Voisiko joku avata termiä vaijerikorutekniikka?

Vaijeriin ja nauhaan pujottamalla valmistetut korut; materiaalit, tekniikat ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Tandem
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä: Olen

Voisiko joku avata termiä vaijerikorutekniikka?

Post by Tandem » Thu Mar 01, 2012 19:31

Olen aikeissa osallistua helmikorukurssille, jossa mm. tutustutaan tuohon vaijerikorutekniikkaan. En ole juurikaan koruja tehnyt, ihan harrastuspohjalta joskus jotain puuhelmiä pujotellut :D
Loulou
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: Voisiko joku avata termiä vaijerikorutekniikka?

Post by Loulou » Thu Mar 01, 2012 21:43

Ihan yksinkertaisimmillaan vaijerikorutekniikka on sitä, että pujotetaan koruvaijeriin helmiä ja sen jälkeen vaijerin päihin kiinnitetään lukko kiinnityshelmien avulla. Koruvaijeri on ohutta, useista metallisäikeistä koostuvaa vaijeria, joka on päällystetty nylonpinnoitteella, ja se on hyvin taipuisaa ja kestävää. Kiinnityshelmet ovat pieniä putkimaisia metallihelmiä, joiden läpi vaijeri pujotetaan (kaksi kertaa, jotta saadaan aikaan lenkki, johon esim. lukon voi kiinnittää), minkä jälkeen helmet puristetaan litteiksi joko lattapihdeillä tai erityisillä kiinnityshelmipihdeillä. Lopuksi kiinnityshelmen päälle voidaan vielä laittaa päällyshelmi, jotta lopputulos olisi siistimpi, eikä kiinnityshelmi näy.

Tämä on minun näkemykseni vaijerikorutekniikasta, toivottavasti muut täydentävät tästä eteenpäin :).
kissakunkku
hamstraa hopeahelmiä
Oikea käyttäjä: Olen

Post by kissakunkku » Fri May 04, 2012 23:08

voisko tosta laittaa teko vaihe kuvia :love:
Kii
löytänyt aidot helmet
Lasku: 5

Post by Kii » Sat May 05, 2012 7:37

Olethan lukenut tämän ketjun: viewtopic.php?f=20&t=7666 ?
Post Reply