn
Ylläpito
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eowyn » To Syys 28, 2006 10:11

Jaa-a.

Mun mielestäni tulliposti = tulli = paikka, josta käydään se lähetys hakemassa ja jossa tehdään selvitys siitä lähetyksen sisällöstä.

Posti voi sitten hoitaa tullauksen kokonaan asiakkaan puolesta, jolloin lähetyksen saajan ei tarvitse tehdä mitään asian hyväksi - paitsi maksaa.

santtu

ViestiKirjoittaja santtu » To Syys 28, 2006 10:28

Se mun Beadbaben lähetys meni tulliin, rakennuksen seinässä luki vain "Tulli", mutta itse lappu jolla paketin hain, oli postin valkoinen saapumisilmoitus oranssilla reunoilla. Eli olikohan tuo paikka nyt se tulliposti??
Beadbaben kuoren päälle oli liimattu punainen tarralappu "tullattavaksi" ja keltainen lappu "tulliin" ja päivämäärä. Mitään ei tarvinnut maksaa, hain paketin kun postista ikään. Tullitäti kyllä laski tuleeko lähetyksestä alvia maksettavaksi.
Elämässä pitää olla HYRSKÄYTYKSIÄ :D
Sassenach
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sassenach » To Syys 28, 2006 11:14

Ulkomaanlähetykset tulee Helsinki-Vantaalle lentotulliin, jossa lähetykset tarkistetaan mm. just arvot, eli onko tavara tullattava vai ei. Siinä käytetään mm. läpivalaisua ja paketin päälle merkittyjä arvoja.
Posti kuljettaa paketit lähimpään tullitoimipaikkaan tullattavaksi,mikäli tulli on paketin päälle teipannut sen punaisen teipin , jossa lähetys määrätään tullattavaksi ja lähettää asiakkaalle saapumisilmoituksen, siis sen postin keltareunaisen johon on leimattu lähimmän tullin osoite puhnro ja akukioloajat.

PostiHUOLINTA on se taho, joka lähettää asiakkaalle kirjeen, jossa tarjoutuu, korvausta vastaan, hoitamaan tullauksen asiakkaan puolesta. Eli se tekee bisnestä, kuten muutkin huolintaliikkeet. Siitä kupongista kannatta ruksata se kohta,jossa toivoo paketit vastaisuudessakin lähetettäväksi omaan tulliin. Kyllä se ennemmin tai myöhemmin menee perille.

Summa summarum asiakas tullaa itse tavaran tullissa, ellei ole jonkun huolintaliikkeen kanssa tehnyt sopimusta.

Fedex ja muut kuriirifirmat taas saavat toimeksiantonsa jo lähtöpäässä, ja ne tullaavat lähetykset keskitetysti Vantaalla.

Auttoiko vai sekoittiko?? :hys:
Jane
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jane » To Syys 28, 2006 11:49

Sassenach kirjoitti:Ulkomaanlähetykset tulee Helsinki-Vantaalle lentotulliin, jossa lähetykset tarkistetaan mm. just arvot, eli onko tavara tullattava vai ei. Siinä käytetään mm. läpivalaisua ja paketin päälle merkittyjä arvoja.

Jos nyt ymmärsin oikein, tämän jälkeen on ilmeisesti tuo vaihe kun postihuolinta kokeilee kepillä jäätä, josko se pääsis tekemään tullauksen. En tiedä yrittääkö edes kaikkia paketteja. En myöskään loytänyt postin sivuilta noita maksuperusteita.

Jane
Sininen

ViestiKirjoittaja Sininen » To Syys 28, 2006 19:57

Minä jouduin muuten hakemaan yhden 2bead-tilauksen paikallisesta tullista, tosin en sitten joutunut mitään maksamaan, kun summa jäi alle 10 euron, kuten olin laskenutkin. Tuo meidän tulli on vain vähän syrjässä, joten tuli kiva kävelylenkki vaunujen kanssa, kun lähipysäkille olisi tullut seuraava bussi melkein tunnin päästä :(

Kysyin sitten samalla, pitääkö kotiin kannettuja lähetyksiä tullata tai muuten ilmoitella, jos niissä ei ole mitään tullausmerkintöjä (jostain säännöistä luin, että jos ei pakkauksessa lue tullivapaa, täytyy tullata, vaikka olisi kannettu suoraan kotiin, mutta en ymmärtänyt, mitä se tarkoitti) ja virkailija sanoi, että jos tulli + alv jää alle sen 10 euron, ei tarvitse tullata tai ilmoitella. Eli en sitten tiedä, mitä tuo tarkoittaa, että kaikki yli 30 euron lähetykset pitäisi tullata.
Sassenach
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sassenach » To Syys 28, 2006 23:06

Jos tulli+alv on yhteensä alle kympin , niin ei peritä

Palaa sivulle “%s” Shoppailu