Avainnauhan vaijeri

Vaijeriin ja nauhaan pujottamalla valmistetut korut; materiaalit, tekniikat ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Emppu
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä: Olen

Re: Avainnauhan vaijeri

Post by Emppu » Thu Jul 28, 2011 12:07

Kiitos vastauksestasi anzu! Itseasiassa jo löysinkin vastausksia kun bongasin jonkun vanhan ketjun, missä vaijereista höpöteltiin. Nyt olen tilaillut eri vahvuisia ja monisäikeisiä vaijereita, mutta tilaus on vielä matkalla. Syksyn helmikursseja odotellessa.... 8)

Mutta edelleenkään en ole keksinyt, että mikä olisi hyvä ja kestävä malli avainnauhalle. Oletettavasti mikä vaan materiaali pettää ennemmin tai myöhemmin samasta kohdasta, mistä mulla on jo muutama avainnauha katkennut, elikäs malli on sellainen, että vaijerin puoliväli on kiinni lukossa ja siitä sitten vähän matkaa helmet on pujotettu molempiin vaijereihin ja 5-6 cm kohdalta vaijerit haarautuvat ja vaijereiden kiinnitys niskan taakse.
anzu
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by anzu » Thu Jul 28, 2011 21:35

Oisko joku 0.60mm vaijeri, säikeitä 49 parasta.. kestää varmaan pisimpää.. Ketjusta ja linkittämällä tehty avainnauha taitaa olla kestävin ja helpoin korjata..
-anzu
mimi
löytänyt aidot helmet

Post by mimi » Sat Aug 13, 2011 21:16

hei, täällä onkin pohdittu paljon tätä vaijeriasiaa. Itse olen tehnyt kymmeniä avainnauhoja ja olen kyllä niitä joutunut korjailemaankin. Aluksi tein väärän mallisia, joissa vaijeri haarautui helmen kohdalta ja joutui hankaukseen helmen reunaan ja meni helposti poikki.
Nyttemin teen taakse sen heikoimmin lenkin, sitten edessä molemmat vaijerin päät kiinnitän esim. johonkin renksukkaan, jottei hankausta syntyisi. Käytän kaksinkertaista vaijeria ja paksuus on 0,38. Paksumpi ei menisi kahdenkerroin monestakaan helmestä, saati sitten päättelyvaiheessa nelinkertaisena. Käytän myös kahta kiinnytyshelmeä, putkimallisia ja kiinnityshelmen suojia eli yhteen avainnauhaan tulee siis kahdeksan kappaletta molempia.

Nyt olen ajatellut luopua avainnauhojen tekemisestä, koska riittävän kestävää nauhaa en osaa tehdä ja minua kyllästyttää korjata eli tehdä uudelleen rikkoutuneita. Joka päivä kun näitä käytetään, niin ne joutuvat kovaan kulutukseen. Nyt saan korjattavaksi joskus viime syksynä ostetun nauhan, joka on myyty tutun kautta ja siksi ehkä korjattavaksi lähettäminen on helpompaa. Jotkut nauhoista ovat olleet jopa 114 cm pitkiä, joskus pidempiäkin, joten materiaalia niihin saa mahtumaan. Ehkä 49-säikeinen vaijeri ratkaisisi pulman (olen käyttänyt 19- ja 7 -säikeistä vaijeria), koska uskon, että mallini on nyt se toimiva. Mutta kai käsintehdyllä avainnauhallakin saa olla joku käyttöikä ja normaali kuluminen.
Tinjami
Lasku: 5

Post by Tinjami » Sat Sep 03, 2011 9:54

Ihan vaan aasinsiltana; minkä pituisia teidän avainnauhat yleensä on? :huh:
Ei, en ole hidas.
Olen kroonisesti myöhässä...
Thuja Design

Post by Thuja Design » Sat Aug 11, 2012 11:58

Tämä kiinnostaisi minuakin,olen itse tehnyt vain n 70 cm pikän,koska minun avainnipulla on pituutta,mutta kun Gallerian kuvissa ei ole mainintaa mitoista,niin en tiedä mikä olisi paras.Olen tehnyt niitä hopeisiin amulettirenkaisiin,nyt ois kauhea kasa askartelukaupasta ostettuja rinkuloita,mutta noi klipsimalliset ovat kivan näköisiä.
hunski

Post by hunski » Sat Aug 11, 2012 12:43

Mä teen yleensä sellasii et kaulanympärys on n.83cm ja siihen semmonen avainkoukun osuus on 7-10cm, kato galleriasta. Sit teen pitempii jos on pitempi ihminen kysees ja lyhyempii jos avainnauha tulee n. 160cm ja lyhyemmälle.
~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~
Käsintehtyjä koruja, Handmade Jewellery:
Kotisivut http://www.hohtava.fi/
Blogi http://hohtava-korut.blogspot.fi
Facebook http://www.facebook.com/Hohtava
Thuja Design

Post by Thuja Design » Sat Aug 11, 2012 17:50

Kiitos infosta,mä kävinkin katsomassa Galleriassa,kivoja ovat.
kirsema
Swarovski-kuumeessa

Post by kirsema » Sun Aug 12, 2012 8:13

Mä oon tehnyt 76 cm + tilpehöörit päälle.
Thuja Design

Post by Thuja Design » Sun Aug 12, 2012 10:38

Mun suosikki oli toi antiikkipronssi huopapalloilla.Ja siis "härpäkkeitä" pitää olla ja paljon.Kiitos,nyt mulla on osviittaaa ton mitoituksen suhteen.
Last edited by Thuja Design on Thu Jul 18, 2013 13:07, edited 2 times in total.
Morris

Post by Morris » Thu Jul 18, 2013 12:43

Täällä taas uusi ihmettelijä, olisi tarkoitus itsekkin tehdä elämänsä ensimmäinen avainkoru vaijerilla, mutta kun luin teidän muiden sattumuksista, tuli sellainen olo että uskallankohan :shock: ... Oma ajatukseni oli kokeilla vahvempaa 7 kierteistä 0.5 millistä, mutta käykö siinä sitten niin, että vaijeri ei ole riittävän taipuisaa ja katkeaa :?: . Villihelmen sivuilla olevassa avainkoruohjeessa kiinnityshelmiä laitettiin pitkin matkaa 10-15 cm välein, vaijeri oli 0.6 mm ja 49 kierteistä. Jos kokeilis tuolla ajatuksella, tuo vaijeri on vain jo aika hintavaa, mutta halvemmaksihan se tulee jos ei tarvitsisi ajan myötä olla toistuvasti tekeleitään korjailemassa :|...

Entäs sitten tuo turvalenkki, löytyiskö jostakin kuvaa asiasta miten olette toteuttaneet et tulee nätisti ? Siskolikka on lähihoitaja ja toivoi että olisi jokin tuollainen korussa, kun hoitelee pääosin alzheimer- potilaita ja ois tarkotus tehdä noita vaijeriavainkaulanauhoja myös hänen työkavereilleen. Ovat aiemmin ostaneet jostakin ketjuavainkoruja ja ovat tyytymättömiä kun ketju tummuu niskasta, mikä mielestäni luonnollista kun hopeoimaton ketju (ja tummuuhan se hopeakin) on ihoa vasten ja tottakai fyysisessä työssä hikoutuu ja joutuu tekemään paljon esim. potilaiden pesuja yms.

Koruilussa olen ihan konttausasteella, eli n. 5 kk vasta räpeltämistä takana. Viime viikolla lopulta sain punnerrettua tilatut vaijerikorut niin, etten saanut joka kerta puristettua rikki kiinnityshelmeä. Paljon piti tehdä otoksia, kunnes riittävän "herkkä" tatsi löytyi... Itse olen jo huomannut sen, että jos tekee 7 kierteisille 0.38 vaijerilla käsikorua, ei se laskeudu kauniisti salpalukolla, vaikka olen yrittänyt jättää riittävästi liikkumatilojakin. Papukaijalukolla ok. Tein sisarentyttärelle hääkorusetin, jossa oli tuo kyseinen vaijeri. Korussa on korulinkkejä, joten vaijeria tuli neljässä osassa ja tämä vaijeri väänsi korua niin, ettei se laskeutunut kauniisti. Tein sitten uusiksi 7 kierteisellä 0.30 mm vaijerilla. Sitten koru laskeutui kauniisti. Kiinnityshelmet laitoin vaijerin molempiin päihin yhdet kappaleet, eli kaikkinensa koko korussa 8 kpl. Huomasin myös tästä 49 kierteisestä pinnotetusta vaijerista, että jos yrität työstää uusiksi, menee pinta helposti rikki. Häät ovat puolentoista viikon päästä, toivottavasti koru kestää :roll: ... Pitäisi varmaan käydä jokin kurssi, että oppisi valitsemaan oikeat materiaalit ja oppisi oikeat työotteet, kirjoista olen itse opetellut.
hunski

Post by hunski » Thu Jul 18, 2013 14:15

Ihmeellinen ohje tuo villihelmen. Onkohan noitten kymmenien kiinnityshelmien tarkoitus, ettei kaikki helmet putoa lattioille jos vaijeri sattuu katkeamaan jostain kohti? Mitään muuta hyödytystä en ainakaan siinä näe olevan. Itse laitan kiinnityshelmet vain korun päättelykohtiin. Koska kaikki metallihelmet yleensäkin liikkuessaan hankaavat vaijeria, vaijeri alkaa kulumaan ja lopulta katkeaa kun saa tarpeekseen :D Kiinnityshelmilläkin on eroa, osa on niin Aku Ankkoja että melkein sormellakin saat rikottua ja osa niin vahvoja että kiinnityshelmipihdeilläkään ei saa rikottua. Kiinnityshelmiä on kahden muotoisia, pyöreitä ja putkia. Itse olen tykästynyt putkimallisiin, tuntuvat kestävämmältä.

7-säikeistä vaijeria en käytä juurikaan koskaan. Yleensä käytän 49-säikeistä joskus 19-säikeistä. Koska ne taipuvat kauniimmin. 7-säikeinen käy käsittääkseni koruihin joihin ei tule paljoa helmiä tai helmet ovat todella pieniä ja kevyitä. Se on myös herkempi menemään taitoksille, joista se ei palaudu. Painavempiin ja kalliimpiin kannattaa käyttää useampi säikeistä.

Itse en ole minkäänlaisia erikoisia turvalinkkejä/-lukkoja laittanut avainnauhakoruihini. Kiinnitän avainkoukun (karbiinilukon) parilla välirenkaalla, jotka ainakin tähän mennessä ovat antaneet periksi jos joku on jääny avaimistaan oveen roikkumaan, yleensä ei oo tarvinnu kuin laittaa uudet välirenkaat korjatessa. Joskus vaijeritkin on katkennut, mutta olen aina muistutellut avainauhojen ostajille että korun saan kyllä aina korjattua mutta kenenkään niskoja en, kun monesti kysytään että kestääkö ne jos jää oveen niistä roikkumaan, niin mieluummin minä noista kahdesta vaihtoehdosta valitsen sen että koru rikkoutuu. :)
~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~
Käsintehtyjä koruja, Handmade Jewellery:
Kotisivut http://www.hohtava.fi/
Blogi http://hohtava-korut.blogspot.fi
Facebook http://www.facebook.com/Hohtava
Morris

Post by Morris » Thu Jul 18, 2013 18:51

Me ihmiset ollaan varmaan rakennettu tuohon ajattelumalliin, että kun jotakin itselle sattuu koneiden, korujen yms. kanssa, me ensin mietitään sitä "elotonta" tavaraa. Itse nuorempana yhdellä työreissulla nukahdin rattiin ja tuloksena tökötin auton kanssa ojanpohjalla. Ensimmäinen ajatus, samoin kuin kysymys apuun tulleelle autoilijalle oli "meniköhän auto kuin pahasti mutkille" :lol: ... Onnex oli niin vähän vauhtia, ettei itselle tullut mitään, auto oli kyl aika mutkilla. Sen verran tuuria oli, että kun auto tökkäsi ojarumpuun ja siitä lensi kujan yli, oli vastassa oleva oja riittävän leveä ja täynnä vettä, oli niinkuin turvapatja :) ...

Kiitos vinkeistä :wtg: , itsekkin olen tosiaan jo huomannut 7 vaijerin jäykkyyden. Taidanpa siis tilata sitä 49 ja pyrkiä rakentamaan korut niin, että mahdollisimman vähän tulisi hankausta eli laitan vaijerisuojat kuten tähänkin asti ja eteen rengasmaisen linkin jolloin vaijeri tulee kahteen pätkään, sekä niskaan lukon välirenkailla turvallisuutta varten.
Nunnuli

Post by Nunnuli » Mon Jul 22, 2013 13:55

Meillä sairaalassa on ohje, ettei avainkorusta saa "karata" mitään jos se menee poikki. Eli siis jos avainnauha on tehty vaijeriin ja se menee poikki, helmet lähtevät karkuun pitkin poikin ympäriinsä. Tästä syystä olen tehnyt korut yksinkertaisilla lenkeillä hopeoidusta kuparilangasta. Jos koru katkeaa (ja pitääkin katketa jos johonkin tarraa kiinni), se pysyy kuitenkin yhtenä kappaleena eikä helmet karkaile. Koruja on tullut korjattavaksi muutamia, mutta helppo se on ollut korjata kun lanka on antanut yhdestä kohdasta periksi (jäänyt laatikon vetimeen, mopon kahvaan, potilas ottanut kiinni tms.). Koruja myydessäni olen jo ilmoittanut, että ne sisältävät korjaustakuun, mutta eivät ole ikuisia.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Morris

Post by Morris » Mon Jul 22, 2013 13:58

No tuotapa en itse tullut ajatelleeksikaan. Töisevämpää, mutta varmasti toimivaa :wtg: .
marru

Post by marru » Wed Aug 07, 2013 7:09

Joo, miekin kyllä käytän tuota 49-säikeistä vaijeria. Se on minunkin mielestä kestävintä ja sopii oikein hyvin avainkoruihin. Puristushelmen laitan taakse keskelle ja jakajan molemmin puolin. Lukkoja en avainkoruissa käytä. Totta on myös sekin, millaisia puristushelmiä käytät ja millä puristat sen. Alussa mullakin kävi, että vaijeri "luisti" läpi puristushelmen. Ostin sittemmin oikein kunnolliset pihdet ja nyt pysyy :) 49-säikeiset avaonkorut ovat kestäneet. Itse olen testannut omaani jo vuoden. Olen tehnyt myös linkittämällä, mutta niistä ei ole niin kauheastu tykätty. Sanovat, että lenkit helposti aukeaa. :wtg:
Post Reply