Avainnauhan vaijeri

Vaijeriin ja nauhaan pujottamalla valmistetut korut; materiaalit, tekniikat ja työvälineet.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

anzu
sijoittaa jalokivilaatuun

Re: Avainnauhan vaijeri

ViestiKirjoittaja anzu » Ti Maalis 08, 2011 14:39

Tuo puristushelmen kohalta poikki meneminen on kyllä ihan normaalia, joskus sitä sattuu ja joskus ei. En käsitä vaan mistä se johtuu, jotenki se metalli pääsee rappaa vaijerin kovassa käytössä katki, olen huomannu että siihen auttaa se, että käyttää 8/0 siemenhelmeä siinä crimpin vieressä. Eikä katkaise sitä vaijeri heti puristuhelemen jäläkeen vaan pujottelee sitä pitemmälle helmien sekaan, jos vaan sattuu mahtuun. Puolipallomaiset crimpinsuojukset katkasee aika useasti vaijerin, varsinki rannekoruissa. Avainnauhoja en oo tehny vielä.

Kuvittelisin ettei noilla säikeillä niinkää oo merkitystä katkeilemiseen, eikä venymiseen. Esim. jos käyttää jotain 0.61 vaijeria, niin en usko että menis kovinkaa heleposti poikki. Vaikka ois 7 säikeistä, sitä en tiiä onko noin paksuu seittemän säikeisenä. Avainnauhat on aina riskaapeleja koruja, koska ne joutuuu kaameen kovalle käytölle. Millon sattuvat tarttumaan johonki ja milloin avaimen tarvitsia ei viitsi ottaa korua kaulasta ku avaa oven jne.
-anzu
Zannis
Swarovski-kuumeessa

ViestiKirjoittaja Zannis » Ti Maalis 08, 2011 16:32

Hmm.. Eli taas meni metsään. Pitäs vissiin sitten ostaa sitä vahvempaa, eli 0.61 vaijeria. Lueskelin täällä muutenkin vaijerin vahvuuksiin liittyviä ketjuja ja menin jotenkin vielä enemmän sekaisin. Siellä kun osa vissiin puhuu tuumina ulkolaisten nettikauppojen mukaan ja osa sitten näissä mitä Suomessa käytetään.

Mut kiitos Anzu vastauksesta. Mä yleensä kyllä aina pystyn palauttamaan sen vaijerin takaisin helmien sisään, jotenkin tuntuu varmemmalta niin. Sitä mä en ihan älynny mitä se siemenhelmi siinä auttaa.. :???: Mulla monesti kyllä onkin siinä siemenhelmi, mut koko vaihtelee työstä riippuen...

Mua niin harmittaa nyt tää että tilasin sitä 21 säikeistä vaijeria. Tein vähän testejä tuossa noille mun vaijereille (nitkuttelin vaijeria pihtien kanssa) ja 7 säikeiset (kahta laatua) meni melkein heti poikki, 49 säikeinen ei menny poikki mut siinä pinnassa on semmoinen hopeanvärinen "hopeointi" niin se meni kurttuun ja puristushelmi lähti liikkumaan. Mut sit tää uus mikä tuli just postissa, 21 säikeinen, meni kans poikki - melkein nopeammin kuin 7 säikeiset! :huh: Mä oisin halunnu tehdä nopealla aikataululla muutamat avainnauhat, mutta eipä mulla taida olla matskuja kun toi 49-säikeinen on kans ihan lopussa :grrr: enkä ehdi oikein enää tilamaan sitä 0.61 vaijeria niin että ehtisin siitä vielä tehdäkin jotain. Harmittaa hieman.
anzu

ViestiKirjoittaja anzu » Ke Maalis 09, 2011 9:35

Zannis kirjoitti: Sitä mä en ihan älynny mitä se siemenhelmi siinä auttaa.. :???: .

Musta tuntuu ettei se vaijeri tässä tapauksessa niin hinkkaa siihen crimppiin, vaan ku se heiluu ja huojuu kaulakorussa tai rannekorussa, niin siemenhelmi ottaa sen rasituksen vastaan eikä se crimppi joka on metallia. En sitte tiiä pitääkö paikkansa, mutta noin mun korut on ainaki paremmin kestäneet ;)
-anzu
rozalie
silmäilee HillTribe-hopeaa
Oikea käyttäjä: Olen

ViestiKirjoittaja rozalie » To Maalis 17, 2011 12:18

Aika hassua, itselläni taas tuntuu käyneen ihan toisinpäin noiden vaijerien suhteen. Eli parin kokemuksen myötä (toinen oma, toinen läheisen) olen alkanut käyttämään avainnauhoissa tuplavaijeria (maks. 0,4mm paksuutta) tai jopa triplaa ohuempana. Parit crimpit aina per pää. Kun kokeilin noilla yksinkertaisilla paksuilla monisäikeisillä, niin kävi niin, että kappas korut meni poikki. Ihan kummaa. Toistaiseksi en ole yhtään vielä saanu poikki noilla tupla-tripla menetelmällä. Mistä mahtanee johtua, samoja kiviä kun näissä kaikissa olen käyttänyt. Niin ja yksi meni poikki, kun kaveri sitä propellimaisesti pyöritteli, eikä ihme, kun kivi hinkkasi vajerin katki. :huh:
Ahneella on .. ainakin paljon kiviä!
Zannis
Swarovski-kuumeessa

ViestiKirjoittaja Zannis » To Maalis 17, 2011 12:37

Rozalien tavoin mähän oon tehny kaikki kans kaksinkertaisena, alle 0,4mm vaijeriin. Ja tää mikä nyt on menny poikki, oli siis avaimenperäosuus ja siellä mulle oli sattunu fiba ja se vaijeri oli ollut yksinkerroin ja oli sit ajan kanssa hankautunu poikki. Mut tää on hyvä tietää, jatkanpa sit ainakin tätä kaksinkertaista vaijerinkäyttöä.

Kävin tossa vanhalla työpaikalla myymässä koruja, ja monella oli kaulassa ne mun tekemät avainnauhat. Eikä kukana tullu sanomaan että olis menny rikki. Huh helpotus :jippii:
anzu

ViestiKirjoittaja anzu » To Maalis 17, 2011 19:35

Siihen kohtaa mihin se avainlukko/rengas tulee, voi laittaa tälläsen "hevosenkengän" estämää kulutusta, niinku siellä lukon vieressä normaalisti käytetään.. Hinkkaa metalli metallia, ei vaijeria.
-anzu
Emppu
aloittelee siemenhelmillä

ViestiKirjoittaja Emppu » Pe Kesä 10, 2011 23:50

Mulla kans on tämä avainnauhan vaijerin mietintämyssy päällänsä. Olen tehnyt jotain 5 kpl avainnauhoja ja niistä yksi on ollut työkaverin kaulassa ja yksi itselläni vakikäytössä. Oma nauhani katkesi tässä muutama päivä sitten ja työkaverin nauhasta meni lukko poikki. Samaan syssyyn huomattiin, että hänen nauhastaan oli vaijeri katkeamassa ihan justiinsa. Näytti siltä, että yksi säie enää piti nauhaa kasassa. Olen tehnyt kaikki avainnauhat Beadalonin 7 säkeisestä vaijerista. No, nyt sitten mietin, että mikä neuvoksi.

Käväisin tänään Helmiq:ssa. Olin jo ottanut ostoskoriini 49 säikeistä vaijeria, mutta sitten kassalla tulin selittäneeksi avainnauhaepisodin ja kysyin onko tämä vaijeri hyvää. Myyjä selitti, että tämä 49 säikeinen kestää huonommin tässä avainnauhatapauksessa kuin se 7 säikeinen. Hän selitti, että kun vaijeri on päällystetty nylonilla niin sitten kun nylon hankaantuu puhki tai saa pienenkin vaurion niin sitten vaijeri katkeaa miltei heti. Hän kertoi toki, että vaijerilla on niin ja niin suuri vetolujuus ja että vaijerilla voisi ripustaa vaikka painavan taulun seinälle, koska silloin vaijeri ei hankaannu niin kuin avainnauhassa. Hän kertoi, että tekemässäni mallissa (eli alhaalla pätkän matkaa riipusosaa ja vasta sitten nauha haaraantuu ylöspäin) vaijeri tulee aina hankaantumaan siitä katkenneesta kohdasta eli siitä kohdasta, missä vaijeri haaraantuvat ja viimeinen riipusosan helmi hankaa vaijerin pinnan puhki. Sitten kysyin, että mitä hän suosittelisi tilalle. Hän sanoi, että itse tekisi paksusta siimasta ja perusteli sen sillä, että kun siima on kokonaisuudessaan nylonia niin silloin sillä on parempi hankauksen sieto, kuin vaijerilla. Sitten hän haki hyllystä siimakelan 0,5 mm ja suositteli sitä. Jotain kiinalaista kamaa se on. Ostin tuon siimakelan ja ajattelin koittaa onneani. Kysyin vielä siiman kiinnityksestä, johon myyjä kertoi että kiinnityshelmisysteemikin onnistuu ja sitten solmusysteemi yhdistettynä tippaan liimaa. Hän kertoi vaijerin katkeamisesta sitäkin, että jos kiinnityshelmeä puristettaessa pihdit on vähääkään vinossa tai vähääkään lipsahtaa niin vaijerin nyloniin tulee "särö" ja vaijeri katkeaa aikaa myöten.

Nähtäväksi siis jää, miten siiman kanssa sujuu, mutta aion kyllä testata moisen.
Zannis
Swarovski-kuumeessa

ViestiKirjoittaja Zannis » La Kesä 11, 2011 6:40

Emppu, olitko tehnyt yksinkertaisella vaiko kaksinkertaisella vaijerilla, ne mitkä meni poikki?
Piita
Lasku: 5
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » La Kesä 11, 2011 9:41

Nyt on tainnut tulla myyjältä höpö höpöä...
Kyllä 49 säikeinen vaijeri kestää huomattavasti paremmin. 7 säikeinen kun pääsee taittumaan niin siihen jää vekki ja siitä katkeaa helpoiten. 49 säikeinen taipuu paremmin eikä jää vekkejä taivuttaessa. Siima hankautuu paljon helpommin poikki kun vaijeri!

Itse olen tehnyt avain nauhoja 19 säikeisestä beadalonin vaijerista eikä yksikään ole tullut katkenneena takaisin. Ensimmäiset tein acculonin 7 säikeisestä ja niitä olen korjannut 2 siitä on kuitenkin jo neljä vuotta. :D 19 säikeisestä tehdyistä ei yksikään ole tullut takaisin ja olen niitä myynyt vuosien varrella aika monta.

Jos siimaa haluaa käyttää niin suosittelen kalastussiimaa! Vetolujuus paljon parempi kuin koruihin tarkoitetuissa siimoissa, mutta siimaa en kyllä itse avainnauhoihin käyttäisi.

Lasten koruihin käytän kalstussiimaa siitä syystä että sitä kärsii taivutella eikä siihen tule vekkejä. Mutta kovaa hankausta se ei kestä.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
mikael0k
Lasku: 5

ViestiKirjoittaja mikael0k » La Kesä 11, 2011 10:47

ja sitten on hyvä muistaa myös se että nailon siima haurastuu jo pelkästään ajanmyötä...vaikuttaako siihen esim UV valo vai mikä, mutta näin se on..
rozalie
silmäilee HillTribe-hopeaa

ViestiKirjoittaja rozalie » La Kesä 11, 2011 10:58

Heippa, minäkin kerron tänne omat kokemukseni avainnauhoista. Itselläni tuplanauhana 49säikeinen acculonia meni helpommin poikki kuin perus 7säikeistä ns. halpisvaijeria. Tätä olen kokeillut jo moneen nauhaan ja omia nauhoja tarkoituksella kohtelen todella kaltoin, jotta näen miten vaijeri toimii. Olen aiemminkin tästä täällä kertonut. Ensimmäisten epäonnistumisten jälkeen laitan aina avainnauhaan tuplavaijerin, tosin jopa yksittäiset paksut 7 säikeiset vaijerit kestävät mielestäni paremmin kuin 49säikeiset acculonit. Mielestäni tämä yhtälö ei oikein toimi, että kallis ja monisäikeinen katkeaa helpommin kuin halpa ja vähemmänsäikeinen. Ostin aikoinaan juuri näitä acculoneja niiden hyvän laadun ja kestävyyden vuoksi, mutta pettymys oli kamala, kun jo parin vkon jälkeen tuli pari nauhaa takaisin korjattavaksi. Teen näitä melko vähän kuitenkin ja jokainen tekele on kuin lapsi, joten jos jokin menee rikki otan sen aika raskaasti. Onneksi lähipiiriin menevät, että voi tarvittaessa tarkistaa kunnon. Kokemusta on tosin vasta n. vuoden ajalta ja muutamakymmen nauha takana, joten en osaa sanoa kauan kestää vuosien saatossa. Toki jos on painavia ja röpelöisiä kiviä niin ikätakaus on lyhyempi nauhalle, ei näitä kuitenkaan koko loppuelämäksi ole tarkoitus tehdä.
Ahneella on .. ainakin paljon kiviä!
Emppu

ViestiKirjoittaja Emppu » La Kesä 11, 2011 23:38

Kiva, että monet ovat vastanneet ongelmaani. Olen siis tehnyt avainnauhani 7 säikeisestä ja ihan vaan yksinkertaisesta vaijerista. Sen verran tuore olen näissä helmihommissa, etten olisi itse edes keksinyt että voisi käyttää moninkertaista vaijeria :lol: . Funtsin vielä tuota, että mikä siinä on että toisilla kestää 7 säikeinen ja toisilla ei? Olisin laittanut tähän pari kuvaa tekemistäni avainnauhoista, mutta en löydä mistään kohtaa "lisää kuva"....
Mutta siis, jos tekee avainnauhan niin, ettei tee lainkaan ns. riipusosaa, vaan yksiselitteisesti niin että nauhan molemmat päät ovat kiinni lukossa minne avaimet laitetaan roikkuun, niin ei kai siinä tule niin kovaa hankausta vaijeriin kuin siinä tekemässäni riipushärpäkkeessä? Voiskohan tää hankaantumisongelma liittyä ihan vaan avainnauhan malliin? Tähän asiaan se Helmiq:n myyjäkin vetosi, että olkoon vaijerina tai siimana mikä tahansa niin tämä riipusmalli tulee aina hankaamaan sen puhki aikaa myöten. Tietty varmaan vaikuttaa sekin, kuinka raskaita hemiä käyttää. Mulla on ollut sekalaisia lasihelmiä, mutta pääasiassa 8 mm helmiäislasihelmiä, 6 kokoisia siemenhelmiä, 6 tai 8 mm särölasihelmiä jne. No, tää nyt on tällaista pohdintaa suuntaan ja toiseen. :roll:
Emppu

ViestiKirjoittaja Emppu » La Kesä 11, 2011 23:45

Ja hei, voiskohan joku kerrata pienen vaijereiden lyhyen oppimäärän tässä yhtäkkiä? Elikäs milloin ja missä tilanteissa on hyvä käyttää 7 säikeistä vaijeria ja milloin kannattaa ottaa vaikka 21 säikeistä ja milloin 49 säikeistä? Itselläni ei ole kokemusta vielä kuin tuosta Beadalonin perus-7 -säikeisestä kamasta, johon olen tehnyt tähän mennessä kaikki vaijerityöni. Niin, ja olisi vielä kiva oppia sekin, että mikä merkitys on vaijereiden paksuudella... :whistle:
tawujigo
löytänyt aidot helmet
Viesti:

ViestiKirjoittaja tawujigo » Ti Heinä 26, 2011 19:33

Täällä näkyy olevan paljon tekstiä minuakin mietityttäneestä aiheesta - avainnauhan vaijerista. Tuntuu olevan yhtä monta vaihtoehtoa kun on kirjoittajaakin. Ajattelin silti testata tuota 19 säikeistä vaihtoehtoa, minulla on sellaista 0.46mm paksuisena, pitäisikö se laittaa tuplana vai riittäisiköhän yksinkertainen? Entä tuo "turva-juttu"... käytetäänkö avainnauhoissa yleensä lukkoa? Ja siinä sitten vastakappaleena sellaista juottamatonta lenkkiä vai mitenkä? En ihan päässyt jyvälle asiasta. :roll: ...ja siis huomaattehan, teen ensimmäistäni :D
anzu

ViestiKirjoittaja anzu » To Heinä 28, 2011 11:50

Emppu kirjoitti:Ja hei, voiskohan joku kerrata pienen vaijereiden lyhyen oppimäärän tässä yhtäkkiä? Elikäs milloin ja missä tilanteissa on hyvä käyttää 7 säikeistä vaijeria ja milloin kannattaa ottaa vaikka 21 säikeistä ja milloin 49 säikeistä? Itselläni ei ole kokemusta vielä kuin tuosta Beadalonin perus-7 -säikeisestä kamasta, johon olen tehnyt tähän mennessä kaikki vaijerityöni. Niin, ja olisi vielä kiva oppia sekin, että mikä merkitys on vaijereiden paksuudella... :whistle:

Lyhyessä yksinkertaisuudessa, mitä vähemmän säikeitä, niin vaijeri on kovempaa, heikompaa
Mitä paksumpaa vaijeria, niin sitä isommat helmet, mitä ohuempaa vaijeri, sitä pienemmät helmet..
-anzu

Palaa sivulle “%s” Vaijerikorut ja solmeilu