Silmälasinauha

Vaijeriin ja nauhaan pujottamalla valmistetut korut; materiaalit, tekniikat ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Zannis
Swarovski-kuumeessa

Silmälasinauha

Post by Zannis » Wed Jan 18, 2012 7:49

Yritin etsiä aiheesta ketjua, en löytänyt. Seuraa siis tyhmääkin tyhmempi kysymys (ylläpitäjät siirtäköön aloituksen jos parempi paikka löytyy!)

Elikkäs pyydettiin tekemään silmälaseille sellanen ketju. Ajattelin, että helppo nakki. Tekisin kaksinkertaisesta vaijerista ettei heti kulu poikki. No, sain ne kumimaiset kiinnityssysteemit ja testasin niitä omiin laseihin. Ensinnäkin A), se keskellä oleva spiraalimainen rengasjutska heiluu. Eli se ei lukitsekaan sitä toista kumimaista päätä pienemmäksi ja toista vastaavasti isommaksi ja B) ainakin omat kakkulat tuntui herkästi tulevan läpi sieltä kumimaisesta renkaasta, etenkin juuri siksi kun se keskiosa ei pysy paikoillaan. Vai kuinka syvälle sankaan se kumi täytyy pujottaa? Ei oo niin mitään käsitystä kun en ole moisia koskaan käyttänyt :D

Kysymys kuuluukin.. kuinkas ihmeessä ne lasit kestää tuollaisen kanssa paikoillaan?? PItääkö se keskispiraali jotenkin litistää vai alkaako se sen jälkeen "syödä" sitä kumia? Kiva on tehdä silmälaseille nauha, jos se pettääkin ja lasit tippuu...
amorosa
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: Silmälasinauha

Post by amorosa » Wed Jan 18, 2012 8:58

Oma kokemukseni valmiina ostettavista silmälasiketjuista on sellainen, että tuo kuminrenkaan välissä oleva stoppari ei juuri liiku, vaan kumilenksua venytetään jotta saadaan se silmälasien paksuimman kohdan yli. Huh, olipas pitkä lause, mutta toivottavasti selvensi edes vähän :) . Olen ostanut noita irrallisinakin ja toisissa on kyllä toivomisen varaa pidon suhteen. Valitettavasti en enää muista mistä löysin pitävät lenksut.
Tämäkin päivä on ainutkertainen.
Zannis
Swarovski-kuumeessa

Post by Zannis » Wed Jan 18, 2012 9:12

Kiitos nopeasta vastauksesta. Elikkäs sen keskiosan ei kuuluis liikkua. Nice :grrr: Kiva alkaa tilaamaan jostain sit jotain yhtä pientä osaa ja maksaa postareita taas enemmän kuin mitä itse tuote maksaa. Voi morjens taas.. :grrr:
agafia
silmäilee HillTribe-hopeaa
Oikea käyttäjä: Olen

Post by agafia » Wed Jan 18, 2012 12:01

Minä olen tehnyt silmälasinauhoja yksinkertaisesta 49-säikeisestä vaijerista (ja siemenhelmistä), mutta laittanut varalta kaksi krimppiä. FMG:ltä ostamieni kumilenksujen keskiosa kyllä liikkuu, mutta minusta sillä lailla saa vain paremmin kiristettyä lenkin sangan ympärille. Mulla ei yli puolen vuoden jatkuvan käytön jälkeen ole ollut mitään ongelmia, välillä pitää vain tarkistaa ja kiristää lenkkejä :D . Varmaan käyttötapakin (miten reippaasti laseja heiluttelee yms) vaikuttaa pysyvyyteen ja varsinkin sangan paksuus. Ei ehkä kannata myöskään roikottaa laseja niin, että saranat ovat suorana ja lenkki ihan sangan korvan puoleisessa päässä, silloin herkästi lähtee irti. Minä pidän niitä niin, että lenkki on ihan sangan etuosassa, heti saranan takana ja kun roikotan kaulalla, on saranat taitettu.
Voi tietysti olla, että myynnissä on myös maanantaikappaleita, tai vanhoja osia, joissa kumilenkki on jo vähän kovettunut.
Tsemppiä sinulle, että saat toimivat osat, on nuo nauhat niin mahdottoman käteviä :wtg: :nod:
Piita
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Post by Piita » Wed Jan 18, 2012 13:59

Olen ostanut niitä kumisia O renkaita ja tehnyt siihen sen keskikappaleen itse. Hopealangasta kiepautetaan muutaman kerran niin että tulee tarpeeksi kireä. Voit kokeilla puristaa sitä keskikappaletta niin että kiristyy. Ideanahan on juuri tuo mitä Amorosa ja agafia kirjoittivat, että kuminauhaa kiristetään että pysyy hyvin sangoissa.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Nimril
korukivikasan keskellä
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Nimril » Thu Jan 19, 2012 12:44

Ne pari silmälasinauhaa mitä minulla on ollut ovat olleet liikkuvilla keskirenkuloilla. Ja ihan valmiita nauhoja joskus aikoinani ostin, en silloin vielä helmeillyt.
Live and let live.
Post Reply