Makeanvedenhelmien värien aitous

Kivet, helmet, simpukat, koralli jne.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

sola
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä: Olen

Makeanvedenhelmien värien aitous

ViestiKirjoittaja sola » Ke Tammi 11, 2012 4:41

En huomannut ketjua aiheesta jota olen tässä yönmittaan miettinyt. Katselin suomalaisten helmikauppojen valikoimaa ja mietityttivät siis makeanvedenhelmien värien aitous.

Haluaisin käyttää helmitöissäni vain värjäämättömiä makeanvedenhelmiä. Niitähän on luonnostaankin mitä erilaisen värisiä mutta niitä tietty myös värjätään keinotekoisesti.

Onko helmipiireissa jokin yhtenäinen käytäntö että ellei keinotekoisestä värjäämisestä erikseen mainita, tuote on värjäämätön?

Esim. villihelmen ihanilla sivuilla kohdassa makeanvedenhelmet, osassa lukee selkeästi värjätty, osasta merkintä puuttuu tyystin, esim. puoliporattujen helmien kohdalta.

MIkä olisi varmin paikka löytää ja tilata edullisia värjäämättömiä helmiä?
Piita
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5
Viesti:

Re: Makeanvedenhelmien värien aitous

ViestiKirjoittaja Piita » Ke Tammi 11, 2012 12:13

Kirkkaat värit ovat värjättyjä, valkoiset ja pastellin sävyiset luonnonvärisiä jos ei muuta mainita. Luonnon värisiä ovat yleensä mauve, vaaleanpunertava, persikka jne. Tummia helmiä on on myös luonnonvärisiä mutta osa tummista on värjättyjä. Ihan mustia ja tumman vihertäviä on myös luonnonvärisenä mutta hinta on yleensä aika korkea. Jos tummat helmet ovat edulliset ovat aikavarmasti värjätyt jos ei muuta mainita.
Nuo villihelmet puoliporatut ovat luonnonvärisiä. Olen niitä joskus tilannut ja ovat todella laadukkaita.
Tälläistä "infoa" joka on syntynyt kokemuksella, ihan hypistelemällä helmiä jos jonkinlaisia ainakin 6vuotta. :) Helmiä voit myös kokeilla onko värjätty, otat jonkin huonoimman helmen ja raaputa pintaa veitsellä, jos väriä ei tunnu olevan kuin pinnassa ja alta paljastuu valkoista niin on värjätty. Luonnonvärinen helmi on raaputettaessa altakin samaa väriä. Viljellystä makeanvedenhelmestä lähtee raaputtamalla "jauhoa" jos pinnasta lohkeaa paloja niin helmi on feikki.

Ai niin ja värjättyjäkin voi hyvin käyttää, itse käytän värjättyjäkin mutta mainitsen asiakkaalle että helmet ovat värjättyjä. Joistain huononpilaatuisista saattaa lähteä väriä kun ne kastuvat. Onkin hyvä huuhdella ja liottaa värjätyt helmet niin näkee lähteekö väriä, kun väriä ei enään lähde niin voi käyttää huoletta. En ole huomannut että värjätyistä makeanvedenhelmistä olisi värit haalenneet. Värjätyistä kivistä varsinkin akaateista vörit kyllä haalenevat ja muuttuvat.
Käytän laadukkaita luonnonvärisiä helmiä paljon myös, yleensä hieman arvokkaampiin koruihin. Hintakin on usein luonnonvärisillä helmillä korkeampi. Värjätyistä helmistä saa tehtyä itse kivoja sekoituksia ja värikkäitä koruja. Värjätyistä helmistä löytyy myös laadukkaita helmiä.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
mikael0k

ViestiKirjoittaja mikael0k » To Tammi 12, 2012 0:47

Tummista makeanvedenhelmistä voidaan sanoa että pääsääsääntöisesti ne on värjättyjä (mustat, peacockit jne..)...Luonnon mustia makeanveden helmiä ei ole olemassa. Tuo helmen värjäyksen värin paksuus on ihan kiinni värjäysmenetelmästä..läpivärjättyjä helmiä on olemassa.
Piita
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » To Tammi 12, 2012 13:48

Tälläisen tiedon löysin. Kellomiesten helmioppaasta. En tiedä sitten kuinka luotettavaa tietoa. :D "Makean veden helmien väri vaihtelee lähes kaikissa spektrin väreissä. Tavallisimpia ovat
valkeat, oranssit ja vaaleanpunertavat sävyt. Myös violetteja, sinisiä ja vihertäviä helmiä
esiintyy. Vaaleita värisävyjä saatetaan syventää värjäämällä."

"Etelämeren alueella viljellään toistakin simpukkaa, nimittäin mustahuulista Pinctada
margaritiferaa, joka tuottaa luonnollisen mustia helmiä, joita kutsutaan myös Tahiti-helmiksi."

Itselläni on yhdet mustat helmet jonka olen luullut olevan luonnonväri, tuttava toi Kiinasta nauhan ja oli suht arvokas. Samassa oli isoja valkoisia helmiä jotka oli todella hyvälaatuiset. Väri nauhassa on vihertävän mustaa, toiset vivahtavat enemmän vihreään kun toiset. Yhtä huonoa helmeä raaputtelin pintaa aika syvälle ja siitä tuli vihertävää jauhoa . Muista väreistä kun olen kokeillut niin väriä ei ole ollut kuin pinnassa vähän matkaa. Muutama tumman sininen nauha on ollut samoin kuin nuo mustat.
Tähän perustin oman mutu tietoni. :D Mutta en ole asiantuntija joten voi olla että olen hyvinkin väärässä.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.

Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
mikael0k

ViestiKirjoittaja mikael0k » To Tammi 12, 2012 14:09

Piita...Tahiti-helmet ovat suolaisen veden helmiä ei mv helmiä..oletin että puhuttiin makeanvedenhelmistä :D . Luonnostaan tummia Tahiti-helmiäkin värjätään värin syventämiseksi. Säteilyttämällä värjätyt mv helmet ovat umpivärjättyjä (ne mustahkot värit)...väriaineilla värjätyt pintavärjättyjä.
En ole minäkään asiantuntija.
Marianna
lasihelmien lumoissa

ViestiKirjoittaja Marianna » To Tammi 12, 2012 16:11

Meille opas kertoi Kiinassa että siihen veteen missä simpukat kasvavat lisätään kuparia, rautaa tms ja helmen säyv sen mukainen.
mikael0k

ViestiKirjoittaja mikael0k » To Tammi 12, 2012 16:23

Juurikin näin Marianna. Kiinassa kehitetty helmien värjääntymismenetelmä, joka vaatii suljetun viljelyallasjärjestelmän.
marzena
löytänyt aidot helmet
Oikea käyttäjä: Olen

ViestiKirjoittaja marzena » La Helmi 18, 2012 0:32

Nämä on kaikki luonnonvärisiä -> viewtopic.php?f=14&t=10050&start=15#p271544

Jos tarvitset lisää infoa niin laita viestiä tulemaan.

T. Marzena

Palaa sivulle “%s” Luonnonmateriaalit