Avainnauhan vaijeri

Vaijeriin ja nauhaan pujottamalla valmistetut korut; materiaalit, tekniikat ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Jorisa
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Avainnauhan vaijeri

Post by Jorisa » Thu Mar 06, 2008 18:06

Kumpaa laitan,

mediumia .019 in 49 strand
vai

heavya .024 in 49 strand

onks kellään kokemusta?

siis sellaseen kaulaan laitettavaan avainnauhaan, johon tulee sekä hopea että kivihelmii? päähän roikkuun muutama avain.
Porukassa, mutta yksin.
Nunnuli

Post by Nunnuli » Thu Mar 06, 2008 18:17

Ei mitään kokemusta, mutta koska multa löytyy vastaus kaikkeen, vastaan tähänkin: Paksumpaa laittaisin siis. Avaimet painaa paljon ja kyseinen koru/esine joutuu suurempaan käsittelyyn kuin peruskoru. Tai toinen vaihtoehto vois olla ohkasempaa tuplana. Kiinnityksen tekisin myös moninkertaisena.. eli jos laitat puristushelmen, laita kaksi tai kolme peräkkäin ja suojahelmet siistimään systeemi.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Sassenach

Post by Sassenach » Thu Mar 06, 2008 18:19

Ilman minkäänlaista kokemusta sanoisin, että heavya. Avaimetkin painaa jonkin verran (ainakin mun nippuni). Muistathan laittaa sen varmistusrenkaan, eli sen, joka aukeaa, jos tartut johonkin kiinni, ettet kuristu.

muoks. Nunnulilla on näköjään samanlaiset avainniput :lol:
Dracōnem dormientem nunquam tītillandus.
Jorisa

Post by Jorisa » Thu Mar 06, 2008 18:23

Entäs, kun mun ei ne hevosenkengät mee sen vaijerinläpi, eli siis se vaijerinsuojuskpl, mutta haittaako se sitten mitään. Eli niitä krimppejä vaan kunnolla ja suojushelmiä päälle....
Porukassa, mutta yksin.
Nunnuli

Post by Nunnuli » Thu Mar 06, 2008 19:07

Mä esim laitoin mun galleriassa olevaan koruun "Espresso" kaks puristushelmeä kummallekin puolelle, koska helmet painaa sen verran paljon. Käy siellä katsomassa miltä näyttää.. musta ihan hyvä ratkaisu.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Jorisa

Post by Jorisa » Fri Mar 07, 2008 17:05

Sassenach wrote:Ilman minkäänlaista kokemusta sanoisin, että heavya. Avaimetkin painaa jonkin verran (ainakin mun nippuni). Muistathan laittaa sen varmistusrenkaan, eli sen, joka aukeaa, jos tartut johonkin kiinni, ettet kuristu.

muoks. Nunnulilla on näköjään samanlaiset avainniput :lol:
Mihin kohtaan tuo varmistusrengas pitäisi laittaa? Meillä on töissä tapana laittaa tai nostaa avainnippu taskuun, rintataskuun siis, eli avaimet ei roiku tuossa rinnuksilla koko ajan, mutta huomasin että tossa nykyisessäkin avain"ketjussakin" on niskassa muovinen systeemi joka nypätessä aukee....

Mää vaan nyt mietin, että mikäköhän lenkki mun tähän pitäis tehdä. Vaijeriin on kuitennii kaikki helmet jo pujotettu. Ekaks tuli mieleen, että olis laittanut magneettilukon niskaan, mutta sekin voi olla liian jämäkkä...

Millaista lenkkiä siis ajattelit tai ajat takaa?
Porukassa, mutta yksin.
Sassenach

Post by Sassenach » Fri Mar 07, 2008 17:10

Mulla oli mielessä hopealenkki, jota ei ole juotettu. Muukinhan tietysti käy, mutta sen pitää antaa periksi vedettäessä.
Dracōnem dormientem nunquam tītillandus.
Jorisa

Post by Jorisa » Fri Mar 07, 2008 17:12

No sama tuli mullekin mieleen, tarvii se varmaan tehdä millisestä, koska se vääntyy kuitenkin suht helposti, paksummat ei niinkään. Kiitos taas...:D
Porukassa, mutta yksin.
Nunnuli

Post by Nunnuli » Fri Mar 07, 2008 17:12

NIin siis sellainen, joka tilanteessa jossa sun avainnippu on sun kaulassa ja se jää hissin oven väliin ja hissi lähtee menemään, niin sen saa vetäsemällä poikki. Jos se vaikka kiertyy niin, ettet kerkee enää vetämään sitä pään läpi.
helyes
lasihelmien lumoissa
Oikea käyttäjä: Olen

Re: Avainnauhan vaijeri

Post by helyes » Mon Sep 20, 2010 7:52

Mä oon tehnyt hurjia määriä noita avainnauhoja. Vaijerina mulla on 0.38 paksuinen vaijeri. Mä oon laittanu päihin kaksi puristushelmeä, joilla ovat pysyneet hyvin. Monilla on ollut paljonkin avaimia, jotka siinä roikkuvat. :D
Mä en ole laittanut siihen mitään turvasysteemiä. :shock: Mun avainnauhat on aina ns. avonaisia, eli yksinkertaisuudessaan vain pitkä ketju, jonka toisessa päässä on papukaija tms lukko ja toisessa avainrengas. Niitä pidetään yleensä niin, että rintataskun reunaan laitetaan kiinni se lukko ja avaimet laitetaan joko rintataskun tai vastakkaisen puolen alempaan taskuun. :) (Kyllä, hoitoalalla ollaan :P )
Ainoastaan yksi nauha on mennyt rikki. (Oon tehnyt niitä ~40? :huh: ) Siinäkin kävi tosi mielenkiintoisesti. Olin 100% varma, että jos joku menee rikki niin se ehdottomasti menee rikki puristushelmien pettämisen vuoksi. Vaan ei! Vaijeri oli kiertynyt/hankautunut/kulunut poikki!! :???:
Ajattelinkin, et onko kenellekään käynyt vastaavaa, että vaijeri hankautuu poikki? Mistä se voisi johtua :?:
Siru

Post by Siru » Fri Sep 24, 2010 20:14

Jos se helmen tms. reuna on himpun verran terävä niin pikkuhiljaa voi vaijeri hankautua poikki. Myös sellaista olen kuullut että vaijeri on katkennut ihan omia aikojaan, tuntemattomasta syystä. :shock:
Wear your HELMET with pride!
Zannis
Swarovski-kuumeessa

Post by Zannis » Sat Nov 13, 2010 10:52

Mä taas oon tehny 0.38 vaijeriin kaksinkertaisena.. Niskassa turvarengas. Mietin vaan että oisko noi sit ollu kestäviä ihan yksinkertaisenakin, nimittäin joidenkin helmien kanssa tuo kaksinkertainen vaijeri tuottaa ongelmia, etenkin avainrenkaan luona missä se menee jonkin matkaa nelinkertaisena, ja samoin lukkoa/rengasta päätellessä niskan puolella... :roll:
HLS

Post by HLS » Mon Feb 07, 2011 16:08

Olen nyt kaksi vainatinauhaa tehnyt Soft Flexin Heavy-luokan (49 strands) vaijeriin ja eilen sain nähdäkseni noin 2vko käytössä olleen puuhelmistä tehdyn avainkoru jossa oli roikkunut kaksi avainta.
Vaijeri oli venynyt niin palkon että kummallekin puolelle lukkoa olis saanut lisättyä 10mm helmet.

Onko ihan normaalia? ohuemmilla vaijereilla ei noin suurta venymistä ole koskaan ollut.

Pitää varmaankin seuraavalla kerralla venyttää vaijeira jo käsissä ennen pujottelua.

Toinen avainkoru on ollut käytössä vasta 2 päivää ja käyttäjälle laitoin nyt sitten vietsiä että seuraa tilannetta.
anzu

Post by anzu » Mon Feb 07, 2011 19:11

HLS wrote:Onko ihan normaalia? ohuemmilla vaijereilla ei noin suurta venymistä ole koskaan ollut.
Mulla venyy tavis kaula- ja rannekorutki aina, eka-toka päivän aikana käytössä, ainaki 1-4mm. Käytän, Accu-Flex®, clear, 49 strand, 0.019-inch diameter
-anzu
Zannis
Swarovski-kuumeessa

Post by Zannis » Tue Mar 08, 2011 13:12

Mulle on raportoitu yhdestä avainnauhasta (ekoja tekeleitäni), että vaijeri oli menny poikki puristushelmen kohdalta. Tämä avainnauha oli kaksiosainen, ja luulen että siinä kohti mistä se oli mennyt poikki, vaijeri oli vain yksinkertaisena. Nyt iskee kamala paniikki, onkohan muillekin avainnauhoille käynyt näin :? Niissä oli myös varmastikin aivan liian pienisäikeiset vaijeritkin..

Nyt sitten mulla olisi tuossa vähän vielä accu-flexin 49-säikeistä. Pitäisikö sekin laittaa kaksinkerroin vai riittääkö yksinkerroin? Tuossa luin nuo ylemmät tekstit, että accu-flexillä on taipumusta venyä, niin onkohan tämä nyt sitten lainkaan oikeanlainen vaijeri. Se muutenkin tuntuu niin mahdottoman pehmeältä (taitaa olla vielä softia muuten). Itse tykkään jämäkämmästä..

Eli suositelkaa nyt oikeasti joku hyvä vaijeri avainnauhoille, paksuus, säikeet ja laitetaanko se kaksinkerroin. Tuntuu että tuo vaijeriviidakko on niin mahdottoman laaja, eikä kaikkea viitsisi testailla, kun ei sitten tiedä onko ne kestäneet vai ei.

Kiitän jo etukäteen!

Ps. nyt on tulossa mulle accu-flexin 21-säikeistä 0.36 ja 0.48mm parit kelat.. Mutta en sitten taas tiedä onks noikin liian "softia"... :???: Kun olis joku kauppa mistä voisi käydä paikan päällä kyselemässä, mutta kun ei ole :|
Post Reply