Helminauhan solmut?

Vaijeriin ja nauhaan pujottamalla valmistetut korut; materiaalit, tekniikat ja työvälineet.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

HLS
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5
Viesti:

Re: Helminauhan solmut?

ViestiKirjoittaja HLS » Su Huhti 03, 2011 13:46

Tippa liimaa ehdottomasti!
Tätsä
löytänyt aidot helmet
Oikea käyttäjä: Olen

ViestiKirjoittaja Tätsä » Su Touko 08, 2011 10:52

Minä olen vasta löytänyt helmet ja solmimisen :ooh: Vaan nyt pukkaa ongelmaa. Olen solminut sekä yhdellä että kahdella langalla, ja molemmissa on nyt vähän pulmaa. Oletteko kilttejä ja ohjaatte oikeaan paikkaan, jos on ollut puhetta. En löytänyt ihan suoriltaan vastauksia aiemmista ketjuista.

Yhdellä langalla en millään konstilla saa vietyä solmua aivan helmen tyveen. Olen kokeillut sekä neulaa että pinsettejä, mutta ei vaan pelitä. Silminnähden helmi ei liiku, mutta kädessä se tuntuu. Haluaisin tehdä nauhan tosi tiukaksi, kun kumminkin käytössä löystyy. En mä tiedä, onko tällä tyylillä mahdollistakaan tehdä niin tiukkaa kuin haluaisin?

Suurempi pulma on äärettömän, piiiiitkän nauhan solmiminen kahden langan tekniikalla. Tästä tekniikasta tykkään, kun ei tarvi olla pöydän äärellä, ja nauhasta saa niin tiukan että soi... Vaan kuinka ihmeessä mä jatkan silkkiä? Kahdesta metristä silkkiä kun ei saa tehtyä kovinkaan pitkää nauhaa.
miauu
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

ViestiKirjoittaja miauu » Su Touko 08, 2011 20:53

Tätsä kirjoitti:Suurempi pulma on äärettömän, piiiiitkän nauhan solmiminen kahden langan tekniikalla. Tästä tekniikasta tykkään, kun ei tarvi olla pöydän äärellä, ja nauhasta saa niin tiukan että soi... Vaan kuinka ihmeessä mä jatkan silkkiä? Kahdesta metristä silkkiä kun ei saa tehtyä kovinkaan pitkää nauhaa.

Ensinnäkin: halutusta nauhan pituudesta riippuen tarvitset 2-5 pakettia samanlaista silkkiä (pariton määrä helpompi kuin parillinen). Ensimmäisen silkin kanssa aloitus suht normaalinauhan tyyliin, kuitenkin niin että päätykohta ei ole aivan langan keskellä vaan enintään 1/3 pujotellaan helmiä; solmitaan normaalisti (voi laittaa ylitäyteenkin langan, niin että kun tarvitseekin lisää lankaa solmuja varten, ottaa vain häntäpäästä helmiä pois senverran kuin tarvitsee). Kun neulaton pää lankaa on lopussa, tehdään solmut langanvaihdolla (eli lopetetaan vanha lanka ja pistetään uudesta langasta neulaton pää jatkelangaksi), pujotellaan lyhyempi langanpää täyteen helmiä ja jatketaan solmimista normaalisti. Kun lyhyempi lanka päättyy, vaihdetaan siihen uusi lanka tilalle langanvaihtosolmuilla ja pujotellaan edelliseen pidempään, nykyiseen lyhyempään lankaan taas helmet normaalisti. Toistetaan haluttu määrä kertoja.

Helpompaa kuin miltä kuulostaa, jopa ;) nimim. ei kaikkein parhaita selittäjiä :enkeli2:
Mistä minä nyt olen jäänyt kiinni? ;o
...paitsi lohikäärmeadoptoinnista: http://dragcave.net/user/miauu
...ja gladiaattoritaistelusta (tosin automatisoituna): http://miauu.mybrute.com
Tätsä
löytänyt aidot helmet
Oikea käyttäjä: Olen

ViestiKirjoittaja Tätsä » Su Touko 08, 2011 21:29

Mitenkäs musta nyt tuntuu, että taisin ehkäpä ymmärtää jotakin. Ainaskin niin paljon, että täytyy lähteä hetioitis kokeilemaan.
Tuhannet kiitokset, miauu!

Palaa sivulle “%s” Vaijerikorut ja solmeilu