Vaha- vs. nahkanauha

Vaijeriin ja nauhaan pujottamalla valmistetut korut; materiaalit, tekniikat ja työvälineet.

Valvojat: inkku, Henna, Cattleya, Muikku, Eowyn

Vaha- vs. nahkanauha

ViestiKirjoittaja Tiia » Ma Helmi 02, 2009 18:01

Taas olen kyselemässä..
Kumpi on osoittautunut teillä käytössä paremmin kestäväksi
vaha- vai nahkanauha?
Jos kiinnitys on se "liikuteltava solmu" pintakin varmaan kärsii enemmän?

Kumpaa siis suosittelette?
Kiitos jälleen!
:palvoo:
Viimeksi muokannut Tiia päivämäärä Ti Helmi 03, 2009 8:53, muokattu yhteensä 1 kerran
Tiia
lasihelmien lumoissa

Re: Vaha vs. nahkanauha

ViestiKirjoittaja Anne » Ma Helmi 02, 2009 18:35

Noita liikuteltavia solmuja en ole käyttänyt omissa koruissani, joten en tiedä kuinka nätisti se nahkanauha pysyy pysyy solmulla. Mutta siis ainakin lukkoon viriteltyänä nahkanauha pysyy kyllä selkeästi nätimmän näköisenä - ne vahanauhat tuppaavat aika lyhyessäkin ajassa nuhjaantumaan, musta väri haalistuu jne. Toisaalta jos on tarkoitus tehdä semmoista jotain sesonkikorua vaikka kesäksi, eikä viitsi kovin kalliita materiaaleja käyttää, niin vahanauha voi olla niihin ihan passelia. Parempiin juttuihin sitten nahkanauhaa ja lukko - onpi paljon tyylikkäämpi kuin ne solmuviritykset, ainakin mun mielestä ;)
Anne
sijoittaa jalokivilaatuun

ViestiKirjoittaja Tiia » Ma Helmi 02, 2009 20:19

Okei, hyvä tietää Anne. :D
Ajattelin, etten osaa mitään lukkoja viritellä
mutta kaippa sitä oppii.
Pitää etsiä ohjeita jo olemassa olevista ketjuista.
Tiia
lasihelmien lumoissa

ViestiKirjoittaja nekka » Ma Helmi 02, 2009 22:47

Mä olen kokeillut molempia plaatuja molemmissa nauhavirityksissä, eli liukusolmuissa ja lukkohärdelleissä :D
Liukuvissa solmuissa parempi on vahattu nyöri, nahka tuppaa "jarruttelemaan" eli ne solmut ei oikeen luista...
Jos taas laittaa kunnon lukot sun muut vempeleet, niin nahka on parempi ja tyylikkäämpi...niinkuin Anne jo sanoikin.
...sitten pitää puntaroida vielä sitä, että nahka venyy käytössä jonkin verran, toiset enemmän, toiset vähemmän...kun taas vahattu nyöri "kulahtaa" jotkin laadut jopa nyppääntyy...
Käyttäjän avatar
nekka

ViestiKirjoittaja Tiia » Ti Helmi 03, 2009 8:53

Kiitos nekka! :ooh:

Jos nauha on 1mm paksua minkä kokoinen
nauhapäätteen tulee olla?

Kumpi on käytännössä parempi nauhapääte
http://www.kirjohelmi.net/images/img_5250nauhanp_0901_bca.jpg
tällainen puristettava vai tällainen
http://www.kirjohelmi.net/images/img_2994nauhpaa_0703_ee4.jpg
kierteellä varustettu?

Kierteellinen pitää kai liimata ja koon on oltava varmaankin tarkempi
kuin puristettavassa?
Entä millaiset pihdit ovat parhaat nauhapääteen kiinni puristamiseen?

Sitten vielä;
mistä teette lenkin joka
tulee lukon ja nauhapäätteen väliin?

Kyselee kyselyikäinen
Tiia
Tiia
lasihelmien lumoissa

Re: Vaha- vs. nahkanauha

ViestiKirjoittaja Piita » Ti Helmi 03, 2009 10:16

Kierteisistä hopeoiduista lenkeistä ei ole kuin huonoja kokemuksia... Ne katkeavat ja murtuvat helposti. Villihelmessä on todella hyviä 1mm nahkanauhalle sopivia puristettavia hopeoituja nauhanpäätteitä. Jos taas hopeisia haluat niin kirjohelmestä tai satuhelmestä. Hopeiset kestävät parhaiten mutta ovat myös kalliimpia. Lenkkiin voit käyttää tuplarengasta tai avattavaa lenkkiä.
Niinkuin Nekka jo sanoikin niin liikuteltava solmu sopii paremmin vahattuun nauhaan. Mutta vahattu nauha nuhjuuntuu aika nopeasti. Nauhanpäätteillä nahkanauha on kalliimpi mutta parempi.
Kokeilemalla saat selville mitkä pihdit ovat parhaat, jokaisella on omat mielipiteensä. :D
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Käyttäjän avatar
Piita

ViestiKirjoittaja Tiia » Ti Helmi 03, 2009 18:04

Tuhannesti kiitoksia Piita! :jippii:
Tiia
lasihelmien lumoissa

ViestiKirjoittaja oivamainio » Ti Helmi 03, 2009 18:13

Kolmas vaihtoehto mustaksi, hieman "arkisemmaksi" nauhaksi, on se sellainen pyöreä kuminomaisesta materiaalista oleva nauha. Se voisi olla ihan kätevää käytössä, mutta en ole keksinyt mistä sitä saa? (tai mikä tämän nauhan oikea nimi ylipäätään on?)
Siihen matskuun ei kyllä solmuja saa tehtyä, mutta lukkojen kanssa pysynee hyvinkin kuosissaan ja kestää vettäkin.

Edit: tarkoitin yllä kautsukumista nauhaa
Käyttäjän avatar
oivamainio
löytänyt aidot helmet

ViestiKirjoittaja SatuPuu » Su Syys 13, 2009 22:10

Esteriinassa on, oliko 5 m ja hintaa 1,5 e ellen väärin muista. :nod: Tosta vaan pohdin kans niitä päätyjen laittoo, miten mahtaa onnistua.
"Muut tekee mitä osaa, minä teen mitä haluan, jos en hyvin, niin parhaani olen ainakin yrittänyt:-)"
SatuPuu
suunnittelee Balin-matkaa

ViestiKirjoittaja @nu » Ma Syys 14, 2009 9:25

Olen käyttänyt tuollaisen kuminauhan kanssa liimattavia nauhanpäätteitä, siis sellaisia mitä ei puristeta kiinni vaan pelkästään liimataan ja ovat hyvin kestäneet käytössä (saa esim. Kaala Designista).
@nu

ViestiKirjoittaja Nunnuli » Ma Syys 14, 2009 9:50

Ja jos on laiska, kuten minä.. nauhan voi ostaa BHM:ltä (Bali-Handmade) valmiina lukkoineen ja päätteineen. Heillä on kahta eri vaihtoehtoa, joista toinen on sitä kumia ja toinen palmikoitu nahkanauha. Päätteet on hopeaa ja hinta jossain alle 3€/kpl. Kannattaa harkita tätäkin vaihtoehtoa. Toki ikävää on, että vaihtoehtoina on 2 eri pituutta ja sitä pituutta ei voi säätää mitenkään.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Käyttäjän avatar
Nunnuli

ViestiKirjoittaja mags » Ma Syys 14, 2009 10:07

Ja huomasin juuri, että Helmiliinalla on hauskat nauhat hopeisine osineen uutuuksissaan!

Itse olen joskus tilannut kait Fusionbeadsiltä neopreeni(=kumia)nauhoja, jotka ovat kivan
kevyentuntuisia kaulalla, mukavampia kuin nahkanauha.
mags

ViestiKirjoittaja Mimme » Ma Syys 14, 2009 10:10

Nunnuli kirjoitti:Ja jos on laiska, kuten minä.. nauhan voi ostaa BHM:ltä (Bali-Handmade) valmiina lukkoineen ja päätteineen. Heillä on kahta eri vaihtoehtoa, joista toinen on sitä kumia ja toinen palmikoitu nahkanauha. Päätteet on hopeaa ja hinta jossain alle 3€/kpl. Kannattaa harkita tätäkin vaihtoehtoa. Toki ikävää on, että vaihtoehtoina on 2 eri pituutta ja sitä pituutta ei voi säätää mitenkään.

Jos tossa nauhassa on päätteet valmiina niin miten siihen saa helmiä pujotettua?
Vai onko tuo tarkoitettukin vaan sellasille irrallisille riipuksille?

Vai oonko mä taas tyhmä :D
Käyttäjän avatar
Mimme

ViestiKirjoittaja Nunnuli » Ma Syys 14, 2009 10:21

Juu, siis irrallisille riipuksille. Ei mulle tullut mieleenkään, että joku helmiäkin voisi pujottaa nahkanauhaan :mrgreen: Eli kun minä en niin tekisi, ei muutkaan voi niin tehdä? Olenpas hölmö..
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Käyttäjän avatar
Nunnuli

ViestiKirjoittaja Mandinka » Pe Heinä 01, 2011 9:30

^ Nahkanauha ja hematiitit, voi rähmä. Tein joskus kaulaani korun jossa oli nahkanauhaan pujotettuna hematiitteja. Oli ahkerassa käytössä, mutta ei menny kauankaan kun huomasin nahan kulahtaneen niin, että pelkäsin sen katkeavan. En ihan ymmärrä miten se niin äkkiä meni sellaiseksi, kun helmet on siinä kuitenkin niin tiivisti, ettei ne ainakaan liiku ja reunat on nätin pyöreät. Kenties nahkanauhoissakin on laatueroja? Tuo ainakin on sellaista, että ei tartte paljon kynnellä raapaista kun se on jo ikävän näköinen. En tiedä sitäkään, onko nahkanauhoissa pintavärjättyjä ja läpivärjättyjä... jurppii kun mustasta nauhasta alkaa näkymään se nahan väri kulumisen seurauksena. Eipä silti, saahan no tehtyä uusiksi, mutta olis toisaalta kiva jos vaikka lahjaksi jonkun tuollaisen tekee, että se kestäisikin jonkun aikaa. :?
Mandinka
lasihelmien lumoissa

Seuraava

Paluu Vaijerikorut ja solmeilu