Vahatun puuvillanyörin solmiminen

Vaijeriin ja nauhaan pujottamalla valmistetut korut; materiaalit, tekniikat ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
myyrä
Oikea käyttäjä: Olen
Lasku: 8

Vahatun puuvillanyörin solmiminen

Post by myyrä » Sun Sep 29, 2013 1:44

Olen vielä aivan aloittelija näissä koruasioissa joten neuvokaa joku, miten vahatun puuvillanyörin saa solmittua niin, että solmu pitää? Olen siis tekemässä avainkaulanauhaa, joka neuvottiin solmimaan esim. merimiessolmulla, mutta vahattu nyöri ei pysy kunnolla solmussa. Onko tähän joku yleisesti käytetty kikka olemassa?
Withpearls
Swarovski-kuumeessa

Re: Vahatun puuvillanyörin solmiminen

Post by Withpearls » Sun Sep 29, 2013 12:25

Minä olen ainakin tehnyt itse puuvillanauhoista avainnauhoja ja solminut yksitellen tai kaksinkipalein helmet nauhaan peräkkäin, eli solmua vain sinne helmen juureen ja that's it. Voit käydä katsomassa mallia vaikkapa blogistani http://katriwithpearls.blogspot.fi/2013 ... oihin.html :)
myyrä

Post by myyrä » Sun Sep 29, 2013 13:50

Nauhassa, helmien välillä olevat hevosenhäntäsolmut kyllä pysyy, sillä nehän eivät pääse millään purkautumaan, mutta sitten se solmu, jolla päättelen kaulanauhan, eli solmin kaikki neljä nyöriä yhteen, niin minä en ainakaan ole saanut sitä merimiessolmua pysymään solmussa, vaan se löystyy samantien ja sitten aukeaa helposti kokonaan. Siihen siis kaipaisin vinkkiä, vai pitääkö vaan solmia joku iso ja ruma umpisolmu?
Withpearls
Swarovski-kuumeessa

Post by Withpearls » Sun Sep 29, 2013 14:00

Minä oon sitonut ne nauhojen päät niskan taakse samalla tyylillä kuin ne helmetkin. Ihan siis vain kaikki nauhat sumppuun ja kiepautan solmulle, pitää hyvin eikä löysty. Löystyy kuitenkin taatusti siinä vaiheessa jos jää jonnekin kiinni tai tulee liikaa painoa. Toimii siis hyvin myös eräänlaisena heikkona lenkkinä :)
myyrä

Post by myyrä » Sun Sep 29, 2013 23:29

Noinhan se solmu tuntuu tosiaan pysyvän, vaikkakin se merimiessolmu olisi ollut mun silmään kauniinpi :).
Post Reply