Memory vaijeri?

Vaijeriin ja nauhaan pujottamalla valmistetut korut; materiaalit, tekniikat ja työvälineet.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Illusia
aloittelee siemenhelmillä
Lasku: 5

Memory vaijeri?

ViestiKirjoittaja Illusia » La Tammi 17, 2009 20:20

Onkos se Memory vaijeri, joka ei tarvii lukkoja ym vaan sen saa kiinni esim. ranteeseen vaan pelkästään kieputtamalla??

Mie oon ihan innostunut niihin, tai siis yhenhä mie vasta oon teheny :D
Terttu
sijoittaa jalokivilaatuun

Re: Memory vaijeri?

ViestiKirjoittaja Terttu » La Tammi 17, 2009 20:48

Sepä taitaa olla juuri se. Jos siis tälläistä tarkoitit.
*muoks * mä oon käyttäny siitä nimeä spriraalirengas.
nekka

ViestiKirjoittaja nekka » La Tammi 17, 2009 21:16

Juu, ei siihen memoryvaijeriin tarvitse lukkoja.
Riittää kun molemmat päät pyöräyttää pihdeillä lenkiksi ettei helmet huku ryijymattoon :lol:
Kannattaa muuten käyttää katkaisuun kunnon hohtimia tai huonoja sivuleikkureita. Se vaijeri on todella kovaa !
...sanoo yksi törppö aikoinaan kultasepänsaksensa tuhonnut...
Illusia

ViestiKirjoittaja Illusia » La Tammi 17, 2009 23:14

[color=#800040)

Kiitos tärkeistä faktoista :)

Mie tässä kattelen noita VilliHelmen sivuilla, noita mihin annoit mulle linkin, kiitos vain siitä..

Mitä tarkoittaa: Memory wire 1 kieppi keskikokoinen rannekoru 5.0 ??? Käykö tuo sama niin monen paksuseen ranteeseen? Meinaan että sehän ei voi tipahtaa käestä tuo Memory wire?? Onko se sellainen että se pyssyy ranteessa ko ranteessa tuo keskikokoinen rannekoru?

MItäs näissä on perässä nuo senttimetrit pantu? Memory wire 1 kieppi keskikokoinen rannekoru 5.0 cm maksaa 0,13cm
, niin maksaako tuo 5cm verran 0.13?

Oletteko tehneet ikinä Memorysta kaulakoruja?? Miten ne saa laitettua kaulaan jos on monta kieppii ? :huh:

Olen yrittänyt käydä kaikenlaisia korublogeja läpi, enkä vaan löyä tai ossaa etsii kenenkään tekemiä memory-vaijeri koruiluja..Olis ollut kiva nähhä minkälaisia on tehty.
Onko teillä tietoa, miten Memorylla voi tehhä kaulamallisia? Tai että millaisia kaulamalleja tyypit on tehnyt tuolla memoryvaijerilla? Vai onkohan ne niin pop?

Itse jäin koukkuun tähän Memoryyn jo kuultuani miten se toimii, sillä vasen käteni on sairas ja en voi pitää vasemmas kädes koruja, joten käytän vain oikeassa kädessä koruja, eli käytännössähän minulle on erittäin työlästä ja haastavaa yrittää panna sellainen rannekoru, missä on lukko, sillä minulla ei ole vas.kädessä enää sorminäppäryyttä. Siksikin tää memory on ihan huikee juttu!! :ooh:

Onko tuo memory teidän mielestänne kallista? Kysyn mielipidettänne siksi kun tet olette varmaan tehneet koruja enemmän ko mie? Mie oon tehenyt nyt tasan kaks korua, eli olen ALKAVA HARRASTELIJA :lol:

Nekka: Mitä tarkoitit tuolla että joko hohtimet tai huonot sivuleikkurit käy memoryyn?? Miksi ei hyvät sivuleikkurit? Vai oliks se läppä :lol:

Vähän sekava tää mun kirjoitustyyli tässä viestissä, koittakaahan saaha selekoo :oops:[/color]
Illusia

ViestiKirjoittaja Illusia » La Tammi 17, 2009 23:26

Onko vaijeri ja metallilanka sama asia vai miksi VilliHelmessä Memoryt oli sijoitettu metallilankoihin?
Entä mikä on koruvaijeri ja mite nämä kolome eroavat toisistaan ajatellen käytötarkoitusta? :?:

Onko kuparilangat kestäviä?

Mistä tet kaikki osaatte tai alussa osasitte, että minkä paksuista vaijeria yms. käytetään mihinki korusysteemiin?
Siru
Viesti:

ViestiKirjoittaja Siru » La Tammi 17, 2009 23:36

Metallilanka on esmes niinku hopea- tai kuparilankaa eli se on kovaa ja jäykkää. Siitä sitten itse taivutellaan esim. linkityksiä helmiin, tehdään korupiikkejä tai veivataan lenkkejä joista punotaan ketjua.

Memory wire on metallilankaa, kovempaa kuin edelläkin mainitut ja siksi sen katkomiseen suositellaan jotain järeämpää kalustoa eikä niitä parhaita sivareita. Se on jäykkyydeltään vähän niinkuin pianolankaa eli todella sitkeää katkeamaan, useampaan otteeseen pitää taivutella edestakas että menee poikki.

Vaijeri on taipuisaa metallilangoista/-säikeistä punottua vaijeria johon pujotellaan helmiä. Se laskeutuu nätisti ja pujottelemalla on helppo ja nopea tehdä koruja. :D

Niin ja kaikki tieto mitä on opittu on luettu netistä, kokeiltu ja opittu sitä kautta. :wink:
Wear your HELMET with pride!
Sundance

ViestiKirjoittaja Sundance » La Tammi 17, 2009 23:48

Niinkuin Siru tuossa edellä sanoo, niin netistä, kokeilemalla, ja mä ainakin osin "kantapään kauttakin ",oppinut, tosin vielä on paljon opittavaa.
Kannattaa lueskella Helmettiä, täältä löytää vastauksen lähes kaikkeen, jos ei sitten kaikkeen :nod: ja kirjastoissa on aiheeseen liittyviä kirjoja, joita kannattaa hyödyntää :wink:
tiristiina
silmäilee HillTribe-hopeaa

ViestiKirjoittaja tiristiina » La Tammi 17, 2009 23:48

Tuo 5cm on yhden kiepin halkaisija. Tietysti se hölskyy enemmän kapeassa ranteessa ja saattaa kiristää paksummassa. Painavia helmiä käytettäessä saattaa koru tuntua siltä, että se putoaa (mulle on näin sanottu, ja laitoin sitten ketjun avulla lukkosysteemin siihen koruun, itselläni taas tuntuu pysyvän hyvin kädessä). Tarpeeksi monta kieppiä, itse käytin 3-4, niin ei putoa.

Eli 5cm on halkaisija ja 0,13 on yhden kiepin hinta. Jos teet kolme kieppiä pitkän korun (ota vaikka yksi kieppi varmuuden vuoksi ja päättelyvaraksi) niin neljä kieppiä maksaa yhteensä 0,52 euroa.

En ole tehnyt kaulaan, mutta niitäkinhän on olemassa. Mun galleriassa on muutama memorywirekoru ekalla sivulla.

Eihän tuo nyt niin kallista ole, itsekin olen tainnut villihelmestä tilata. Ja siksi ei kannata leikata uusilla/hyvillä sivuleikkureilla, kun ne menee pilalle. Memorywire on niin paksua ja jäykkää, että kannattaa olla tukevat leikkurit. Muuten tulee leikkureihin kolot.

Metallilanka on eriä, se on pehmeämpää ja helpommin kieputeltavaa, ja menee poikki jos sitä taittelee samasta kohti useaan kertaan. Memorywire pitää muotonsa, ja sitä on aika hankala saada vääntymään. Koruvaijeri taas on ohutta, mutta kestävää, koska siinä on useampi kierros metallilankaa, joka on sitten päällystetty muovipinnoitteella. Koruvaijeriin tehdään helmienpujotustöitä, samoin memorywireen, metallilangoista taas voi väännellä kaikenlaista :). Ja tuo langan paksuus määräytyy helmen reiän halkaisijan mukaan. Se ei auta kuin kokeilla :).
Kuparista minulla ei ole kokemuksia. Lueskele vaan helmettiä ahkerasti, täältä ne kaikki tiedot löytyy. Pikkuhiljaa tulee opeteltua aina uusia juttuja.
Aikainen lintu madon nappaa, mutta vasta toinen hiiri saa juuston.
Illusia

ViestiKirjoittaja Illusia » Su Tammi 18, 2009 0:04

MIten mie pääsen Tiristiina sinun galleriaan?
tiristiina

ViestiKirjoittaja tiristiina » Su Tammi 18, 2009 0:07

Täällä helmetissä :D
viewtopic.php?f=9&t=4271

Tuo punertavilla kivillä on aivan liian lyhyt, ei pysy kädessä.
Muoks. Näkyi olevan toisellakin sivulla lisää.
Illusia

ViestiKirjoittaja Illusia » Su Tammi 18, 2009 0:43

Koruvaijereita tet yleensä käytätte kaulakoruihin, joihin on pujoteltu erinäkösiä helmiä? MItä kaikkia pikkusia hopeisia helmiä näkyy aina helmien välissä? Onko ne jotain välihelmiä niinku nimeltänsä vai??

Voi kuinka upeita memoryja olitkaan tehnyt, kaunis on kättesi jälki tottatosiaan!! Mien oo huomannutkaan että täällä Helmetissä meillä on tollanen Galleriaki :ooh:
Kiitos sinä annoit arvokkaita vastauksia kysymyksiini!

Mistä mun kannattaa sitten tilailla nuita työkaluja, mistä tet muut tilaatte? Hmm mulla ei oo sivuleikkureita.. pitääpäs ostaa jotkin tosi halavat jostain tuohon vaijerihommaan, ja sitte ne muut kaikki työkalut koruiluun jostain, hmm.. Villihelmestä ehkä..
tiristiina

ViestiKirjoittaja tiristiina » Su Tammi 18, 2009 0:49

K-rauta, biltema, mitä sekatavarakauppoja Rovaniemellä nyt onkaan. Halvoillakin pärjää aluksi, sitten jos alkaa enemmän tehdä, niin ostaa paremmat. Mutta ihan muutamalla eurolla saa pihtejä. Pyöröpihdit (eli kärkeä kun katsot, niin se on ihan pyöreä), lattapihdit ilman hammastuksia(=sisäpuoli sileä) ja sivuleikkurit, niin näillä pärjää. Sitten mahdollisesti jotkut tosi jykevät leikkurit ois varmaan parhaat tuohon memorywireen. Eli työkalupuolelle vain rohkeasti ihmettelemään :D.

Ja nuo helmet, mulla on siellä siemenhelmiä ja/tai puristushelmiä, niitä kun on isommat satsit niin käytän tuollatavoinkin.
Julia
Viesti:

ViestiKirjoittaja Julia » Su Tammi 18, 2009 0:56

Mä oon katkonut memoryvaijerin ilman katkaisupihtejä taivuttelemalla sitä edestakaisin, kunnes se murtuu. Kerran kokeilin huonoilla pihdeillä sitä leikata, mutta totesin että toista kertaa ei sillä samalla kohdalla pysty mitään leikkaamaan, joten kovin montaa kertaa ei samoilla pihdeillä pysty katkaisemaan.
oivamainio
löytänyt aidot helmet
Viesti:

ViestiKirjoittaja oivamainio » Su Tammi 18, 2009 1:05

Rovaniemellä saat välineitä Hyvärisen taidelainaamosta.
nekka

ViestiKirjoittaja nekka » Su Tammi 18, 2009 2:04

Mä oon todennut, että hohtimet on parhaimmat tuohon leikkaamiseen, ne kestää :D

Palaa sivulle “%s” Vaijerikorut ja solmeilu