Ranne- tai kaulakorun teko vaijeriin - ohje aloittelijalle

Vaijeriin ja nauhaan pujottamalla valmistetut korut; materiaalit, tekniikat ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Regina
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Ranne- tai kaulakorun teko vaijeriin - ohje aloittelijalle

Post by Regina » Mon Nov 16, 2009 16:55

Mielestäni tämä oli sen verran hyvä ja selkeä ohje aloittelijalle, että erotin tämän ihan omaksi aiheekseen tuolta. Toivottavasti nyt koruntekoa aloittelevatkin löytävät siis ohjeen paremmin. Kiitokset ja virtuaalinen papukaijamerkki Reginalle ohjeen laadinnasta! - t. Anne

Vaijerikoruihin ei kannata laittaa solmusuojaa. Niitä käytetään tietääkseni enemmän siemenhelmitöissä. Vaijerikoruihin ei välttämättä tarvitse myöskään vaijerinsuojusta, mutta se on kuitenkin hyödyllinen. Kiinnitys-/puristehelmet (ne crimp beadsit) kuitenkin tarvitsee. Itse teen vaijerikorut aina niin, että kun aloitan, pujotan vaijerin päähän kaksi kiinnityshelmeä, pujotan ne helmistä takaisin ja puristan kiinni. Siinä on siis se lenkki johon lukko kiinnitetään.

Tuhersin nopeasti lähes hienon (.........) kuvallisen ohjeen vaijerikorujen tekoon:
Image

Kohta 1: Ota tarpeeksi pitkä pätkä vaijeria. Huomaa, että vaikka ottaisitkin esim. kaulan ympäri sopivasti menevän pätkän, lukkojen laittamiseen tarvitsee vaijeria. Mittaa siis mukaan hieman ylimääräistä.

Kohta 2: Pujota vaijeriin lähelle toista päätä kaksi puristehelmeä.

Kohta 3 (Ei pakollinen, mutta hyödyllinen): Pujota puristehelmien perään vaijerinsuojus. Vaijerinsuojuksena voi käyttää tarkoitukseen tehtyä hevosenkenkävaijerinsuojusta tai french wireä. Lisätietoja molemmista löydät luultavastikin helmikauppojen (esim. Villihelmen) sivuilta.

Kohta 4: Pujota lukko vaijerinsuojuksen päälle. Sen jälkeen pujota vaijerin pää uudelleen puristehelmien läpi (katso kuva!) ja purista helmet tasakärkisillä pihdeillä litteäksi. Voit käyttää puristehelmien litistämiseen myös Crimp -pihtejä (en ole itse koskaan niitä käyttänyt, joten en tiedä niistä hirveästi mitään) mutta tavalliset tasakärkipihditkin käy oikein hyvin.

Kohta 5: Pujota haluamasi helmet vaijeriin. Vaijerin toinen pää päätellään samalla tavalla, mutta lukon tilalle laitetaan vastakappale. :)

Toivottavasti tästä sai jotain selvää. Linkitän tähän vielä joitakin kuvia vaijerikoruun tarvittavista osasista:
Kiinnityshelmiä, hevosenkengän muotoinen vaijerinsuoja, tasakärkipihdit. sekä tietenkin itse vaijeri.

Linkittämäni kuvat ovat villihelmen sivuilta, mutta muissakin helmikaupoissa on vastaavia tarvikkeita. Noiden linkkien tuotteet ovat myös vain esimerkkejä, eli samoja tuotteina löytyy myös erivärisinä, -kokoisina, -hintaisina ja -laatuisina.
miura
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä: Olen

Re: Ranne- tai kaulakorun teko vaijeriin - ohje aloittelijalle

Post by miura » Mon Nov 16, 2009 18:33

apua, kiitos paljon. täydelliset ohjeet ja selostukset oikein kuvan kanssa. :nod: ehkä nyt tääkin blondi saa muutaman rannevitjan väsättyä pukinkonttiin! kiitos vielä kerran, mahtavaa työtä! :jippii:
@nu

Post by @nu » Mon Nov 16, 2009 20:22

Selkeä ohje! Itse käytän vain yhtä puristushelmeä, mutta lienee makuasia :)
Regina

Post by Regina » Mon Nov 16, 2009 20:40

miura wrote:apua, kiitos paljon. täydelliset ohjeet ja selostukset oikein kuvan kanssa. :nod: ehkä nyt tääkin blondi saa muutaman rannevitjan väsättyä pukinkonttiin! kiitos vielä kerran, mahtavaa työtä! :jippii:
Eipä kestä. :%
Nunnuli

Post by Nunnuli » Tue Nov 17, 2009 0:13

Ja minä laitan sen yhden puristushelmen päälle suojahelmen, mutta sekin lienee makuasia.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
JaanaMaarit
Swarovski-kuumeessa

Post by JaanaMaarit » Fri Jan 01, 2010 15:48

Hyvä ohje aloittelijoille, olisi ollut itsellekin hyödyllinen jos Narwhal ei olisi neuvonut. Minä käytän kahta puristushelmeä ja pistän päällyshelmet molempien päälle jos sattuu olemaan, usein tilauskoruihin
helyes
lasihelmien lumoissa

Post by helyes » Sun Sep 19, 2010 9:56

Ohje on mielettömän selkeä ja hyvä :) Mä olin keväällä pohtinut pääni puhki, että miten ihmeessä vaijerin päät tehdään :) Yövuorossa alkukesästä sitten löysin tämän ohjeen ja ah, tuntui kuin olisin valaistunut ;) Kiitokset ohjeen tekijälle!
Santra

Post by Santra » Tue Nov 02, 2010 18:59

Reginan ohjeeesta aivan älyttömän suuri kiitos :jippii:

Mietityttää vielä minkälainen vaijeri on paras?
anzu

Post by anzu » Wed Nov 03, 2010 22:34

Santra wrote:Mietityttää vielä minkälainen vaijeri on paras?
No mitä enemmän on säikeitä, niin sitä "pehmeämpää" on..
eli 49 säikeinen on notkeampaa, ku 7 säikeinen..
merkkejä on yhtä paljon ku käyttäjiä..
-anzu
Zannis
Swarovski-kuumeessa

Post by Zannis » Sun Nov 14, 2010 20:46

Semmoinen on pohdituttanut, että katkaisetteko vaijerin heti noiden puristushelmien jälkeen vai "palautatteko" takaisin helmiin päin?
HLS

Post by HLS » Sun Nov 14, 2010 20:55

palautan jos reijästä mahtuu. MV:t on pahuksen pienireikäisiä, että niiden kohdalla usein joutuu katkaisemaan heti puristushelmen jälkeen... ja sitten joutuu jännittämään kestääkö koru.
tawujigo
löytänyt aidot helmet

Post by tawujigo » Fri Mar 04, 2011 14:02

Minä olen vissiin niin pässi etten ymmärrä miten saisin vaijerikorustani lukottoman, kaikki ohjeet näyttävät miten lenkkejä tehdään tai sitten en vaan ymmärrä... Yhyy. :???:
Pänisteri

Post by Pänisteri » Fri Mar 04, 2011 15:06

Jos itse teen lukottoman, niin käytän crimppejä (puristushelmiä) siten, että kun helmet on pujoteltu vaijeriin, niin perään puristushelmi tai kaksi, kumpikin vaijerin pää vastakkain, toinen siis oikealta vasemmalle, ja toinen vasemmalta oikealle läpi puristushelmien. Puristus kiinni, ja itse laitan päällyshelmen, niin näyttää sitten ihan hopeahelmeltä, vaijereirin päät poikki ja valmis. Eli korun päät menevät ristiin ja päällekkäin puristushelmien sisällä. Sekavaa selostusta...
Harrastukset on väärät jos ei kaikki rahat mene...
tawujigo
löytänyt aidot helmet

Post by tawujigo » Wed Mar 09, 2011 11:01

Voi, kiitos, vähän ymmärsin jo tuosta sepustuksesta enemmän. :) Lainasin kirjastosta 7 korukirjaakin, mutta missään ei neuvottu lukotonta vaihtoehtoa :/

Entäpä kun teen koruni nyt makeanvedenhelmistä, pienistä hopeahelmistä ja granaatti helmistä... Pitääkö minun kytkeä helmet yksitellen jollain kiinnityshelmillä tai vastaavilla, kun jossain mielestäni oli niin...? Iik.
anzu

Post by anzu » Wed Mar 09, 2011 11:14

Zannis wrote:Semmoinen on pohdituttanut, että katkaisetteko vaijerin heti noiden puristushelmien jälkeen vai "palautatteko" takaisin helmiin päin?
Tietenki sinne helemien sisää takas päin, jos mahollista. Helpompi korjata jos joskus hajoaa eikä tartte purkaa koko korua, ku on sitä pelivaraa siellä oottamassa.
Pänisteri wrote:Jos itse teen lukottoman, niin käytän crimppejä (puristushelmiä) siten, että kun helmet on pujoteltu vaijeriin, niin perään puristushelmi tai kaksi, kumpikin vaijerin pää vastakkain, toinen siis oikealta vasemmalle, ja toinen vasemmalta oikealle läpi puristushelmien. Puristus kiinni, ja itse laitan päällyshelmen, niin näyttää sitten ihan hopeahelmeltä, vaijereirin päät poikki ja valmis. Eli korun päät menevät ristiin ja päällekkäin puristushelmien sisällä. Sekavaa selostusta...
Mä teen lukottomia näin ja myös niin että teen "normilenkin ensin sinne alotuspäähän eli samanlaisen lenkin ku lukkoa käyttäessä ja sitte sen lopetus päähän pujotan siitä lenkistä, joilloin sinne tulee kanssa sellainen lenkki. Tai voihan siinä käyttää myös renkaita ym mitä vaan keksii ;)
-anzu
Post Reply