Helminauhan solmut?

Vaijeriin ja nauhaan pujottamalla valmistetut korut; materiaalit, tekniikat ja työvälineet.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Nunnuli
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5
Viesti:

Re: Helminauhan solmut?

ViestiKirjoittaja Nunnuli » Ma Touko 31, 2010 19:26

Mä olen solminut pitkän helminauhan niin, että kun ensimmäinen silkki alkaa loppua, olen ottanut mukaan toisen silkin, josta olen tehnyt solmut sen ensimmäisen silkin kanssa... ei siis solmimalla vain yhtä lankaa vaan kahta yhdessä. Näin olen kuljettanut molempia silkkejä kolmen - neljän solmun verran ja sitten jatkanut sillä kakkossilkillä ja laittanut ekan poikki. Muutamaa solmua olen vielä vahvistanut hypocementillä. Omaani laitoin lukon, koska halusin korusta sellaisen, että sitä voi pitää myös kaksin- tai kolminkerroin ja solloin lukko jo tarvitaan. Kaipa se olisi ollut niin päätettävissäkin, että olis jättänyt tekemättä selmuja ensimmäisiin helmiin kuten normistikin, mutta sitten olisi kuljettanutkin sitä toisen silkin päätä mukana ja solminut ne keskenään ilman lukkoa... jos tästä jotain tajuaa...
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Helmisusi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Helmisusi » Ma Touko 31, 2010 20:16

Kiitos vinkistä, Nunnuli! :D Käytit ilmeisesti solmiessasi yhden langan tekniikkaa, mikäli oikein ymmärsin. Täytynee opetella tekemään sieviä solmuja yhdellä langalla - tähän asti olen tehnyt kaksinkertaisella langalla ja overhand-solmuja (mitä lienevätkään suomeksi).
Nunnuli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nunnuli » Ke Kesä 02, 2010 0:47

Juu.. yhden langan tekniikalla. Papunen opetti sen mulle niin, ettei vaan VOI tehdä muuta kuin oikein. Ekassa oli pari solmua hiukan pielessä, mutta toinen helminauha meni jo kuin vettä vaan. :nod: Tulet huomenna paikalle, niin se Papunen varmaan näyttää sullekin miten homma hoituu. Ota vaan tarvittavat palikat mukaan. *lupaa Papusen puolesta kun se on niin kiltti ja sä niin ihana*
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Helmisusi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Helmisusi » Ke Kesä 02, 2010 8:13

Oih, kiitos Nunnuli *punastelee* ... Otanpa vähän harjoittelutarviketta mukaan, katsotaan jos vanha koira oppis istumaan. :D
vuokkoha
lasihelmien lumoissa
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

ViestiKirjoittaja vuokkoha » Pe Syys 03, 2010 20:34

Olen ihan sairaan hullaantunut mv-helmiin ja solmin sormet hellinä nauhoja erilaisilla tekniikoilla.Pidän itse pitkistä helmistä, pituus vähintään 120cm, haluan kieputella helmiä useampaan kertaa kaulani ympäri, siis täysiverinen helmiharakka.Aion komeilla luentosalissa ensi viikolla joka päivä erilaisilla helmillä, ja olen tosi pettynyt jos kukaan ei HUOMAA 8) .
Omasta mielestäni olen kehittynyt solmijana sitten viime syksyn ja ensimmäisen kokeluni, nyt syntyy valmista jo alle tunnin.
Mutta itsekritiikkikin kasvaa, purkanut olen jo kertaalleen viimetalviset tekeleeni.
Tilasin thuijalta pieniä kastehelmiä, sain vain 3, 4 olisin ottanut.Piruuttani aion solmia ne ihanan ohueen lankaan kahdenkertaisesti. :wink:

Solmujen kiristämiseen käytän pitkää mieheni jäämistöstä löytynyttä purjeneulaa, on muuten kätevä kapistus siihen, pitkä ja kapea kärki ja pää mokkurasormille sopivan paksu. :love:
Helminauha päivässä pitää lääkärin loitolla
Thuja Design
Viesti:

ViestiKirjoittaja Thuja Design » Ma Syys 06, 2010 15:25

Tahtoo nähdä sen valmiina! Mulla vois olla 0-kokoa valkosta helmisilkkiä.Täytyypä tilata niitä kauppaan lisää.
vuokkoha
lasihelmien lumoissa
Viesti:

ViestiKirjoittaja vuokkoha » Ke Syys 08, 2010 17:54

Jo tili pikkuruiset helmet, kyllä voivatkin olla sitten pieniä ja sieviä.Piti heti kokeilla erilaisilla silkeillä,ohuella meni hyvin läpi 2-kertaisella langalla,ja solmu tuli hyvä, mutta neula tukkusi, joten se jäi nyt siihen odottelemaan ohuempaa neulaa.
2-numeron silkki meni hyvin, ja solmuista tuli napakat,makuasia sitten, suuret -vaiko ei.Itse annan mieluusti solmun näkyä, onhan se tuskalla ja vaivalla tehtykin.Pitänee kokeilla erilaisilla silkeillä.
Huomasin kyllä että näin pienet helmet eivät anna anteeksi yhtään liian pitkää solmunväliä, lyhyttä pitää olla.
vuokkoha
lasihelmien lumoissa
Viesti:

ViestiKirjoittaja vuokkoha » Pe Syys 10, 2010 20:06

Ei voi mitään, minulla on väljä kudontakäsiala, ja väljä solmukäsiala. :shock:
No, saahan ne aina uudelleen solmittua.Pientä ja sievää jälkeä tulee,oikein somia nauhoja.Aion säästää 1-tai 2 nauhaa käspaikkapiiriin, jos voisin käyttää niitä kirjonnassa mukana.Lokakuussa sitten nähdän onnistuuko aikeeni. :)
vuokkoha
lasihelmien lumoissa
Viesti:

ViestiKirjoittaja vuokkoha » La Syys 18, 2010 19:57

Voi tätä käsialaa, mitään ei voi sille,purettava oli taas.Päädyin sittenkin laittamaan ne nro2 silkkiin, solmut 10-helmen välein.Jos katkeaa, hukkaan menee ne 10. :?
Kauniita kauniita ovat,taidan tuottaa hiukan kateutta käspaikkapiiriläisille.
Näin pullonpohjasilmäiselle reiän hakeminen on kyllä hiukan haastavaa,aikansa kun sohii, löytää.
Niitä 0-numeroisia silkkejä olisi mukava kokeilla.Se nauha mikä oli helmien mukana, mitä materiaalia se on ,ja mitä numeroa,ainakin se oli kahteen kertaan läpi, se pitäisi kait olla jotain sitä kokoa.
Meiju
löytänyt aidot helmet

Re:

ViestiKirjoittaja Meiju » To Tammi 27, 2011 0:49

Taina kirjoitti:Työväenopiston kurssilla viime syksynä opin seuraavan kahden langan tekniikan kaulanauhalle:
1. venytä lanka (taitokset niin suoriksi kuin saat) ja tee siihen päähän "löysä solmu", joka pitää helmet langassa.
2. pujota kaikki muut paitsi kolme (tai neljä) helmeä lankaan, ne lisätään myöhemmin.
3. jätä solmimista varten jotain parikyt senttiä lankaan tilaa, sitten french wire ja lukko. Ensimmäisestä helmestä takaisin, sovita sopivaksi ja tee solmu.
4. sitten toisesta helmestä läpi ja solmu jne. Viimeisen helmen jälkeen ei vielä tule solmua, vaan se tehdään tähän kohtaan sitten palatessa.
5. nyt lisää ne alussa syrjään jätetyt kolme tai neljä helmeä, french wire ja lukko ja jätä solmuille hieman tilaa lankaan. Ensimmäisestä helmestä taas läpi ja solmu, samoin niistä muista, joiden läpi ei vielä ole menty toista kertaa. Viimeisen solmun jälkeen, joka on siis kolmen tai neljän helmen päässä lukosta, molemmat langanpäät katkaistaan.

Tuosta lihavoidusta kohdasta sellainen kysymys, että onko siitä haittaa, jos jättää vieläkin enemmän, että varmasti riittää solmimisvaraa? En ole varma osaanko hahmottaa tätä oikein, mutta ei kai sen pitäisi haitata. Lähinnä mietin siis sitä, että sitten jäisikin liikaa lankaa, jota ei saa mistään pois ja helminauhasta tulisi ihan ruma ja purkuun menevä. Eli kuinka tarkkaa tuon solmimisvaran kanssa on?
miauu

ViestiKirjoittaja miauu » To Tammi 27, 2011 9:12

Pääsääntöisesti: ei mitään haittaa. Nauhan päättelyvaiheessa katkaistaan kuitenkin langanpäät.
Poikkeus: kovin pitkää nauhaa tehdessä langan loppuminen kesken harmittaa kovasti, jos toiseen päähän on jättänyt liikaa lankaa...

Jos käytät lankaa jossa on valmiiksi neula kiinni toisessa päässä, hyvä nyrkkisääntö on se, että french wiren pitää olla ainakin vähäsen langan keskikohdasta helmien suuntaan (nauhan pituudesta jne riippuu taas miten paljon hukkalankaa kummastakin päästä sitten jää.)
Mistä minä nyt olen jäänyt kiinni? ;o
...paitsi lohikäärmeadoptoinnista: http://dragcave.net/user/miauu
...ja gladiaattoritaistelusta (tosin automatisoituna): http://miauu.mybrute.com
Meiju
löytänyt aidot helmet

ViestiKirjoittaja Meiju » To Tammi 27, 2011 10:22

Kiitoksia! Näin vähän ajattelinkin. On juuri sellaista lankaa, jossa on neula valmiiksi kiinni. Pari metriäkö siinä muistaakseni lankaa oli ja tarkoituksena on tehdä sellainen "normaalimittainen" kaulakoru.
Taina
Swarovski-kuumeessa

ViestiKirjoittaja Taina » To Tammi 27, 2011 14:48

Kun se solmimisvaraksi jätetty langanpää katkaistaan, niin sehän menee hukkaan. Pihillehän se on aivan kerrassaan kammottavaa ja hirveää tuhlausta. Voi kun sen solmimisvaran oppisi silmämääräisesti oikein arvioimaan. Ja jatkuva harjoitus auttaa tähänkin vaivaan, tosin on niitä solmittuja nauhoja jo kertynytkin ... :D Olen säästänyt ne langanpäät, joissa on neula, koska niillä on hyvä kokeilla paksuusia ja värejä. Jossain askarteluhommassakin taisin niitä hyödyntää.
tuitsa
silmäilee HillTribe-hopeaa

ViestiKirjoittaja tuitsa » Ti Maalis 29, 2011 12:41

tämä lievästi ot, mutta vähän sivuten kuitenkin. aiemmin on puhuttu kastehelmistä, siis sellasista ihan pienistä silkkiin solmittuna. nyt kun on kummitytön ristiäiset tulossa, ajattelin että ois kiva solmia sellainen nauha. kaupassa olevissa valmisnauhoissa mainostetaan, että helminauhaa voi jatkaa niin, että se sopii isompanakin. mitä tämä tarkoittaa? en ole livenä koskaan moista nähnyt. onko paketissa irtohelmiä ja nauhan voi sitoa uudelleen pidemmäksi, vai? ei kai siinä mitään jatkopalaa oo?

kiittäen jo etukäteen!!!
Penny
Viesti:

ViestiKirjoittaja Penny » Su Huhti 03, 2011 12:03

Innostuin kokeilemaan helminauhan solmimista minäkin ja eihän se ole kahdella langalla edes vaikeaa tai hidasta, paitsi se onneton viimeinen solmu! :wall: Miten ihmeessä sen saa solmittua niin ettei se aukea :???: Laitatteko siihen liimaa tai kynsilakkaa vai teenkö minä vain jotakin niin perusteellisesti väärin (taas kerran) ettei se siksi vain pysy kiinni?

Palaa sivulle “%s” Vaijerikorut ja solmeilu