Avainnauhan vaijeri

Vaijeriin ja nauhaan pujottamalla valmistetut korut; materiaalit, tekniikat ja työvälineet.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Penny
sijoittaa jalokivilaatuun
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

Re: Avainnauhan vaijeri

ViestiKirjoittaja Penny » Ke Elo 07, 2013 12:21

Samoilla perusteilla kuin Nunnulikin, minäkin teen aina linkitettyjä avainnauhoja. Mielisairaalassa kun töissä olen, täällä on aina riski että joku hyökkää kimppuun enkä todellakaan halua kuristua tai työkaverinkaan kuristuvan avainnauhaan. Eli poikki sen pitää mennäkin. Ihan pienestä nauha ei katkea, kun tekee sen kierteisillä lenkeillä. Itse yhdistän lenkit jumpringeillä, jolloin nauhaa on myös helppo jatkaa tai lyhentää.
anninka
suunnittelee Balin-matkaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja anninka » Ke Elo 07, 2013 14:22

Käytän avainkaulanauhoissa yleensä 49-säikeistä 0,48mm vaijeria, joka kestää ja taipuu nätisti, mutta laitan ketjuihin turvatekijäksi magneettilukon, eli jos johonkin kiinni jää niin aukeaa siitä, ja ihan pitäviä lukot muuten on ettei turhia aukeile.
Morris
aloittelee siemenhelmillä

ViestiKirjoittaja Morris » Ke Elo 07, 2013 22:21

Nonni, hääkoru tuli testattua. Kesti sitten juuri juhlien loppuun :jippii: ... Morsiammen puvussa oli niskalenkki, koru päädyttiin laittamaan takaa lenkin alle. Illan myötä yks jos toinen roikkui morsiammen kaulassa ja odotin kokoajan kauhul, koska koru hajoaa :shock: . Onnekseni tosiaan onnettomuus tapahtui vasta yöllä, toiselta puolelta ylempi vaijeripätkä oli luistanut lukkopäästä auki, mutta kuitenkin kiinnityshelmi piti nauhaosan kasassa, niin että helmet pysyvät paikoillaan. Joten ymmärtääkseni kyse täytyy olla siitä, että koru on joutunut venytykseen useampaan otteeseen ja kunnolla. Tein myös itselleni korut mustista, raskaista lasihelmistä ja strassirondelleista. Käytin 49 kierteistä 0,6 mm vaijeria ja hyvin kesti, enkä ole huomannut minkäänlaista venymistä. Kummassakin päässä käytin kaksi puristushelmeä.

Duunasin myös yhdelle ystävälleni avainkaulanauhan, johon käytin osin ketjua ja osin hopealangalla linkitettyjä helmiä yksittäin ja pidempään kovetettuun hopealankaan pujotettuna. Niskaan laitoin lukon ihan näön vuoksi, ja eteen laitoin metallirinkulan molemmin puolin kahdella välirenkaalla kiinnitettynä. Sen olen jo ehtinyt huomata, että nuo välirenkaatkin ovat aika petollisia, vaikka kuin ohjeen mukaan niihin jännityksiä "vääntelisi". Olenkin alkanut tilaamaan vahvempia välirenkaita. Saapa kuulla kestääkö tuo tekele :? .
Penny
sijoittaa jalokivilaatuun
Viesti:

ViestiKirjoittaja Penny » To Elo 08, 2013 9:49

Välirenkaat kestävät kyllä, kunhan ne ovat tarpeeksi paksusta langasta eivätkä liian suuria. Tämä malli on osoittautunut toimivaksi: http://www.firemountaingems.com/search/ ... 0%2D5282FD . Niitä saa myös 1000 kpl pusseissa, jolloin eivät tule kovin kalliiksikaan. Jos avainnauhassa on kovin painavia helmiä, käytän kahta rengasta lenkkien välissä, paitsi niissä kohdissa joista haluan nauhan tarvittaessa katkeavan. Myös ovaalin muotoiset renkaat toimivat hyvin ja näyttävät kivalta.
Morris

ViestiKirjoittaja Morris » To Elo 08, 2013 12:12

Kiitos Penny vastauksesta. Itseasiassa viimeisin tilaukseni sisälsikin juuri samankokoisia renkaita kun suosittelit :jippii: . Ikihelmessä oli heinäkuussa -50% alennukset, tilasin sieltä. Viroa ja Hollantia kauempaa ei oo viel tullu tilattua, kimpoista oisin kiinnostunu, mut olen aina myöhäs :roll: ...
marru

ViestiKirjoittaja marru » Pe Tammi 17, 2014 11:41

Hei! Miekin käytän tuota 49-säikeistä vaijeria. Se on kestänyt hyvin, eikä ole katkeillut. Minulla ollut ongelmana muutamissa koruissa, että vaijeri on katkennut juuri vaijerinsuojan juuresta. Tai se ei ole katkennut, ennemminkin hankautunut jotenkin ihmeellisesti poikki. Lueskelin tuota vanhaa ketjua ja päätinkin kokeilla tuota siemenhelmeä tuossa vaijerinsuojan vieressä. :jippii:

Palaa sivulle “%s” Vaijerikorut ja solmeilu